Freelancers & Ondernemers

Bedankt voor de input!

Ik heb eigenlijk een (in mijn ogen) goed idee, alles er rond is al uitgewerkt, maar heb er bepaalde connecties voor nodig die ik niet meteen zo kan vinden. Dus zo een startup iets leek me nog een goede manier.

Misschien best even in het netwerk zoeken en rondvragen als iemand de nodige mensen kent.

Je hebt “een goed idee (in jouw ogen), alles er rond is al uitgewerkt” dus met andere woorden is hier nog niets van validatie/product-market fit getest. Zo vaak al gehoord. Dat is het recept voor een gefaalde start-up.

Denk inderdaad dat je dan best wel eens probeert door Start-it te geraken; Als reality check kan het wel nuttig zijn;

Als je niet zelf / met je team van 0 tot 1 kan [meestal "iets van revenue"] dan is je team nog niet compleet, laat staan je product / bedrijf.
Dus dan ga je naar alle waarschijnlijkheid nog een co-founder nodig hebben, niet gewoon "een connectie".

Meestal zijn dit goede milestones:
- Kunnen we dit bouwen [nog niet bouwen!]
- Vinden we testers / early sign ups met enkel een landings pagina waar we een weekend aan tijd in hebben gestoken.
- Kunnen we hier 1 eur voor krijgen met enkel een landings pagina.
- Nu [misschien] een v1 beginnen bouwen
- Kunnen we hier een realistisch bedrag voor krijgen.

Een van de betere projecten die ik ooit gedaan heb had al revenue en commitment [+10k] nog voor er ook maar iets ontwikkeld was. Dan weet je dat je er boenk op zit en echt een probleem oplost.
 
Laat het hem dan es alleen uitvoeren he. Enkel sales en geen uitvoering.
Het gaat er om dat een sales met bepaalde connecties vaak niet of veel moeilijker te vervangen zijn dan uitvoerder.

Niet dat ik mijn schoonbroer zijn ideologie volledig volg maar daar heeft hij wel een punt. Ik zit in de verzekeringen, in mijn ogen is het "vreemd" dat je bvb. een vennootschap met 3 bedrijfsleiders hebt en slechts voor 1 van die bedrijfsleiders een keyman verzekering zou afsluiten doordat enkel bij het wegvallen van die ene persoon het bedrijf 9 van de 10 failliet zou gaan en als die 2 anderen morgen doodvallen, het bedrijf sowieso zal blijven voortbestaan omdat ze best "gemakkelijk" vervangbaar zijn.
 
Laat het hem dan es alleen uitvoeren he. Enkel sales en geen uitvoering.
Sales heeft vaak de indruk dat ze echt alle werk doen en het uitvoeren, tgoch, dat is toch triviaal?

De waarheid uiteraard is dat elke component goed moet werken. Een heel goede sales met een zwakke uitvoering, je kan er gerust wel een paar namen noemen die zo werken allemaal. Maar je krijgt dan al snel de "gebakken lucht" reputatie.

Een uitstekende uitvoering met slechte sales, ga je ook niet ver komen hoor.

Als je allemaal naar elkaar kijkt en verwacht dat iedereen hun bijdrage naar uw eigen gedacht moet doen, ga je snel in ruzie vallen.

Op mijn werk, vreemd genoeg komen mijn beste conceptuele bijdrages op de momenten dat ik niet aan het werk ben. Soms is "bijdrage" enorm moeilijk te meten.
 
Nog eens over mijn vrouw die hier zou komen helpen.

Is er een manier dat we dat eens een maand proberen bv zonder dat zij direct zelfstandig moet worden en heel de boel?
Kan ze niet interimmer of flexijobber worden bij jou?

Ben er nog niet goed uit of we dat van uit onze persoon zouden doen of dat mijn bv gewoon 26% eigenaar is van de nieuwe.
Sowieso via BV doen. Dan kies je zelf hoe je je kosten maakt en waar je opbrengsten naartoe gaan.
 
Controle lijkt me op de kans op misbruik niet onterecht.
Maar doen ze dan minder controle als je partner zelfstandige is en op die manier factureert?
Daar is de kans op misbruik toch ook vrij groot?

Veel minder controles naar mijn ervaring, zit daar dan ook met (mogelijk) probleem van schijnzelfstandigheid in die piste. Zijn beide mogelijk maar je moet het huiswerk dan wel goed maken... maar ja das met alles zo zeker?
 
Een vraagje als vrij nieuw Data&IT consultant: ik ben eind vorig jaar begonnen als data scientist/analist bij een consultancy voor een bruto loon van 5k plus wagen, maaltijdcheques etc. Na een carriere als onderzoeker en ambtenaar wist ik nog niet echt wat een goed aanbod was in deze sector.

Nu, sinds enkele maanden werk ik bij een klant, en die is heel tevreden van mijn werk. Het dagtarief dat mijn consultancy voor mij vangt is 750 euro exc. btw.

Volgens chatgpt, en mijn boerenverstand, betekent dit dat mijn consultancy behoorlijk goed aan mij aan het verdienen is, en het wel tijd lijkt opslag te vragen... of zie ik hier vanalles over het hoofd waardoor 5k bruto plus redelijk standaard pakket (geen bonussen weliswaar) toch een correct loon is bij een dagprijs van 750 euro?
 
