Review: MultiVersus

Een van de zinnen die mijn latere tienerjaren altijd kleurde, en die ik tot mijn sterfbed zal onthouden, is djoezwannugoden. Geen inspirerende woorden in een muzikaal Latijn of filosofisch Grieks, neen. Laat ik het voor u trager zeggen: do you want to go then? In tegenstelling tot wat je zou denken is dit niet gewoon een uitnodiging om naar huis aan te zetten of te vertrekken voor een afspraak. Deze gevleugelde woorden hoorde ik, men, meestal rond 00u37 op een vrijdagavond in een kebabshop op een koude straat in Londen. De stad waar ik een stukje van mijn misspent jeugd doorbracht. Veelal volgde deze uitnodiging op een zware sociale fout zoals te dicht bij iemand staan, iemand een frietje te laten vallen of gewoon een oog - zelfs geen twee - richten op een geezer die daar niet zo blij mee was. Ik ben zelf nooit op het verzoek ingegaan - DNA 'watje' - maar heb het voldoende gezien om er niet meer zo hard van te schrikken. Zoveel mogelijk emmers cocktails binnen gieten voor een verplicht sluitingsuur en dan met zijn allen in het verblindende neonlicht van een goedkoop frietkot ... meer was er niet nodig. Mensen gaan soms over de rooie. Hoeveel handiger zou het niet geweest zijn om gewoon een console tevoorschijn te halen en met een brawler aan de slag te gaan? Multiversus spelen en niet met je neus tegen de stoeprand belanden ... Give peace a chance (to play)

Multiversus is te spelen op PlayStation 4 en 5 (ik speelde op PS5), pc, Xbox One en Xbox X|S. Je kan ook cross-platform aan de slag dus er is geen enkele reden om niet met iedereen samen gezellig aan de vecht te gaan.

1717504926663.png

ZOINKS

Het leukste dat internet naar de gamingwereld gebracht heeft is ongetwijfeld dat we nu kunnen spelen met (en tegen) mensen over heel de planeet. Hoe vaak hebben we al niet gehoord dat iemand een epische romance begon gewoon omdat deze toevallig op eenzelfde server terechtgekomen is. Ik was een ridder, zij een druïde. Ik speelde voor Benfica, hij voor FCC Watermaal, samen overwonnen we een eeuwenoud kwaad met niets dan een blikopener en onze charme, ... Internationaal samen gamen creëert vriendschappen en banden die jaren blijven, werkelijk toch mooi om zien.

Multiversus werd eerst aangekondigd in 2021, maar er deden al langer geruchten en mogelijk gelekte beelden de ronde op bepaalde Reddit-fora. Een weerwoord op de immens populaire Smash Bros. van Nintendo. Het leek behoorlijk ambitieus en de gaming community was here for it. In 2022 dropte dan de open bèta. Zijnde wat het was, open bèta, werd er frequent getweaked om personages meer ‘zichzelf’ te maken of de dominantie van bepaalde move-combo’s aan te passen. Het spel werd gesmaakt, er kwamen twee seizoenen in deze bètafase … en toen ging de hele reutemeteut offline! We kunnen dit best zien als door het grote succes dat de ontwikkelaars een veel completere game-ervaring wilden bieden, met extra content die op niveau was, en dat dit moeilijk was in een constant speelbare game. Er was teleurstelling, zeker omdat je na twee seizoenen toch dacht dat het een blijvertje kón zijn en een heel aantal spelers betaald hadden voor premium content die plots niks meer waard was. Een volledig en ‘af’ spel werd beloofd, op langere baan geschoven maar dan uiteindelijk wel uitgebracht op 28 mei 2024.

Multiversus 2.jpg

Eh, what’s up, Steven Universe?

De studio achter Multiversus is Player First Studios. Zoals de naam doet vermoeden is hun missie het ontwikkelen van games met vooreerst de speler in gedachten. Op dit moment is er ook nog maar dat ene spel in hun catalogus, maar als het goed is dan vragen wij ook niet meer dan dat natuurlijk. Warner Brothers heeft een super leuke catalogus aan personages en in de tijd dat Multiversus niet beschikbaar was, is het brawler-genre nog niets aan populariteit ingeboet (op zijn hoogtepunt had Multiversus toch twintig miljoen spelers). Ook al zal dit spel nooit een e-sport legende worden, toch heeft het voldoende om leuke gamingsessies te bieden, zeker omdat je zowel één op één, in duo of in free for all aan de slag kan.

Een breed scala aan personages, echt voor elk wat wils.


Voor wie een beetje mee is met cartoongeschiedenis of Warner Bros. op zich, is Multiversus een paradijs aan kleine details (Marvin the Martian die ‘For Mars’ gaat vechten, kleine Arya Stark die nederig knielt als ze in het stof bijt en de omgevingen waar je bijvoorbeeld de wereld van de Powerpuff Girls zal herkennen). Je kan voorlopig met 27 personages aan de slag van Lebron over Taz tot Jake van Adventure Time - een breed scala voor elk wat wils - en doorheen de seizoenen zouden er nog moeten bijkomen (denk aan Agent Smith van The Matrix) maar op een regulierer tijdstip en minder ‘nu zie je ‘em en nu weer niet’ zoals vroeger.

IMG_2139.jpeg

Batman heeft je hulp nodig

The fabric of space and time komen we vaak tegen als element en ook hier komt het voor. Er zijn rifts of breuklijnen in gekomen en nu zoekt Batman hulp. Aan de speler om zich hiervoor klaar te stomen. De rifts zijn gevechten of opdrachten die men aangaat en als beloning kan je zaken vrijspelen die de verhaallijn van deze Multiversus ook verduidelijken (zoals die Agent Smith). Ondertussen kan je ook met andere spelers in duo’s of free-for-all (een echte brawl dus) gaan spelen. Je fighters hebben verschillende niveaus, de klassieke level ups, die je perks bezorgen, voordeeltjes die het vechten makkelijker maken. Personages kunnen dezelfde perks krijgen, maar dit kan op andere niveaus zijn. Van de welbekende ‘zoveel procent extra damage’ tot hoger springen, dieper vallen of het kunnen verplaatsen van je tegenstander naar een makkelijker kick-ass positie. De perks kan men stacken (ja, modern taalgebruik!) om zo gerichte strategieën te kunnen toepassen op de vijand.

Het principe van de brawler legt zichzelf uit: vecht en overwin tot je de sterkste bent.


In-game betaal je of met Fighter Currency om strijders te kopen, Perk Currency voor, jawel, perks, Gleamium waarmee je extraatjes koopt zoals slogans, accessoires, speciale effecten en als laatste Prestige om zaken in de Prestige afdeling aan te schaffen. Gleamium moet gekocht worden met ‘echt’ geld. Herinner u hoe men bij de eerste incarnatie ook effectief betaalde en alles plots *poef* weg was, misschien twee keer nadenken? In de Battle Pass zit wel Gleamium en de eerste vijftien levels inbegrepen. Je strijders vallen in één van vier groepen: Bruiser, Mage, Tank of Assassin. Een Bruiser doet meer schade, een Tank kan meer incasseren. Relatief logisch. Het principe van de brawler legt zichzelf uit. Vecht en overwin tot je de sterkste bent. Het grote afwachten ligt hem in het zien of Multiversus dit keer wel ‘blijft’ en of het vertrouwen van de spelers intact genoeg gebleven is om trouw te zijn. Geen slecht begin, maar het had met ál dat beta-testen en heropbouwen éigenlijk beter gekund. Gemoeten.

Conclusie

Er zal altijd een markt voor zijn: een brawler met een kleurrijke setting en een vrij grote collectie personages waar mensen echt wel mee willen spelen. Maar daarmee houdt men niet noodzakelijk spelers. Multiversus geeft weliswaar veel perks en een mogelijkheid om je gekozen vechters te customizen zodat je wel een indruk hebt van een gepersonaliseerde ervaring, máár het blijft binnen gedefinieerde lijnen, je blijft een gevechtsspel spelen dat een breed publiek moet aanspreken, dus er gaan sowieso grenzen zijn die niet opgezocht worden. Multiversus moet het dus hebben van de verhaallijn - en die is niet echt uitgedikt, vernieuwend of boeiend - en het verzorgen van seizoenen en nieuwe content. Een notoir zwak punt bij het eerste uitbrengen van dit spel. Dingen verschenen en verdwenen zonder veel logica en er werd wat afgetweaked zonder er bij stil te staan dat mensen letterlijk op hetzelfde moment speelden. Jongere spelers zullen deze zeker kunnen smaken, het is poppy en vrolijk. Meer volwassen gamers blijven op hun honger zitten, maar moeten zij hier de weg naar vinden? Het lijkt vrij duidelijk welk publiek men hier wil aantrekken. Ook gaan jongere brawlers minder over details vallen waar ik nu wel bij stil sta, zoals het aanwezig zijn van achtergronden waar er geen personage van te zien is of de willekeur waarmee schijnbaar gekozen is: wel Jake en Finn en een banáán maar geen Marceline of Cake? En zo zijn er een paar ‘?’ keuzes. Zoals ik al zei: voor de tijd dat er beta-testing en downtime was, schiet Multiversus op te veel vlakken toch nog tekort. Ik zou niet onmiddellijk mijn echt geld in dit spel stoppen.

Pro

  • Leuke personages, nostalgie kan mooi zijn
  • Brawlers kunnen altijd een leuk game-momentje bieden

Con

  • Te veel lukrake - schijnbaar - beslissingen rond wie en wat in-game zit.
  • Botst op limieten door het doelpubliek
  • Voelt onafgewerkt aan
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

28 mei 2024

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Fighter

Ontwikkelaar

  1. Player First Games

Uitgever

  1. Warner Bros.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Terug
Bovenaan