Laptops in het onderwijs

Squidward

Redacteur
Zit dat debatje over schermtijd te bekijken. GSM verbod op school, okido. Nu al moeten die in een zakje vooraan het lokaal dus in feite is de les al gsm-vrij. Maar het is ook een laptop-school. Zijn die nu echt zo naief dat ze niet weten dat die gasten op hun laptop precies hetzelfde doen?? Hoeveel keer er op klassenraden niet moet opgemerkt worden ‘tja maar x of y zit op de laptop dan wel dit of dat te doen’. Ze zouden nog zitten Minesweeper zitten spelen ipv de scoodle te maken. De klassieke vakken met pen en papier en een uur of twee extra in de week ict-skills.
 
Zit dat debatje over schermtijd te bekijken. GSM verbod op school, okido. Nu al moeten die in een zakje vooraan het lokaal dus in feite is de les al gsm-vrij. Maar het is ook een laptop-school. Zijn die nu echt zo naief dat ze niet weten dat die gasten op hun laptop precies hetzelfde doen?? Hoeveel keer er op klassenraden niet moet opgemerkt worden ‘tja maar x of y zit op de laptop dan wel dit of dat te doen’. Ze zouden nog zitten Minesweeper zitten spelen ipv de scoodle te maken. De klassieke vakken met pen en papier en een uur of twee extra in de week ict-skills.
Van mij mogen ze die laptops per direct afschaffen. Centen gekregen met de digisprong, hardware mee gekocht en 0,0 visie wat ze ermee doen.
 
Van mij mogen ze die laptops per direct afschaffen. Centen gekregen met de digisprong, hardware mee gekocht en 0,0 visie wat ze ermee doen.
Die laptops hebben er in elk geval niet voor gezorgd dat de boekentas van mijn jongens lichter geworden is. Integendeel, ze zeulen nu gewoon alle boeken van vroeger mee, met daarbij nog de laptop extra...
 
Zit dat debatje over schermtijd te bekijken. GSM verbod op school, okido. Nu al moeten die in een zakje vooraan het lokaal dus in feite is de les al gsm-vrij. Maar het is ook een laptop-school. Zijn die nu echt zo naief dat ze niet weten dat die gasten op hun laptop precies hetzelfde doen?? Hoeveel keer er op klassenraden niet moet opgemerkt worden ‘tja maar x of y zit op de laptop dan wel dit of dat te doen’. Ze zouden nog zitten Minesweeper zitten spelen ipv de scoodle te maken. De klassieke vakken met pen en papier en een uur of twee extra in de week ict-skills.
Ik blijf bij mijn mening dat school echt geen focus op schermen nodig heeft in de algemene lessen. Al vinden de kinderen dan wel iets anders om te doodlen ipv op te letten als men geen scherm voor zijn neus heeft. Ik herinner mij nog dat ik labyrinthen zat te tekenen of zat te doodlen bij de lessen die mij minder interesseerden, zoals de taallessen. Waardoor dat alleen dan ook de reden niet moet zijn.
En daar ik niet alleen was die dat deed, vloog er regelmatig al eens een krijtje of een bordenwisser door de klas heen om terug uw aandacht te trekken. (waar ik nog altijd niets tegen heb... enkel "vrolijke frans" lesgevers zijn maar niets)

Persoonlijk heb ik het gewoon meer voor duidelijk afgelijnde opleidingen voorzien van duidelijke doelen met zo min mogelijk afleidingen. En als het de intentie is om kinderen ICT skills te leren, laat dat dan gebeuren in die les. 1 van die dingen die ik vind die iedereen mag aangeleerd worden is typen met alle vingers. Al moet ik eerlijk zijn dat ik niet echt een idee heb welke ICT skills je die eigenlijk best aanleert.
Ik heb in het verleden zelf ICT lessen gehad in school, en dat was eigenlijk niets meer als cd, dir, zo een autotje dat je moest programmeren. En ik heb op dit moment echt geen idee of het slim zou zijn om kinderen java te leren of een website leren ineen te boksen of...
 
Ik blijf bij mijn mening dat school echt geen focus op schermen nodig heeft in de algemene lessen. Al vinden de kinderen dan wel iets anders om te doodlen ipv op te letten als men geen scherm voor zijn neus heeft. Ik herinner mij nog dat ik labyrinthen zat te tekenen of zat te doodlen bij de lessen die mij minder interesseerden, zoals de taallessen. Waardoor dat alleen dan ook de reden niet moet zijn.
Ik denk dat die zaken veel minder de aandacht opeisen dan allerlei zaken die via de laptop kunnen gevonden worden.
 
Er is weinig reden om welke vakken dan ook via laptop te geven eigenlijk, tenzij dan ICT-achtige dingen, maar de kans dat ze daar echt iets nieuws leren is minimaal, tenzij ze een leerkracht hebben die echt wel de extra mile gaat en de AI-toer opgaat. Niets boven klassiek pen en papier leren denk ik dan, ipv van die voorgekauwde invul-onnozelheden à la Bingle of whatever er nog bestaat; kan ook alleen maar lees/schrijf-vaardigheden verhogen.

Hier sturen we hen te zijner tijd wel naar school met een iPad+toetsenbord/trackpad hoesje of een macbook air, kwestie van geen overload in die boekentassen te steken, maar fully pro het weglaten van die dingen in de lessen (again uitgezonderd decent ICT). Als ie echt interesse heeft in wat echte skills, fixen we hem wel een oud geval waar ie met Dos, Linux en what else not aan de slag kan.
 
Ja, DOS, Linux en what else not. Scary, nietwaar :biglaugh: :oi22:.

Assembly mag ook als je dat echt wil.
 
Ja, DOS, Linux en what else not. Scary, nietwaar :biglaugh: :oi22:.

Assembly mag ook als je dat echt wil.
In de veronderstelling dat je niet ( weer) aan het trollen bent. Waarom? Wat zou mogelijk het nut kunnen zijn voor middelbare school leerlingen om DOS of assembly te leren? Basis linux.. misschien nog en zelfs dat lijkt me nutteloos in een algemene opleiding.
 
In de veronderstelling dat je niet ( weer) aan het trollen bent.

Yawn - really, you guys... Overschat jezelf niet zo :)

Waarom? Wat zou mogelijk het nut kunnen zijn voor middelbare school leerlingen om DOS of assembly te leren? Basis linux.. misschien nog en zelfs dat lijkt me nutteloos in een algemene opleiding.

Er staat dan ook expliciet, als (repeat ALS) ie daar echt interesse in heeft. Mag het nog?

Als ie echt interesse heeft in ICT, dan kan het geen kwaad hem harmless te laten prutsen in systemen die hem meer over een doorsnee OS zullen leren, dan wat gepruts achter een tablet. Dan kan het geen kwaad hem met wat basis programmeertalen aan de slag te laten gaan, ipv hem doelloos te leren typen met 10 vingers. Dan kan het geen kwaad hem op het thuisnetwerk los te laten met wat basic commands, dan hen enkel te leren hoe je met een Wifi verbinding maakt. Dan kan het geen kwaad hem met wat AI te laten foefelen, ipv hem onnozelheden via twitter/X/insta/fb/tiktok/whatever er tegen dan in de mode is te laten verspreiden.

Ik meen beter te weten wat mijn kids triggert en niet dan jij (stel je voor!) en ik weet dat je hen niet zal boeien met wat oppervlakkige nonsens die ze in ICT geven, dus ja, ALS hen dat echt interesseert, dan kunnen ze met die dingen gaan spelen. Boeit het hen geen hol, ook goed, no harm done.

Maar dàt was echt wel het punt van wat mijn eerste post was uiteraard... :sneaky:
 
Er is weinig reden om welke vakken dan ook via laptop te geven eigenlijk, tenzij dan ICT-achtige dingen, maar de kans dat ze daar echt iets nieuws leren is minimaal, tenzij ze een leerkracht hebben die echt wel de extra mile gaat en de AI-toer opgaat. Niets boven klassiek pen en papier leren denk ik dan, ipv van die voorgekauwde invul-onnozelheden à la Bingle of whatever er nog bestaat; kan ook alleen maar lees/schrijf-vaardigheden verhogen.

Hier sturen we hen te zijner tijd wel naar school met een iPad+toetsenbord/trackpad hoesje of een macbook air, kwestie van geen overload in die boekentassen te steken, maar fully pro het weglaten van die dingen in de lessen (again uitgezonderd decent ICT). Als ie echt interesse heeft in wat echte skills, fixen we hem wel een oud geval waar ie met Dos, Linux en what else not aan de slag kan.
Bwa, hier op school geven ze statistiek met een grafisch rekenmachine. Dat is echt compleet absurd om niet op een pc te geven...
Aardrijkskunde hetzelfde, een wereldbol vanvoor in de klas vs Google earth...
Je kan leerlingen ook een groepsproject laten maken waarbij ze dingen kunnen opzoeken etc...

Er is een gebrek aan visie, maar mogelijkheden genoeg hoor.
 
Bwa, hier op school geven ze statistiek met een grafisch rekenmachine. Dat is echt compleet absurd om niet op een pc te geven...
Aardrijkskunde hetzelfde, een wereldbol vanvoor in de klas vs Google earth...
Je kan leerlingen ook een groepsproject laten maken waarbij ze dingen kunnen opzoeken etc...

Er is een gebrek aan visie, maar mogelijkheden genoeg hoor.

Mogelijkheden zijn er met hopen, uiteraard, maar mogelijkheden waar ze niets mee doen zijn pointless.

Een leerkracht geschiedenis/aardrijkskunde/biologie die pakweg VR gebruikt om leerlingen te laten instappen in het vak dat gedoceerd wordt (niet uniek dat, maar ter verrijking), by all means, graag zelfs.

Voor ASO-niveau wiskunde (inclusief 8h-richtingen) voor statistiek, functieleer of wat dan ook naar grafische rekenmachines overstappen: voorbeeld van gebrek aan visie wat mij betreft (er is niets binnen ASO waar je dat nodig hebt, tenzij om blind in te geven en resultaat te verwachten). Voor diezelfde groepen ze als onderdeel van die cursus leren hoe grafische rekenmachines en for all I care, Matlab, kunnen helpen: uiteraard, by all means, graag zelfs.

Om terug te linken naar wat ik eerder aangaf: leekrachten die echt de kracht van die dingen weten te gebruiken in hun les, die kunnen absoluut een meerwaarde zijn. De rest heb ik liever dat ze zich bij hun vak houden en dat gewoon met pen & papier doceren.
 
Mogelijkheden zijn er met hopen, uiteraard, maar mogelijkheden waar ze niets mee doen zijn pointless.

Een leerkracht geschiedenis/aardrijkskunde/biologie die pakweg VR gebruikt om leerlingen te laten instappen in het vak dat gedoceerd wordt (niet uniek dat, maar ter verrijking), by all means, graag zelfs.

Voor ASO-niveau wiskunde (inclusief 8h-richtingen) voor statistiek, functieleer of wat dan ook naar grafische rekenmachines overstappen: voorbeeld van gebrek aan visie wat mij betreft (er is niets binnen ASO waar je dat nodig hebt, tenzij om blind in te geven en resultaat te verwachten). Voor diezelfde groepen ze als onderdeel van die cursus leren hoe grafische rekenmachines en for all I care, Matlab, kunnen helpen: uiteraard, by all means, graag zelfs.

Om terug te linken naar wat ik eerder aangaf: leekrachten die echt de kracht van die dingen weten te gebruiken in hun les, die kunnen absoluut een meerwaarde zijn. De rest heb ik liever dat ze zich bij hun vak houden en dat gewoon met pen & papier doceren.
Welja, het issue is dus niet de laptop, maar het compleet gebrek van een idee hoe je dat ding nu integreert in een les, is het probleem.
Als het enkel moet dienen om voorgekauwde oefeningen te maken, laat het dan weg idd...

Maarja, dat is ook weer zonder enige begeleiding bij leerkrachten gedumpt natuurlijk
 
Bij mijn dochter merk ik ook heel veel tegenstand van de leerkrachten om van het papier af te stappen. Ze hebben de laptop, de software is er, maar toch zeult ze een boekentas van 10kg + laptop mee. Hoe moeilijk kan dat dan zijn om een deftige overstap te maken naar het digitale?

Ik werk nu al voor het 4de jaar compleet digitaal. Nul papier. Maar ik heb het geluk dat het derde graad secundair is, die zijn iets zelfstandiger. En ik werk in kleine klassen.
 
Laatst bewerkt:
Welja, het issue is dus niet de laptop, maar het compleet gebrek van een idee hoe je dat ding nu integreert in een les, is het probleem.
Als het enkel moet dienen om voorgekauwde oefeningen te maken, laat het dan weg idd...

Maarja, dat is ook weer zonder enige begeleiding bij leerkrachten gedumpt natuurlijk

Fair enough; had niet de intentie te beweren dat het de laptop zelf is die het issue is, idd wel het compleet gebrek aan degelijke integratie.
 
Laatst bewerkt:
Laptops worden nogal fout gebruikt in my opinion.

Leer ze werken met 'echte' tools zoals hierboven al aangehaald. En niet van die toestanden gelijk Scoodle en wat is het allemaal...
Daarnaast is het ook een zeer groot probleem wat er allemaal op die laptops wordt gedaan (games, ...) wat niks met de les te maken heeft.
 
Terug
Bovenaan