Freinet- en Steinerscholen

Hier gaat ze ook naar een Freinet school (september), nog steeds zeer blij met de keuze maar ik heb wel al schrik van de verwachtingen qua ouderparticipatie. Als ik sommige berichten zie passeren op de socials :crazy:
 
Hier ook Freinet en imo valt hetgeen ze vragen van participatie wel mee. Het voordeel is ook dat je veel ziet van wat je kind doet of wat er op school gebeurt.

Hier wordt de klas verplicht door de ouders gepoetst (2 of 3x per jaar), al de rest is eerder vrijwillig. Zaterdag was het schoolfeest en heeft mijn vrouw een taart gebakken en ik heb een uur ijsjes geschept. Dat viel dus reuze mee.

2 weken geleden geholpen met de organisatie van de receptie voor het groeifeest van het 1e leerjaar. 4x in het jaar is er een werkdag, maar meestal gaan we daar niet helpen.

Eens ophalen of afzetten doen we wel af en toe, kunnen we ook makkelijk omdat beiden onregelmatige uren werken.

Mijn pet peeve is dat het telkens dezelfde ouders zijn die niets doen
 
Is dat iets typisch voor zo'n type school mss? Op elke school is toch iets van ouderraad e.d. en worden er dingen georganiseerd? (behalve dan de klas poetsen wtf :p)
 
Is dat iets typisch voor zo'n type school mss? Op elke school is toch iets van ouderraad e.d. en worden er dingen georganiseerd? (behalve dan de klas poetsen wtf :p)
Klas poetsen komt idd vaak voor (bij ons niet) wel bv volgende

Vaak een klusjesdag en ook één keer per maand een "atelier" - copy/paste:

(Atelier is een freinettechniek waarbij leerlingen onder begeleiding van leerkrachten, ouders of andere deskundigen een expressievaardigheid leren kennen en inoefenen. Vaak gaat het om artistiek-creatieve vaardigheden, maar atelier is een uitgelezen manier om ook andere competenties aan te leren: zowel technische vaardigheden met verschillende materialen (textiel, hout, steen, metaal, elektrische leidingen, …) als meer theoretisch-cognitieve vaardigheden kunnen in ‘ateliers’ ontwikkeld worden.)

Let op, ik sta daar volledig achter maar kan mij nu al inbeelden dat het moeilijk te combineren is met het werk.
 
Klas laten poetsen door de ouders bespaarde (enkele jaren geleden al) op onze school 10 000 EUR per jaar. Daar kan dan al iets moois mee gedaan worden voor de kinderen.
 
Klas laten poetsen door de ouders bespaarde (enkele jaren geleden al) op onze school 10 000 EUR per jaar. Daar kan dan al iets moois mee gedaan worden voor de kinderen.
Dan geef ik nog liever elk jaar gewoon 100 euro extra aan de school dan daar in mijn vrije tijd klaslokalen liggen te kuisen, ook al is het miss maar een paar keer op een jaar. Ik weet ook wel dat het in de realiteit zo niet werkt natuurlijk.
 
Aangezien ik hier een paar keer Freinet zie passeren en dacht dat dit tegenwoordig een redelijk randverschijnsel was: waarom kiezen mensen eigenlijk voor Freinet als je van quasi alle leerkrachten in het middelbaar hoort dat die kilometers achterstand hebben als ze daar toekomen?
 
Wij hebben hier een paar vrienden in het onderwijs en het lijkt soms alsof ze het als een bedreiging/belediging vinden als ze horen dat kinderen naar Freinet gaan. Ik denk dat het eerder aan hen ligt dan aan Freinet. Als het over onderwijs gaat moet er minstens iets negatiefs over Freinet gezegd worden, maar dan vertellen ze ook iets die hun school heeft overgenomen van Freinet.

Net zoals zeker niet alles negatief is van het gewone onderwijs is zeker niet alles positief van Freinet. Er is ook heel veel verschil tussen scholen van dezelfde 'stromingen' . De onze volgt wel de leerplannen en dat vonden wij belangrijk.

