Riftwar Saga was een van de eerste fantasy reeksen die ik las, vnl. omdat ze die in het Nederlands hadden in de bibliotheek. Als tiener vond ik dat best wel een goede reeks boeken maar toen was ik ook gemakkelijker onder de indruk van allerlei fantasy clichés waar ik nu met mijn ogen zou rollen denk ik. Maar ze hebben wel een echt uitgesproken old school fantasy vibe als je daar zin in hebt.

Na al die jaren is het eindelijk tijd om de grootste schandvlek op mijn lijstje van ongelezen boeken uit te wissen.

GetAttachmentThumbnail.png
 
Ik ben intussen de Garrett P.I. reeks van Glenn Cook nog eens aan het herlezen. Detective noir pulp in een fantasy setting met een satirische ondertoon en zelfspot. What´s not to like
Nog nooit van gehoord maar klinkt geweldig. Op de goodreads lijst gegooid.

Ik heb nog nooit iets van Feist gelezen :unsure:. Beginnen met de Riftwar Saga?
Ik ben daar indertijd mee begonnen als noob fantasy lezer en vond riftwar, empire en serpent war fantastisch.
Ergens wil ik ze opnieuw lezen maar ik ben bang dat ze de tand des tijds, en mijn geëvolueerde smaak, niet meer doorstaan terwijl ik er zo'n goeie herinneringen aan heb :)
 
Feist en zijn boeken zijn zoals een 90's action flick. Vrij rechtlijnig, zwart-wit, niet al te veel diepgang, personages zijn niet geweldig goed uitgewerkt en alles gaat nogal gemakkelijk (of het nu het doel betreft of de liefde). Dus ja, het is wat simplistisch en je gaat er bij de 3e reread echt niet plots een ander inzicht inkrijgen of een verborgen detail ontdekken. Maar het is vaak zeer vermakelijk, spanning en actie zitten snor en er zit een goeie portie humor in verweven.

Dus het hangt er een beetje vanaf waar je naar op zoek bent. Zet Feist op de lijst voor wanneer je iets luchtiger wil, misschien wanneer je net uit een deprimerende of super droge knoert van een boek komt. Hoewel ik The Godfather een kwalitatief veel betere film vind dan Die Hard of Bad Boys, zijn er avonden genoeg dat ik liever die laatste opzet dan de eerste. Zelfde met Feist of eender welke auteur in diezelfde context. Of dat voor jou ook opgaat, moet je zelf beslissen.
 
Feist en zijn boeken zijn zoals een 90's action flick. Vrij rechtlijnig, zwart-wit, niet al te veel diepgang, personages zijn niet geweldig goed uitgewerkt en alles gaat nogal gemakkelijk (of het nu het doel betreft of de liefde). Dus ja, het is wat simplistisch en je gaat er bij de 3e reread echt niet plots een ander inzicht inkrijgen of een verborgen detail ontdekken. Maar het is vaak zeer vermakelijk, spanning en actie zitten snor en er zit een goeie portie humor in verweven.

Dus het hangt er een beetje vanaf waar je naar op zoek bent. Zet Feist op de lijst voor wanneer je iets luchtiger wil, misschien wanneer je net uit een deprimerende of super droge knoert van een boek komt. Hoewel ik The Godfather een kwalitatief veel betere film vind dan Die Hard of Bad Boys, zijn er avonden genoeg dat ik liever die laatste opzet dan de eerste. Zelfde met Feist of eender welke auteur in diezelfde context. Of dat voor jou ook opgaat, moet je zelf beslissen.
Mee eens behalve de empire trilogie, die blijft voor mij bij de beste trilogieen die ik al ooit gelezen heb!
 
Terug
Bovenaan