Eurovision Song Contest 2024

Ik vind het op zich niet erg dat je op meerdere acts kan stemmen. Misschien 1 vote per act, met een max van 10 stemmen die kunnen worden uitgereikt.
 
Ik ben niet zo mee met alles rondom het festival, is dat al lang dat je vanuit honderd landen kan meestemmen (of heb ik dat verkeerd begrepen?). Wij hebben hier allemaal een paar verschillende stemmen gedaan, vooral voor de kinderen hun eerste keer Eurovisie. Mijn favoriet was Kroatië, maar dat was in feite Rammstein van de Shein (sympathieke jongen wel, toch volgens TikTok). Alleen sinds vorig jaar is voor mij wel het vertrouwen in de eerlijkheid van ‘het proces’ weer weg. Ik begon zelf af en toe weer te kijken omdat het leek alsof dat ‘buurman dag buurman’ wat kon geneutraliseerd worden, maar Zweden net op dat moment … vond ik toch een beetje dodgy. Nu ben ik er vrij zeker van dat zelfs met 500 punten extra ze nooit Israël zouden laten winnen (ik zeg niet dat ze gefoefeld hebben nú, maar ik denk dat het wel een grote mogelijkheid was had er sprake geweest van een zgz ‘landslide’).
 
Ik ben niet zo mee met alles rondom het festival, is dat al lang dat je vanuit honderd landen kan meestemmen (of heb ik dat verkeerd begrepen?). Wij hebben hier allemaal een paar verschillende stemmen gedaan, vooral voor de kinderen hun eerste keer Eurovisie. Mijn favoriet was Kroatië, maar dat was in feite Rammstein van de Shein (sympathieke jongen wel, toch volgens TikTok). Alleen sinds vorig jaar is voor mij wel het vertrouwen in de eerlijkheid van ‘het proces’ weer weg. Ik begon zelf af en toe weer te kijken omdat het leek alsof dat ‘buurman dag buurman’ wat kon geneutraliseerd worden, maar Zweden net op dat moment … vond ik toch een beetje dodgy. Nu ben ik er vrij zeker van dat zelfs met 500 punten extra ze nooit Israël zouden laten winnen (ik zeg niet dat ze gefoefeld hebben nú, maar ik denk dat het wel een grote mogelijkheid was had er sprake geweest van een zgz ‘landslide’).
Er is een « rest of the world vote « waarbij kijkers van niet-deelnemende landen kunnen stemmen op de site. Dit wordt dat vertaald in 12 punten (alle landen dus te samen).
 
In Australië wordt Eurovisie live uitgezonden in de ochtend en opnieuw 's avonds. Dan worden ook de 'Australia at Home' ratings getoond, een beoordeling van de songs door de kijkers.


  1. Croatia 🇭🇷 - 96%
  2. Armenia 🇦🇲 - 93%
  3. Finland 🇫🇮 - 92%
  4. Lithuania 🇱🇹 - 90%
  5. Ukraine 🇺🇦 - 88%
  6. Cyprus 🇨🇾 - 86%
  7. Austria 🇦🇹 - 84%
  8. Switzerland 🇨🇭 - 82%
  9. Estonia 🇪🇪 - 81%
  10. Spain 🇪🇸 - 79%
  11. Italy 🇮🇹 - 77%
  12. Sweden 🇸🇪 - 75%
  13. Luxembourg 🇱🇺 - 73%
  14. Ireland 🇮🇪 - 73%
  15. Germany 🇩🇪 - 72%
  16. Norway 🇳🇴 - 69%
  17. France 🇫🇷 - 68%
  18. Greece 🇬🇷 - 53%
  19. Georgia 🇬🇪 - 53%
  20. Latvia 🇱🇻 - 46%
  21. United Kingdom 🇬🇧 - 36%
  22. Portugal 🇵🇹 - 34%
  23. Slovenia 🇸🇮 - 32%
  24. Serbia 🇷🇸 - 31%
  25. Israel 🇮🇱 - 30%

Opvallend contrast wel met de officiële public vote van Australië.
1 Israel (12 points)
2. Croatia (10 points)
3. Ireland (8 points)
4. Switzerland (7 points)
5. Ukraine (6 points)
6. Cyprus (5 points)
7. Finland (4 points)
8. Greece (3 points)
9. France (2 points)
10. Armenia (1 point)
 
Ik denk - terugkijkend - dat als het echt ging om ‘song contest’ dus nummer zelf gemaakt en zangkunst dat Frankrijk de enige terechte winnaar zou geweest zijn.
 
Bij mij leefde het dit jaar toch niet, terwijl ik toch ieder jaar er naar uitkijk.
 
Heb ik opgenomen in mijn eigen playlist: Nederland, Zwitserland, Kroatië, Oostenrijk, Cyprus en Finland. Best veel eigenlijk dit jaar.

Brrr nee, ik krijg het altijd nogal ongemakkelijk van dat oneindig gezaag van die moderne Franse chansons. Geeft me totaal geen eurosong vibes, zo'n gekweel. #sorryFR
Dat zijn zo van die nummers die speciaal gemaakt zijn om de zanger(es) zijn/haar zangkunsten te laten showen, met enorme uithalen (of gekweel, zoals jij het noemt:biglaugh:). Maar muzikaal meestal saaie platte kak. Geen melodie die naam waardig. Krijg ik het nooit warm van. En elk jaar zitten er zo wel een paar tussen.
 
Ik denk dat ik van deze editie toch weinig ga onthouden (en dus ga opnemen in playlists)

Kroatië bijvoorbeeld. Dat werkte heel goed op het Songfestival zelf: het was vanaf seconde één op tempo, herkenbare rif, een 'wo-ho' momentje in het refrein, ... dat blijft direct hangen.

Maar het is tegelijk ook een nummer dat ik na enkele keren snel beu ga zijn, vrees ik. Qua rif, qua tekst, ... stelt het toch allemaal weinig voor en je krijgt toch ook het gevoel dat als je alles ontleedt, je alle stukjes precies al eens een keer of 100 ergens anders gehoord hebt.

Dan is België voor mij momenteel mogelijk nog één van de blijvers. Helaas had het live op dat moment niet hetzelfde effect als op plaat.
 
Dat België de finale niet gehaald heeft wordt zelfs in de rest van de wereld erg vreemd gevonden. Toch al heel veel reacties gelezen in de trend van "Belgium got robbed". Het was zeker niet perfect live, maar 't is niet dat die andere tien allemaal perfect hebben gezongen lijkt me. Had altijd moeten doorgaan imo.
 
Terug
Bovenaan