Hoe ziet jouw gemiddelde (werk/studie) dag eruit?

BeyondMars

Active member
Slaap en slaaptekort is een vaak terugkomend item in de media. Recent nog las ik een artikel over hoe er op Youtube een groot aantal video's zijn met slaaptips en hoe daar vaak misleidende informatie in voorkomt. Ergens anders hoorde ik dan weer over een bevragingen in de Verenigde Staten waaruit zou blijken dat volwassen zich daar gemiddeld 3 dagen per week moe voelen overdag en dat iets minder dan de helft aangaf te weinig te slapen uit tijdsgebrek.

Zelf ervaar ik ook soms dat de dagen en weken te kort zijn. Ondanks we geen kinderen hebben, mis ik tijd om alles thuis en op het werk georganiseerd te krijgen. Ik sta dan ook vaak versteld als collega's met kinderen vertellen hoe ze daar nog hobby's en sport in geplooid krijgen. Nu ben ik een persoon die vermoedelijk meer slaap nodig heeft dan een gemiddeld persoon, toch ben ik benieuwd hoe anderen hun dag gepland krijgen.

Vandaar de vraag hoe ziet jou gemiddelde (werk/studie) dag eruit?
En ben je tevreden over de work-life balance?

Misschien ook handig om te vermelden

Ben je alleenstaand of samenwonend (of woon je nog thuis?)
Werk je fulltime?
Zijn er kinderen?
Zijn er andere hulpen zoals huishoudhulp / dienstencheques / was en-of strijkdienst / hotel mama-papa e.d.
 
Redelijke normale en regelmatige 9 to 5 job als administratief bediende.

Samenwonend
Beide werken we fulltime
Geen kinderen
Geen huishoudhulp / dienstencheques e.d.

07:15 - Opstaan / Ontbijten
08:15 - Vertrekken naar werk
09:00 - Start werkdag
17:30 - Einde werkdag

In de terugweg naar huis probeer ik nog altijd snel korte inkopen te doen voor het avondeten.
Afhankelijk van het verkeer en waar ik moet zijn ben ik rond 18:30 - 19:00 terug thuis.
Mijn partner is ook rond 18:30 - 19:00 thuis.

19:00 - Koken avondeten
19:30 - Avondeten
20:00 - Afruimen / afwas / tafel dekken volgende ochtend e.d.

Hierna proberen we wat kleine huishoudelijke taken te doen, wassen, kleren ophangen om te drogen, strijken, stofzuigen, in tuin werken e.d.

21:00 - Wat tijd om te ontspannen, maar vaak ben ik al zo moe van de dag dat ik niet veel zinnigs meer doe.
22:00 - Klaarmaken om te gaan slapen
22:30 - Slapen

Ik ben een persoon die toch snel 8 uur (of meer) slaap nodig heeft. We kiezen er bewust voor om in de week zoveel mogelijk de kleine huishoudelijke zaken te doen, zodat we het weekend een stukje kunnen vrijwaren van deze dagelijkse sleur dingen. De grotere inkopen doen we dan wel weer in het weekend net zoals de groter klussjes in huis en schoonmaak e.d. Mijn vriendin en ik doen heel veel samen, mochten we dat meer opsplitsen zouden we misschien wel iets efficiënter kunnen zijn.

Ondanks ik vermoedelijk geen recht heb om te klagen over de work-life balance, voelt voor mij de 38u werkweek toch als iets teveel aan en zou ik graag halftime (of iets meer) kunnen gaan werken mocht dit financieel kunnen. De realiteit is echter anders. Toch ben ik best wel tevreden
 
Semi samenwonend met vriendin.
9 to 6 job, 1 uur pauze, naar job gaan is een 5 minuten wandeling.
Geen kinderen, 3 katten.


7.15: opstaan samen met vriendin
7.25: vriendin vertrekt naar haar werk
7.25: koffie drinken, boek lezen
9.00: werk

18.00: terug thuis en eten maken/bestellen
18.30 vriendin terug van werk
19.00 gedaan met eten
20.00: fitness
21.30-00.00: ontspanning (film kijken, serie kijken, babbelen, lezen, ....)
00.00-01.00: slapen

Doe geregeld een powernap tijdens de middag of na het avondeten.
Ik ga meestal tijdens de dag inkopen doen (er is een supermarkt op zowel 3 minuten van mijn werk als mijn appartement).
Heb een xiaomi vacuum robot die 3-4-5 keer per week de hele vloer doet en dan iedere zondag een "grote" kuis.

Wij werken dus 40 uur per week maar ik heb eigenlijk niet te klagen qua work life balance door zo dichtbij werk te wonen waardoor ik geen "reistijd" heb van en naar werk.
Ik doe mijn job ook zeer graag.
 
Laatst bewerkt:
Getrouwd, geen kinderen.
Ik ben chronisch ziek en door de medicatie die ik moet nemen, zeer snel moe.
Mijn partner en ik werken beide full-time
Mijn mama helpt af een keer om de twee weken een beetje mee in het huishouden

Ik heb flexibele uren op het werk, dus het varieert een beetje, maar meestal zien mijn dagen er als volgt uit:

7.00: opstaan + direct beginnen met werken. Rond +/- 8.00 neem ik een korte pauze voor het ontbijt en alles wat erbij hoort.
15.30-16.30: gedaan met werken (soms ook wel eens vroeger of later)
16.30-17.15: oprommelen thuis/haar wassen op haarwas dag
17.15: avond eten maken + eten terwijl we een aflevering van een serie kijken
18:45: alles klaar maken voor de volgende dag + katten eten geven
19:15 ontspannen (lezen, met de katten spelen,....)
21.00- 23.30: ergens hier tussen gaan slapen. Hangt ervan hoe moe ik ben.

Naar de winkel gaan doe ik tussendoor. Vaak onder de middag of mijn echtgenoot stop er even na het werk.

Als ik naar kantoor ga, sta ik vroeger op en spendeer ik ongeveer 60 a 80 minuten op een dag aan pendelen (met mooi weer wandel ik een stukje naar huis in plaats van helemaal met de bus te gaan).

Ik ben eigenlijk heel tevreden over mijn work-life balance. En ik merk ook dat ik nood heb aan genoeg tijd om tot rust te komen. Ik ben heel snel gestrest.
 
samenwonend
Sinds een jaar 4/5de
1 kind co ouderschap
Geen hulp buitenaf al moet ik eerlijk zeggen dat mijn vriendin grootste deel van werk doet.

Variabele uren.

Elke dag ziet er anders uit ene dag moet ik om 1u snachts opstaan andere dag kan het 2u35 snachts zijn. Als ik werk ziet mijn dag er zo uit.

Week zonder kind

1u20min voor men begin uur opstaan
50min rijden naar mijn werk.
7-9u werken
-+1u naar huis rijden
naar winkel rijden/ naar afspraken rijden meteen na het werk of ik val in slaap
Eten
Bad in
Uurtje tv zien
19-21u gaan slapen
(6-7u in bed liggen waarvan mss 4-5u slaap is)


Week met kind

1u20min voor men begin uur opstaan.
50min rijden naar mijn werk.
7-9u werken.
Effe wachten op men werk tot ik men zoon kan afhalen van school.
30min naar school rijden zoon ophalen.
40min naar huis rijden.
Uurtje met hem bezig zijn.
Eten
Hem in bad steken
Nog 20-30min tv kijken
Hem in bed steken en verhaal voorlezen
Zelf in bad gaan
Naar gelang de tijd half uurtje tv of meteen slapen.

Vrije dag men val ik voor 22u al in slaap xD.
Word ik wakker 5-6 maar snooze ik tot 8u met vriendin.
 
Wonen niet samen maar vriend komt meestal wel naar mij
Werken allebei full-time

7:00 - 7:15 : Opstaan, gezicht wassen, tanden poetsen, aankleden, medicatie nemen
7:30 : Hond inladen en naar mijn ouders vertrekken om die af te zetten
8:00 : Beginnen werken
16:30 : Gedaan met werken en naar mijn ouders vertrekken om de hond op te pikken
17:15 : Terug thuis en mijn bad laten lopen
18:30 : Na mijn bad aan mijn eten beginnen
19:30 : Gamen of Film/Serie/Darts/Voetbal kijken
23:00 : Bed in en slapen

Soms nog eens ergens 30 minuten naar de winkel die op paar minuten van mijn woonst is. Voetbal en Darts ga ik afwisselend bij mijn broer gaan kijken die op 10 minuten woont.

