Europese, federale en regionale verkiezingen 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

  • N-VA

    Stemmen: 108 29,8%
  • VB

    Stemmen: 107 29,6%
  • CD&V

    Stemmen: 19 5,2%
  • OpenVLD

    Stemmen: 17 4,7%
  • Vooruit

    Stemmen: 31 8,6%
  • Groen

    Stemmen: 14 3,9%
  • PVDA

    Stemmen: 15 4,1%
  • Andere

    Stemmen: 8 2,2%
  • Blanco/geen stem

    Stemmen: 43 11,9%

  • Totaal aantal stemmers
    362
de duizenden (zijn het er al geen honderdduizenden) mensen die hier letterlijk openbaar spuwen op alles wat met België te maken heeft.
Is dat niet letterlijk wat Vlaams Belang is? :unsure:

Ik ga er categorie 8 aan toevoegen: De 'ik ben geen racist, maar...'-categorie. Mensen die een anti-immigratiestem willen uitbrengen, en die niet weten (of het vooral niet kunnen schelen) dat er ook minder racistische alternatieven bestaan om dat te doen, zoals NVA, die hun discours even streng brengen maar minder emotioneel.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk nu wel dat de dreiging op een fundamentele verandering in onze maatschappij iets groter is door een (grote) partij die aan de verkiezingen meedoet dan door wat losse roepers waarvan een kleine fractie geweld wil gebruiken. Wanneer er een Sharia-partij boven de kiesdrempel komt ligt dat anders.

Persoonlijk vind ik "de stoute blanke man die op het VB stemt net omdat hij de Belgische normen en waarde verloren ziet gaan" ook een nogal vrijgevige beschrijving van het fenomeen waar mensen stemmen op een partij die o.a. DVL in het parlement heeft gekregen, wil afrekenen met het "linkse" onderwijs, enz. terwijl hun antwoorden op reële problemen niet altijd zo realistisch of duidelijk zijn.

Dan verschilt onze mening. Die kleine groep is volgens mij vele groter. Ik spreek hier niet over the obvious-sharia mensen, maar over de kleine zaken die ik en mijn directe omgeving waarneem bij onze scholen. Ouders die de school aanschrijven om seksuele voorlichting te verbieden. Jongetjes van nog geen 8 jaar die hun moeder in het gezicht slagen als die hen vragen stil te zijn als ze met de leerkracht aan het spreken zijn. Het gebrek voor vrouwelijke leerkrachten door bepaalde leerlingen. Tekenen aan de wand dat ook de nieuwe generatie (zitten we al aan 5 ondertussen) toch ook wel nog redelijk veel inburgeringsproblemen heeft.

En dat zijn dan de kleine, vaak onzichtbare tekenen die je op straat niet gaat zien. Pak er dan nog eens de Brusselse jongeren bij die bijna dagelijks in het nieuws komen, of zijn we de beelden uit Brussel al vergeten toen er op straat gedanst werd bij 9-11 of de aanslagen op de luchthaven. Jij kan dat een kleine groep vinden, ik vind dat zeer verontrustend.

Van mij moet iedereen gelijk behandeld worden, zelfde rechten, zelfde plichten. Maar ontkennen dat er echt een hele hoop mensen zijn die weinig met onze waarden en normen hebben mag toch stilaan verdwijnen, want zo blijf je het in stand houden natuurlijk.
 
Ja de VB-stemmer is vele male erger dan de duizenden (zijn het er al geen honderdduizenden) mensen die hier letterlijk openbaar spuwen op alles wat met België te maken heeft. Maar laten we ons vooral focussen op de stoute blanke man die op het VB stemt net omdat hij de Belgische normen en waarde verloren ziet gaan.
Maak er een vrouw van: Deborah. Die gaat werken voor 2200 euro netto en krijgt geen sociale woning. Svetlana komt naar Belgie en krijgt een leefloon van 1300 euro en een sociale woning voor 2 x niks en nog een hoop andere sociale bazaar. Svetlana doet ook niet al te veel moeite om een job te vinden.

Deborah is boos want zij moet hard werken en staat er financieel amper beter voor en haar levensstijl is minder aangenaam want zij moet alle dagen gaan werken en naar een baas luisteren. En met Svetlana erbij weer een woning minder vrij op de al zeer krappe en dure woningmarkt.

Deborah stemt voor het blok: haar Belgische normen en waarden: vol is vol en voor wat hoort wat en ieder moet zijn deel doen.
Toch perfect begrijpbaar?
 
Is dat niet letterlijk wat Vlaams Belang is? :unsure:

Ik ga er categorie 8 aan toevoegen: De 'ik ben geen racist, maar...'-categorie. Mensen die een anti-immigratiestem willen uitbrengen, en die niet weten (of het vooral niet kunnen schelen) dat er ook minder racistische alternatieven bestaan om dat te doen, zoals NVA, die hun discours even streng brengen maar minder emotioneel.
Dat ik u niet op andere gedachte ga brengen is duidelijk, net zoals jij mijn mening niet zal veranderen. Dat er een racistisch kantje aan VB zit weet het kleinste kind, ook al vind ik dat we TVG daar nog niet hebben op kunnen betrappen.

Bij mij is het grootste probleem de ontkenning van de problemen van de andere partijen. Ik wil VB ook liever niet aan de macht zien komen. Ze mogen van mij wel eens mee regeren, maar andere partijen hebben tot vorige verkiezing amper willen toegeven dat er problemen zijn. Of toch niet in die grote dat ze het de moeite vonden er iets aan te doen. Nu VB dreigt op 30% te komen... nu gaan ze plots allemaal wel de problematiek aankaarten en behelpen. Van zo iets word ik dan weer pissig.

De enige reden dat VB zo groot is kunnen worden is omdat er geen enkele andere partij het thema migratie sérieux heeft genomen. Zelf tot op vandaag gaan ze nog eerder anti-VB politiek voeren dan mss eens onderzoeken waarom Vb zoveel stemmen haalt.

En mensen zoals jij maken het niet beter door elke VB-stemmer als domme, racist te bestempelen die dan nog eens onze waarde blijkbaar willen wegsmijten.
 
Maak er een vrouw van: Deborah. Die gaat werken voor 2200 euro netto en krijgt geen sociale woning. Svetlana komt naar Belgie en krijgt een leefloon van 1300 euro en een sociale woning voor 2 x niks en nog een hoop andere sociale bazaar. Svetlana doet ook niet al te veel moeite om een job te vinden.

Deborah is boos want zij moet hard werken en staat er financieel amper beter voor en haar levensstijl is minder aangenaam want zij moet alle dagen gaan werken en naar een baas luisteren. En met Svetlana erbij weer een woning minder vrij op de al zeer krappe en dure woningmarkt.

Deborah stemt voor het blok: haar Belgische normen en waarden: vol is vol en voor wat hoort wat en ieder moet zijn deel doen.
Toch perfect begrijpbaar?
Absoluut, en Zvetlana mag van mij ook Mark of Mohamad of Frankie zijn. Idgaf eerlijk waar. Er mag van mij eens grondig met de borstel door gegaan worden.
 
Dan verschilt onze mening. Die kleine groep is volgens mij vele groter. Ik spreek hier niet over the obvious-sharia mensen, maar over de kleine zaken die ik en mijn directe omgeving waarneem bij onze scholen. Ouders die de school aanschrijven om seksuele voorlichting te verbieden. Jongetjes van nog geen 8 jaar die hun moeder in het gezicht slagen als die hen vragen stil te zijn als ze met de leerkracht aan het spreken zijn. Het gebrek voor vrouwelijke leerkrachten door bepaalde leerlingen. Tekenen aan de wand dat ook de nieuwe generatie (zitten we al aan 5 ondertussen) toch ook wel nog redelijk veel inburgeringsproblemen heeft.

En dat zijn dan de kleine, vaak onzichtbare tekenen die je op straat niet gaat zien. Pak er dan nog eens de Brusselse jongeren bij die bijna dagelijks in het nieuws komen, of zijn we de beelden uit Brussel al vergeten toen er op straat gedanst werd bij 9-11 of de aanslagen op de luchthaven. Jij kan dat een kleine groep vinden, ik vind dat zeer verontrustend.

Van mij moet iedereen gelijk behandeld worden, zelfde rechten, zelfde plichten. Maar ontkennen dat er echt een hele hoop mensen zijn die weinig met onze waarden en normen hebben mag toch stilaan verdwijnen, want zo blijf je het in stand houden natuurlijk.
Ik ontken niet dat ze er zijn, maar -en dat is niet mooi van mij- zo lang dat voornamelijk gemarginaliseerde mensen zijn die in gettowijken wonen lijkt mij dat niet zo hard te verschillen van andere Westerse landen: een onderlaag die opgroeit voor galg en rad. En die zal er ook altijd zijn in ons maatschappijmodel.

Opnieuw gewoon mijn mening, maar ik denk dat een brede groep mensen die voor allerhande redenen op gladde jongens zoals Van Grieken stemmen tot een groter probleem kan leiden, omdat met die jongens in de regering (en liefst weinig coalitiepartners) ons land wel gewoon in de afgrond gereden kan worden. Dit alles onder het voorwendsel van "normen en waarden" die enkel maar nuttig zijn wanneer ze als excuus kunnen gebruikt worden, en vijanden zoals "woke" die ook alles kunnen zijn dat goed uitkomt.

De enige reden dat VB zo groot is kunnen worden is omdat er geen enkele andere partij het thema migratie sérieux heeft gepakt. Zelf tot op vandaag gaan ze nog eerder anti-VB politiek voeren dan mss eens onderzoeken waarom Vb zoveel stemmen haalt.
Volgens mij zijn al de andere partijen zowat naar rechts opgeschoven door het VB hoor. Hell, zelfs de sossen zijn nu plots relatief streng op migratie, op papier dan toch (waar zich ook het beleid van het VB bevindt).
En mensen zoals jij maken het niet beter door elke VB-stemmer als domme, racist te bestempelen die dan nog eens onze waarde blijkbaar willen wegsmijten.
Ik denk dat het al vaak herhaalde punt is dat die "normen en waarden" nogal flexibel zijn als het uitkomt. Ik heb nogal hard de indruk dat het VB inzet op "vroeger was alles beter", een soort jaren '50 droombeeld toen alles peis en vree was zonder bruine mensen, dat nooit heeft bestaan.
 
Van mij moet iedereen gelijk behandeld worden, zelfde rechten, zelfde plichten. Maar ontkennen dat er echt een hele hoop mensen zijn die weinig met onze waarden en normen hebben mag toch stilaan verdwijnen, want zo blijf je het in stand houden natuurlijk.
Stemmen op VB omdat je de Belgische normen en waarden wil beschermen tegen conservatieve migranten is een contradictio-in-terminis. Er is geen enkele partij (boven de kiesdrempel) die qua conservatieve gedachtegoed en normen en waardenkader dichter aansluit bij dat van de conservatieve migranten uit je doembeelden.
 
Stemmen op VB omdat je de Belgische normen en waarden wil beschermen tegen conservatieve migranten is een contradictio-in-terminis. Er is geen enkele partij (boven de kiesdrempel) die qua conservatieve gedachtegoed en normen en waardenkader dichter aansluit bij dat van de conservatieve migranten uit je doembeelden.
Is het Vlaams belang tegen vrouwen in korte rokjes? Is het Vlaams belang voorstander van een Burkini?
 
De enige reden dat VB zo groot is kunnen worden is omdat er geen enkele andere partij het thema migratie sérieux heeft genomen. Zelf tot op vandaag gaan ze nog eerder anti-VB politiek voeren dan mss eens onderzoeken waarom Vb zoveel stemmen haalt.

En mensen zoals jij maken het niet beter door elke VB-stemmer als domme, racist te bestempelen die dan nog eens onze waarde blijkbaar willen wegsmijten.
NVA heeft het thema nochtans ernstig genoeg genomen om er de regering voor te laten vallen tijdens het Marrakechpact-debacle. Maar kiezers hebben hen daar niet voor beloond, integendeel. Blijkbaar jij ook niet. In de hoofden van veel mensen is Vlaams Belang nog altijd de enige partij die strengere migratieregels wil. Sorry, maar ik weiger mee te gaan in dat discours van de arme vb-stemmer als slachtoffer van de 'globale linkse elite' die heel de maatschappij wilt veranderen. Als je VB stemt, stem je voor een véél radicalere ommezwaai van onze samenleving.
 
Toch beest vreemd hoeveel mensen op VlB stemmen, wetende dat dat een totaal weggegooide stem is, zeker federaal. Het verzwakt het enige alternatief (N-VA) en versterkt de traditionele partijen die zo makkelijker in Vivaldi bis kunnen stappen.

Een proteststem ben je vet mee, als je daarna weer 5 jaar dezelfde miserie krijgt.
 
Toch beest vreemd hoeveel mensen op VlB stemmen, wetende dat dat een totaal weggegooide stem is, zeker federaal. Het verzwakt het enige alternatief (N-VA) en versterkt de traditionele partijen die zo makkelijker in Vivaldi bis kunnen stappen.

Een proteststem ben je vet mee, als je daarna weer 5 jaar dezelfde miserie krijgt.
N-VA als alternatief voor VB klopt ook enkel maar als je het hele economische luik negeert hé.
 
stigmatiserende anekdotes zijn niet gewenst
Ja de VB-stemmer is vele male erger dan de duizenden (zijn het er al geen honderdduizenden) mensen die hier letterlijk openbaar spuwen op alles wat met België te maken heeft. Maar laten we ons vooral focussen op de stoute blanke man die op het VB stemt net omdat hij de Belgische normen en waarde verloren ziet gaan.

Grootste marginalen in onze straat hadden altijd een grote VB poster voor het raam hangen. Hun huis is nu afgebroken wegens onbewoonbaar verklaard.
Sommige mensen zijn gewoon te dom om te beseffen dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun kutsituatie. Alles op buitenlanders steken en zelf geen verantwoordelijkheid nemen is wel makkelijk, natuurlijk.
 
N-VA als alternatief voor VB klopt ook enkel maar als je het hele economische luik negeert hé.
Ik denk dat vooruit met hun bocht naar rechts inzake migratie en verplichte job na 2 jaar werkloosheid wellicht een goed alternatief is als ze het verkocht krijgen natuurlijk. Probleem is dat het VB natuurlijk het hardere imago heeft en nooit bestuurd dus aantrekkelijker voor velen...
 
Het blijft toch iets triest. Puur een politieke keuze over taalgrens.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/04/23/belgische-bevolking-in-kaart/

RPhii4I.png
en dan heb je Antwerpen, waar je met de haven toch één van de grootste werkgevers van het land hebt
 
Deze polariserende toon en reactie uitlokkend taalgebruik brengen niets bij tot de discussie.
Best opmerkelijk:

59,7% van de stemmen in deze thread zijn voor VB en NVA. Als je blanco weglaat, is dat zelfs 68%!
Aan de comments te zien, zou je dat echter nooit kunnen raden. Beide partijen, en in het bijzonder het VB, worden er om de haverklap gedemoniseerd.

Anders gezegd: de linksen op beyondgaming zijn bijzonder actief en roepen vaak zo hard dat men bijna zou vergeten dat ze slechts een kleine minderheid vormen. Doet me wat denken aan de LGBTQxxxxx cultus in de VS.
Don’t shoot me. Just an observation, that’s all.
 
Toch beest vreemd hoeveel mensen op VlB stemmen, wetende dat dat een totaal weggegooide stem is, zeker federaal. Het verzwakt het enige alternatief (N-VA) en versterkt de traditionele partijen die zo makkelijker in Vivaldi bis kunnen stappen.

Een proteststem ben je vet mee, als je daarna weer 5 jaar dezelfde miserie krijgt.
Daarom dat ik federaal wss op N-VA zal stemmen , zolang er een cordon mediathique is in Wallonie heeft een stem op VB federaal weinig zin. Wallonie is toch wel echt een uitzonderlijke regio binnen Europa. Over het cordon sanitaire kan je discusseren, maar een cordon mediathique is toch nog van een heel andere orde, dat is bijna dictatoriaal.
 
Kwas het topic eens diagonaal aan het doornemen en ge hebt gelijk.
Stuk voor stuk zijn die VB stemmers dommeriken die niet anders kunnen dan veralgemenen en bepaalde groepen over 1 kam scheren. :unsure:

Opleidingsniveau vs stemgedrag:


Vlaams Belang heeft een electoraat met een uitgesproken profiel. De ‘voorspelde variantie’ (Pseudo R²=0,29) is het hoogst, wat
betekent dat de kenmerken van hun kiezers het meest uitgesproken verschillen van die van de andere electoraten samen. De partij trekt
netto meer dan gemiddeld jongeren aan, meer mannen (groot effect: mannen hebben 6 procentpunt meer kans om op VB te stemmen
dan vrouwen), meer lager opgeleiden (groot effect: 8 procentpunt kansverschil), meer lage inkomens tegenover hoge inkomens (groot
verschil: 10 procentpunt kansverschil), minder mensen met een buitenlandse achtergrond (groot verschil: 9 procentpunt kansverschil).



Anders gezegd: de linksen op beyondgaming zijn bijzonder actief en roepen vaak zo hard dat men bijna zou vergeten dat ze slechts een kleine minderheid vormen. Doet me wat denken aan de LGBTQxxxxx cultus in de VS.

Dat is jouw analyse maar geen zekerheid. Een andere analyse kan zijn: veel proteststemmen gaan naar VB en die stemmers hebben geen interesse om hun stem te verdedigen aangezien er weinig ideologie achterzit.
 
Met de verkiezingen in aantocht is dat onvermijdelijk sporadisch eens een thema als je ergens een praatje slaat - als er 1 partij is die werkelijk altijd ter sprake komt, ongeacht voor wie men gaat stemmen is dat zonder enige twijfel het VB - dat is eigenlijk best een verdienste op zich voor de partijleiding.

Nu goed, het is niet aan mij om mensen een bepaalde richting te geven maar ik heb wel de gewoonte om mensen aan te sporen om eens 5-10min te spenderen aan het overlopen van de grote partijstandpunten van alle partijen en ook eens te kijken wat hun standpunten zijn inzake Europa. Of in zo een gesprekje eens luchtig wat open vragen stellen inzake een bepaald thema en welke partij waar precies voor staat - het is echt onwaarschijnlijk moeilijk voor veel mensen om een bepaald standpunt aan een partij te koppelen.
 
Ik denk dat vooruit met hun bocht naar rechts inzake migratie en verplichte job na 2 jaar werkloosheid wellicht een goed alternatief is als ze het verkocht krijgen natuurlijk. Probleem is dat het VB natuurlijk het hardere imago heeft en nooit bestuurd dus aantrekkelijker voor velen...
Ik stem zeker niet op Vooruit. Terwijl ik normaal wel in die doelgroep behoor. Veel praatjes maar uiteindelijk gewoon een zusterpartij van de PS. En die saga rond Conner doet me al helemaal wantrouwen.

Cd&V , VLD , Vooruit. Allemaal machtspartijen die enkel maar verder aan de kassa willen zitten. Dat is stemmen op de status quo. Terwijl ons land financieel er alleen maar op achteruit gaat. Ik denk dat het niet goed is om 30 jaar aan de knoppen te zitten. De geloofwaardigheid is zoek en mensen kijken naar alternatieven. En met die kiesdrempel is het nu eenmaal moeilijk om nieuwe partijen uit de grond te stampen. Dan is een extreme stem het enige alternatief.
 
Terug
Bovenaan