Huizenmarkt in België is meest betaalbaar van Europa

Akkoord maar als je een lening van 1200 hebt, je geeft je auto op en schept per maand 1200 euro voor je woning af te betalen is dat toch wel een zuivere aangroei van kapitaal.
Van die maandelijks uitgespaarde 1200 euro van de woonlening koop je een wagen type tesla voor wat is het....Een goei 10000 euro voorschot en met een maandelijkse aanbetaling van 1200 euro voor het goedkoopste model heb je dat op 3 jaar afbetaald. Verkoop dan de wagen voor nog eens 60%-70% van de aankoopprijs en je casht echt wel dik. Akkoord, verzekering, onderhoud, winterbanden etc dien je nog te betalen.

Ik heb niet gezegd dat het "fair" is. :p
XXX euro onbelast netto per maand geven voor je hypothecaire lening af te lossen aan "enkele werknemers als ze genoeg kunnen telewerken of dichtbij hun werk wonen", vind ik ook manifest "oneerlijk".
 
Dus [volgens deze studie] zijn we het betaalbaarste land om eigendom te kopen, volgens jouw logica is huren dan slechter in al die andere landen. Allez, dat of het is misschien wat complexer dan over het OCMW van de wereld te beginnen.

Verder, isolatienormen ten spijt huren de mensen links en tegenover ons een huis met nog wat ramen in enkel glas. Wat maken regels uit als ze niet nageleefd worden.

Je haalt 2 zaken die ik zeg door elkaar denk ik, maar het is ook misschien wat mijn fout om huren er bij te betrekken. Het +artikel titel zegt "huizenmarkt" daar zit toch ook de huurmarkt in? Ik kan het niet volledig lezen.

Die focus op kopen ipv huren is hier in BE een echt cultureel stokpaardje, dat vgl bij Duitsland waar huren veel normaler is. Waarom weet ik niet, misschien zijn huizen daar al veel langer te duur voor velen zoals het hier nu die richting uitgaat, of is de baksteencultuur van ons simpelweg daar niet zo aanwezig.
Ik spreek die studie niet tegen hé, maar huizen betaalbaar noemen in BE moet met naunce, maar uw eerder vergelijk van duur vs nog duurder deed dat reeds, dus daarmee ben ik akkoord hoor.
Wat waren huizen dan in de 1990's , spotgoedkoop misschien zeker ...

Ik vind zo"n artikel een beetje dubbel.... Hey mensen, cheer up, we zjjn nog de goedkoopste!! ... Maar het blijft peperduur voor kwasie de helft van de Belgen. Verder is het artikel/onderzoek gewoon een vaststelling en kan een indicatie zijn dat we gewoon meegaan met de rest van Europa op termijn, vrij duur wonen dus.

Bij OCMW staat een sarcasme smiley, omdat ik weet dat het probleem veel complexer is en hoofdzakelijk de markt zelf speelt hier. Maar ik blijf erbij, we moeten grenzen stellen aan de massale instroom van oa gelukzoekers. Vluchtelingen zoals Oekraniers etc is iets anders en kan je moeilijk weigeren.
In Lampedusa komen soms meer mensen toe op een dag dan dat er in het dorp wonen (7000). Das niet houdbaar en zet druk op veel systemen, en die mensen moeten op termijn ook ergens in een woonst komen als ze niet in halfbakken schooltjes, improvisatie wooncontainers, of tentenkampen willen blijven. Ja, de link naar 'ocmw' is misschien populistisch versimpelt, hence sarcasm smiley.

Laat ons dan even die Belgische 'huisje kopen want ik heb een baksteen op mijn maag vanaf ik van de school kom en wat werk' gekte vergeten ... Dat is volgens mij iets dat uit onze BE cultuur zal verdwijnen op termijn dus, of gewoon iets zal zijn voor de lucky few.

ps. In NL al eventjes en nu ook in DE en oa Portugal is het idd nog erger las ik onlangs. Jongeren wonen in caravans in Lissabon of bij ma en pa, want ze vinden niks betaalbaars (en dat gaat dan ook veel over huren).



Dan is het hier idd zoo slecht nog niet, maar blij wordt ik niet met deze evolutie in gans Europa, en dus ook nu Belgie die er het begin van ziet aankomen, maar waar eindigt het?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb niet gezegd dat het "fair" is. :p
XXX euro onbelast netto per maand geven voor je hypothecaire lening af te lossen aan "enkele werknemers als ze genoeg kunnen telewerken of dichtbij hun werk wonen", vind ik ook manifest "oneerlijk".

Vandaar mijn opmerking dat een studie als deze op basis van enkel en alleen brutolonen, waarbij men in dit land niet eens een basisregel heeft om extralegale voordelen te beperken tot X % van het totale brutoloonpakket (i.e. géén consultant met een BMW5 maar slechts € 2200 bruto en de volle werkbonus, nettovergoeding, etc.)
 
Vandaar mijn opmerking dat een studie als deze op basis van enkel en alleen brutolonen, waarbij men in dit land niet eens een basisregel heeft om extralegale voordelen te beperken tot X % van het totale brutoloonpakket (i.e. géén consultant met een BMW5 maar slechts € 2200 bruto en de volle werkbonus, nettovergoeding, etc.)
Dat is wat zovelen zeggen.

Iedere studie met betrekking tot "belastbaar inkomen", kan je eigenlijk in de vuilbak smijten want het heeft niets meer met het reëel inkomen te maken.
 
Ik verwacht eigenlijk niet van de overheid dat ze het iedereen mogelijk maakt om een eigendom te kopen, ze hebben dat al eens geprobeerd met het gedrocht genaamd de woonbonus. Er is in se ook niets mis met te huren, enkel loopt alles rond huren nogal scheef in een land waar huren wordt bekeken als iets voor marginalen.
huren is ook niet meer ideaal hoor, zeker als alleenstaande. 13 jaar geleden huurde ik mijn eerste appartement aan 450€ per maand.
nu vind je voor dat geld niks meer. ok, lonen zijn omhoog, maar niet evenredig.
Verder, isolatienormen ten spijt huren de mensen links en tegenover ons een huis met nog wat ramen in enkel glas. Wat maken regels uit als ze niet nageleefd worden.
wat kan de huurder daar aan doen? als dat nu het enige is wat ze nog kunnen betalen, dan zitten ze ermee he
 
Je haalt 2 zaken die ik zeg door elkaar denk ik, maar het is ook misschien wat mijn fout om huren er bij te betrekken. Het +artikel titel zegt "huizenmarkt" daar zit toch ook de huurmarkt in? Ik kan het niet volledig lezen.
het is niet de woonmarkt, het is de huizenmarkt. Gaat over aan-/verkoop van woningen
Yo-Han zei:
Die focus op kopen ipv huren is hier in BE een echt cultureel stokpaardje, dat vgl bij Duitsland waar huren veel normaler is. Waarom weet ik niet, misschien zijn huizen daar al veel langer te duur voor velen zoals het hier nu die richting uitgaat, of is de baksteencultuur van ons simpelweg daar niet zo aanwezig.
of misschien zijn onze woningen al decennia te goedkoop, waardoor het voor iedereen logisch lijkt om een woning te willen.kunnen kopen.
Yo-Han zei:
Ik spreek die studie niet tegen hé, maar huizen betaalbaar noemen in BE moet met naunce, maar uw eerder vergelijk van duur vs nog duurder deed dat reeds, dus daarmee ben ik akkoord hoor.
Wat waren huizen dan in de 1990's , spotgoedkoop misschien zeker ...
Ja. Mensen in België hebben relatief altijd al weinig moeten uitgeven aan wonen.
 
In Japan - denk ik, maar kan me vergissen over het land - bestaan er hypothecaire leningen die je over generaties heen kan tillen.

Krijg je gevallen zoals:

- Prijs Huis: 100K
- Generatie 1 betaalt 50K af en de bank financiert de 100K
- Generatie 1 gaat dus maximaal 50% eigendom verwerven in dat pand
- Bij erfenis gaat die 50% waarde over naar de erfgenamen (generatie 2) die dan kunnen beslissen om de resterende schuld verder af te lossen of het ding te verkopen en hun deel van de eigendom te valoriseren.


Anderzijds zijn woningen in Japan spotgoedkoop als je in een afgelegen regio wilt wonen. Schril contrast met de torenhoge prijzen in stedelijke gebieden.
 
Het is niet moeilijk dat het in België relatief goedkoop is: wegens een compleet gebrek aan ruimtelijke ordening mag je hier overal bouwen. Met alle nadelen vandien voor de maatschappij. Volledig volgens het Belgisch principe: rijke inwoners, arme staat.

Ook wat dat betreft leven we in België op de poef.
 
Het is niet moeilijk dat het in België relatief goedkoop is: wegens een compleet gebrek aan ruimtelijke ordening mag je hier overal bouwen. Met alle nadelen vandien voor de maatschappij. Volledig volgens het Belgisch principe: rijke inwoners, arme staat.

Ook wat dat betreft leven we in België op de poef.

Het is toch een groot pluspunt dat wonen hier nog relatief betaalbaar is ?

Tegenwoordig is de grootste kritiek op lint bebouwing dat het inefficiënt is kwa infrastructuur. Maar misschien is dit nog altijd goedkoper dan gigantisch veel red tape dat bouwen tegenhoudt. Kijk maar naar Canada voor een voorbeeld van hoe erg het kan worden (of Nederland dichterbij huis maar ook nog net niet zo erg).

En dan proberen ze dat daar op te lossen door nog meer red tape te creëren (buitenlandse investeerders bannen, onvoordelig maken te verhuren). Maar dat lijkt toch niet te werken.

1000 en 1 extra regeltjes maken is nooit gratis. Dat word allemaal doorgerekend aan de eindconsument (wij).

Het perverse is, is dat eenmaal je een huis hebt het in je voordeel is dat het alsmaar strenger word. Ik ben niet van ideologische mening veranderd maar nu ik mijn 'finaal' huis (bijna) heb is het toch een minder groot issue.
 
In Japan - denk ik, maar kan me vergissen over het land - bestaan er hypothecaire leningen die je over generaties heen kan tillen.

Krijg je gevallen zoals:

- Prijs Huis: 100K
- Generatie 1 betaalt 50K af en de bank financiert de 100K
- Generatie 1 gaat dus maximaal 50% eigendom verwerven in dat pand
- Bij erfenis gaat die 50% waarde over naar de erfgenamen (generatie 2) die dan kunnen beslissen om de resterende schuld verder af te lossen of het ding te verkopen en hun deel van de eigendom te valoriseren.


Anderzijds zijn woningen in Japan spotgoedkoop als je in een afgelegen regio wilt wonen. Schril contrast met de torenhoge prijzen in stedelijke gebieden.

Zwitserland heeft dat systeem ook.
 
In Nederland onderhouden ze hun huizen beter? Hoe moet ik dat interpreteren? Vaker renovaties enzo?
In België hebt ge veel huizen waar 3 verschillende soorten kozijnen in zitten, waar de dakgoot bijna naar onder dendert en waar ge zo nog tussen de pannen door naar buiten kunt zien.

Ik heb geen cijfers maar ik vind het opvallend dat de huizen in Nederland door de band genomen beter onderhouden zijn dan de Belgische. Wij hebben getwijfeld om in België te blijven of om naar Nederland te verkassen dus langs beide kanten wel redelijk wat onderzoek gedaan.

Als ik op Funda rondkeek voor huizen kon ge in de meeste huizen gewoon direct betrekken, terwijl wij in België super vaak huizen tegenkwamen waar al 40 jaar (of soms meer) niks meer in gedaan was.
 
Beetje offtopic: negative Belgen? Ik denk dat de algemene Belg net braaf en ja-knikkend kijkt naar de overheid net omdat we het zo goed hebben.
Ons onderwijs dat een duikvlucht naar beneden neemt moet het grootste alarm in lange tijd zijn. Dat is dikke miserie voor later.
Ik denk dat dat dankzij AI nog ZEER GOED zal meevallen binnen 10 jaar.
 
  • Unsure
Waarderingen: asmo
Amerika ook dacht ik ?

Duurtijd hypotheek is quasi maximaal 30 jaar in de VS. (60% van hypo. leningen heeft 30 jaar looptijd.)
Dat betekent natuurlijk niet dat je niet kan herfinancieren.


De Britten beginnen met 50 jaar durende hypotheken :p.
 
Duurtijd hypotheek is quasi maximaal 30 jaar in de VS. (60% van hypo. leningen heeft 30 jaar looptijd.)
Dat betekent natuurlijk niet dat je niet kan herfinancieren.


De Britten beginnen met 50 jaar durende hypotheken :p.

De Britten hebben al langer problemen.
Kennis van me woont in Londen. Die konden maximaal 25% in mortgage nemen, en de overige 75% werd gefinancierd door een derde partij waar ze dan een huursom voor moesten betalen.

Zo betaalde ie een kleine 1000 pond als eigendomverwerving, en dan nog een 2100 pond huur, elke maand opnieuw zonder dat je dus aan extra kapitaalsopbouw doet.

Dat krijg je aan geen enkele Belg verkocht.
 

Toch allemaal plezant hé
Ik snap het niet goed. Dus de overheid moet weer gaan bijspringen omdat mensen teveel betalen voor vastgoed.
 
Ik snap het niet goed. Dus de overheid moet weer gaan bijspringen omdat mensen teveel betalen voor vastgoed.
Dat referendum gaat geen hol uithalen volgens me. Vraag 2 word al niet serieus genomen.

Ik postte dat omdat in 2015 Gent uit 50% singles bestond (waarschijnlijk incl lat relaties), en die mensen het nu heel moeilijk gaan krijgen iets te vinden. Het zal co housing worden, langer bij ma en pa, bij de ex of vrienden of familie als het zo verder gaat ... Richting Lissabon toestanden?

Moeten we blij zijn dat Gent ooit even duur wordt als Amsterdam, Parijs, London ? Gent is maar een groot dorp vgl bij wereldsteden. Ik vind dat triest. Wat ik wel begrijp is: vol is vol en Gent werd een beetje slachtoffer van zijn succes. Vlaanderen is maar een scheet groot. Een lindbouwscheet.
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan