De band met je ouders

Hoe zou je de relatie met je ouders omschrijven?

  • Goede relatie met vader & moeder

    Stemmen: 237 72,9%
  • Goede relatie met vader; slechte relatie met moeder

    Stemmen: 18 5,5%
  • Slechte relatie met vader; goede relatie met moeder

    Stemmen: 39 12,0%
  • Slechte relatie met vader & moeder

    Stemmen: 31 9,5%

  • Totaal aantal stemmers
    325
Hier ook een slechte relatie met beide ouders, met mijn stiefvader kom ik redelijk goed overeen maar die zie ik uiteraard ook bijna nietmeer nu.

Mijn verhaal is 2-ledig. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 2,5 jaar was. Mijn vader heeft nooit veel naar mij omgekeken, dat ging van elke zondag naar 2-wekelijks naar maandelijks contact. En dan eigenlijk maar heel even, want mij afhalen bij mijn mama en afzetten bij zijn moeder (3,5km rijden) was dat eigenlijk niet. Tijdens de zomervakantie moesten we (mijn zus en ik) een maand aan een stuk naar mij vader (grootmoeder dus), tot een jaar of 12, dan ging dat echt nietmeer.
Ik ben zoals het in de tijd verplicht was netjes blijven gaan tot 17 jaar en 11 maanden en heb dan gezegd dat ik hem nietmeer hoef te zien, ondertussen dus dik 20 jaar geleden. Voor mij is mijn papa niet mijn papa, die rol is toebedeeld aan mijn stiefvader, dat die man het volhoudt bij mijn mama, die verdient een standbeeld...

Met mijn mama heb ik nooit een heel goede band gehad maar heb wel een goede opvoeding gehad. Ben wel op 20 jarige leeftijd vertrokken om nooit meer terug te keren, ze sprong financieel wel bij tijdens de studies (industrieel ingenieur). Dus op dat vlak was dat allemaal wel ok.
Echter verschillen we op zowat elk vlak dag en nacht en heb ik heel andere opvattingen over het leven. Ik steek niet elke euro in een hoop (in hun geval versleten) bakstenen.
Ik ben op mijn 28 jaar begonnen met een gerenoveerd app te kopen, was niet goed, hele hoop ambras. 5 jaar later verkocht voor 50k meer, nog altijd was dat een slechte investering :rofl: . Dan had ik een bouwgrond gekocht,bouwen was een hele hoop miserie (ze hebben 30 jaar verbouwd aan hun huis, van miserie gesproken...). Huis gebouwd, al bij al vlot gegaan, maar ben na 2 weken dan gescheiden van mijn ex, tevens de moeder van mijn zoontje (bijna 9 nu). Sinds toen is de relatie met mijn mama ook beginnen verslechteren, want scheiden doe je niet...

Ik heb dan iemand nieuw leren kennen (na wat omwegen) en sinds een tijdje woon ik daar nu mee samen in een ander huis, terwijl ik mijn nieuwbouw verhuur aan mijn beste kameraad. Ook dat was niet goed, verhuren is miserie,....
Verder bemoeienissen met wat ik met mijn geld vooral niet mag doen, ik heb dan mss geen typische dingen, zoals een arcadekast, flipperkast, full blown springkasteel voor de kinderen etc. Maar ik leef nu en wil nu genieten van het leven en niet elke euro in een bouwvallig huis steken zoals zij gedaan heeft. Dat is niks voor mij.
Enfin, mijn mama met haar simpele ziel denkt dat ne mens maar 2000 euro bruto blijft verdienen heel zijn leven en bijgevolg moet ik dus wel elke euro die ik verdien opdoen volgens haar. In werkelijkheid heb ik in 2020 20k gespaard, voorlopig staat de teller in 2021 op 15k. Toen ik alleen woonde spaarde ik overigens ook al serieus (12,5-15k/jaar), afhankelijk van de werken aan mijn huis zoals de afscheiding en klinkerwerken etc.

Was al die bemoeienissen, frustraties en ruzies beu en heb dus dik een jaar geleden mijn mama de deur gewezen en gezegd zolang ze zich wil bemoeien ze niet hoeft terug te komen, wat dus ook nog niet gebeurd is.
Mijn mama heeft nog contact met mijn zoontje via mijn ex (dagelijks als hij daar is (co-ouderschap)) en nu probeert ze dat kind tegen mij op te zetten, maar mijn zoontje is op zijn 9 jaar al veel slimmer dan mijn mama.

