In welk land zie je je eventueel wonen in de toekomst?

Yess zo ist. Ik heb Noord-Afrikaanse roots (mijn grootvader langs moeders kant kwam in de jaren 60 werken in de mijnen van Charleroi), de familie van mijn vader allemaal oervlamingen. Ik spreek Brussels, Vilveuds, Vlaamsch en Frans en vorig jaar nog te horen gekregen dat ik nooit een échte Belg of Europeaan kan zijn :laugh:. En dan zwijg ik nog over de talloze racistische verwensingen dat ik reeds naar mijn hoofd heb geslingerd gekregen (zonder enige aanleiding of provocatie)
Jammer om te horen , maar laat ons eerlijk zijn , dat is niet iets typisch Vlaams. Dat heb je overal.
 
Yess zo ist. Ik heb Noord-Afrikaanse roots (mijn grootvader langs moeders kant kwam in de jaren 60 werken in de mijnen van Charleroi), de familie van mijn vader allemaal oervlamingen. Ik spreek Brussels, Vilveuds, Vlaamsch en Frans en vorig jaar nog te horen gekregen dat ik nooit een échte Belg of Europeaan kan zijn :laugh:. En dan zwijg ik nog over de talloze racistische verwensingen dat ik reeds naar mijn hoofd heb geslingerd gekregen (zonder enige aanleiding of provocatie)
Collega van mij heeft Marokkaanse roots. Spreekt Frans, Nederlands, Engels en ook gewoon plat West-Vlaams. Wordt ook nergens als echte Belg gezien. 5 jaar geleden vakantiewoning in Marokko gekocht samen met haar man. Nu, 5 jaar later terug verkocht. Ook in 'eigen land' werden ze bestempeld als buitenlanders of verraders. Nergens heeft zij het gevoel thuis te zijn.

Hoe ga je daar in godsnaam mee om?
 
Yess zo ist. Ik heb Noord-Afrikaanse roots (mijn grootvader langs moeders kant kwam in de jaren 60 werken in de mijnen van Charleroi), de familie van mijn vader allemaal oervlamingen. Ik spreek Brussels, Vilveuds, Vlaamsch en Frans en vorig jaar nog te horen gekregen dat ik nooit een échte Belg of Europeaan kan zijn :laugh:. En dan zwijg ik nog over de talloze racistische verwensingen dat ik reeds naar mijn hoofd heb geslingerd gekregen (zonder enige aanleiding of provocatie)
Die zouden allemaal jouw passages in het Frituur topic moet lezen. Belgischer kan haast niet.
 
Persoonlijk zie ik mij eerder emigreren naar Noorderse landen. Die hittegolven hier in de zomer kan ik maar moeilijk verdragen. Ik geniet meer van kouder weer dan van te warm weer.

Denemarken, Zweden, Noorwegen ofzo. Enkel nog maar naar Denemarken en Zweden op reis geweest.
 
Je hebt ook van die digital nomads die om de paar jaar verleggen van woon- en werkplek. Zou niks voor mij zijn maar voor avonturiers of gasten die kind noch kraai hebben lijkt me dat wel wat.
Da Nang in Vietnam schijnt tegenwoordig zo'n hotspot te zijn.
 
Wallonië.

't Is geen ander land maar.... De mensen zijn er 10x zo vriendelijk, de natuur 100x zo mooi, en ge kunt nog makkelijk op en af rijden naar familie/vrienden/kenissen.



In de betere maanden zit ik er ieder weekend (mountainbiken).
In de winter "moet" ik er soms naartoe om te gaan wandelen om hier effe uit Vlaanderen weg te zijn.


En ook niet te onderschatten. Ge hebt daar nog gewoon eten.
Mijn schoonouders wonen in Zuid-Frankrijk. Als ik daar een tijd ben geweest is dat toch iets waar ik echt naar uitkijk: gewoon Belgisch eten (zelfs gewoon Belgisch brood)
 
Helaas wel 1 van de weinige plaatsen waar het nog meer regent dan in Vlaanderen...
 
Collega van mij heeft Marokkaanse roots. Spreekt Frans, Nederlands, Engels en ook gewoon plat West-Vlaams. Wordt ook nergens als echte Belg gezien. 5 jaar geleden vakantiewoning in Marokko gekocht samen met haar man. Nu, 5 jaar later terug verkocht. Ook in 'eigen land' werden ze bestempeld als buitenlanders of verraders. Nergens heeft zij het gevoel thuis te zijn.

Hoe ga je daar in godsnaam mee om?
Zo ist. In Marokko worden mijn familie die hier is en mezelf bekeken als Europeanen en soms zelfs gediscrimineerd. Ma bon fine by me, I couldn't care less want ik voel me op en top Belg en Europeaan. De discriminatie hier in mijn land is daarom wel wa pijnlijker maar ik heb het ondertussen ook een plaats gegeven
 
I.v.m. de streken in Spanje die hier vernoemd worden, beetje zitten rondneuzen op wat sites en misschien hebben we een verschillende perceptie maar 'goedkoop' zou ik het daar toch zeker niet noemen. Toch zeker niet als tweede woning/vakantiewoning (gesteld dat je niet verhuurt en zoveel mogelijk zelf gaat).
Mja, vastgoed daar is goedkoper dan hier maar toch ook niet de grote klapper die 1 persoon hier voorstelt hoor. Ik had geen goesting om daar te diep op in te gaan. Dat is elders ook al geprobeerd maar toen werd het stil.
De prijzen/voorbeelden die aangehaald zijn waren representatief +_ 20-25j geleden en opnieuw zo´n 15j terug, de ´08 vastgoedrecessie heeft daar heel hard toegeslagen toen. Er is weer ff een dip geweest enkele jaren terug (met brexit en de vele UK expats) maar niet zo diep.
Afgaande op mijn beperkte, steekproefsgewijs, opvolging van die markt.
Der zijn nog deals te doen maar veel hangt of van wat ge zoekt natuurlijk. Een 13-in-een-dozijn 2slk "villa" in een urbanisatie met klein gemeenschapszwembad in pakweg Rojales of Benijofar of Orihuela zelf is een pak goedkoper dan hetzelfde in compoamar of playa flamenca en misschien wel geschikt als woning maar lang niet zo interessant voor verhuur
 
  • Leuk
Waarderingen: Au79
Thailand!
Tik tok, we tellen af....

Al 20 jaar gewoond (en gewerkt), dus natuurlijk anders dan voor de meesten, heb er al eigendom/vriendenkring/schoonfamilie, is dus meer thuiskomen dan verkasten!
Dik 10 jaar geleden terug naar Belgenland gekomen wegens familiale redenen (bejaarde ouders), en man, was me dat een (omgekeerde) cultuurschok, ben er na 10 jaar nog niet over, er zijn nog steeds dagelijks dingen waar ik me hier aan kan doodergeren....
 
Zo ist. In Marokko worden mijn familie die hier is en mezelf bekeken als Europeanen en soms zelfs gediscrimineerd. Ma bon fine by me, I couldn't care less want ik voel me op en top Belg en Europeaan. De discriminatie hier in mijn land is daarom wel wa pijnlijker maar ik heb het ondertussen ook een plaats gegeven

Je zijt al meer dan Belg dan mij want ik spreek alleen vlaams en west vlaams
 
3 seconden na het einde van de oorlog zal 50% al terug over de grens aan het rijden zijn.
En 10 seconden later de volgende 40%.

Misschien dat max. 10% blijft plakken die goed werk gevonden hebben, en als ze met hun hele familie gesettled zijn.

Dat is zoals een Westvlaming in Limburg steken.
Voor een vakantie kan het werken, maar dat is het dan ook :)

Heel optimistisch.
 
Staf Coppens zet na 3 jaar zijn kot in Zweden te koop want het is "te afgelegen"
 
Abruzzo Italië, Ik kom daar al 19 jaar vermits mijn vrouw van Italiaanse afkomst is en ik zie mezelf daar wel wonen. Alles is er nog heel betaalbaar tov de echte toeristische delen van Italie met net zo lekker eten. De natuur is daar ook echt prachtig met schitterende bossen en bergen. Een uurtje rijden naar Rome van waar mijn schoonouders nu wonen en 45 mins vd Adriatische zee.
 
Thailand!
Tik tok, we tellen af....

Al 20 jaar gewoond (en gewerkt), dus natuurlijk anders dan voor de meesten, heb er al eigendom/vriendenkring/schoonfamilie, is dus meer thuiskomen dan verkasten!
Dik 10 jaar geleden terug naar Belgenland gekomen wegens familiale redenen (bejaarde ouders), en man, was me dat een (omgekeerde) cultuurschok, ben er na 10 jaar nog niet over, er zijn nog steeds dagelijks dingen waar ik me hier aan kan doodergeren....
Waar erger je je dan dood aan?
 
Staf Coppens zet na 3 jaar zijn kot in Zweden te koop want het is "te afgelegen"
Zweden is dan ook wel een land dat een beleid heeft afgestemd op centraal wonen. In tegenstelling tot Noorwegen dat (vaak) een beleid heeft dat zegt " je moet overal goed kunnen wonen en alle services hebben"
 
Yess zo ist. Ik heb Noord-Afrikaanse roots (mijn grootvader langs moeders kant kwam in de jaren 60 werken in de mijnen van Charleroi), de familie van mijn vader allemaal oervlamingen. Ik spreek Brussels, Vilveuds, Vlaamsch en Frans en vorig jaar nog te horen gekregen dat ik nooit een échte Belg of Europeaan kan zijn :laugh:. En dan zwijg ik nog over de talloze racistische verwensingen dat ik reeds naar mijn hoofd heb geslingerd gekregen (zonder enige aanleiding of provocatie)
Het beeld dat hier leeft van veel nationaliteiten is gewoon een groot cliché. Voor mensen uit Noord-Afrika is dat negatief, bij zwarten vaak ook maar met extra paternalisme, bij andere nationaliteiten is dat soms komisch.

Mijn vrouw is bruin van huidskleur. Velen kunnen dat niet plaatsen. Al enkele keren deden mensen zeer bot omdat ze denken dat ze een Marokkaanse ofzo is, tot ze haar dan Spaans horen spreken en/of zegt uit Mexico te komen. Dan draait dat 180 graden, want dat zijn die gezellige mensen die tussen de fiëstas een siësta houden tegen een cactus met een sombrero op hun kop. Andere keren dacht men dat ze uit Thailand of de Filipijnen kwam en was de eerste vraag hoe oud ik wel was, want ik zal dan wel een vieze, oude vent geweest zijn die even een vrouw ging halen.

Maar algemeen wel: mijn vrouw laat zich niet doen, en heeft haar trots, terwijl wij conflicten mijden. En dat wordt niet geapprecieerd van een buitenlandse.
 
Hoe ga je daar in godsnaam mee om?
Ik ben een rasechte Vlaming maar moest ik in die situatie zijn, mij kennende, ik zou gewoon mij niks aantrekken wat een ander zegt en 100% in 'ignore mode' gaan. En als er iemand het echt zou opzoeken en mij zou lastig vallen dan zou dat die mens zijn beste dag niet zijn. En op social media is dat dan gewoon 'block block block'. Whatever. Ik zou er niet om malen denk ik (echt zeker kan ik het niet weten want ik zit niet in die situatie)

Maar ik begrijp dat 90% van de mensen niet in 'ignore mode' kunnen gaan. Je kan dit of je kan dit niet.
 
Ik ben een rasechte Vlaming maar moest ik in die situatie zijn, mij kennende, ik zou gewoon mij niks aantrekken wat een ander zegt en 100% in 'ignore mode' gaan. En als er iemand het echt zou opzoeken en mij zou lastig vallen dan zou dat die mens zijn beste dag niet zijn. En op social media is dat dan gewoon 'block block block'. Whatever. Ik zou er niet om malen denk ik (echt zeker kan ik het niet weten want ik zit niet in die situatie)

Maar ik begrijp dat 90% van de mensen niet in 'ignore mode' kunnen gaan. Je kan dit of je kan dit niet.
Je kan dat moeilijk gaan bepalen voor een ander. "Just don't give a fuck" is gemakkelijk gezegd, maar uiteindelijk doe je dat wel.
 
Terug
Bovenaan