Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,2%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,2%
  • €800-€900

    Stemmen: 65 7,9%
  • €900-€1000

    Stemmen: 93 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 86 10,4%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 67 8,1%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 70 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 66 8,0%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,1%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 16 1,9%
  • >€1800

    Stemmen: 83 10,1%

  • Totaal aantal stemmers
    824
Welke banken raden jullie aan? Voor de eerste keer in mijn leven aan het rondhoren voor de aankoop van een appartement.
1. Er is geen systeem waarbij bepaalde banken altijd goedkoper zijn. De ene maand is bank a de goedkopere, de andere bank B. Hangt af van hoeveel leningen ze moeten binnenhalen .
2. Met goed afdingen tussen banken kan je vlot tientallen procentpunten van een lening lager gaan. Elke 0,1% die je afdwingt, bespaar je meer dan 1000 euro aflossing per 100k geleend bedrag. Steek daar dus tijd en en beperk je al niet vanaf rt begin tot maar een paar banken.
 
Welke banken raden jullie aan? Voor de eerste keer in mijn leven aan het rondhoren voor de aankoop van een appartement.
1. Ga is langs bij de immotheker om u een idee te vormen van hoe het proces in zijn werk gaat en met een (meestal slecht) voorstel naar huis te gaan.
2. Maak een afspraak bij alle banken behalve u huidige en stap steeds met het laagste voorstel dat je op dat moment hebt naar binnen.
3. Ga met het laagste voorstel langs bij u huisbank en zie wat zij aanbieden.
4. Ga met het voorstel van u huisbank terug langs bij de vorige partij(en).
5. Herhaal stap 3&4 tot iedereen de handdoek werpt.
 
1. Ga is langs bij de immotheker om u een idee te vormen van hoe het proces in zijn werk gaat en met een (meestal slecht) voorstel naar huis te gaan.
2. Maak een afspraak bij alle banken behalve u huidige en stap steeds met het laagste voorstel dat je op dat moment hebt naar binnen.
3. Ga met het laagste voorstel langs bij u huisbank en zie wat zij aanbieden.
4. Ga met het voorstel van u huisbank terug langs bij de vorige partij(en).
5. Herhaal stap 3&4 tot iedereen de handdoek werpt.
Bij mij was het:
1. ga naar huisbank en krijg voorstel
2. ga naar 6 andere banken die allemaal onmiddellijk de handdoek in de ring gooien
3. ga terug naar huisbank die zonder vragen nog wat extra korting gaf wegens energiezuinig en familieleden die klant waren

In wezen was ik wel blij dat ik kon blijven bij de bank waar ik zat en dat ik geen 4 keer jouw stappen 3 en 4 mocht herhalen.
 
In wezen was ik wel blij dat ik kon blijven bij de bank waar ik zat en dat ik geen 4 keer jouw stappen 3 en 4 mocht herhalen.
Bij ons gaf de huisbank een voorstel dat echt crappy was (vermoedelijk hun quota voor leningen dat kwartaal al gehaald).
Een maandje later nog is teruggebeld en dan kon er ineens 0.7% af. Dus wij hebben zelf ook niet dat stappenplan gevolgd.

@stevedotbe , laat u vooral niet opjagen wanneer je een lening afsluit. Als je rond bent met de bank ~14 dagen voor het verlijden van de akte is er nog tijd genoeg om alles in orde te krijgen.
 
Hier had onze huisbank al een rentevoet meegegeven met de boodschap om later terug te komen, want misschien kon er nog wat van. Al snel een beter bod van 2 andere banken en dus die wat tegen elkaar uitgespeeld.

Uiteindelijk dan met dat bod naar de huisbank gegaan. Onmiddellijk de boodschap gekregen dat ze niet beter konden en dat ze zelf ons de eerste rente niet meer konden geven. Binnen 5 minuten stonden we weer buiten
 
Bij mij was het:
1. ga naar huisbank en krijg voorstel
2. ga naar 6 andere banken die allemaal onmiddellijk de handdoek in de ring gooien
3. ga terug naar huisbank die zonder vragen nog wat extra korting gaf wegens energiezuinig en familieleden die klant waren

In wezen was ik wel blij dat ik kon blijven bij de bank waar ik zat en dat ik geen 4 keer jouw stappen 3 en 4 mocht herhalen.
Eigenlijk is het maar zo moeilijk als dat. Alle banken afgaan en je krijgt zeer snel een gevoel van waar er iets kan. En dan is het kwestie van te kijken wat de verschillende partijen nog willen doen... en daar ga je dan zover in als je zelf wil uiteindelijk.

Doe jezelf gewoon een plezier en doe die bankronde zelf in plaats van dat te outsourcen aan een Immo/Finotheker. Dit is een proces dat de meeste mensen 1 of 2 keer in hun leven moeten doorlopen en kost u alles opgeteld hooguit een paar uur tijd. Het gaat zoals @JPV al aangeeft over véél geld over de looptijd van die lening. Dat is wrs de hoogste hourly rate die je ooit in u leven gaat krijgen voor een paar uur werk.
 
Doe jezelf gewoon een plezier en doe die bankronde zelf in plaats van dat te outsourcen aan een Immo/Finotheker. Dit is een proces dat de meeste mensen 1 of 2 keer in hun leven moeten doorlopen en kost u alles opgeteld hooguit een paar uur tijd. Het gaat zoals @JPV al aangeeft over véél geld over de looptijd van die lening. Dat is wrs de hoogste hourly rate die je ooit in u leven gaat krijgen voor een paar uur werk.