Op maandagen ga ik ook darten in een club van 20 tot 23 dus dan is dat echt thuis komen, snel iets eten, bad nemen en weg. Daarna thuis komen en meteen mijn bed in. Als het dinsdag en woensdag Champions League is hangt mijn avond er ook aan. Donderdag is het nu steeds Darts van 20 tot 24 dus dan kan ik ook niet zoveel doen en vrijdag, zaterdag, zondag is mijn vriend bij mij en heb ik ook niet echt alone time. Vroeger keek ik ook nog alle matchen van Club Brugge, Anderlecht en Gent maar nu beperk ik dat meestal tot enkel Club.

Ergens zit ik wel met dat gevoel dat ik de laatste tijd amper echt "vrije" tijd heb, omdat ik eigenlijk teveel interesses heb en ik kan er ook precies niet goed mee om, om iets te missen. Sinds ik samen ben met mijn vriend gaan we nu ook veel naar kunstexposities, of gaan we eens een uur rijden om ergens met de hond te gaan wandelen en ook naar social events in zijn vriendenkring, deed ik vroeger ook niet.

Ik kijk er wel naar uit om over x-jaar 4/5de te gaan werken en wat meer écht vrije tijd te hebben tijdens de week om bvb het huis te kuisen of andere taakjes te doen. Niet dat ik ga klagen over mijn leuke activiteiten want ik kan me niet inbeelden wat het moet zijn om tijd te moeten spenderen aan kinderen dag in, dag uit.
 
Samenwonend
Ik werk full-time die van mijn part time in de voormiddag, al geeft ze daarbuiten nog padel- en tennisles in bijberoep
Geen kinderen
Geen huishoudhulp


Ik kies mijn uren helemaal zelf.

6:15 Opstaan, klaarmaken, met de hond buiten, mails doen,...
7:00 ga ik met die van mij meestal naar haar werk (is een gym) en dan train ik 40 min
8:00 -12:00 op het werk
13:00 - ....?: thuiswerk, op rustigere periodes stop ik rond 15:00 en meestal werk ik 's avonds nog even wat bij zodat ik 's morgens niet te veel meer te doen heb en alles gedaan is voor ik naar de gym ga.

Na het werk is dat meestal lezen, huishoudwerk, nog wat lopen, boksen of andere sport, in stad iets drinken, tv kijken... Dat is meestal heel gevarieerd.
Zit nog met +/- 3-4 avonden per maand dat ik vergaderingen heb. Dat is meestal tussen 17-21u.

Woensdag is ook anders. Dan werk ik 's morgens als ik opsta (rond 7u30) tot 9u00 en ga ik 2 uur padellen met die van mij die les geeft aan een kameraad die mijn dubbelpartner is. Dat is tot 11u00 en erna ga ik meestal naar huis, dan namiddag naar kantoor en geeft zij nog tennisles/paddelles.

Ik heb de luxe om het meeste echt zelf in te kunnen delen en kan sport vrij inplannen, wat voor mij toch écht wel belangrijk is.
 
Fulltime in 4 dagen, samenwonend, geen kinderen

7u wekker
7u45 vertrekken naar werk
8u beginnen werken
Middagpauze; indien mogelijk (helft van de tijd) naar huis rije een om NM thuis te werken. Dan ook was ophangen etc al, huis opruimen, of boodschappen doen. Kan middagpauze verlengen om dan savonds iets langer te werken bv.
17.30 klaar met werken. Beginnen koken
18u vriend komt thuis, eten
18.30 ontspannen

Soms ook eens stoppen om 15.30 of 16u en die uren dan toch op mijn vrije dag doen. Heerlijk flexibel. Niks te klagen. Klusjes zijn dan dus ook gedaan. Avond en weekend is echt vrij
 
samenwonend, beide full time werken, 1 kind

06:00 - ik sta alleen op, klaarmaken, ontbijttafel dekken en koffietje drinken/krant lezen
06:50 - vriendin staat op met onze dochter. Terwijl mijn vriendin in de badkamer zit ververs ik onze dochter, kleren aan, flesje geven.
07:10 - samen ontbijten, spelen
07:45 - ik vertrek naar het werk met de fiets
08:15 - start werkdag
16:45 - einde werkdag

17:15 - terug thuis, vlug wat stofzuigen oid voor mijn vriendin/dochter thuis is.
17:30 - dochter thuis, samen spelen, boekje lezen. fles+boterham
19:00 - dochter gaat slapen, beginnen met koken (andere gaat dan wat opruimen)
19:30 - eten, afwas.
20:00 - sporten, boek lezen, gamen, televisie, ... (hier ook de was draaien, uithangen etc.)
22:30 à 23:00 - slapen


qua inkopen doen we vooral Collect&Go voor het gemak (deze gaan we dan na het werk ophalen) + af en toe HelloFresh als afwisseling.

Ergens zit ik wel met dat gevoel dat ik de laatste tijd amper echt "vrije" tijd heb, omdat ik eigenlijk teveel interesses heb en ik kan er ook precies niet goed mee om, om iets te missen.
Hier heb ik ook last van. Soms wat "keuzestress" om't zo te zeggen. Wil ik nu een boek lezen, serie bekijken, wat gamen, gaan sporten, "actief" muziek beluisteren (vinyl), etc.
 
Dag naar Brussel:
5u10: opstaan, wassen, eten, krant doorsgrillen
5u40: naar station (te voet als het kan, met de auto als ik op de terugweg zoon moet ophalen)
5u58: trein naar Brussel (ong. 2 uur op trein,werk wat of zit op bg)
8u05: aankomst op werk
16u25: vertrek van werk
18u43: aankomst in ieper
19u: op ma/do zoon afhalen van basket
19u15: avondeten
21u: wassen (na eerst kinderen geholpen te hebben met huiswerk/te babbelen)
23u naar bed, vaak nog een half uurtje/uurtje lezen/surfen

Dag zonder Brussel (dag thuis in de week of telewerk)
Opstaan om 6u, om 6u45 vrouw en kinderen aan tafel, rond 7u30 beginnen werken of vrij naargelang de dag. Rond 16u30 stoppen met werken avondritueel idem.

Weekend: rond 7u opstaan meestal, heel traag krant lezen en op gemak ontbijten. Daarna naargelang de geplande activiteiten, meestal rond 23u-middernacht gaan slapen.

Zelf weinig slaap nodig gelukkig. Het gebeurd vaak dat ik in de week of in het weekend al wat vroeger wakker ben, meestal lees ik dan online de krant of, indien ik een vroegere trein kan halen (die van 5u15), sta ik gewoon op.
 
Amai, deze topic is goed om instant een depressie van te krijgen :')
Fuck ik haat routine, maar jammer genoeg is het de manier van leven tegenwoordig.
Ik hou van routine!
Routine doet me het best in mijn vel voelen en brengt me het minste stress.
Ik doe aan zelfsabotage zonder routine. Zonder routine -> slechter dieet, amper sport, amper sociaal contact, slechtere hygiene, ...
Als student nooit routine gehad / slecht in een routine opbouwen en was echt vreselijk voor me.
Nu ik full time aan het werk ben en een mooie routine daarrond heb kunnen opbouwen ben ik zoveel gelukkiger!
 
Laatst bewerkt:
715: wekker
730: opstaan
820: vertrekken naar kantoor (wandeling)
830: begin werkdag (of daarrond)
1330h: lunch (of daarrond)
1700: einde werkdag (of daarrond)
1710: thuis
<vrije tijd>
2200: bed in

Mag 50% van de tijd thuiswerken, die dagen begin ik om 8h met werken tot ofwel 1630 ofwel 1730 met lange lunchpauze waarin ik naar winkel ga. Wij hebben ontzettend veel vrijheid hoe we onze uren invullen, een groot deel van het team (de kinderlozen) komt maar om 10h30 of 11h aan, omdat zij thuiswerken vanaf 7/8h, en dan na de spits naar kantoor vertrekken.

Samenwonende vriendin werkt voor de EU-institutions, en heeft dus geen vast stramien. Dáár hangt puur van de agenda en de goesting af.
 
Laatst bewerkt:
co-housend, sinds paar maand terug single
flexibele uren op het werk, 2-3 keer per week thuis werken is mogelijk, volledig vrij te kiezen dus kan op de dag zelf beslissen of ik naar de bureau ga (30 min rijden). Ga meestal 3-4 keer naar de bureau gezien ik wel aangename collega's heb en het sociaal contact wil.

6u30-9u ergens tussen deze uren opstaan afhankelijk van wanneer ik 'natuurlijk' wakker word, zet meestal mijn wekker aan de late kant zodat ik gewoon zo lang slaap als ik nodig heb.
30 minuten om te douchen & ontbijten
30 minuten naar werk rijden, of beslissen om thuis te werken indien ik er niet meer geraak voor de eerste meeting van de dag
7u30-10u tussen deze uren beginnen werken, afhankelijk van bovenstaande
middagpauze: indien op bureau eten in bedrijfsrestaurant, indien thuis iets eten gevolgd door een lunchwandeling
15u30-18u stoppen met werken, indien op bureau meestal rond 17u30 thuis. Indien thuis gewerkt tegen 16-17u eens naar de winkel om iets te koken.
tegen 18u30-19u normaal gezien gegeten en de kleine huishoudelijke taken gedaan.
19u-middernacht: ontspanning: naar de training gaan, op café met vrienden, eens gaan fietsen/wandelen of eens een solo avondje TV (gebeurt zelden).

Ben zeer blij met mijn work-life balance gezien het zeer flexibel is. Mooie zomerdag? Thuis werken van 7u tot 15u30 en tegen 16u zit ik al met maten van een aperitiefke te genieten in de zon. Tegen dat het 10u s'avonds is ben ik al bijna vergeten dat het een werkdag was. 'Nabespreking' na de training wat uitgelopen? Gewoon langer in m'n bed liggen en toch uitgeslapen werken de dag erna.

Verschiet hier wel van sommige posts, hoe weinig tijd voor ontspanning en hoe veel routine er is bij koppels waar nog geen kinderen in het spel zijn. Maar ieder z'n eigen leven uiteraard!
 
Wonen niet samen maar vriend komt meestal wel naar mij
Werken allebei full-time

7:00 - 7:15 : Opstaan, gezicht wassen, tanden poetsen, aankleden, medicatie nemen
7:30 : Hond inladen en naar mijn ouders vertrekken om die af te zetten
8:00 : Beginnen werken
16:30 : Gedaan met werken en naar mijn ouders vertrekken om de hond op te pikken
17:15 : Terug thuis en mijn bad laten lopen
18:30 : Na mijn bad aan mijn eten beginnen
19:30 : Gamen of Film/Serie/Darts/Voetbal kijken
23:00 : Bed in en slapen

Soms nog eens ergens 30 minuten naar de winkel die op paar minuten van mijn woonst is. Voetbal en Darts ga ik afwisselend bij mijn broer gaan kijken die op 10 minuten woont.

Op maandagen ga ik ook darten in een club van 20 tot 23 dus dan is dat echt thuis komen, snel iets eten, bad nemen en weg. Daarna thuis komen en meteen mijn bed in. Als het dinsdag en woensdag Champions League is hangt mijn avond er ook aan. Donderdag is het nu steeds Darts van 20 tot 24 dus dan kan ik ook niet zoveel doen en vrijdag, zaterdag, zondag is mijn vriend bij mij en heb ik ook niet echt alone time. Vroeger keek ik ook nog alle matchen van Club Brugge, Anderlecht en Gent maar nu beperk ik dat meestal tot enkel Club.

Ergens zit ik wel met dat gevoel dat ik de laatste tijd amper echt "vrije" tijd heb, omdat ik eigenlijk teveel interesses heb en ik kan er ook precies niet goed mee om, om iets te missen. Sinds ik samen ben met mijn vriend gaan we nu ook veel naar kunstexposities, of gaan we eens een uur rijden om ergens met de hond te gaan wandelen en ook naar social events in zijn vriendenkring, deed ik vroeger ook niet.

Ik kijk er wel naar uit om over x-jaar 4/5de te gaan werken en wat meer écht vrije tijd te hebben tijdens de week om bvb het huis te kuisen of andere taakjes te doen. Niet dat ik ga klagen over mijn leuke activiteiten want ik kan me niet inbeelden wat het moet zijn om tijd te moeten spenderen aan kinderen dag in, dag uit.
Maandag 3u darts
Dinsdag 3u CL kijken
Woensdag 3u CL kijken
Donderdag 4u darts

En toch heb je weinig vrije tijd? Denk dat je dat vooral gaat moeten keuzes maken wat voor u vrije tijd is want die zaken die ik hier op som vallen daar toch gewoon onder of mis ik ergens iets?
 
Samenwonend
Beide werken we fulltime
2 kinderen (2 en 4)
Geen huishoudhulp / dienstencheques e.d.

Hangt af van thuiswerken of dag naar Brussel.
Omwille van nachtwerk van mijn vriendin ben ik s'avonds meestal alleen met de kinderen.

Thuiswerk:
07:30 - Vriendin komt thuis van het, ik sta op
07:45 - Kinderen wakker maken, klaarmaken, ontbijt geven (ik ontbijt niet)
09:00 - Start werkdag
17:30 - Einde werkdag
17:30 - Koken avondeten (vriendin is soms al begonnen met snijden, koken)
18:00 - Avondeten
18:30 - Afruimen, keuken opruimen
18:40 - spelen met kinderen
(19:00 - kinderen in bad de dagen wanneer ze in bad gaan)
19:30 - vriendin vertrekt naar werk
19:30 - kinderen laatste fles/eten, naar boven, 5 minuten achter elkaar lopen boven, pyjama aan, tanden poetsen
20:00 - naar de kamer van de oudste met de 2 kinderen en daar boekje lezen, vertellen over de dag nog
20:30 - oudste in zijn bed
20:40 - jongste in zijn bed
20:45 - opruimen, afwas
21:15 - ontspanning (tv, gamen)
23:30-00:00 - gaan slapen

Dag naar Brussel:
06:45 - ik sta op, douchen
07:30 - Vriendin komt thuis van het werk, ik vertrek
09:00 - Start werkdag
18:00 - Einde werkdag
19:00 - Thuis
19:00 - Spelen met de kinderen of bad kinderen
19:30 - vriendin vertrekt naar werk
19:30 - kinderen laatste fles/eten, naar boven, 5 minuten achter elkaar lopen boven, pyjama aan, tanden poetsen
20:00 - naar de kamer van de oudste met de 2 kinderen en daar boekje lezen, vertellen over de dag nog
20:30 - oudste in zijn bed
20:40 - jongste in zijn bed
20:45 - eten
21:15 - opruimen, afwas
21:45 - ontspanning (tv, gamen)
23:30-00:00 - gaan slapen

Routine routine routine, maar met jonge kinderen zit er weinig anders op. Keuzestress hier ook omwille wat juist te doen in de 2 uurtjes s'avonds.
 
Maandag 3u darts
Dinsdag 3u CL kijken
Woensdag 3u CL kijken
Donderdag 4u darts

En toch heb je weinig vrije tijd? Denk dat je dat vooral gaat moeten keuzes maken wat voor u vrije tijd is want die zaken die ik hier op som vallen daar toch gewoon onder of mis ik ergens iets?
Bedoelde eerder dat dat echt vast ligt op voorhand en niet echt "vrij" meer is. Het is natuurlijk ook ontspanning en geen werk of taakjes ofzo. Maar vaak ligt heel mijn week al vast en voelen die dingen als een verplichting aan. Terwijl ik eigenlijk gewoon zou zeggen van "ik kijk niet" maar dat werkt precies ook niet in mijn hoofd :unsure:

First world problems :p
 
Maandag 3u darts
Dinsdag 3u CL kijken
Woensdag 3u CL kijken
Donderdag 4u darts

En toch heb je weinig vrije tijd? Denk dat je dat vooral gaat moeten keuzes maken wat voor u vrije tijd is want die zaken die ik hier op som vallen daar toch gewoon onder of mis ik ergens iets?
Ik begrijp hem denk ik.
Alles is op voorhand al ingevuld.
Hierdoor lijkt het of er geen tijd meer over is om spontaan iets te doen.

Edit: er was dus al geantwoord ☺️
 
6.30 opstaan
7.25 naar het werk / 7.15 zoon wegdoen opvang
8.00 begin werk
16.30 einde
17.00 thuis met / zonder zoon
18.00 eten
19. 30 zoon in bed
Vrije tijd
22.30 / 23.30 bed in

Ochtend wel een rush met 4jarige.
 
Terug
Bovenaan