Het grote pluspunt voor ons dat er veel 'diverser' wordt gewerkt. De leerlingen bepalen bv het onderwerp van hun project. Dus in plaats van dat er in het 1e leerjaar altijd een week over 'de herfst', 'noordpool' en 'brandweer' geleerd wordt, verschilt dat naargelang wat de klas kiest. Dat thema wordt dan ook verder gebruikt in andere lessen.

Er wordt veel meer gewerkt volgens niveau van de kinderen. In plaats van het peleton te moeten volgen, krijgen snelle leerlingen wat moeilijker werk en de tragere krijgen extra begeleiding en aangepast oefeningen.

Verder mogen ze ook meer hun werk kiezen. Met elk jaar krijgen de leerlingen meer blokken die ze zelf mogen inplannen (onder leiding en toezicht uiteraard) om hun taken voor die week af te krijgen. Dan kunnen ze vb kiezen om in plaats van elke dag een paar oefeningen wiskunde te doen om ze allemaal na elkaar te doen op een voormiddag.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Wij hebben hier een paar vrienden in het onderwijs en het lijkt soms alsof ze het als een bedreiging/belediging vinden als ze horen dat kinderen naar Freinet gaan. Ik denk dat het eerder aan hen ligt dan aan Freinet. Als het over onderwijs gaat moet er minstens iets negatiefs over Freinet gezegd worden, maar dan vertellen ze ook iets die hun school heeft overgenomen van Freinet.

Net zoals zeker niet alles negatief is van het gewone onderwijs is zeker niet alles positief van Freinet. Er is ook heel veel verschil tussen scholen van dezelfde 'stromingen' . De onze volgt wel de leerplannen en dat vonden wij belangrijk.

Het grote pluspunt voor ons dat er veel 'diverser' wordt gewerkt. De leerlingen bepalen bv het onderwerp van hun project. Dus in plaats van dat er in het 1e leerjaar altijd een week over 'de herfst', 'noordpool' en 'brandweer' geleerd wordt, verschilt dat naargelang wat de klas kiest. Dat thema wordt dan ook verder gebruikt in andere lessen.

Er wordt veel meer gewerkt volgens niveau van de kinderen. In plaats van het peleton te moeten volgen, krijgen snelle leerlingen wat moeilijker werk en de tragere krijgen extra begeleiding en aangepast oefeningen.

Verder mogen ze ook meer hun werk kiezen. Met elk jaar krijgen de leerlingen meer blokken die ze zelf mogen inplannen (onder leiding en toezicht uiteraard) om hun taken voor die week af te krijgen. Dan kunnen ze vb kiezen om in plaats van elke dag een paar oefeningen wiskunde te doen om ze allemaal na elkaar te doen op een voormiddag.
Algemeen akkoord.
Maar wel de kanttekening bijmaken dat Freinet (en andere methode-scholen) ook wel als uitweg gebruikt worden voor "probleemkinderen". Hierdoor wordt het niveau wel stevig naar beneden getrokken. De kans is dus wel groter dat je bij een methodeschool in een wat lastigere klas terecht komt.
 
Mijn indruk over Freinet, Steiner en co is dat het toch ook heel hard geromantiseerd is en je maar algemeen moet aannemen dat die vormen beter zijn dan het gewone onderwijs. Als ik de proef op de som neem over ouders of betrokkene die ik ken bij deze onderwijsvormen hebben zij ook amper een goed woord over andere onderwijsvormen. Tjah..

Mijn mening is dan eerder dat we misschien mogen blij zijn dat er verschillende onderwijsvormen bestaan, zodat kinderen die op een andere manier aandacht nodig om door het onderwijs te geraken hebben die toch ook ietwat kunnen krijgen.
 
Is het niet vooral in het middelbaar onderwijs dat methodescholen vaak nadelig zijn voor verder succes in het hoger onderwijs?
 
Is het niet vooral in het middelbaar onderwijs dat methodescholen vaak nadelig zijn voor verder succes in het hoger onderwijs?
Er stromen minder jongeren meteen na afstuderen aan een steinerschool door naar het hoger onderwijs dan bij de reguliere netten. Steiner zelf werpt op dat die metric geen correcte weergave is, omdat veel van hun leerlingen na het middelbaar eerst een sabbatical zouden nemen en nadien wél gaan voortstuderen. Maar die worden niet opgenomen in de cijfers.

Gemiddeld genomen liggen de slaagcijfers van scholieren uit het steineronderwijs die wel doorstromen naar het hoger onderwijs ook lager dan het Vlaams gemiddelde, maar het is ook zo dat heel wat leerlingen die het in de reguliere netten moeilijk hebben uitwijken naar steiner. Het kan dus ook liggen aan een groter percentage 'zwakkere' leerlingen in het steiner, dan dat de methode zelf noodzakelijk zwakker is.

Het is heel erg moeilijk om scholen en netten met elkaar te gaan vergelijken, omdat we heel weinig data hebben. En de data die we wel hebben, toont misschien eerder correlatie dan causaliteit. Maar in de meeste onderzoeken die er al gebeurd zijn, komt - wat betreft slaagkansen hoger onderwijs - het steineronderwijs er zelden goed uit. Dus ik zou persoonlijk mijn kinderen daar ook niet meteen naartoe sturen, alleen moest ik merken dat ze echt niet aarden in het reguliere onderwijs. Een kind schoolmoe maken hypothekeert naar mijn mening nog veel meer zijn toekomst.
 
Er stromen minder jongeren meteen na afstuderen aan een steinerschool door naar het hoger onderwijs dan bij de reguliere netten. Steiner zelf werpt op dat die metric geen correcte weergave is, omdat veel van hun leerlingen na het middelbaar eerst een sabbatical zouden nemen en nadien wél gaan voortstuderen. Maar die worden niet opgenomen in de cijfers.

Gemiddeld genomen liggen de slaagcijfers van scholieren uit het steineronderwijs die wel doorstromen naar het hoger onderwijs ook lager dan het Vlaams gemiddelde, maar het is ook zo dat heel wat leerlingen die het in de reguliere netten moeilijk hebben uitwijken naar steiner. Het kan dus ook liggen aan een groter percentage 'zwakkere' leerlingen in het steiner, dan dat de methode zelf noodzakelijk zwakker is.

Het is heel erg moeilijk om scholen en netten met elkaar te gaan vergelijken, omdat we heel weinig data hebben. En de data die we wel hebben, toont misschien eerder correlatie dan causaliteit. Maar in de meeste onderzoeken die er al gebeurd zijn, komt - wat betreft slaagkansen hoger onderwijs - het steineronderwijs er zelden goed uit. Dus ik zou persoonlijk mijn kinderen daar ook niet meteen naartoe sturen, alleen moest ik merken dat ze echt niet aarden in het reguliere onderwijs. Een kind schoolmoe maken hypothekeert naar mijn mening nog veel meer zijn toekomst.
Helemaal eens hiermee en ook met de rest.
Er zijn inderdaad niet voldoende, goede data. Zelf vind ik het spijtig dat ook in de onderwijskeuze vaak een wij-zij verhaal lijkt te spelen. Ouders uit Freinet/Steiner... die erg weinig goeds te zeggen hebben over het gewoon onderwijs en waardoor weinig dialoog mogelijk is soms.
Op mijn werk heb ik (on)rechtstreeks wel wat zicht op verschillende onderwijsvormen en resultaten, leerproblemen, etc. Het klopt dat er kinderen uit de Freinet/Steiner... vaker en grotere achterstanden hebben. Maar dat is anekdotisch natuurlijk!
Zelf zitten onze kinderen in een school waar heel veel wordt ingezet op individualiseren etc (zowel in extra ondersteunen als in extra uitdagen/ leerjaar springen,...). Ik denk dat dàt de essentie is van wat een kind nodig heeft, ongeacht de overkoepelende onderwijsvorm. Helaas is dat in de overbevolkte klassen van tegenwoordig wat er vaak bij in schiet.
 