Gek genoeg was de Immotheker indertijd in 2008 1 van de betere financiële moves die ik ooit gedaan heb. Die hebben een accordeonkrediet voorgesteld en dat bleek net voor het toeslaan van de bankencrisis een waanzinnig goede gekeuze geweest te zijn. Vanaf de eerste herziening wel nog altijd hetzelfde maandbedrag maar nauwelijks nog rente. En dat is jaren zo gebleven, heel veel kapitaal afbetaald, tot ik uiteindelijk een vaste rentevoet heb vastgeklikt.

Vrij zeker van dat had ik zelf een bankenronde gedaan, ik geen accordeon zou gehad hebben.

Nu, achteraf gezien is dat ook wel een redelijke edge case geweest. Maar het kan dus wel degelijk extra inzichten geven en mogelijk een goede oplossing :)
 
Ik heb de slechtste ervaringen met Hypotheekwinkel. Die beweerden bij hoog en laag dat het aanbod die zij konden versieren niemand ons zou kunnen geven en wisten op dat moment maar half hoe de woonbonus in elkaar zat (we zaten in de periode dat het net afgeschaft werd).

Zonder zever: er was geen enkele bank die ons een slechter voorstel gaf dan wat zij ons gaven. Iedereen ging standaard al sterker.
Zo kregen we via Hypotheekwinkel bij Belfius een 1.90% voorstel, bij Belfius zelf langsgeweest en daar startten ze aan 1.7, wat dan uiteindelijk nog naar 1.5 is gegaan.

Daar ga ik alvast nooit meer binnen (de Hypotheekwinkel voor alle duidelijkheid :p)
 
Thanks iedereen voor de nuttige uitleg! Ik hou jullie op de hoogte van de voorstellen en wat het is geworden.
En soms kan je bij het maken van je afspraak ook al vermelden wat je laagste % is en dan zijn er ook enkele die al zeggen dat ze er niet onder kunnen gaan = voor beide tijd bespaard.
 
Welke banken raden jullie aan? Voor de eerste keer in mijn leven aan het rondhoren voor de aankoop van een appartement.
Keytrade geeft je online al een meteen een deftige rentevoet die niet onderhandelbaar is. Pluspunt is ook dat je de SSV en BV apart kan uitzoeken, wat je veel kan besparen.

Met dit voorstel kan je naar onder anderen je eigen bank gaan en proberen er een betere interestvoet uit te halen.

Vraag ook zeker het ESIS document waar alle kosten verzameld staan en je een JKP krijgt.
 
Vraag ook zeker het ESIS document waar alle kosten verzameld staan en je een JKP krijgt.
Da's allemaal goed en wel maar niet elke bank steekt daar dezelfde kosten in dus puur jkp vergelijken geeft u ook geen compleet beeld...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
Da's allemaal goed en wel maar niet elke bank steekt daar dezelfde kosten in dus puur jkp vergelijken geeft u ook geen compleet beeld...
Brandverzekering en SSV worden soms gesimuleerd zoals bij Keytrade. Daar nemen ze dan een gemiddelde kost aangezien ze jou zelf de keuze laten.
 
Is iemand bekend met een variabele rentevoet? Op papier ziet dat er mooi uit, maar het blijft toch ergens een risico.
 
Is iemand bekend met een variabele rentevoet? Op papier ziet dat er mooi uit, maar het blijft toch ergens een risico.
Is in BE toch een heel berekend risico aangezien de voet maximum kan verdubbelen.
Best eens verschillende sitaties simuleren en kijken wat het risico voor jou is (maandbudget, zekerheid etc.)
 
Is in BE toch een heel berekend risico aangezien de voet maximum kan verdubbelen.
Best eens verschillende sitaties simuleren en kijken wat het risico voor jou is (maandbudget, zekerheid etc.)
Variabel was interessant toen de rentevoet rond de 1% zat gezien je max naar 2% kon gaan, maar van 3 naar 6 lijkt me toch al een ander verhaal ? Aan de andere kant, ken er niet veel die variabel zouden nemen met een rentevoet van 1% of lager
 
Thanks iedereen voor de nuttige uitleg! Ik hou jullie op de hoogte van de voorstellen en wat het is geworden.
Als je al geboden/gekocht hebt, was vooral die 10% vastzetten bij de notaris veel sneller dan de uiteindelijke lening. Miss nog nuttige info.

En om je bankenronde wat minder iteraties te laten doen: eerst online (KBC en keytrade), veel banken zeiden gewoon vlakaf: kom met je beste voorstel af en dan kunnen we het bekijken. Anders mag ik enkel dit bieden.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Variabel was interessant toen de rentevoet rond de 1% zat gezien je max naar 2% kon gaan, maar van 3 naar 6 lijkt me toch al een ander verhaal ? Aan de andere kant, ken er niet veel die variabel zouden nemen met een rentevoet van 1% of lager
Dat hangt af van de voorstellen die je kreeg voor vast en variabel. Ik heb de indruk dat het worst case scenario vaak niet extreem veel slechter is terwijl het risico berekend is.
Maar zoals gezegd: op basis van de cijfers te simuleren.
 
Terug
Bovenaan