Enfin, ikzelf leef nu veel rustiger en zie ook aan mijn zoontje dat die zich meer op zijn gemak voelt bij mij en uiteindelijk is dat wat telt. Mijn zoontje wordt heel anders opgevoed (veel vrijer zolang hij zich aan de regels houdt) en leeft in meer 'luxe' omdat er nu wel geld is daarvoor. Had vroeger alles wat ik nodig had, maar ook niet meer dan dat. Financiele uitspattingen ging vroeger bij mijn ouders niet wegens geldgebrek en dat was ok voor mij. Maar dat wil niet zeggen dat ik dat nu niet eens mag doen. Het is een feit dat ik nog meer had kunnen sparen in mijn leven, maar het moet wel plezant blijven.

Ik had het graag anders gewild, maar net zoals @glashelder gaat de geestelijke gezondheid van mijn zoontje en mijzelf voor op alles. Ik mis soms dat samenzijn met de familie wel, zie mijn zus nietmeer want die hangt met haar gezicht in het achterste van mijn mama maar dat is collateral damage zeker. Mijn stiefvader mis ik eigenlijk nog het meest, die verstaat mijn kant ook en dat niet iedereen hetzelfde is, dat je iemand in zijn waarde moet laten, etc. Dat is ook maar een paar dagen in het jaar natuurlijk, heb het veelal heel druk met werk, onderhoud huis en tuin, zoontje,... dat ik toch geen tijd heb om daar aan te denken.
 
Huis gebouwd, al bij al vlot gegaan, maar ben na 2 weken dan gescheiden van mijn ex, tevens de moeder van mijn zoontje (bijna 9 nu). Sinds toen is de relatie met mijn mama ook beginnen verslechteren, want scheiden doe je niet...
Maar je moeder is zelf gescheiden? Toch raar dat ze dan zo neerkijkt op jouw scheiding...
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Hier met beide (gescheiden) ouders een hele goede band. Ze zijn ook zonder ruzie uit elkaar gegaan dus hebben onderling ook nog steeds een sterke band en gaan af en toe nog uit eten of op bezoek bij elkaar (zelfs met de stiefouders erbij). Op dat vlak mag ik dus zeker niet klagen. We hangen sterk aan elkaar ook al zien we elkaar niet zo heel vaak. Ons moeder verhuist binnenkort naar Spanje dus dat zie ik ze nog minder.
Ook altijd gezegd dat ze mij geen hulp/centen moeten geven en zelf zoveel mogelijk moeten genieten van het leven.

Schoonfamilie is een vak apart. Toch wel een andere mentaliteit en normen/waarden dan ik. Heel erg familie gericht, spaarzaam, gelovig, ingetogen, nooit op reis, etc... Een simpel bescheiden leven zeg maar. Dat botst innerlijk bij mij soms wel.
 
Laatst bewerkt:
Erg om te lezen dat ze zoveel mensen een slechte band hebben met 1 of beide ouders. Ikzelf heb eigenlijk fantastische ouders en een heel goede band met ze. Mocht ik kunnen kiezen zou ik direct dezelfde nemen. Eigenlijk zie ik die goede band ook veel bij mijn vrienden en hun ouders gelukkig (op een paar uitzonderingen na dan).

Mijn ouders vieren volgend jaar hun 45ste huwelijksverjaardag en ik heb thuis eigenlijk nooit ruzie gekend. Mijn moeder heeft het niet altijd gemakkelijk gehad wegens kanker bij haarzelf en 2 zussen die ze door kanker is verloren op 6 maanden tijd. Dan haar vader vroeg verloren door kanker en een broer op zijn 18de gestorven door van een gebouw te vallen. Als ik dan zie hoe ze dit verwerkt heeft en door gegaan is met haar leven, kan ik daar alleen maar oneindig veel respect voor hebben. Ook hoe ze voor haar moeder en schoonouders heeft gezorgd. Dat geldt trouwens ook voor mijn vader.

Ik kan zeggen dat ik behoorlijk verwend ben geweest. Niet omdat mijn ouders veel geld hebben, maar vooral omdat ik veel vertrouwen kreeg en daardoor veel mocht. Als kind ben ik wel een tijdje moeilijk geweest (denk ik), maar daarna is het eigenlijk vanzelf gegaan. Ben wel enig kind, dus dat kan ook wel helpen. We kunnen ook echt over alles praten met respect voor ieders mening.

Als ik sommige verhalen lees ben ik echt dankbaar voor de ouders die ik heb.
 
Ik heb gekozen voor goed met de papa slecht met de mama.

En zo is het ook gewoon, ik ben qua karakter en persoon 99 procent de papa en ik ben daar blij om. Zal er zwaar van afzien als die ziek wordt of komt te overlijden. Zelden of nooit ruzie mee gehad, heeft quasi nooit echt op mij geroepen, kan relativeren als er eens iets misloopt, ... . Heeft mij echt wel heel wat bijgebracht en heeft na de scheiding (nog niet zo heel lang geleden ouders waren beide om en bij de 60) ook gewoon amper geklaagd, niet omdat die dat niet zou durven maar gewoon omdat hij zo is, hup vooruit en t beste van t leven maken. Heeft ook een nieuwe vriendin en die heeft echt nog zoveel doelen in het leven dat ik soms denk daar zit binnen twintig jaar nog meer energie in dan in mij momenteel (ik hoop het echt).

Bij de mama is dat toch een heel stuk lastiger. Ik kan geen degelijk gesprek hebben met mijn moeder, dat gaat gewoon niet en dat zal ook nooit gaan. Verdraagt nul kritiek. Gaat dan over tot het compleet negeren (ook vroeger vroeger genoeg gebeurd) of net het hysterisch brullen (is wel meer dan eens gebeurd dat ze vanuit de buurt kwamen vragen of alles ok was). Is volgens mij ook al jaren depressief ofzo maar daar begin ik niet meer over want dan zal het toch weer een complot zijn en zal ze beginnen over waarom ze zo slecht gezind is (gebeurde pre scheiding ook). Kon voor t meest onnozele ook beginnen genre dan hang ik mij maar op (doet ze niet hoor geloof ik nooit maar toch tof tof als je de mama zoiets hoort zeggen voornamelijk om wat invloed of indruk te maken denk ik). Is/was overbezorgd tot op het extreme af. En op den duur heeft dat gewoon echt invloed op jezelf. Als vrienden aan de 16 jarige arevee in de zomer onverwacht komen vragen om te gaan zwemmen en je al ziet dat de mama om welke reden dan ook hier absoluut tegen is dan ga je af en toe al eens denken ga ik meegaan om dan een week kutsfeer te hebben thuis of maar afzeggen (om dan uiteraard voor iets anders wel kaksfeer te hebben uiteindelijk). Voelt zich ook altijd tekort gedaan en/of minderwaardig, een van de vaste is (als je het dan toch in je hoofd haalt om de discussie aan te gaan) van ja tis goed ik ben achterlijk en ik heb nooit gelijk ik weet het (waarmee de discussie klaar is uiteraard).

Resultaat is dat ik weinig bij mijn moeder ben en de band daar ook echt at best oppervlakkig is (waardoor je dan weer krijgt jij zegt nooit niks en de kinderen van Patricia en Luc die zeggen bv altijd alles).

Soit onsamenhangend relaas misschien en echt de drama's heb ik ook niet gehad, ik heb nooit een slag gekregen etc, maar mentale terreur als ik het eens zwaar uitdruk ken ik wel.
 
Maar je moeder is zelf gescheiden? Toch raar dat ze dan zo neerkijkt op jouw scheiding...

Niet alleen op de scheiding eh, op zowat alles.

Ale, kan zo een hele lijst opsommen, niets, maar dan niets is goed. Het zuigt uw energie gewoon weg waar ge bijstaat.

Mijn mama draait ook als de wind, eigenlijk heeft die nooit iets van mijn ex moeten hebben, nu mijn mama hier nietmeer welkom is, is mijn ex de goede... Ze kent mijn nieuwe vriendin eigenlijk niet, maar nu is dat de slechte natuurlijk :rofl:.
Ik kan daar niet goed mee overweg. Iedereen doet voor mijn part wat hij wil, zolang je niemand stoort en gelukkig bent is alles toch goed.
 
Niet alleen op de scheiding eh, op zowat alles.

Ale, kan zo een hele lijst opsommen, niets, maar dan niets is goed. Het zuigt uw energie gewoon weg waar ge bijstaat.

Mijn mama draait ook als de wind, eigenlijk heeft die nooit iets van mijn ex moeten hebben, nu mijn mama hier nietmeer welkom is, is mijn ex de goede... Ze kent mijn nieuwe vriendin eigenlijk niet, maar nu is dat de slechte natuurlijk :rofl:.
Ik kan daar niet goed mee overweg. Iedereen doet voor mijn part wat hij wil, zolang je niemand stoort en gelukkig bent is alles toch goed.
Ik begrijp toch niet goed waarom sommige mensen zoveel tijd en moeite steken in moeilijk en tegendraads doen. Halen die daar plezier uit?
 
Voelt zich ook altijd tekort gedaan en/of minderwaardig, een van de vaste is (als je het dan toch in je hoofd haalt om de discussie aan te gaan) van ja tis goed ik ben achterlijk en ik heb nooit gelijk ik weet het (waarmee de discussie klaar is uiteraard).
Dat herken ik wel van bij mijn vader, hing ook samen met zijn frustraties over niet veel naar school kunnen gaan denk ik. Pas op, zoals al gezegd neem ik hem (nu) niet veel meer kwalijk en was het nooit zo erg als bij jou, maar dat stuk vond ik toch zeer herkenbaar. Achteraf gezien denk ik dat het ook de combinatie was van heel vroeg op pensioen te gaan, mijn moeder die dan stierf, en hele dagen thuis zitten en zich nutteloos voelen. Die kon zich dan over onnozele zaken opwinden, wegens niet kunnen relativeren, en heeft zo ook wel wat vriendschappen opgeblazen waardoor hij nog meer alleen zat denk ik.

Ik begrijp toch niet goed waarom sommige mensen zoveel tijd en moeite steken in moeilijk en tegendraads doen. Halen die daar plezier uit?

Het lijkt me vooral een (verkeerde) manier om om te gaan met frustraties en andere emoties. Er zullen wel mensen zijn die zich zo bezig houden, maar ik moet zeggen dat nu, na de feiten om het zo te zeggen, ik vooral een vorm van spijt/medelijden voel over hoe alles gelopen is bij ons, en ik het ergens wel begrijp.
 
- biologische vader heeft ons verlaten op de dag van mijn geboorte, nooit gekend.

Lang verhaal kort: mijn vader had een affaire met mijn moeder maar wilde zijn vrouw niet verlaten (waardoor hij dus is weggegaan op het einde van de zwangerschap).

Onlangs eens down the rabbit hole gegaan op social media en ik heb 2 halfzussen.

0 nood aan contact op te nemen met die mensen, ze hebben uiteindelijk ook niks te maken met de situatie. maar héél soms vraag ik mij toch af of ze iets van de historie weten.
 
Lang verhaal kort: mijn vader had een affaire met mijn moeder maar wilde zijn vrouw niet verlaten (waardoor hij dus is weggegaan op het einde van de zwangerschap).

Onlangs eens down the rabbit hole gegaan op social media en ik heb 2 halfzussen.

0 nood aan contact op te nemen met die mensen, ze hebben uiteindelijk ook niks te maken met de situatie. maar héél soms vraag ik mij toch af of ze iets van de historie weten.
Moet toch ook wel gek zijn dat iemand aanbelt om te zeggen dat hij of zij je halfbroer of -zus is. Je biologische vader heeft nooit de behoefte gehad om contact met jou of je moeder op te nemen, neem ik aan? Vanuit zijn positie is dat misschien te begrijpen (goedkeuren is een andere zaak): de affaire wil hij helemaal afsluiten en zijn focus leggen op zijn huwelijk en de kinderen die daaruit voortkomen. Zou het dan toch niet knagen als hij de historie zou weten van wat er nadien met jou is gebeurd?

Kan je als biologische vader trouwens zomaar verdwijnen? Zijn daar geen verplichtingen aan verbonden, tenzij je expliciet afspreekt dat de banden compleet worden doorgesneden? Alimentatie is enkel verplicht in een huwelijk of onder een bepaald samenlevingscontract, dacht ik.
 
Kan je als biologische vader trouwens zomaar verdwijnen? Zijn daar geen verplichtingen aan verbonden, tenzij je expliciet afspreekt dat de banden compleet worden doorgesneden? Alimentatie is enkel verplicht in een huwelijk of onder een bepaald samenlevingscontract, dacht ik.
Enkel als je daar dmv de rechtbank toe verplicht wordt.
 
Moet toch ook wel gek zijn dat iemand aanbelt om te zeggen dat hij of zij je halfbroer of -zus is.
Ja precies, nutteloos (én ongemakkelijk) voor beide partijen.

Voor zover ik weet is er vroeger nooit een poging geweest van zijn kant. Van wat mijn zussen vertellen is er expliciet door mijn ma gezegd dat er 0.0 contact/hulp moet zijn van zijn kant maar eerlijk gezegd weet ik er het fijne niet van

Op mijn geboorteakte staat mijn originele familienaam doorstreept met balpen & erboven mijn huidige met daarbij idd melding dat er in de rechtbank werd beslist dat ik de naam mag dragen van de andere (Dus mijn huidige familienaam) if that makes sense

Net nog eens online opgevraagd, er staat een hele tekst op maar door het slechte handschrift kan ik het niet lezen :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Dat herken ik wel van bij mijn vader, hing ook samen met zijn frustraties over niet veel naar school kunnen gaan denk ik. Die kon zich dan over onnozele zaken opwinden, wegens niet kunnen relativeren, en heeft zo ook wel wat vriendschappen opgeblazen waardoor hij nog meer alleen zat denk ik.
Ja hier hing dat ook wel samen met niet lang naar school te zijn geweest. Nu daar werd nooit lacherig over gedaan of weet ik veel wat. En als ik haar voor iets dankbaar ben is het het feit dat studeren wel mocht (na eerste jaar zonder herexamens en tweede met ik geloof drie of vier herexamens was dat laatste wel weer het ergste dat ooit iemand was overkomen maar bon).

Dat totaal gebrek aan relativeringsvermogen ken ik ook wel volledig. En ineens "opwinden" (in se trap erger dan dat) over iets onbenulligs genre ale nu hebde lange kousen aan en tis zomer bv ook zeker en vast.

Wat vriendschappen betreft dat is dan weer anders, ze is een heel ander persoon wanneer er andere mensen bij zijn (en ook van t type ziede is wa voor job onze arevee heeft enzo om dan nadien toch te zagen als t volk weg is uiteraard). Dus ze heeft nog wel best wat vriendinnen, goed voor haar natuurlijk. De paar die ze is kwijtgespeeld was wel altijd door haar toedoen iemand had ooit eens iets super onnozel gezegd en blijkbaar was dat dan toch een of andere trigger want daar is ze ook zwaar tegen uitgevlogen waarna ik achteraf toch is zei van ale die kende nu al van in de middelbare school. Reactie was dan weer iets genre die heeft mij zwaar vernedert ofzo. Terwijl dat het braafste mens is dat ik ken die nooit iemand zou vernederen al zeker niet bewust.
 
Ja hier hing dat ook wel samen met niet lang naar school te zijn geweest. Nu daar werd nooit lacherig over gedaan of weet ik veel wat. En als ik haar voor iets dankbaar ben is het het feit dat studeren wel mocht (na eerste jaar zonder herexamens en tweede met ik geloof drie of vier herexamens was dat laatste wel weer het ergste dat ooit iemand was overkomen maar bon).

Dat totaal gebrek aan relativeringsvermogen ken ik ook wel volledig. En ineens "opwinden" (in se trap erger dan dat) over iets onbenulligs genre ale nu hebde lange kousen aan en tis zomer bv ook zeker en vast.

Wat vriendschappen betreft dat is dan weer anders, ze is een heel ander persoon wanneer er andere mensen bij zijn (en ook van t type ziede is wa voor job onze arevee heeft enzo om dan nadien toch te zagen als t volk weg is uiteraard). Dus ze heeft nog wel best wat vriendinnen, goed voor haar natuurlijk. De paar die ze is kwijtgespeeld was wel altijd door haar toedoen iemand had ooit eens iets super onnozel gezegd en blijkbaar was dat dan toch een of andere trigger want daar is ze ook zwaar tegen uitgevlogen waarna ik achteraf toch is zei van ale die kende nu al van in de middelbare school. Reactie was dan weer iets genre die heeft mij zwaar vernedert ofzo. Terwijl dat het braafste mens is dat ik ken die nooit iemand zou vernederen al zeker niet bewust.
Gij zit hier precies mijn moeder te beschrijven 🙃 .
 
Ikzelf heb met mijn beide ouders een goede band. Zijn nog gelukkig getrouwd en staan steeds voor ons en de kleinkinderen klaar.

