Auto Elektrische wagens

Ik ben echt benieuwd naar wat we over 10 jaar gaan zien. Als de accu's beter en beter worden en goed gerecycleerd worden, dan wordt de EV echt wel groen en zijn er nog weinig argumenten om brandstof te blijven rijden of verder te investeren in waterstof voor gezinswagens.

2 mooie artikels op Tweakers:
 
Het is een gekend probleem bij kia en andere hoge voltage auto's op dat platform.
Niet altijd. Sommige 800V wagens zijn opgesplitst in 2 packs van 400V. Het BMS regelt dan hoe te laden. Belangrijk in landen waar 800V-laders nog uitzonderlijk zijn zoals de VS.

In Europa kan je bij veel providers zoals Ionity, Fastned, Powerstop,... terecht voor 800V laden. Vanaf dat een snellader meer dan 250kW kan bieden, is het een 800V lader.
 
Niet altijd. Sommige 800V wagens zijn opgesplitst in 2 packs van 400V. Het BMS regelt dan hoe te laden. Belangrijk in landen waar 800V-laders nog uitzonderlijk zijn zoals de VS.

In Europa kan je bij veel providers zoals Ionity, Fastned, Powerstop,... terecht voor 800V laden. Vanaf dat een snellader meer dan 250kW kan bieden, is het een 800V lader.
Porsche kan dat idd :p
 
Ben wel wat verbaasd over de feedback hier rond praktisch nut van SUV's.
Hier van een A6 naar Q8 gegaan, wat in principe een A6 is maar dan verhoogd, en die is ruimer en praktischer. Door de hogere zit is er meer beenruimte - de A6 was al geen kleintje achterin maar de Q8 is absoluut royaal. Ja, de Q8 is een paar centimeter langer met een paar centimeter langere wielbasis, maar het verschil in ruimte is toch nog van een andere orde.

Kofferruimte idem eigenlijk, zowat even breed en lang maar hoger.
 
Ben wel wat verbaasd over de feedback hier rond praktisch nut van SUV's.
Hier van een A6 naar Q8 gegaan, wat in principe een A6 is maar dan verhoogd, en die is ruimer en praktischer. Door de hogere zit is er meer beenruimte - de A6 was al geen kleintje achterin maar de Q8 is absoluut royaal. Ja, de Q8 is een paar centimeter langer met een paar centimeter langere wielbasis, maar het verschil in ruimte is toch nog van een andere orde.

Kofferruimte idem eigenlijk, zowat even breed en lang maar hoger.
Hier de omgekeerde beweging gemaakt: SUV naar break met elk zijn +/- puntjes maar ik zie voor bepaalde zaken zeker een meerwaarde in een goed ontworpen SUV. Met de komst van de EV zou ik eigenlijk verwachten dat er praktisch en ergonomisch nog meer uit te halen valt - maar constructeurs vertikken het blijkbaar: van gemengde platformen met middentunnels, zitbanken waarbij de hoek van je benen gewoon on -natuurlijk is, te korte zitbanken, draaicirkels > 12m, gewoon potentiële opbergruimte laten liggen (o.a. geen frunk terwijl daar een gat van 50 liter zit), ...

@ugar maakt een punt met efficiëntie inzake verbruik maar ook daar zijn er tal van blunders, en niet alleen bij SUV's - bijkomend is wat efficiëntie opofferen voor ergonomie/ruimte/comfort te verantwoorden.
 
Ben wel wat verbaasd over de feedback hier rond praktisch nut van SUV's.
Hier van een A6 naar Q8 gegaan, wat in principe een A6 is maar dan verhoogd, en die is ruimer en praktischer. Door de hogere zit is er meer beenruimte - de A6 was al geen kleintje achterin maar de Q8 is absoluut royaal. Ja, de Q8 is een paar centimeter langer met een paar centimeter langere wielbasis, maar het verschil in ruimte is toch nog van een andere orde.

Kofferruimte idem eigenlijk, zowat even breed en lang maar hoger.
Beetje boos zijn op SUV's en stoer doen dat het niet voor auto liefhebbers is, maar mocht het niet comfortabel zijn we reden er niet massaal mee rond. Ik heb zelf heel veel breaks gehad en daarna uit elektrische verplichting een id4 suv, en ik moet zeggen dat bevalt wel.
Ja, in break zou het zuiniger zijn en uiteraard ben ik nog jong genoeg om wat lager in te stappen maar dit ding is gewoon praktisch.

Ik heb ook het gevoel dat een maxi cosi of een oma in een suv steken wel makkelijker gaat dan in een lagere break!
 
zitbanken waarbij de hoek van je benen gewoon on -natuurlijk is, te korte zitbanken

Nu je dit zegt moet ik nog aan iets anders denken: vorige week meegereden in een EV6 (2 keer een rit van een uur) als passagier achterin en hoe oncomfortabel was me dat :/
Vloer te hoog + kon mijn voeten ook niet onder de voorzetel schuiven en dat zorgde ervoor dat mijn benen echt in een onaangename hoek moesten staan.
 
Ik heb ook het gevoel dat een maxi cosi of een oma in een suv steken wel makkelijker gaat dan in een lagere break!

Mijn oma is al weergekeerd als as en 9 en12 jarige passen nu niet echt in een maxicosi.
Maar een ID4 is er ook iets tussen volgens mij. Voor mijn vrouw is de iX3 behoorlijk hoog eigenlijk. Dat instappen is zo onnatuurlijk, terwijl het voor mij de perfecte hoogte is. Maar zie de carroserievorm helemaal niet graag. Zie het liefst een berline, maar dat stond niet op de lijst.
 
Nu je dit zegt moet ik nog aan iets anders denken: vorige week meegereden in een EV6 (2 keer een rit van een uur) als passagier achterin en hoe oncomfortabel was me dat :/
Vloer te hoog + kon mijn voeten ook niet onder de voorzetel schuiven en dat zorgde ervoor dat mijn benen echt in een onaangename hoek moesten staan.

De i4 heeft dat probleem ook denk ik op de achterbank.
Nog maar weinig passagiers achteraan mee gehad maar die vonden het toch een stuk minder aangenaam zitten dan in de A6 - nog los van een stuk minder beenruimte.
 
Er is er wel nog geen enkele premie uitbetaald…

Ik hoop dat ze voor de verkiezingen uitbetalen..
idd, hier staat hij al meer dan 2 maanden op ontvankelijk / "in orde", maar er gebeurt niets meer
ik was trouwens nr 34xx ofzo, dus nog voor de "eerste 4000"

Los daarvan Li1quid, de markt mocht idd ook gewoon zijn werk doen... Maar 't zou onnozel zijn om dit niet mee te pikken als je sowieso een aankoop van plan was.
 
correctie, net bericht gehad dat ze binnen de 14 dagen gaan uitbetalen.
Volgens mij moeten ze vlug wat compenseren na al die persberichten
 
Terug
Bovenaan