Een vraagje als vrij nieuw Data&IT consultant: ik ben eind vorig jaar begonnen als data scientist/analist bij een consultancy voor een bruto loon van 5k plus wagen, maaltijdcheques etc. Na een carriere als onderzoeker en ambtenaar wist ik nog niet echt wat een goed aanbod was in deze sector.

Nu, sinds enkele maanden werk ik bij een klant, en die is heel tevreden van mijn werk. Het dagtarief dat mijn consultancy voor mij vangt is 750 euro exc. btw.

Volgens chatgpt, en mijn boerenverstand, betekent dit dat mijn consultancy behoorlijk goed aan mij aan het verdienen is, en het wel tijd lijkt opslag te vragen... of zie ik hier vanalles over het hoofd waardoor 5k bruto plus redelijk standaard pakket (geen bonussen weliswaar) toch een correct loon is bij een dagprijs van 750 euro?
Altijd moeilijk om te vergelijken;
Iedereen in deze thread zal altijd de freelance agenda pushen gok ik :)

Ik zou zeggen dat een profiel dat je aan 5k + pakket vast kan vinden je voor een 600-650 / dag freelance kan vinden.
Pak dat die tussenpartij er dan nog 100 / dag bij doet als commissie [zeker niet te gek] dan ben je er.

Dus ja je zal meer verdienen als je die 750 persoonlijk kan vast krijgen, en ook bij een lagere dag rate, maar goed er komt ook wel wat bij kijken.
Is het echt consultancy? [ze betalen u indien op bench, zoeken actief naar projecten, etc] of puur recruiting / plaatsing?
In eerste geval lijkt me dit correct, in tweede geval kan je eens denken om ze er tussenuit te zwieren maar gaat niet evident zijn.
 
Je hebt “een goed idee (in jouw ogen), alles er rond is al uitgewerkt” dus met andere woorden is hier nog niets van validatie/product-market fit getest. Zo vaak al gehoord. Dat is het recept voor een gefaalde start-up.
Nou, lekker begin van de dag dit. Er is daadwerkelijk een pmf test gedaan. Lekker positief!
Denk inderdaad dat je dan best wel eens probeert door Start-it te geraken; Als reality check kan het wel nuttig zijn;

Als je niet zelf / met je team van 0 tot 1 kan [meestal "iets van revenue"] dan is je team nog niet compleet, laat staan je product / bedrijf.
Dus dan ga je naar alle waarschijnlijkheid nog een co-founder nodig hebben, niet gewoon "een connectie".

Meestal zijn dit goede milestones:
- Kunnen we dit bouwen [nog niet bouwen!]
- Vinden we testers / early sign ups met enkel een landings pagina waar we een weekend aan tijd in hebben gestoken.
- Kunnen we hier 1 eur voor krijgen met enkel een landings pagina.
- Nu [misschien] een v1 beginnen bouwen
- Kunnen we hier een realistisch bedrag voor krijgen.

Een van de betere projecten die ik ooit gedaan heb had al revenue en commitment [+10k] nog voor er ook maar iets ontwikkeld was. Dan weet je dat je er boenk op zit en echt een probleem oplost.
In deze situatie gaat het eerder over een product wat je niet zomaar mag produceren als "gewone mens". Je punt van co-founder kan zeker correct zijn in dit geval.

Het is dan ook niet de typische "Ik bouw een app/platform en that's it" startup.

Bedankt voor het stappenplan! Ik ga er zeker eens beter naar kijken.
 
Een vraagje als vrij nieuw Data&IT consultant: ik ben eind vorig jaar begonnen als data scientist/analist bij een consultancy voor een bruto loon van 5k plus wagen, maaltijdcheques etc. Na een carriere als onderzoeker en ambtenaar wist ik nog niet echt wat een goed aanbod was in deze sector.

Nu, sinds enkele maanden werk ik bij een klant, en die is heel tevreden van mijn werk. Het dagtarief dat mijn consultancy voor mij vangt is 750 euro exc. btw.

Volgens chatgpt, en mijn boerenverstand, betekent dit dat mijn consultancy behoorlijk goed aan mij aan het verdienen is, en het wel tijd lijkt opslag te vragen... of zie ik hier vanalles over het hoofd waardoor 5k bruto plus redelijk standaard pakket (geen bonussen weliswaar) toch een correct loon is bij een dagprijs van 750 euro?
Meestal zou ik zeggen "proberen als freelancer". Maar in jouw geval zou ik het nog niet doen.
1) Je krijgt een relatief hoog brutoloon tov de dagrate die ze vragen.
2) Je bent nog nieuw in het vakgebied, je hebt nog geen netwerk opgebouwd en nog geen ervaring binnen de werking bij privébedrijven. Ook nog geen ervaring met het verloop van een effectief project.
3) Voor zover ik het zie, werk je nu een paar maand bij je nieuwe werkgever, en zou je opslag willen vragen. Dat gaat niet pakken, dan had je bij je contractonderhandelingen beter moeten onderhandelen.

Dus mijn raad zou zijn, gebruik je tijd als werknemer om zoveel mogelijk trainingen/cursussen/ervaringen op te doen, bouw uw netwerk binnen de sector uit, en wordt dan freelancer.
(ter info: toen ik startte aan 2000€ bruto, vroeg mijn consultancybureau ook meer dan 1000€/dag voor mij. Wat zij vragen is verre van wat jij als freelancer gaat krijgen)
 
Terug
Bovenaan