Kamchatka

Taalbarrières vormen soms wel een uitdaging, maar daar zijn gradaties in. Er zullen dorpen in Spanje zijn waar je met Engels niet veel weg kan, maar het is Latijns schrift en met Google Translate of Deepl kan je je desnoods nog wel verstaanbaar maken. Er zijn dorpen in Centraal-Azië waar je zelfs met Russisch niet zoveel kan doen. En dan zwijg ik over dialecten.

Iran kan ik trouwens ook wel aanraden, al heb je daar niet zoveel vulkanische activiteit. Je kan de Damavand wel beklimmen, dat is een slapende stratovulkaan waarrond veel lokale legendes geschreven zijn. En de taalbarrière valt er goed mee. Zeer boeiende cultuur, zeer gastvrije bevolking. Het stuk hart dat ik daar ben verloren moet je wel laten liggen.
 
Qua vulkanen lijkt Indonesie toch wel de place to be. En Bali is toch wel wat toegankelijker vermoed ik qua toerisme dan Kamchatka.
 
Place to be is maar wat je juist zoekt natuurlijk. Qua impact van vulkanisme/tektoniek vind ik IJsland veel indrukwekkender. Op Bali kan je volgens mij Mt Agung (niet gedaan) en Mt Batur (heel toeristisch, in een lange rij naar boven schuifelen) beklimmen. Op Lombok hebben wij Mt Rinjani trek gedaan (2 dagen) en dat was wel zeer de moeite (en qua niveau redelijk haalbaar voor iedereen met een deftige conditie). Toegankelijk is het in ieder geval zeker en makkelijk allemaal zelf ter plaatse te regelen.
 
Costa Rica is ook zeer toegankelijk en heb je ook vulkanen. Niet hetzelfde maar aan alles hangt van u.

Yellowstone heeft nu geen vulkanen die je actief kan zien maar wel interessant naar thermal activity. Hawai ook ntl vulkanen.

Er zijn dus echt wel zeer toegankelijk plaatsen ook
 
Kamchatka staat hier ook al jaren op de bucketlist. Maar compleet gebrek aan infrastructuur, 0,0 ervaring met reizen naar Rusland en geen noties van de taal schrikt wel wat af. Kleine kinders in huis maakt het ook nogal moeilijk :).

IJsland (voor de vierde keer) stond op de planning voor begin juli maar is een jaar uitgesteld omwille van corona.
 
Dit spreekt mij ook wel aan, maar dan liefst met een internationale groep waarbij alles geregeld is en je gewoon ter plaatse moet opdagen. Lijkt mij ideaal om te combineren met een citytrip aan St Petersburg/Moskou.
 
Na verschillende ~ 27 uur vluchten vanuit Belgie naar Australie valt dat nog wel mee. Ik zie meer op tegen het visum te gaan halen bij de Russische ambassade.
 

Er bestaan wel groepsreizen daarnaartoe. Ik zou toch ook eerder die optie nemen dan zelf alles regelen.
Dat programma van die groepsreis ziet er geweldig uit.
Het blijft natuurlijk wel Rusland ..
 
OK, het is wel in de f*cking middle of nowhere maar 2500€ voor 5 dagen :eek:

Ik was onlangs aan het kijken naar ridethehimalayas en vond 2500€ voor 2 weken al aan de hoge kant. Ik heb een paar jaar geleden bijna eens Chili+Galapagos geboekt voor ergens rond de 3500€ en dat was ook voor ongeveer 2 weken, inclusief vluchten.

Het ziet er inderdaad fantastisch mooi uit op beelden maar aan die prijs zoek ik me wel iets anders, alhoewel ik er zeker niet weigerachtig tegenover zou staan.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik totaal geen idee had dat die regio bekend stond om zijn vulkanen, mij leek het eerder iets als een noordelijke versie van Patagonië of zo.
 
Het is Kamchatka niet, maar last minute een week IJsland geboekt (nog maar de 4de keer dat ik ga hoor 🤣), hopelijk is de vulkaan daar nog actief half augustus, hij is wat kalmer geworden. Ik had nog een week verlof staan waarin kinderen niet thuis zijn en vrouw moet werken, dus maak er een solo trip van, dat zal ook de eerste keer zijn. Campervan geboekt bij happycampers en een beetje roadtrippen. Ik doe mijn drone mee, hopelijk werkt het weer een beetje mee en kan ik wat spectaculaire lavashots maken :).
 
Het is Kamchatka niet, maar last minute een week IJsland geboekt (nog maar de 4de keer dat ik ga hoor 🤣), hopelijk is de vulkaan daar nog actief half augustus, hij is wat kalmer geworden. Ik had nog een week verlof staan waarin kinderen niet thuis zijn en vrouw moet werken, dus maak er een solo trip van, dat zal ook de eerste keer zijn. Campervan geboekt bij happycampers en een beetje roadtrippen. Ik doe mijn drone mee, hopelijk werkt het weer een beetje mee en kan ik wat spectaculaire lavashots maken :).
Wanneer ga je? En hoeveel heb je betaald voor je vluchten zonder indiscreet te willen zijn?
 
Costa Rica is ook zeer toegankelijk en heb je ook vulkanen. Niet hetzelfde maar aan alles hangt van u.

Yellowstone heeft nu geen vulkanen die je actief kan zien maar wel interessant naar thermal activity. Hawai ook ntl vulkanen.

Er zijn dus echt wel zeer toegankelijk plaatsen ook
Heel ver natuurlijk allemaal. Kamchatka is wel duur met groepsreis, maar dat zijn veel groepsreizen wel.

Costa Rica is inderdaad een mooie reislocatie. Arenal is een heel mooie vulkaan, maar het is een kleiner land, dus ook minder vulkanen, dus enkel voor de vulkanen moet je niet naar daar gaan. In Centraal Amerika zou ik wel proberen wat nog resteert van de Maya- en Aztekencultuur te zien, maar een probleem is ook dat ik de misdaadcijfers veel te hoog vind in Latijns-Amerika waardoor die regio me enorm afschrikt, zeker voor alleen te reizen. Costa Rica valt in dat opzicht wel mee tegenover alle andere Latijns-Amerikaanse landen, maar de buurlanden hebben niet zo een goede reputatie. (Panama nog oké denk ik, maar verder naar het zuiden heb je Colombia en Venezuela). Naar het noorden heb je El Salvador, Nicaragua en Guatemala. Ik weet niet of Costa Rica voldoende te bieden heeft voor de prijs (als ik nog niet zoveel v/d wereld heb gezien eerlijk gezegd). Natuur zal heel mooi zijn, met ook wel regenwoud. Cultuur (Meso-Amerikaanse cultuur ken ik minder daarvan, dat is al zuidelijker dan de Meso-Amerikaanse beschavingen dacht ik).

Mexico is misschien een betere optie dan, maar daar zijn er zeker verschillen tussen de regio's. Het noorden (de woestijn) vermijd je best. Yucatan is de beste regio qua veiligheid dacht ik. Maar indien daar zou ik ook wel eens naar Mexico-Stad en regio gaan (met Popocatapepl).

ca_volcano_map_456.jpg


Dit zijn de vulkanen van Centraal Amerika (dus minus Mexico). Maar op de wikitravel vind je vaak wel welke vulkanen min of meer "toeristisch" zijn, dus mooi en de moeite waard om te zien. En die met historische impact ken ik redelijk vanbuiten (hier vooral Ilopango, Atitlan, Cerro Negro en misschien ook wel Santa Maria maar dan recentere impact). Fuego, Momotombo, San Cristobal, Arenal, Pacaya en Masaya ken ik voor andere redenen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan