De Afspraak / Terzake / De Zevende Dag / Pano

Ja, of men gaat een jaarlijkse kost aanrekenen voor het gebruik van de faciliteiten binnen België (gezondheidszorg, etc...). Theoretisch zou het kunnen als je weigert om te gaan werken en vb leeft van andere geldbronnen.

Ik kan daar nog begrip voor opbrengen als het alternatief is dat je de werkende groep der mensen in de toekomst nog zwaarder moet belasten omdat we anders niet aan die 80% geraken die we nodig hebben om ons systeem betaalbaar te houden. Ook al vind ik het ver doorgedreven. Maar als het de enige manier is om de belastingen voor de werkende betaalbaar te houden dan is het natuurlijk wel moeilijk om er iets tegen te hebben.
Maar betalen die mensen niet ook al gewoon btw, verkeersbelasting, Vlaamse zorgverzekering, ...?

Het lijkt me toch vooral de klassieke verkiezingsretoriek: we gaan geld halen bij iemand anders! In dit geval de kleine groep mensen die gewoon thuisblijft (bv. voor kinderen) en niets van uitkering krijgt. Doet me denken aan de discussie rond huwelijksquotiënt. Alsof daar nu het geld zit, en alsof mensen die niet werken of werkloos zijn nu zo'n probleem zijn.
 
Maar betalen die mensen niet ook al gewoon btw, verkeersbelasting, Vlaamse zorgverzekering, ...?

Het lijkt me toch vooral de klassieke verkiezingsretoriek: we gaan geld halen bij iemand anders! In dit geval de kleine groep mensen die gewoon thuisblijft (bv. voor kinderen) en niets van uitkering krijgt. Doet me denken aan de discussie rond huwelijksquotiënt. Alsof daar nu het geld zit, en alsof mensen die niet werken of werkloos zijn nu zo'n probleem zijn.

Het maakt toch niet uit of daar het geld zit ? Het is een maatregel die je gemakkelijk kan nemen die enerzijds iets in het laatje brengt en anderzijds een barrière is wanneer mensen denken zich van de arbeidsmarkt weg te trekken, en dus tegelijkertijd een stok achter de deur is om de activiteitsgraad zo hoog mogelijk te houden. De theorie achter het activeren van werklozen is dat je de uitkering uitspaart en tegelijkertijd er belastingsinkomsten op heft. Bij lage lonen is dat beperkte winst, als dat lonen zijn conform onze normale verloningscurve (gauss) dan brengt dat toch ook wel een aardige paar miljarden op. Miljarden die we nog gaan nodig hebben met onze huidige tekorten en de uitdagingen die er nog in het verschiet zijn (hogere uitgaven pensioenen en gezondheidszorg in de toekomst, defensieuitgaven,...)
Waarbij je kan zien dat als je werkt je uw bijdrage levert, maar als je ervoor kiest om niet te werken dat er een faire heffing genomen wordt als bijdrage aan het systeem. Dat enkel vrijgescholden wordt op het moment dat je op pensioen gaat. Voor al de rest, als je niet ingeschreven bent als werkzoekende, of geen uitzondering (vb kinderzorg - max x jaar per kind) hebt dat er verwacht wordt dat je dat bedrag neerlegt.

Uiteindelijk maken veel kleintjes ook een groot bedrag. Naast het feit dat het voor mensen die NIET de ruimte hebben om dat te doen, het ook gewoon eerlijker aanvoelt of lijkt aan te voelen.

Ik weet gewoon dat als dat er niet is, en ik geen kinderen heb het zeer aannemelijk is dat ik echt niet tot mijn 67ste actief ga zijn. En als er zo'n bijdrage is dan is de barrière om op mijn 55, 56, whatever vroegtijdig te stoppen een pak groter dan als dat er niet is. https://www.acerta.be/nl/insights/i...ensioen-gaat-schuift-niet-op-richting-65-jaar

Enige reden dat ik kan bedenken atm waarom ik geen uitkeringen zou vragen is als ik won met de lotto, maar dan vraag ik me af hoe ze me zover gaan krijgen om toch werk te gaan zoeken. Zie er geen logica in hier.
Als je ontslag neemt dan krijg je geen uitkering hé.
 
Laatst bewerkt:
Een politieke podcast van de standaard gaat ongeveer zo:

-presentatie maatschappelijk probleem of actualiteit
-aan de kant heb je dit, blablabla
-maar aan de andere kant heb je ook dat; blababla.
Ok, nu heb je wat argumenten gehoord zonder enige afweging en zonder enige conclusies want daar durven we ons niet op vastpinnen. Bye, en hier nog wat reclame voor Lego.

Toen Rusland in februari 2022 met tanks de Donbas binnenrolde, werd de vraag gesteld "is dit nu oorlog', waarna ze letterlijk niet durfden zeggen of dit nu zo was.

(Na ongeveer 1 minuut)

Zonder hindsight, op het moment van de release van die podcast werd ik echt ziedend door dat ergerlijke on-the-other-hand-isme van de Standaard.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan