Huurcontract vernieuwen

Fabke

Active member
Je verhuurt een huis.
Na 3 j verhuring wordt het contract automatisch een contract van 9.
Ik denk gelezen en verstaan te hebben dat je eenmalig, een nieuw contract, met dezelfde voorwaarden, mag laten tekenen.

Ik lees in het huurcontract:
Het huurcontract kan onder het korte duurstelsel maar eenmalig en alleen schriftelijk en onder dezelfde geldende voorwaarden, behoudens het recht op jaarlijkse indexering, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur onder het korte duurstelsel langer dan drie jaar mag zijn."

1)Kan ik als verhuurder; de huurder een nieuw contract met dezelfde voorwaarden laten tekenen? Zodat het contract weer een contract wordt van 3 j en niet automatisch 9 j
Kan de huurder dit weigeren te tekenen?



2) ik had iets vergeten iets bij te schrijven op het contract. Kan ik dit bijschrijven / wijzigen op het contract? Want k las dat het nieuw huurcontract niry gewijzigd mag worden. Maar als de huurder wel akkoord is dat er iets extra wordt bijgevoegd en tekent.
 
1) neen. De huurder kan dit weigeren te tekenen. Voor een nieuwe huurder is er geen probleem omdat je dan weer begint met uw eerste kortstondige contract. Om die reden zie je meestal een contract van 1 j, waarna dit verlengd wordt voor nog een jaar om dan over te gaan op de regels van een 9 jarig contract.

Wat je eventueel dan ook kunt doen, is de huurder zijn opzeg geven. En dan een nieuwe huurder vinden. Eventueel, maar dit is redelijk venijnig en kan mogelijks door de rechter geannuleerd worden, de partner als nieuwe huurder opgeven indien die zijn naam niet aanwezig is op de vorige huurovereenkomst (en als ze dit niet willen aanvaarden, effectief het contract van 3j ontbinden zodanig dat ze ook effectief eruit moeten). Aangevuld met de zaken die je in 2 extra zou willen. Maar zoals gezegd, je moet dan ook bereid zijn om hen ervoor uit te zetten.

2) in basis neen. Een toevoegsel (bijakte) kan wel, dacht ik, indien aanvaardt door de huurder. Maar de huurder heeft geen enkele plicht om dit te aanvaarden. Dat bijvoegsel (ondertekend en gedateerd door beide partijen...) moet je dan ook laten registreren.
 
Kan je enkel het contract opzeggen in de eerste 3 jaar zonder al te veel problemen? ( is momenteel ongeveer 2jaar en 8 maand ) dus enkel met een bepaalde opzegperiode? Na 3 jaar is dit veel moeilijker?

Thx. K weet er nog niets echt veel van.
 
Als verhuurder: ofwel je huurder nu opzeggen na dit 3 jarig contract. (Indien je er al problemen mee gehad hebt, wanbetaling)

Indien je de huurder wil behouden, niets doen, gewoon stilzwijgend automatisch een 9 jarig contract laten worden.

Hoe minder contact je hebt met je huurder zoveel te beter.
 
Kan je enkel het contract opzeggen in de eerste 3 jaar zonder al te veel problemen? ( is momenteel ongeveer 2jaar en 8 maand ) dus enkel met een bepaalde opzegperiode? Na 3 jaar is dit veel moeilijker?

Thx. K weet er nog niets echt veel van.


OPGELET : opzeg moet 3 maand gebeuren voordat de 3 jaar omgaat. Anders ben je te laat. Opletten, voor contracten van 9 jaar is er een schadevergoeding te betalen aan huurder als je zonder motief opzegt.
Voor contracten van bepaalde duur, maximaal 3 jaar, kun je enkel opzeggen na de 3 jaar. Onderling overleg niet meegerekend.
 

OPGELET : opzeg moet 3 maand gebeuren voordat de 3 jaar omgaat. Anders ben je te laat. Opletten, voor contracten van 9 jaar is er een schadevergoeding te betalen aan huurder als je zonder motief opzegt.
Voor contracten van bepaalde duur, maximaal 3 jaar, kun je enkel opzeggen na de 3 jaar. Onderling overleg niet meegerekend.
Contract is begonnen eind dec 2019.