Mijn man zijn ouders zijn al lang gescheiden. Met zijn vader is de band goed.
Zijn moeder is een ander verhaal. Vanaf zijn 18de is er een periode geweest dat er 10 jaar geen contact is geweest. Hij is toen op een dag thuisgekomen van bij zijn vader en al zijn spullen stonden aan de deur. Na 10 jaar dan weer contact gezocht, maar dat was precies altijd op eieren lopen. Altijd opletten met wat we zeiden en zo. 5tal jaar geleden ruzie gehad en sindsdien geen contact meer. Van haar kant zal het niet komen, want niets is ooit haar schuld. En mijn man kan het niet meer opbrengen om nog maar eens de eerste stap te zetten om dan misschien na een jaar weer in dezelfde situatie te zitten. En nu er kinderen zijn, wil hij hen daar ook niet aan blootstellen. Maar zit tegelijkertijd wel met het gevoel van wat als het ooit te laat is. Ga ik dan geen spijt hebben?

Mensen met kinderen die geen contact meer hebben met hun ouders; hoe leggen jullie dit aan hen uit? Hier begint de dochter soms wel vragen te stellen.
 
Mensen met kinderen die geen contact meer hebben met hun ouders; hoe leggen jullie dit aan hen uit? Hier begint de dochter soms wel vragen te stellen.
Toen ik 2 jaar was hebben mijn ouders een zware discussie gehad met mijn grootvader (kant moeder), waarna die mensen met ons geen contact meer zochten en omgekeerd. Dat was eigenlijk gewoon een klootzak van een man, had met iedereen ruzie en had laat ons zeggen al genoeg zaken uitgestoken doorheen het leven van mijn moeder, waardoor die discussie de druppel was. Mijn ouders hebben daar eigenlijk nooit een geheim van gemaakt en vanaf ik me kan herinneren wist ik dat ik nog ergens grootouders had, dit moeilijke mensen waren, en ze niet langskwamen. Dat is nooit een probleem geweest eigenlijk. Misschien dat mijn ouders daar met een leerkracht over spraken tijdens van die grootouderfeesten op school (langs de andere kant waren ze al overleden) want ik herinner me daar eigenlijk nooit een discussie over.

Mijn grootvader is trouwens plots terug opgedoken toen ik 14 was omdat mijn grootmoeder (die echt alles deed, hijzelf stak geen poot uit) ziek was en hij plots hulp nodig had van zijn dochter. Dat was natuurlijk een vrij onwennige kennismaking.
 
Mijn grootvader is trouwens plots terug opgedoken toen ik 14 was omdat mijn grootmoeder (die echt alles deed, hijzelf stak geen poot uit) ziek was en hij plots hulp nodig had van zijn dochter. Dat was natuurlijk een vrij onwennige kennismaking.
Mijn moeder had zelf al tientallen jaren alle contact met haar eigen ouders verbroken - tot haar pa op sterven lag (haar moeder was al een tijd overleden). We zijn hem toen gaan bezoeken in het ziekenhuis, waar mijn broer en ik hem voor het eerst ontmoetten. Dat was awkward :unsure: het eerste wat hij zei toen mijn ma binnen kwam was "amai gij zijt dik geworden". Veel aandacht besteedde hij verder niet aan mijn moeder, het meeste van de tijd was hij met mijn broer bezig die per se wou zien hoe hij kaka deed in dat plastieke zakje aan zijn buik.
 
Mijn moeder had zelf al tientallen jaren alle contact met haar eigen ouders verbroken - tot haar pa op sterven lag (haar moeder was al een tijd overleden). We zijn hem toen gaan bezoeken in het ziekenhuis, waar mijn broer en ik hem voor het eerst ontmoetten. Dat was awkward :unsure: het eerste wat hij zei toen mijn ma binnen kwam was "amai gij zijt dik geworden". Veel aandacht besteedde hij verder niet aan mijn moeder, het meeste van de tijd was hij met mijn broer bezig die per se wou zien hoe hij kaka deed in dat plastieke zakje aan zijn buik.
Mijn grootvader stond na 12 jaar plots gewoon voor de deur en deed of er niets aan de hand was, gewoon "ah goeiendag" en binnenstappen. Nuja, ik kan over die man wel een hoop verhalen vertellen, was niet echt snel verlegen.
 
Terug
Bovenaan