F28 foutcode op Vaillant verwarmingsketel

knight-rider

Well-known member
We hebben al een hele tijd geregeld problemen dat de gasketel uitvalt en foutcode "f28" vertoont.
De technieker zei altijd dat dat geen probleem was, gewoon op de knop drukken en de ketel werkt weer (soms wel enkele keren drukken voordat hij effectief weer werkte).
Afgelopen nacht was het weer prijs, maar deze keer krijgen we de ketel niet meer in werking, de code "f28" blijft steeds opnieuw verschijnen.
Ondertussen is de technieker langs geweest, maar volgens hem scheelt er niks aan de ketel, maar zou de gastank leeg zijn??? Maar daar zit nog een goede 20% in en in het verleden zijn we al tot tussen de 10 en de 15% gezakt voordat er gas geleverd werd (zelfs al ooit rond de 5%) en nu zou 20% al ineens leeg zijn, dat kan toch niet?
Ook het feit dat die foutcode al veel langer de kop opsteekt lijkt me toch wel heel duidelijk op een andere fout te wijzen?
 
We hebben al een hele tijd geregeld problemen dat de gasketel uitvalt en foutcode "f28" vertoont.
De technieker zei altijd dat dat geen probleem was, gewoon op de knop drukken en de ketel werkt weer (soms wel enkele keren drukken voordat hij effectief weer werkte).
Afgelopen nacht was het weer prijs, maar deze keer krijgen we de ketel niet meer in werking, de code "f28" blijft steeds opnieuw verschijnen.
Ondertussen is de technieker langs geweest, maar volgens hem scheelt er niks aan de ketel, maar zou de gastank leeg zijn??? Maar daar zit nog een goede 20% in en in het verleden zijn we al tot tussen de 10 en de 15% gezakt voordat er gas geleverd werd (zelfs al ooit rond de 5%) en nu zou 20% al ineens leeg zijn, dat kan toch niet?
Ook het feit dat die foutcode al veel langer de kop opsteekt lijkt me toch wel heel duidelijk op een andere fout te wijzen?

Staat gewoon op de website van Vaillant:

Beschrijving: Het vlamsignaal is tijdens de ontstekingsfase niet herkend.

Mogelijke oorzaken:
Gasteller defect of gasdrukmeter is uitgevallen
Lucht in het gas
Gasstroomdruk te gering
Thermische afsluitvoorziening geactiveerd
Condenstraject verstopt
Verkeerd gasmondstuk
Verkeerd ETgasblok
Storing bij het gasblok
Multistekker op de printplaat niet correct aangesloten
Onderbreking in de kabelboom
Ontstekingssysteem (ontstekingstrafo, ontstekingskabel, ontstekingsstekker of ontstekingselektrode) defect
Onderbreking van de ionisatiestroom (kabel, elektrode)
Verkeerde aarding van het product
Elektronica defect

Mogelijke oplossingen:
Open de gasafsluitkraan
Controleer de gasstroomdruk
Reset het product eenmalig
Controleer de gasstroomdruk
Controleer de thermische afsluitvoorziening
Controleer de condensafvoerleiding
Controleer het complete verbrandingsgastraject
Controleer de luchtaanzuigbuis
Controleer de offsetinstelling van het gasblok
Controleer het ET-gasblok
Controleer het gasblok
Controleer de stekker en de stekkerverbinding
Controleer de kabelboom
Vervang de ontstekingselektrode
Controleer de regelelektrode, de verbindingskabel en de stekkerverbinding
Controleer de aarding van het product
Controleer de printplaat
Controleer de afstand tussen regelelektrode en brander

Het kunnen blijkbaar echt wel veel dingen zijn, dus ik zou een andere technieker er eens naar laten kijken...
 
Er staat inderdaad een hele lijst op de website van Vaillant, op een ander forum (bouwinfo) waar ik mijn vraag ook al poste had ik die lijst er zelf al bij gepost.
>>>


Heb ook al gezegd van een andere technieker te laten komen, maar het is het huis van mijn ouders, dus zij beslissen wat ze willen doen.

Ik verdenk zelf ofwel "lucht in het gas" ofwel "condenstraject verstopt".
 
  • Leuk
Waarderingen: C11
F28 kan gaan van gasblok, gastoevoer, ketel die vol condenswater blijft staan tot een rookgasafvoer die verstopt zit (doorgaans door montage op foutieve wijze, waardoor er ergens condenswater blijft staan.

Bij Propaan zou ik ook zeker de ontspanner controleren. Ik had eens een installatie waar deze verstopt was aan de ingang en amper gas doorliet. Ik kan natuurlijk niet zien van hier hoe de installatie is...
 
Onlangs zelfde probleem gehad. Bleek de ontstekingspen te zijn die wat versleten was waardoor er niet altijd een vlam was.
Maar het kan idd aan vanalles liggen.
 
Daarnet nog eens een poging gedaan, nog steeds zonder succes.
Maar er viel me wel iets op, normaal gezien hoor je altijd zo een "tik tik tik" voordat de vlam aangaat, ik veronderstel dat dat de ontsteking is. Wel, nu is die "tik tik tik" er niet meer.
 
Daarnet nog eens een poging gedaan, nog steeds zonder succes.
Maar er viel me wel iets op, normaal gezien hoor je altijd zo een "tik tik tik" voordat de vlam aangaat, ik veronderstel dat dat de ontsteking is. Wel, nu is die "tik tik tik" er niet meer.
Ontsteking is uiteraard 1 van de voorwaarden om vlam te hebben. Ik heb al enkele Ecotec plus ketels gehad waar de ontstekingskabel defect was. Dat begon altijd met af en toe f28. Natuurlijk deed hij het na reset weer normaal, waardoor je niet automatisch denkt aan die kabel.
 
Update: Afgelopen dinsdag hebben ze gas geleverd, maar dat was uiteraard het probleem niet.
Vandaag is de technieker opnieuw langs geweest en het was nu dus effectief de gasblok. Hij is direct naar zijn leverancier hier in de buurt gereden, maar die had het stuk niet liggen en als die het moest bestellen was het wachten tot volgende week dinsdag. Dan is hij het ergens anders (tegen de Nederlandse grens, weet niet waar juist?) gaan halen om toch nog vandaag de ketel terug in werking te hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Vandaag ook een foutcode gekregen op de Vaillant ketel. Niet F28 maar F29

  • Beschrijving: Uitval tijdens werking: ontsteking na vlamuitval is mislukt.
  • Mogelijke oorzaken:
    • Gastoevoer onderbroken
    • Storing in verbrandingsgastraject door recirculatie of verbrandingsgasblokkade
    • Aarding foutief
    • Haperende ontsteking
    • Condensafvoerleiding verstopt
    • Regelelektrode heeft contact met de brander
  • Mogelijke oplossingen:
    • Controleer de gastoevoer
    • Controleer het complete verbrandingsgastraject
    • Controleer de aarding van het product
    • Controleer of de ontstekingstransformator goed functioneert
    • Controleer de condensafvoerleiding
    • Controleer de afstand tussen regelelektrode en brander
Ik heb de technieker de foto's doorgestuurd, nog geen antwoord gekregen

Maar moet ik die nu uittrekken/zonder stroom zetten of kan dit geen kwaad?
 
We hebben al een hele tijd geregeld problemen dat de gasketel uitvalt en foutcode "f28" vertoont.
De technieker zei altijd dat dat geen probleem was, gewoon op de knop drukken en de ketel werkt weer (soms wel enkele keren drukken voordat hij effectief weer werkte).
Afgelopen nacht was het weer prijs, maar deze keer krijgen we de ketel niet meer in werking, de code "f28" blijft steeds opnieuw verschijnen.
Ondertussen is de technieker langs geweest, maar volgens hem scheelt er niks aan de ketel, maar zou de gastank leeg zijn??? Maar daar zit nog een goede 20% in en in het verleden zijn we al tot tussen de 10 en de 15% gezakt voordat er gas geleverd werd (zelfs al ooit rond de 5%) en nu zou 20% al ineens leeg zijn, dat kan toch niet?
Ook het feit dat die foutcode al veel langer de kop opsteekt lijkt me toch wel heel duidelijk op een andere fout te wijzen?
Wij hebben exact hetzelfde voorgehad met onze Vaillant verwarmingsketel. Technieker is 2x geweest, was te wijten aan de ontstekingselektrode die defect was. Initieel had onze technieker één gestoken dat niet van Vaillant zelf was (niet het juiste type), nadat de problemen bleven duren wel eentje geplaatst door Vaillant zelf, daarna was alles opgelost.
Normaliter moest die bij onderhoud vervangen worden, maar was over het hoofd gezien. Ook een ketel van 2021.
 
Terug
Bovenaan