Het is een "kortlopende hurovereenkomst" (er staat wel niet hoeveel jaar dit contract loopt, maar k vermoed 3 j omdat er kortlopende staat).

Je schrijft "opzeg moet 3 maand gebeuren voordat de 3 jaar omgaat. Anders ben je te laat. Opletten, voor contracten van 9 jaar is er een schadevergoeding te betalen aan huurder als je zonder motief opzegt."

Dus al ik het in september opzeg, moet ik geen opzeg geven (of schadevergoeding (x maanden huur)? En dit mag ook zonder reden?
 
Ik lees dit op deze 2 sites o.a. dit:

Bij woninghuurcontracten die sinds 1 januari 2019 zijn gesloten mag de huurder de overeenkomst wel altijd opzeggen zonder reden:

  • Met een opzeggingstermijn van 3 maanden.
  • Met een opzeggingsvergoeding van
    • Anderhalve maand huur als het huurcontract eindigt tijdens het eerste jaar.
    • Een maand huur als het huurcontract eindigt tijdens het tweede jaar.
    • Een halve maand huur als het huurcontract eindigt tijdens het derde jaar.
De verhuurder heeft geen wettelijke opzegmogelijkheden.

En dan vind ik dit:
Woninghuurcontracten van 3 jaar of minder
Huurder en verhuurder mogen de huurovereenkomst zonder opzeggingsvergoeding opzeggen ten laatste 3 maanden voor de vervaldag. Als geen van beide partijen 3 maanden voor het einde de huurovereenkomst heeft opgezegd, wordt die voortaan (en vanaf de begindatum) beschouwd als een huurovereenkomst van negen jaar, met de daarbij horende opzegvoorwaarden.
Een overeenkomst van korte duur mag wel eenmaal, schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.


Dus samengevat:
Ik kan het huurcontract opzeggen, 3 maand voordat het 3de jaar ingaat, zonder opzegvergoeding? (Contract getekent eindigt dec 2019, dus moet deze verstuurd worden ten laatste in september 2022). Enkel een paar maand opzegperiode? Geen schadevergoeding in geld? En huurder kan hier tegen geen verzet doen?
 
Dus samengevat:
Ik kan het huurcontract opzeggen, 3 maand voordat het 3de jaar ingaat, zonder opzegvergoeding? (Contract getekent eindigt dec 2019, dus moet deze verstuurd worden ten laatste in september 2022). Enkel een paar maand opzegperiode? Geen schadevergoeding in geld? En huurder kan hier tegen geen verzet doen?
Bij mijn weten klopt dit.
 
Als verhuurder kan je altijd een opzeg geven tegen het einde van de huurovereenkomst. Bij een contract van 3 jaar of minder bedraagt je opzegtermijn 3 maanden.

Bij een contract van 9 jaar is dit 6 maanden.
 
Maakt het iets uit dat ik geschreven heb van (bijv) 20/12/19 tot (hier heb ik niets ingevuld, enkel een streepje getrokken) (als titel staat er wel "kortlopende hurovereenkomst")
 
Maakt het iets uit dat ik geschreven heb van (bijv) 20/12/19 tot (hier heb ik niets ingevuld, enkel een streepje getrokken) (als titel staat er wel "kortlopende hurovereenkomst")
Tuurlijk. Als er geen einddatum is, dan is het geen contract van korte duur, maar eentje van 9 jaar. Die kon je vervroegd opzeggen tot ongeveer in juni (mits 9 maand vergoeding), maar nu niet meer tot binnen ongeveer 3 jaar (dan 6 maand vergoeding).

Zonder einddatum is het onmogelijk te weten wat de bedoeling was van beide partijen, dus kan je onmogelijk zeggen of dat nu eentje was voor 1 jaar of 3 jaar. Wetgever gaat dan uit van de standaardsituatie (art. 16).

Zie verder ook art. 16-21

Als je verder nog "iets vergeten bent bij te schrijven", zou ik wel eens nadenken of je beter niet even tijd neem om zo'n contract déftig op te stellen (of je door een immokantoor te laten bijstaan), want ik denk dat er héél wat zou kunnen schelen aan je huurovereenkomst. Zet die gerust hier even online of in privé-bericht, met verwijdering van de betrokken namen/adressen.

Waarschijnlijk zal, door je gebrekkige administratie, er nog enkele andere belangrijke zaken niet correct zijn, zoals bvb de plaatsbeschrijving of registratie.
 
Plaatsbeschrijving is goed gedaan, registratie ook.

Tuurlijk. Als er geen einddatum is, dan is het geen contract van korte duur, maar eentje van 9 jaar. Die kon je vervroegd opzeggen tot ongeveer in juni (mits 9 maand vergoeding), maar nu niet meer tot binnen ongeveer 3 jaar (dan 6 maand vergoeding).

Zonder einddatum is het onmogelijk te weten wat de bedoeling was van beide partijen, dus kan je onmogelijk zeggen of dat nu eentje was voor 1 jaar of 3 jaar. Wetgever gaat dan uit van de standaardsituatie (art. 16).

Zie verder ook art. 16-21

Als je verder nog "iets vergeten bent bij te schrijven", zou ik wel eens nadenken of je beter niet even tijd neem om zo'n contract déftig op te stellen (of je door een immokantoor te laten bijstaan), want ik denk dat er héél wat zou kunnen schelen aan je huurovereenkomst. Zet die gerust hier even online of in privé-bericht, met verwijdering van de betrokken namen/adressen.

Waarschijnlijk zal, door je gebrekkige administratie, er nog enkele andere belangrijke zaken niet correct zijn, zoals bvb de plaatsbeschrijving of registratie.
Zelfs ook al er op het contract staat ;
"kortlopende hurovereenkomst" dan zou ik juist denken dat als men niets invult dat deze dan voor 3j zou zijn?

Wat bedoel je met dit :
Die kon je vervroegd opzeggen tot ongeveer in juni (mits 9 maand vergoeding), maar nu niet meer tot binnen ongeveer 3 jaar (dan 6 maand vergoeding).
Als ik nu opzeg; hoeveel maand huur moet ik betalen? (Ze huurt momenteel 2 jaar en 8 mnd)
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk. Als er geen einddatum is, dan is het geen contract van korte duur, maar eentje van 9 jaar. Die kon je vervroegd opzeggen tot ongeveer in juni (mits 9 maand vergoeding), maar nu niet meer tot binnen ongeveer 3 jaar (dan 6 maand vergoeding).

Zonder einddatum is het onmogelijk te weten wat de bedoeling was van beide partijen, dus kan je onmogelijk zeggen of dat nu eentje was voor 1 jaar of 3 jaar. Wetgever gaat dan uit van de standaardsituatie (art. 16).

Zie verder ook art. 16-21

Als je verder nog "iets vergeten bent bij te schrijven", zou ik wel eens nadenken of je beter niet even tijd neem om zo'n contract déftig op te stellen (of je door een immokantoor te laten bijstaan), want ik denk dat er héél wat zou kunnen schelen aan je huurovereenkomst. Zet die gerust hier even online of in privé-bericht, met verwijdering van de betrokken namen/adressen.

Waarschijnlijk zal, door je gebrekkige administratie, er nog enkele andere belangrijke zaken niet correct zijn, zoals bvb de plaatsbeschrijving of registratie.

Door de vermelding van een contract van korte duur, maak je dan toch artikel 21 van toepassing? Anders had daar in die titel van het verhuurcontract niet korte duur gestaan? Door het niet vermelden van de duur, voorzie je dan toch ook standaard in een contract van korte duur van niet langer dan 3j (en dus de maximumduur van die korte termijn als einddatum vermeldt). Waardoor hij het dan nu toch kan opzeggen zonder kosten.

Enkel als hij een contract van korte duur met een aangeduide duur vermeldt, dan en dan alleen is die expliciete korte duur van toepassing, anders zou ik veronderstellen dat de maximumduur van een contract korte duur geldig is.

En die wordt dan enkel omgezet in een contract van 9 jaar wanneer de termijn overschreden wordt waardoor hij dan ook 9 maand schadevergoeding zou dienen te betalen of 6 maand na 6j of 0 na 9 jaar.

Of waarom zou een rechter er ineens van uitgaan dat een contract dat expliciet aangeduid wordt als een contract van korte duur, effectief een standaard contract van 9j zou zijn?
 
Plaatsbeschrijving is goed gedaan, registratie ook.


Zelfs ook al er op het contract staat ;
"kortlopende hurovereenkomst" dan zou ik juist denken dat als men niets invult dat deze dan voor 3j zou zijn?
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat 3 jaar de bedoelde datum is. Het zou evengoed 1 jaar kunnen zijn (wat de huurder mss liever had, want dan was hij na 1 jaar al zeker dat hij quasi niet uit de woning kan gezet worden).

En er staat duidelijk:
Code:
  Art. 16. Negenjarige duur
  Elke huurovereenkomst waarop deze titel van toepassing is, wordt geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar.

(de uitzondering van korte duur is een uitzondering, maar dan moet er natuurlijk een korte duur bepaald zijn...)
Fabke zei:
Wat bedoel je met dit :
Die kon je vervroegd opzeggen tot ongeveer in juni (mits 9 maand vergoeding), maar nu niet meer tot binnen ongeveer 3 jaar (dan 6 maand vergoeding).
Als ik nu opzeg; hoeveel maand huur moet ik betalen? (Ze huurt momenteel 2 jaar en 8 mnd)
je kan nu niet meer opzeggen, maar moet wachten tot binnen een jaar of 3. Dan kan je opzeg doen (behalve de andere opzegmogelijkheden zoals eigen bewoning etc). Natuurlijk dan met 6 maand schadevergoeding.
 
Laatst bewerkt:
je kan nu niet meer opzeggen, maar moet wachten tot binnen een jaar of 3. Dan kan je opzeg doen (behalve de andere opzegmogelijkheden zoals eigen bewoning etc). Natuurlijk dan met 6 maand schadevergoeding.
Klopt niet helemaal, je kan altijd opzeggen echter zal het van je motivatie afhangen wanneer je opzeg zal eindigen en/of je als verhuurder nog een boete met betalen
 
Klopt niet helemaal, je kan altijd opzeggen echter zal het van je motivatie afhangen wanneer je opzeg zal eindigen en/of je als verhuurder nog een boete met betalen
zjust, maar denk niet dat Fabke hier wil opzeggen met een opzeg van 3 jaar :p
 
"
19. Opzegging door de verhuurder zonder motief
§ 1. Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, zonder motivering, maar met betaling van een vergoeding.
De vergoeding, vermeld in het eerste lid, is gelijk aan negen of zes maanden huur naargelang de overeenkomst een einde neemt bij het verstrijken van respectievelijk de eerste of de tweede driejarige periode."


Om wonenvlaanderen.be vind ik dit:

Opzegging zonder motief​

Aan het einde van een driejarige huurperiode kunt u als verhuurder ook zonder een van de twee bovenvermelde motieven het huurcontract opzeggen, mits betaling van een schadevergoeding van 9 maanden huur (bij opzeg aan het eind van het 3de jaar) of van 6 maanden huur (bij opzeg aan het eind van het 6de jaar). Vanaf de derde driejarige periode is er geen schadevergoeding meer te betalen.


Dit altijd 3 maanden voor het einde van de 3j, 6j periode? Dus contact getekent op eind dec 2019, dus moet ik dit ten laatste weten in de maand september?
K ben het aan het overwegen..
 
Laatst bewerkt:
"
19. Opzegging door de verhuurder zonder motief
§ 1. Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, zonder motivering, maar met betaling van een vergoeding.
De vergoeding, vermeld in het eerste lid, is gelijk aan negen of zes maanden huur naargelang de overeenkomst een einde neemt bij het verstrijken van respectievelijk de eerste of de tweede driejarige periode."


Om wonenvlaanderen.be vind ik dit:

Opzegging zonder motief​

Aan het einde van een driejarige huurperiode kunt u als verhuurder ook zonder een van de twee bovenvermelde motieven het huurcontract opzeggen, mits betaling van een schadevergoeding van 9 maanden huur (bij opzeg aan het eind van het 3de jaar) of van 6 maanden huur (bij opzeg aan het eind van het 6de jaar). Vanaf de derde driejarige periode is er geen schadevergoeding meer te betalen.


Dit altijd 3 maanden voor het einde van de 3j, 6j periode? Dus contact getekent op eind dec 2019, dus moet ik dit ten laatste weten in de maand september?
K ben het aan het overwegen..
Kan je de exacte data geven van ingang huurovereenkomst? Duur van het contract (ik ga er wel vanuit dat dit 3 jaar is nu) en datum ondertekening.
Kopie van de huurovereenkomst mag je ook altijd doorsturen, dan kan ik gericht advies geven. (Heb 12 jaar bij de huurdersbond gewerkt)
 
hey,

bedankt voor jullie reactie

ik heb zonet naar myfinfin gekeken en het huis staat geregistreerd met een huurcontract van 3 jaar.
aanvang huurcontract 23 dec 2019

1 van de hoofdredenen waarom ik denk om het huurcontract te ontbinden is omdat ik er er meer huur zou kunnen voor vragen: ik denk toch +-300 euro per maand meer. en moest ik bijv 6 of 9 maanden (iemand die me het juiste aantal maanden kan bevestigen? nu dat op myfinfin staat dat het een 3J contract is) huurgeld als schadevergoeding moeten betalen, denk ik dat dit over ongeveer 1j, is terugbetaald.

In mijn topic vroeg ik,
1)Kan ik als verhuurder; de huurder een nieuw contract met dezelfde voorwaarden laten tekenen? Zodat het contract weer een contract wordt van 3 j en niet automatisch 9 j
Kan de huurder dit weigeren te tekenen?
waarop ik als antwoord kreeg:
neen. De huurder kan dit weigeren te tekenen. Voor een nieuwe huurder is er geen probleem omdat je dan weer begint met uw eerste kortstondige contract. Om die reden zie je meestal een contract van 1 j, waarna dit verlengd wordt voor nog een jaar om dan over te gaan op de regels van een 9 jarig contract.


Hoe neem ik dit dan het beste aan? moest de huurster het nieuw contract niet willen tekenen. Het kan toch niet dat het contract dan automatisch naar een 9j contract overgaat?
 
In mijn ogen. De opzegbrief aangetekend versturen, zodanig dat je bewijs hebt van de correcte termijn van opzeggen.

Daarna telefonisch contact opnemen dat je dat van plan bent. Maar dan een nieuw contract aangaan voor 9j, dus GEEN kortlopend contract, met die nieuwe prijs. Tekent men niet, dan stopt het contract. Tekent men wel, dan betalen ze vanaf de datum van het nieuwe contract die hogere prijs. Allez ik zie niet direct waarom dat niet zou kunnen.

Je zou eventueel een nieuw kortstondig contract aangaan op naam van de partner... maar dat is geen certitude dat de rechter met bewijs van het feit dat die partner in het verleden er gedomicilieerd was of getuigenissen van de buren wel eens voldoende zijn om dat nieuwe kortstondige contract fan ook niet rechtsgeldig te verklaren.

De beste werkwijze zonder miserie is een contract aangaan met een nieuwe huurder, en desnoods de termijn van 1j op 1,5 jaar te leggen. Om zo de volledige termijn van de 3j kortstondig contract te kunnen gebruiken ipv dat het anders na 2j al overgaat naar een contract van 9j. Maar je kan dan natuurlijk ook niet het contract ontbinden na respectievelijk 1j of 2j rekening houdende met de opzegtermijn van minimaal 3 maand op voorhand op die termijn...
 
Terug
Bovenaan