Graduaat bouwkundig tekenaar (knelpuntberoep)

RiCOManiaC

Well-known member
Even de situatie schetsen: na lang werk zoeken uiteindelijk een hele leuke job gevonden bij Willems Veranda's als technisch tekenaar. Ik had niks met veranda's maar vond het toch uiteindelijk heel tof om te doen. Een job waarvan ik verwachtte hem niet te lang te kunnen doen en zo geschiedde.... Door de welbekende Rus zijn capriolen...

Gevolg: na een IBO van 3 maand en uiteindelijk een vast contract (die ik kreeg in januari) moest ik eind mei van dit jaar toch al weer vertrekken, wegens te weinig aanvragen, te veel te hoge materiaalprijs en ook omdat ik er als een van de laatsten ben bij gekomen...

Tot op heden nog altijd op zoek naar werk want blijkbaar gaat dat voor mij zeer moeizaam. Enerzijds omdat ze ervaring ervaring ervaring zoeken (wat ik soms dikke bullshit vind), anderzijds omdat ze vinden dat de gaten in mijn cv te groot zijn (waar ik niet in detail over zal gaan hoe dat komt, kan daar zelf op zich weinig aan doen). Het is dus momenteel hopeloos en ik zie ik eigenlijk nog maar weinig uitwegen behalve dan dit graduaat.

Anyway, nu heb ik voor mezelf beslist dat ik dit graduaat wil volgen, indien ik door de screening geraak en dus toelating krijg om het te mogen volgen. Waarom deze keuze ? Omdat ik altijd al wel een grote interesse heb gehad in architectuur, bouw, etc, en een job als bouwkundig tekenaar zie ik mij wel doen tot aan mijn pensioen. Verder wil ik dit ook doen om veel meer kans te maken op de arbeidsmarkt (voor zover dat nog kan..) Want ik zie heel veel toffe vacatures voorbij komen van jobs die mij echt aanspreken maar moet ze laten gaan puur en alleen omdat ik geen hoog genoeg diploma heb. Qua motivatie alvast geen gebrek want mij een maand geleden volledig zelf (weliswaar via Udemy) Revit aangeleerd.

Mijn vraag is eigenlijk of er hier zijn die dit ook gevolgd hebben, wat jullie er van vonden, wat zoal jullie ervaringen zijn en hoe die screening in zijn werk gaat (zodat ik mij daar ook op kan voorbereiden).
 
Laatst bewerkt:
Ik ben BIM Bouwkundig tekenaar (AutoCAD & Revit) na een herscholing, en via mijn stageplek op mijn huidige werkplek terecht gekomen waar ik erg goed zit, ook al zit ik nu 100% in gebouw-management en niet in nieuwbouw-tekenwerk. Ik teken nog steeds heel erg veel, maar dan voor plan-analyse en genereren van data voor statistische analyses, al doe ik af en toe nog wel eens het uittekenen van een herontwikkeling in de schets-fase.

Ja, bouwkundig tekenaar is een knelpuntberoep, maar het is zeker niet dat je daarmee direct aan de bak gaat komen, en dat bedrijven staan te wapperen met contracten nog voor het schooljaar voorbij is (zeker niet met de 11% indexatie die er over 2 weken zit aan te komen), er wordt nog steeds gekeken naar andere competenties, en ik besef maar al te goed dat ik ontzettend veel geluk heb gehad dat ik de juiste man op de juiste plaats op het juiste moment was, en dat ik nog steeds erg snel bijleer. Van mijn klasgenoten zijn er nu nog steeds die op zoek zijn naar werk, en 't was niet omdat ze slecht tekenden, integendeel.

Het nadeel van de opleiding Bouwkundig Tekenaar is dat je echt leert om uitvoerend te tekenen, waarbij het ontwerp-werk gedaan wordt door anderen. Het is dus het vaak het vertalen van schetsen naar aanvraagplannen, en aanvraagplannen naar uitvoeringsplannen. De "bouwkundig" in de naam van deze opleiding slaat op het feit dat je nét genoeg bouwkunde meekrijgt om je toe te laten die schetsen juist uit te tekenen zodat je geen onmogelijke dingen tekent (bvb een vloer die niet op een muur rust, of grove fouten in de isolatie). En vaak is hetgeen een architect of bouwbedrijf zoekt iemand die bouwkundig sterk genoeg staat om autonoom beslissingen te kunnen nemen en bouwkundige vraagstukken zelf kan oplossen en dat dan netjes kan uittekenen. Na een opleiding bouwkundig tekenaar kun je heel goed tekenen, maar ontbreekt het je aan voldoende theoretische achtergrondkennis, waardoor je voor een architect eigenlijk van weinig toegevoegde waarde bent, omdat hij nog steeds de schetsen en dergelijke zelf gedetailleerd moet gaan uitwerken, en dat hij het dan beter gewoon zelf helemaal kan doen. Die kennis komt met een echte bouwkundige opleiding, of jaren aan ervaring. Plus, veel van dat tekenwerk wordt gewoon uitbesteed naar lageloonlanden (Bulgarije & India voornamelijk).

Over Revit gesproken: het is een beetje een foute benadering om dat als een 3D tekenprogramma te beschouwen, omdat de eigenlijke scope van Revit is dat het daar gaat om de data, waarbij het 3D model dient als "kapstok" op die data aan elkaar te linken. Het is meer een opvolg- & calculatortool dan een ontwerp-tool. ArchiCAD is op dat gebied iets meer ontwerp-minded. En dat we in België zeer traag zijn met het implementeren van BIM, zeker vergeleken met de buurlanden & Scandinavië, wat maakt dat de arbeidsplaatsen vrij schaars zijn.

Aangezien je al CAD-ervaring hebt, zou ik eerder durven gaan voor een meer theoretische bouwkundige opleiding, en van daaruit voortbouwen.
 
Over Revit gesproken: het is een beetje een foute benadering om dat als een 3D tekenprogramma te beschouwen, omdat de eigenlijke scope van Revit is dat het daar gaat om de data, waarbij het 3D model dient als "kapstok" op die data aan elkaar te linken. Het is meer een opvolg- & calculatortool dan een ontwerp-tool. ArchiCAD is op dat gebied iets meer ontwerp-minded. En dat we in België zeer traag zijn met het implementeren van BIM, zeker vergeleken met de buurlanden & Scandinavië, wat maakt dat de arbeidsplaatsen vrij schaars zijn.

Aangezien je al CAD-ervaring hebt, zou ik eerder durven gaan voor een meer theoretische bouwkundige opleiding, en van daaruit voortbouwen.
Ik vind net wel dat België eindelijk op de BIM kar begint te springen. Buiten dat geen enkel Belgisch bedrijf blijkbaar iemand aan boord heeft wie nu eens deftig het origin point, survey point en het magische revit nulpunt deftig kan implementeren :D Ik zweer het ik laat mijn tekenaars geen enkel ontwerp starten tot alle partijen in het BEP alles uitgeklaard hebben en er kleine testmodellen uitgewisseld worden zodat we allemaal op hetzelfde coördinatensysteem zitten.
Ons bedrijf draait nu full Revit sinds een jaar of 8 denk ik. Echter Bim tekenaars werven we in België praktisch nooit aan aangezien 95% van het bandwerk geoutsourcet wordt naar lage loonlanden. Of het moet iemand zijn waar er een zekere drive om bij te leren inzit. Tekenen met revit gaat iets trager dan regulieren autocad en dit aan een belgisch loon betalen is niet echt kostenefficient. Een indisch/tunesisch/vietnamees loon daarentegen... Je kan de output x3-4 doen voor dezelfde loonkost

Wat revit zelf betreft, machtig goed programma. Ik heb gisteren en vandaag net een project opgemeten en in de meetstaten gegooid. 25.000m² Dat is niet niets qua tijdsefficiëntie. (toegegeven mijn dag was net iets langer dan de reguliere 8 werkuren)
Stabiliteit, architectuur, gebouwsimulaties, epb, piping calculatie, kanaalwerkberekeningen, warmteverliezen en koellasten, lichtstudies, rolt bij ons allemaal uit revit maar de meeste tools hiervoor zijn wel inhouse ontwikkeld.

Zelf teken ik graag wel nog eens iets in Revit, het 3D aspect, de mogelijkheden om complexe knopen in 3D op te lossen is echt een soort van ontspanning voor mij en ben stiekem altijd blij als mijn tekenaars toch nog iets verkeerd gedaan hebben en ik het zelf mag oplossen :D
 
Ik vind net wel dat België eindelijk op de BIM kar begint te springen.
Dat ontken ik niet, maar we hinkelen (hopeloos?) achter op Nederland, Denemarken, Zweden,... over hoe BIM daar al ingeburgerd is in de volledige bouw-wereld (gaande van architecten, overheid, productiebedrijven,...). Ik merk dat BIM-modelleurs daar ook doorgaans beter betaald worden en meer gegeerd zijn dan in België.
 
Dat ontken ik niet, maar we hinkelen (hopeloos?) achter op Nederland, Denemarken, Zweden,... over hoe BIM daar al ingeburgerd is in de volledige bouw-wereld (gaande van architecten, overheid, productiebedrijven,...). Ik merk dat BIM-modelleurs daar ook doorgaans beter betaald worden en meer gegeerd zijn dan in België.
Ik denk dat er nog steeds een mismatch zit tussen alle partijen in een bouwprocess.
De ingenieurs en architecten gebruiken het om hun werkefficiëntie te verhogen. De bouwheer om mooie prentjes te zien :unsure: Facility management wil het gebruiken om zijn gebouw te onderhouden en de aannemers die hebben toch nog altijd liefst een plannetje in 2D afgeprint.
Alle partijen op 1 lijn krijgen en een vlotte uitwisseling van informatie zou inderdaad al heel wat helpen.

E.g. ik weet niet of je de Witas families kent maar zij proberen met andere grote partijen om zo iets op de markt te krijgen.
Doel is belgische revit standaard te implementeren. Families te ontwikkelen die enerzijds neutraal zijn voor ingenieurs en architecten (publieke opdrachten in het achterhoofd houden) waarna de aannemer met enkele muisklikken effectief het object kan veranderen naar een productspecifiek object en dan later kan de facilitymanager er verder mee aan de slag. Het is een traag proces maar hopelijk geraken we er ooit.

Persoonlijk vind ik, maar dat is natuurlijk uit ingenieursstandpunt bekeken, dat Revit meer is dan dat. Ik heb ooit eens een set families ontwikkeld na de werkuren als testcase waar je een intelligentie kan insteken zodat een beginnende tekenaar foutloos zaken kan gaan implementeren. Die families in revit zijn echt dynamische objecten waar je een digitale controle kan insteken zodat er geen designfouten gemaakt worden. If ( x ) is retarded then ( y ) om het zo te zeggen...Helaas zijn we er niet met verder gegaan (kostprijs om te ontwikkelen was te duur en hoe bescherm je je IP als je modellen gaat uitwisselen) maar het heeft mijn ogen opengedaan wat je allemaal ermee kan doen. Je kan het zo gek niet bedenken of je kan het laten automatiseren, visualiseren, berekenen, parametriseren. Ook het systeem met die shared parameters kan je overkoepelend tussen de subsystemen in het ontwerp gaan communiceren. Maar ik besef ook dat dit lijnrecht tegen een algemene belgische revit standaard ingaat dus heb ik ja baas gezegd.. we gaan op een overkoepelende manier werken.. :D
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze opleiding gevolgd toen ze nog in Antwerpen gegeven werd (is in 2016 verhuisd naar West-Vlaanderen).
Aanrader. Je doet een mooi pakket theoretische bouwkennis op terwijl je vooral met je praktisch tekenwerk bezig bent. De focus toen lag echt op de architectenpraktijk, minder aan de aannemerskant. We leerden vrij zelfstandig om bouwaanvragen en uitvoeringsdossiers te tekenen. Het is een diploma waar je zeer makkelijk mee binnenraakt in alle bedrijven die met bouw te maken hebben.
Ik heb met dat diploma voor verschillende jobs gesolliciteerd (architectenbureau, bekistingsbedrijf, beton prefab, verandas, elektrische infrastructuur), en overal mocht ik starten. Nochtans ook serieus gat in begin carriere met niet afgewerkte studies en aanmodderen.

Vergeet niet: ook als bouwkundig tekenaar kom je vaak terecht in niche-sectoren waar zeer weinig schoolse kennis gebruikt wordt en waar ze iedereen sowieso intern grondig moeten opleiden om de systemen te leren kennen. Niemand in eenderwelke bachelor bouwopleiding leert veel over bekistingssystemen of prefab hallenbouw dus met een graduaatsdiploma start je daar quasi gelijk aan de bachelors.

Het is ook wel een graduaatsopleiding, he. Qua diepgang nog een stuk uitgebreider dan de knelpuntberoep-opleidingskes die de VDAB overal organiseert.

Er was geen screening toen, inschrijvingen waren compleet vrij.

Aanrader om binnen te raken bij bedrijven is om goed te focussen op je softwarekennis, zoda je daar in het begin je meerwaarde mee kunt maken. Die kennis kan je makkelijk online opdoen. Deftige bouwtechnische kennis opdoen op het internet daarentegen is een ramp en een catastrofe en zal je alleen maar ongelukkig maken. Leer hoe families werken in Revit of dynamische blocks in Autocad, etcetera.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze opleiding gevolgd toen ze nog in Antwerpen gegeven werd (is in 2015 verhuisd naar West-Vlaanderen).
Aanrader. Je doet een mooi pakket theoretische bouwkennis op terwijl je vooral met je praktisch tekenwerk bezig bent. De focus toen lag echt op de architectenpraktijk, minder aan de aannemerskant. We leerden vrij zelfstandig om bouwaanvragen en uitvoeringsdossiers te tekenen. Het is een diploma waar je zeer makkelijk mee binnenraakt in alle bedrijven die met bouw te maken hebben.
Ik heb met dat diploma voor verschillende jobs gesolliciteerd (architectenbureau, bekistingsbedrijf, beton prefab, verandas, elektrische infrastructuur), en overal mocht ik starten. Nochtans ook serieus gat in begin carriere met niet afgewerkte studies en aanmodderen.

Vergeet niet: ook als bouwkundig tekenaar kom je vaak terecht in niche-sectoren waar zeer weinig schoolse kennis gebruikt wordt en waar ze iedereen sowieso intern grondig moeten opleiden om de systemen te leren kennen. Niemand in eenderwelke bachelor bouwopleiding leert veel over bekistingssystemen of prefab hallenbouw dus met een graduaatsdiploma start je daar quasi gelijk aan de bachelors.

Het is ook wel een graduaatsopleiding, he. Qua diepgang nog een stuk uitgebreider dan de knelpuntberoep-opleidingskes die de VDAB overal organiseert.

Er was geen screening toen, inschrijvingen waren compleet vrij.

Aanrader om binnen te raken bij bedrijven is om goed te focussen op je softwarekennis, zoda je daar in het begin je meerwaarde mee kunt maken. Die kennis kan je makkelijk online opdoen. Deftige bouwtechnische kennis opdoen op het internet daarentegen is een ramp en een catastrofe en zal je alleen maar ongelukkig maken. Leer hoe families werken in Revit of dynamische blocks in Autocad, etcetera.
In ieder geval is dat wel geruststellend om te lezen. Ik heb idd al best wat vacatures zien passeren waar het dan effectief met een interne opleiding is, zoals je hier ook al aangaf. Tussen het werk zoeken tussendoor hou ik mij bezig met die softwarekennis ja. Revit heb ik mij vorige maand aangeleerd via Udemy, geweldig programma om mee te werken vind ik dat. En je kan er ook zo ver in gaan zoals je wilt. Ik heb er in ieder geval toch al een degelijk modern huis mee kunnen tekenen. Volgende software die ik mij ga leren wordt ofwel Sketchup ofwel Archicad.

Nog een vraag ivm de moeilijkheid van het graduaat: hoe moeilijk moet ik mij dat zowat voorstellen (voor zover dat al kan) ?
 
Ok nice, tmoet nu ook nie super easy zijn en mag wel beke uitdaging zijn. Tscheelt da ik in ieder geval qua software rap daarmee weg ben. Tzullen de pure theorie zaken zijn die soms beke kut zijn maar niks ernstigs wrs.
Het is niet moeilijk, maar ik deed het in avondschool en dat was vooral veel werk. Een volledig bouwuitvoeringsdossier in elkaar steken met puur schoolse kennis is enorm stressen als je in tijdsnood zit. Een liftschacht correct detailleren is behoorlijk moeilijk als je ze de avond voor je deadline nog moet tekenen en je je voor alle technische info puur op internet moet gaan baseren. De grote kunst en moeilijkheid van het ongeschaafd door zo'n opleiding raken is dus alles op tijd te doen zodat je een enorme hoeveelheid vragen op je docenten kunt afvuren.

Ik ben een uitsteller. De theorievakken waren peanuts, maar voor de tekenopdrachten heb ik gevloekt, gehuild, en nachten doorgewerkt.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet moeilijk, maar ik deed het in avondschool en dat was vooral veel werk. Een volledig bouwuitvoeringsdossier in elkaar steken met puur schoolse kennis is enorm stressen als je in tijdsnood zit. Een liftschacht correct detailleren is behoorlijk moeilijk als je ze de avond voor je deadline nog moet tekenen en je je voor alle technische info puur op internet moet gaan baseren. De grote kunst en moeilijkheid van het ongeschaafd door zo'n opleiding raken is dus alles op tijd te doen zodat je een enorme hoeveelheid vragen op je docenten kunt afvuren.

Ik ben een uitsteller. De theorievakken waren peanuts, maar voor de tekenopdrachten heb ik gevloekt, gehuild, en nachten doorgewerkt.
In mijn geval zou het wel echt in dagonderwijs zijn, alleen hopen dat alles goed komt wat vrijstelling betreft want heb daar al stoten mee meegemaakt... Zelf ben ik ook wel ne uitsteller al denk ik dat het hier nu mss nog wel gaat meevallen. Al ga ik het mss wa lastiger hebben met de theorievakken omdat ie soms mss gwn heel saai kunnen zijn. Ik kijk vooral uit naar de tekenopdrachten. Maar goed, tis allemaal afwachten.
 
Ik ben de opleiding nu voltijds aan het volgen in syntra genk, als je alles goed bijhoud en niets uitstelt dan is het goed te doen ( tot nu toe 😅 ), voordeel van de voltijdse opleiding is ook dat je stage moet doen en je hoort toch dat een aantal cursisten elk jaar wel op de stageplaats een job krijgt aangeboden.
 
Ik ben de opleiding nu voltijds aan het volgen in syntra genk, als je alles goed bijhoud en niets uitstelt dan is het goed te doen ( tot nu toe 😅 ), voordeel van de voltijdse opleiding is ook dat je stage moet doen en je hoort toch dat een aantal cursisten elk jaar wel op de stageplaats een job krijgt aangeboden.
Nice, interessant om te lezen. Alles goe onthouden en niks uitstellen zal nog wel een ding worden maar ok, dan moet ik daar maar eens zien werk van te maken als t zo ver is.
 
Ik ben de opleiding nu voltijds aan het volgen in syntra genk, als je alles goed bijhoud en niets uitstelt dan is het goed te doen ( tot nu toe 😅 ), voordeel van de voltijdse opleiding is ook dat je stage moet doen en je hoort toch dat een aantal cursisten elk jaar wel op de stageplaats een job krijgt aangeboden.
Hey Ik ben misschien ook van plan om bij Syntra Atnwerpen het opleiding bouwkundig tekennaar te volgen van 1 jaarse opleiding. Hiervoor werkt ik als een developer, maar ik vond het te stressvol vandaar dat ik een switch wou maken. Ik wou eigenlijk vragen hoe het met jou gaat. Heb je je studies kunnen afmaken en ben ja al reeds aan het werken of nog niet? Ik twijfel zelf nogal hard want als ik naar de inhoud van de programma kijk van de opleiding lijkt het nogal veel en ingewikkeld.
 
Ik heb de opleiding succesvol kunnen afronden en ben blij dat ik die stap heb genomen.
ik weet nu niet hoe het programma in antwerpen in elkaar zit, maar in genk was het eerst autocad 2D in combinatie met basis bouwkunde, wat goed te doen is, daarna was het enkel nog revit en voor mij was dit ook geen probleem, maar je moet natuurlijk wel graag doen anders is het een hele opgave :D
En leuk dat je het vraagt want ik mag vandaag een contract gaan tekenen bij een firma in de HVAC als tekenaar/werkvoorbereider.
 
Ik heb de opleiding succesvol kunnen afronden en ben blij dat ik die stap heb genomen.
ik weet nu niet hoe het programma in antwerpen in elkaar zit, maar in genk was het eerst autocad 2D in combinatie met basis bouwkunde, wat goed te doen is, daarna was het enkel nog revit en voor mij was dit ook geen probleem, maar je moet natuurlijk wel graag doen anders is het een hele opgave :D
En leuk dat je het vraagt want ik mag vandaag een contract gaan tekenen bij een firma in de HVAC als tekenaar/werkvoorbereider.
Welkom in mijn sector!

Welke provincie en/of werkgever (mag via PM)?
 
Terug
Bovenaan