Er stromen minder jongeren meteen na afstuderen aan een steinerschool door naar het hoger onderwijs dan bij de reguliere netten. Steiner zelf werpt op dat die metric geen correcte weergave is, omdat veel van hun leerlingen na het middelbaar eerst een sabbatical zouden nemen en nadien wél gaan voortstuderen. Maar die worden niet opgenomen in de cijfers.

Gemiddeld genomen liggen de slaagcijfers van scholieren uit het steineronderwijs die wel doorstromen naar het hoger onderwijs ook lager dan het Vlaams gemiddelde, maar het is ook zo dat heel wat leerlingen die het in de reguliere netten moeilijk hebben uitwijken naar steiner. Het kan dus ook liggen aan een groter percentage 'zwakkere' leerlingen in het steiner, dan dat de methode zelf noodzakelijk zwakker is.

Het is heel erg moeilijk om scholen en netten met elkaar te gaan vergelijken, omdat we heel weinig data hebben. En de data die we wel hebben, toont misschien eerder correlatie dan causaliteit. Maar in de meeste onderzoeken die er al gebeurd zijn, komt - wat betreft slaagkansen hoger onderwijs - het steineronderwijs er zelden goed uit. Dus ik zou persoonlijk mijn kinderen daar ook niet meteen naartoe sturen, alleen moest ik merken dat ze echt niet aarden in het reguliere onderwijs. Een kind schoolmoe maken hypothekeert naar mijn mening nog veel meer zijn toekomst.
Dat geldt ook voor mij/ons. Iedereen zijn keuze natuurlijk, maar onze voorkeur gaat toch naar het reguliere onderwijs, tenzij het niet anders gaat.
 
Er stromen minder jongeren meteen na afstuderen aan een steinerschool door naar het hoger onderwijs dan bij de reguliere netten. Steiner zelf werpt op dat die metric geen correcte weergave is, omdat veel van hun leerlingen na het middelbaar eerst een sabbatical zouden nemen en nadien wél gaan voortstuderen. Maar die worden niet opgenomen in de cijfers.

Gemiddeld genomen liggen de slaagcijfers van scholieren uit het steineronderwijs die wel doorstromen naar het hoger onderwijs ook lager dan het Vlaams gemiddelde, maar het is ook zo dat heel wat leerlingen die het in de reguliere netten moeilijk hebben uitwijken naar steiner. Het kan dus ook liggen aan een groter percentage 'zwakkere' leerlingen in het steiner, dan dat de methode zelf noodzakelijk zwakker is.

Het is heel erg moeilijk om scholen en netten met elkaar te gaan vergelijken, omdat we heel weinig data hebben. En de data die we wel hebben, toont misschien eerder correlatie dan causaliteit. Maar in de meeste onderzoeken die er al gebeurd zijn, komt - wat betreft slaagkansen hoger onderwijs - het steineronderwijs er zelden goed uit. Dus ik zou persoonlijk mijn kinderen daar ook niet meteen naartoe sturen, alleen moest ik merken dat ze echt niet aarden in het reguliere onderwijs. Een kind schoolmoe maken hypothekeert naar mijn mening nog veel meer zijn toekomst.
Kan ik perfect bij aansluiten, al ken ik het steineronderwijs minder. Ik hoor wel (maar van horen zeggen en van beperkte studies) dat Steiner minder scoort omdat hun leerplan echt wel essentieel afwijkt van de andere netten (ook van de andere methodescholen).

Wij, een freinetschool, hebben bvb hetzelfde leerplan (op 1 vak na ondertussen, een vak dat ze niet hebben in het regulier onderwijs).

Een goed onderzoek over de verschillende soorten onderwijs in het lager, met vergelijking van de leerwinsten en niet de resultaten op zich is dit: https://lirias.kuleuven.be/retrieve/611956

Kort gezegd zegt die studie, voor wie niet wil lezen :p, dat methodeonderwijs over het algemeen gelijk scoort, behalve 1 subset (die niet expliciet vernoemd wordt, maar het gaat over Steiner :p), maar dat er wel een verschil is in wanneer de leerwinsten behaald worden. Voor wiskunde is bvb de leerwinst trager in de eerste jaren, maar sneller in de latere jaren.

Algemeen is, zoals hier iemand ook wel zegt, de verschillen tussen de verschillende methodescholen, zelfs binnen bvb Freinet groot. Ga dus gerust plaatselijk kijken hoe het regulier onderwijs en het methodeonderwijs werkt en kijk wat denkt dat het best past bij je kind.

En ja, er is een neiging van sommige ouders om hun kind naar onze school te sturen als "laatste redmiddel", omdat het kind volgens hen gewoon niet past in regulier onderwijs, maar eigenlijk een kind met een leerbeperking is. Dat lukt vaak goed, maar zeker niet altijd. Langs de andere kant heb je meer ouders die goed met hun kind bezig zijn (huiswerk, ...), zodat een leerkracht in onze klassen iets meer tijd heeft dan in andere scholen, omdat daar herhaling tijdens de lessen véél meer nodig zou kunnen zijn.

Ook bij ons wordt er gevraagd om de klas te poetsen (3 a 4 keer per jaar) en om klusjes te doen. Ik deed vroeger het computerbeheer (nu nog maar enkele toepassingen), zat in de raad van bestuur, maar nu geef ik enkel nog wat les (extra uitdaging aan enkele kinderen). Op kamp (eind juni) ga ik wel nog altijd mee en soms ook op een activiteit, die je soms zelf kan invullen. Zo vorig jaar met 5 kinderen naar Brussel gegaan en daar zelf een rondleiding gegeven.

Onze dochter is ondertussen al school uit en heeft de overgang naar lyceum zonder enig probleem qua werkattitude ofzo overleefd. Natuurlijk hangt zoiets ferm af van kind tot kind, maar als school merken we daar geen problemen.
 
Aangezien ik hier een paar keer Freinet zie passeren en dacht dat dit tegenwoordig een redelijk randverschijnsel was: waarom kiezen mensen eigenlijk voor Freinet als je van quasi alle leerkrachten in het middelbaar hoort dat die kilometers achterstand hebben als ze daar toekomen?
Onze scholengemeenschap: in 2014-15: 2.443 leerlingen, vorig schooljaar: 3.452 . De onafhankelijke steinerscholen (basis + secundair): van 4339 naar 6080.

Het is een randverschijnsel, maar groeiend.

En dat je kilometers achterstand zou hebben als je daar toekomt, is dus een fabeltje (behalve mss voor Steiner).
 
Bij ons in de streek zijn de vrije plaatsen in een Freinet school zeer gering en direct volzet (kleuter). Is dat overal zo?
Ik vermoed dat stadsbewoners sowieso voorrang krijgen, dus ik heb de moeite niet gedaan te proberen zelfs.
 
Bij ons in de streek zijn de vrije plaatsen in een Freinet school zeer gering en direct volzet (kleuter). Is dat overal zo?
Ik vermoed dat stadsbewoners sowieso voorrang krijgen, dus ik heb de moeite niet gedaan te proberen zelfs.
Hier in Kortrijk is afstand het eerste waar ze rekening mee houden. Ik ben gaan informeren in een Freinet school op 1.1km (Google maps) van onze deur, er waren maar 4 plaatsen en ik stond op plaats 7 ofzo :crazy:
 
Dan geef ik nog liever elk jaar gewoon 100 euro extra aan de school dan daar in mijn vrije tijd klaslokalen liggen te kuisen, ook al is het miss maar een paar keer op een jaar. Ik weet ook wel dat het in de realiteit zo niet werkt natuurlijk.
Huur een professionele firma in die tijdens jouw beurt kuist en leg tegen de kinderen van de personen die dit uitvoeren uit dat jij betere dingen te doen hebt in je vrije tijd. Ik weet ook wel dat het zo in de realiteit niet werkt natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan