De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?


  • Totaal aantal stemmers
    50
Daarom amuseer ik me dus niet echt met mijn gravel. Veel te weinig mooie gravelstroken/bossen waar je in mag. Hier heb ik dan een strook van 500 meter om dan weer 5 km asfalt te moeten doen voor ik nog eens 500 meter gravel kan doen. En dan is de helft nog van die mottige grasstroken waarbij je bril bijna tussen je tanden klettert.

Als je dan Italië en Spanje ziet waar je ritten kan doen met alleen maar gravel, lijkt me echt de max.
 
Meerdaelwoud / Zoniënwoud. Als je in Tervuren start kan je een toer van 80km doen waarbij je amper asfalt raakt.
Voor zulke dingen moet je natuurlijk al een hele dag vrij maken.
1 keer op een weg OK, maar als je zoals mij wekelijks 3u enkele rit zou moeten rijden om eens een mooie gravelrit te moeten doen dan zit ik langer in de auto of op de fiets.
 
Daarom amuseer ik me dus niet echt met mijn gravel. Veel te weinig mooie gravelstroken/bossen waar je in mag. Hier heb ik dan een strook van 500 meter om dan weer 5 km asfalt te moeten doen voor ik nog eens 500 meter gravel kan doen. En dan is de helft nog van die mottige grasstroken waarbij je bril bijna tussen je tanden klettert.

Als je dan Italië en Spanje ziet waar je ritten kan doen met alleen maar gravel, lijkt me echt de max.
Zelfde reden waarom ik eigenlijk spijt heb van mijn grail. De hoeveelheid gravel hier is bedroevend, vaak ook amper gravel te noemen en eerder lichte MTB waardoor mijn goesting om die paadjes op te zoeken eigenlijk heel klein is.
Volgende zal sowieso een wegfiets worden, evt. met 30-32mm bandjes.
 
Zelfde reden waarom ik eigenlijk spijt heb van mijn grail. De hoeveelheid gravel hier is bedroevend, vaak ook amper gravel te noemen en eerder lichte MTB waardoor mijn goesting om die paadjes op te zoeken eigenlijk heel klein is.
Volgende zal sowieso een wegfiets worden, evt. met 30-32mm bandjes.
Heb de mijne al weg gedaan en een ultimate gekocht met 30mm bandjes voor de winter en een setje met 28mm voor de zomer voor woon werk en bij slecht weer
Is ideaal icm met mijn aeroad die ik nu enkel bij mooi weer gebruik.
 
Heb de mijne al weg gedaan en een ultimate gekocht met 30mm bandjes voor de winter en een setje met 28mm voor de zomer voor woon werk en bij slecht weer
Is ideaal icm met mijn aeroad die ik nu enkel bij mooi weer gebruik.
Heb eind deze maand een bikefit gepland en van daar eens even kijken wat de mogelijkheden zijn.
Weet nog niet of ik de grail ga wegdoen of hem ga houden als rollenfiets.
 
Voor zulke dingen moet je natuurlijk al een hele dag vrij maken.
1 keer op een weg OK, maar als je zoals mij wekelijks 3u enkele rit zou moeten rijden om eens een mooie gravelrit te moeten doen dan zit ik langer in de auto of op de fiets.
Dat begrijp ik, het is erg afhankelijk van je woonplaats hoe interessant een gravelbike is.
Gravel is zo'n hype dat het zogezegd dé ultieme fiets is, zonder tegenspraak. Maar of het nu een racefiets, mtb of gravelbike is, elke fiets heeft zijn voor - en nadelen. Als ik vorige week met @Polle32 de gravelride van Opwijk reed, daar waren ook stukken bij dat we met de mtb véél vlotter en sneller beneden waren, doe er nog een portie modder bij en de mtb is op nog meer stroken in het voordeel. Over de ganse rit is de gravel gewoon de betere fiets, het is altijd een kwestie van plusjes en minnetjes.

Ik sta met de fiets op 30' in Tervuren, op 20' in Oud-Heverlee en de andere richting uit heb je de wegen van Dwars door het Hageland. Op dat vlak kan je voor gravel niet veel beter zitten als rond Leuven. Maar met de koersfiets richting Overijse of het Hageland, f*cking hell, ik kan me zo irriteren aan de staat van de wegen. Of het feit dat je op een fietspadje moet rijden waar je simpelweg niet door kan trappen. Als ik bij lange ritten met de koersfiets aan de kanten van Herentals kom, dat is gewoon een andere wereld.
 
Dat begrijp ik, het is erg afhankelijk van je woonplaats hoe interessant een gravelbike is.
Gravel is zo'n hype dat het zogezegd dé ultieme fiets is, zonder tegenspraak. Maar of het nu een racefiets, mtb of gravelbike is, elke fiets heeft zijn voor - en nadelen. Als ik vorige week met @Polle32 de gravelride van Opwijk reed, daar waren ook stukken bij dat we met de mtb véél vlotter en sneller beneden waren, doe er nog een portie modder bij en de mtb is op nog meer stroken in het voordeel. Over de ganse rit is de gravel gewoon de betere fiets, het is altijd een kwestie van plusjes en minnetjes.

Ik sta met de fiets op 30' in Tervuren, op 20' in Oud-Heverlee en de andere richting uit heb je de wegen van Dwars door het Hageland. Op dat vlak kan je voor gravel niet veel beter zitten als rond Leuven. Maar met de koersfiets richting Overijse of het Hageland, f*cking hell, ik kan me zo irriteren aan de staat van de wegen. Of het feit dat je op een fietspadje moet rijden waar je simpelweg niet door kan trappen. Als ik bij lange ritten met de koersfiets aan de kanten van Herentals kom, dat is gewoon een andere wereld.
Ja koersfiets is hier dan wel idd veel beter. Op 20 minuten met de fiets sta ik in Frankrijk. Mooie wegen, geen opgejaagde chauffeurs, vakantiegevoel. Wil ik wat heuveltjes doen sta ik ook in een half uur in Heuvelland, idem voor de zee.
 
MTB’en in Vlaanderen is ook vrij bedroevend natuurlijk.
In veel gevallen is dat ploeteren door de modder en over boerebaantjes rijden. Als er niet te veel putten of modder ligt dan kan je in veel gevallen ook met een gravelfiets uit de voeten.

Het probleem is gewoon een beetje dat onze algemene infrastructuur ruk is. Dat je geen eindeloze gravelpaadjes hebt oké. Maar dat je steeds over de grootste kutfietspaden moet om aan de stroken te geraken is niet motiverend.

Niet verhard in België wilt vaak gewoon zeggen dat er niet naar gekeken wordt. Putten zo diep als maar kan zijn en zo vettig als de pest.
En dan zwijgen we nog maar dat deze paden vaak smal zijn en veel gebruikt worden door wandelaars die allemaal zo doof als een kwartel zijn.
In andere landen is het een echte weg waarop gewoon geen asfalt ligt. Die vaak dan nog eens breed is ook . Dat maakt ook al een wezenlijk verschil.
 
Toevallig, ik ging hier net posten dat ik ze terug zal sturen. Ik heb ze zonet uit de (onbeschadigde) doos gehaald en dit is toch niet wat ik verwacht. Het achterwiel is chipped op sommige plaatsen. Er zit ook zo'n grote zichtbare lijn in, maar dit is waarschijnlijk puur visueel. Als ik dit vergelijk met de Light Bicycle velgen met DT Swiss naven die 10% meer kosten, zijn de Hunt's toch teleurstellend.









Na 2 reminders te sturen, toch antwoord gehad een week na melding van dit issue.
Ze geven toe dat dit de QC nooit had mogen passeren.

Nu willen ze de opties bespreken, mijn melding dat ik gewoon een retour en refund wil volledig negerend. Ze hebben geen wielsets in stock van dit type. Dit geeft toch allemaal niet zo veel vertrouwen.
 
Na 2 reminders te sturen, toch antwoord gehad een week na melding van dit issue.
Ze geven toe dat dit de QC nooit had mogen passeren.

Nu willen ze de opties bespreken, mijn melding dat ik gewoon een retour en refund wil volledig negerend. Ze hebben geen wielsets in stock van dit type. Dit geeft toch allemaal niet zo veel vertrouwen.
Dan kun je evengoed een goedkope set uit China bestellen, garantie wordt daar zelfs vlotter afgehandeld.
Dus ze hebben geen wielsets en negeren je vraag op refund? Wat gaan ze dan doen? Een tegoedbon geven waarmee je niet toekomt en nog eens mag opleggen voor een duurdere set?
 
Dan kun je evengoed een goedkope set uit China bestellen, garantie wordt daar zelfs vlotter afgehandeld.
Dus ze hebben geen wielsets en negeren je vraag op refund? Wat gaan ze dan doen? Een tegoedbon geven waarmee je niet toekomt en nog eens mag opleggen voor een duurdere set?
Ondertussen via wat omwegen een 'Rider Experience & Tech Advisor' van Hunt te pakken gekregen en een retour geregeld met refund. Die man had wel snel door hoe de vork aan de steel zat en heeft niet verder aangedrongen.
 
Zondag mijn eerste gravelkoers gereden! UCI wereldbeker te Aken. Dus typ ik nog eens een verslagje neer. Achteraf veel slechts gelezen over mensen & auto's op het parcours bij de elite, maar moet zeggen dat ik daar geen last heb gehad, buiten 1 verdwaalde fietser was alles mooi afgezet toen ik er passeerde. Ik ben wel drie kwartier na Greg & co over de meet gereden, dus ze hadden wel wat tijd om op te lappen :unsure: Organisatie was voor de rest wel vrij kut, ene chaos om in dat startvak te geraken (je moest de finishstrook van de gran fondo oversteken, net op een tijdstip dat er veel volk aan het finishen was...) dusja.

Dat terzijde wel echt een enorm leuke dag op de fiets gehad. Mooi parcours vond ik, toffe stroken en lekker steile klimmetjes. Verder ook zalig weer, misschien al net iets té warm, maar ik kan daar wel nog goed mee om. Ik was zaterdag met de trein tot Welkenraedt gegaan (dan kon ik mijn multi-pass gebruiken) en vanaf daar nog 20km tot Aken gebold. Ben in de namiddag met iemand van de club gaan verkennen (iemand die het een heel pak serieuzer neemt dan mij haha, was 26ste op het BK gravel & heeft zijn kwalificatie voor het WK reeds op zak). Daarna nog wat zitten lumellen op dat terrein en daarna met nog twee maten richting hotel, douchke pakken, pasta eten & slapen.

Zondag +-1h30 voor de start richting terrein gegaan, met het idee van op het gemak nog ergens wat water te drinken, wc-bezoek en dan lekker staan wachten in het startvak. Door dat gedoe met die finish van de gran fondo aan de ingang (echt absurd, wie the fuck verzint zoiets) uiteindelijk nog mogen "haasten" richting startvak en ergens bij de laatste 25% gestart.

Parcours begon met een licht oplopende eerste km en daarna een bochtige "cyclocross" achtige klim in een stadspark. Op zich leuk, maar met zo een bende daarin duiken was uiteraard hectisch en er moesten veel voetjes aan de grond worden gezet. Dat werd gevolgd door een redelijk snelle afdaling en stuk asfalt met daarna een tweede steile klim. Daar viel het al goed uit elkaar in kleinere pelotons en begon de hectiek al vrij snel te minderen. In de eerste ronde op die tweede steile klim op het groot blad mee de forcing gevoerd en met een schone groep verder zitten vlammen. Had wel door dat ik over mijn kunnen zat te rijden en met krachten was aan het spelen, maar bon, het voelde goed en het was te leuk om het niet te doen. Eerste ronde afgewerkt aan 30.5 km/h avg, wat dus een beetje te neig was voor mij. In de tweede ronde ben ik wat vaker alleen beland en moest ik uitzakken tot volgende groepjes om daar aan te klampen, maar op zich ben ik niet echt stilgevallen en had een goed ritme gevonden. Tegen het eind van die ronde begon ik toch wat in te zakken en kreeg ik ietwat meer moeite om te eten, ik had spijt dat ik enkel bidons met poeder had & niet gewoon water. In het begin van de derde ronde op de steile klim heb ik dan even doorgeduwd om bij vriendelijke bewoners naast het parcours die buiten stonden met water bij te tanken, dat gaf mij echt de tweede adem die ik nodig had. Ik had genoeg reserve om erna weer aan te pikken bij een goede groep (zat nog wat volk van Bataia en paar andere mannen die nog zin hadden om door te rijden). Heb me de ziel uit het lijf moeten rijden om bij die groep te blijven, maar toen het op de laatste klim uit elkaar viel zat ik toch nog van voor bij de betere! Laatste stuk richting finish samen met een andere enkeling uit de groep en de sprint a deux nog gewonnen, wat een episch gevoel!

Het was echt een loodzwaar parcorus en voelde zelfs zwaarder aan dan de 3 ballons vorig jaar (totaal andere soort rit wel) omdat het echt "always on" was, geen minuut deftig kunnen recupereren en in die afdalingen ook altijd 100% moeten focussen. Ik had precies 4h+ in de betonmolen gezeten toen ik aankwam :shutup:

Uiteindelijk eindig ik op plek 268/534 in mijn categorie met een gemiddelde van +- 28.5km/h en daar ben ik, gezien het niveau van het deelnemersveld en de hoeveelheid opgevers, best heel trots op!

Sfeerbeeldjes:

WhatsApp Image 2024-05-14 at 8.52.34 AM(1).jpeg
WhatsApp Image 2024-05-14 at 8.52.35 AM(4).jpeg
WhatsApp Image 2024-05-14 at 8.52.35 AM(3).jpeg
WhatsApp Image 2024-05-14 at 8.52.35 AM(2).jpeg
WhatsApp Image 2024-05-14 at 8.52.35 AM(1).jpeg
WhatsApp Image 2024-05-14 at 8.52.35 AM.jpeg
WhatsApp Image 2024-05-14 at 8.52.34 AM.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Noobvraag, maar heeft er iemands tips voor pedalen op de gravelfiets? Ik neem aan best SPD - voor het overige nog iets belangrijk?
 
Terug
Bovenaan