Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik vind nu wel dat Röpcke hier de bal misslaat.
Kunnen we met zekerheid zeggen dat dit een ongeplande terugtrekking was? Volgens mij niet.
We weten ook niet in hoeverre de UAF gemotoriseerd is en of er dus wel voertuigen beschikbaar zijn voor troepentransport, nu los daarvan lijkt het mij niet de beste keuze gezien het overwicht dat de Russen hebben in de lucht en sinds kort in het aantal drones.

Wat we wel met zekerheid kunnen zeggen is dat de manier van terugtrekken in het filmpje aartsdom is.
Geen enkele spacing tussen de troepen en door een open veld terwijl je 50m verder toch enige beschutting hebt.
Je moet het de Russen wel nageven, de laatste maanden is hun ISR serieus beter geworden.

Ondertussen duiken er ook berichten op betreffende de 155mm munitie, berichten die je toch wel een schandaal mag noemen indien waar.
Blijkt dat de huidige 155mm HE projectielen een 6 keer (!!!) kleinere kill radius hebben dan "gemoderniseerde" 105mm munitie.
Binnen de VS is dat probleem verkleint doordat men daar van M107 naar M759 projectielen is overgeschakeld maar nu blijkt dat de NAVO lidstaten voornamelijk de oudere M107 produceren onder licentie.

GMrNw7hXcAA3RTg


Als je dat dan nog eens vergelijkt met de DPICM munitie (18.000m³) die geleverd werd aan Oekraïne dan zit je met een verschil van een factor 60 bij een point detonate van de HE munitie en en factor 2.6 bij airburst.

We hebben onze zeer capabele uit gefaseerd door verdragen te ondertekenen waar geen van onze (potentiële) tegenstanders zich aan houd. en ondertussen hebben we onze overblijvende munitie gecastreerd. Mocht het voor onze beleidsmakers nu nog niet duidelijk zijn dat er een probleem is dan gaat het nooit duidelijk worden.

PGM's waren misschien logisch in operaties zoals Afghanistan waar je colleteral damage wou minimaliseren maar in een high intensity conflict kan je beter 10 stuks gooien waarvan er de helft raak is dan 1 die altijd raak is.
 
Ondertussen duiken er ook berichten op betreffende de 155mm munitie, berichten die je toch wel een schandaal mag noemen indien waar.
Blijkt dat de huidige 155mm HE projectielen een 6 keer (!!!) kleinere kill radius hebben dan "gemoderniseerde" 105mm munitie.
Binnen de VS is dat probleem verkleint doordat men daar van M107 naar M759 projectielen is overgeschakeld maar nu blijkt dat de NAVO lidstaten voornamelijk de oudere M107 produceren onder licentie.

GMrNw7hXcAA3RTg


Als je dat dan nog eens vergelijkt met de DPICM munitie (18.000m³) die geleverd werd aan Oekraïne dan zit je met een verschil van een factor 60 bij een point detonate van de HE munitie en en factor 2.6 bij airburst.

We hebben onze zeer capabele uit gefaseerd door verdragen te ondertekenen waar geen van onze (potentiële) tegenstanders zich aan houd. en ondertussen hebben we onze overblijvende munitie gecastreerd. Mocht het voor onze beleidsmakers nu nog niet duidelijk zijn dat er een probleem is dan gaat het nooit duidelijk worden.

PGM's waren misschien logisch in operaties zoals Afghanistan waar je colleteral damage wou minimaliseren maar in een high intensity conflict kan je beter 10 stuks gooien waarvan er de helft raak is dan 1 die altijd raak is.
En hoe zit het met de injury ratio, want als die verbeterd tov de casualty ratio dan zie ik dat eerder als positief.
 
Ik vind nu wel dat Röpcke hier de bal misslaat.
Kunnen we met zekerheid zeggen dat dit een ongeplande terugtrekking was? Volgens mij niet.
We weten ook niet in hoeverre de UAF gemotoriseerd is en of er dus wel voertuigen beschikbaar zijn voor troepentransport, nu los daarvan lijkt het mij niet de beste keuze gezien het overwicht dat de Russen hebben in de lucht en sinds kort in het aantal drones.

Wat we wel met zekerheid kunnen zeggen is dat de manier van terugtrekken in het filmpje aartsdom is.
Geen enkele spacing tussen de troepen en door een open veld terwijl je 50m verder toch enige beschutting hebt.
Je moet het de Russen wel nageven, de laatste maanden is hun ISR serieus beter geworden.

Ondertussen duiken er ook berichten op betreffende de 155mm munitie, berichten die je toch wel een schandaal mag noemen indien waar.
Blijkt dat de huidige 155mm HE projectielen een 6 keer (!!!) kleinere kill radius hebben dan "gemoderniseerde" 105mm munitie.
Binnen de VS is dat probleem verkleint doordat men daar van M107 naar M759 projectielen is overgeschakeld maar nu blijkt dat de NAVO lidstaten voornamelijk de oudere M107 produceren onder licentie.

GMrNw7hXcAA3RTg
Interessante grafieken. Met één enkele 105mm pff M9759A3 schakel je dus ongeveer een gans voetbalveld uit? Amai.
 
En hoe zit het met de injury ratio, want als die verbeterd tov de casualty ratio dan zie ik dat eerder als positief.
Kan ik niet op antwoorden. Bovenstaande grafieken geven wel levels in de lethality aan dus ik zou zeggen dat die stijging of daling min of meer evenredig is. In de post waar ik die grafiek heb uitgehaald werd er wel gesproken over een verschil in “blast” en “fragmentation”.
 
Kan ik niet op antwoorden. Bovenstaande grafieken geven wel levels in de lethality aan dus ik zou zeggen dat die stijging of daling min of meer evenredig is. In de post waar ik die grafiek heb uitgehaald werd er wel gesproken over een verschil in “blast” en “fragmentation”.
Het perverse is dat er een optimum is in lethality/morbidity. Iemand die gewond is neemt immers resources weg omdat iemand 1) de gewonden moet oppikken 2) verplaatsen naar hospitaal 3) verzorgen in hospitaal 4) recovery. Een soldaat die dood is gewoon dood, weinig verdere 'last' mee.
 
Even ter zijde

Zelfs al ben je intelligent en snugger genoeg om 100% te weten hoe de vork aan de steel zit. Wat ga jij als Rus daar dan mee doen?

Moest ik op de Russische versie zitten van BG en ik zou kritiek spuien op de oorlog of iets proberen te bevestigen of ontkrachten dat men niet zint, dan zie ik de haatreacties al passeren (linkje of niet dat is dan zogenaamd 'fake news')

"Is den Makila daar weer met zijne dikke zever?" Of
"Makila is weer eens aan het overdrijven se mannen. Die mens kunnen we niet serieus nemen"

En worst case als ik niet achter ne VPN zit duurt het niet lang of ze pakken mij gewoon op en steken mij de cel in voor een maand of twee en daarna zing ik wel een toontje lager.

Allé ja, je moet een kat een kat noemen.
 
Een artikel over de effectiviteit van de Noord-Koreaanse KN-23 raketten die Rusland in Oekraïne gebruikt. Ook voor de VS en Zuid-Korea belangrijk.

De Oekraïners onderzochten de wrakstukken van 21 van de naar schatting vijftig Noord-Koreaanse korteafstandsraketten die de Russen tussen december en februari afschoten. Volgens OM-baas Andri Kostin raakte ongeveer de helft van de raketten uit koers en explodeerden ze in de lucht. Dit is een hoog mislukkingspercentage. Ook voor de Russen moet dit een teleurstelling zijn. Het Russische opperbevel is aangewezen op de KN-23 omdat hun arsenaal Iskander-raketten na twee jaar oorlog op begint te raken.
 
deze post bevat foute insinuaties en beschuldigingen
Het nieuwe Russische offensief is gestart in Kharkov (zoals blijkt uit eerdere hints). En dit zal niet de enige richting zijn. De fouten uit 2022 zullen hopelijk niet meer herhaald worden.

Voor onze kinderen in Belgorod die gestorven zijn op oudejaarsavond
voor onze soldaten die hun levens gegeven hebben
voor iedereen die zich niet gewonnen gaf in de lente van 2014
voor de gestorven helden in Odessa

Edit crew: wilde insinuaties verwijderd of doorstreept
 
Laatst bewerkt door een moderator:
geen enkele hoek zal veilig zijn voor alle Westerse huurlingen die het zwaard opgenomen hebben tegen het Vaderland.
Het vaderland is hier nog altijd België, maar ik heb hier nog niet veel Westerse huurlingen gezien. Ik zal straks eens gaan kijken in het café tegenover de kerk.
 
De moderatie heeft de post hierboven bekeken en heeft daarom duiding bij de post geplaatst.

Er zijn zaken die te ver gaan aan de post, zoals aangegeven in die duiding, en die worden behandeld. Maar we gaan we niet ingrijpen op het hebben van een andere mening dan de rest. Niet elke post hoeft nieuwswaarde te hebben en de regels voor reacties op die post blijven ook gewoon gelden: een poster meteen weglachen als troll of bot is niet voldoende als post. Ga er inhoudelijk op in, of laat het links liggen.

Dus ook graag die smileys onderaan de post verwijderen, bedankt.
 
Het zou grappig zijn als het niet zoveel doden en vernieling met zich meebracht.
Een leider met grootheidswaan, met de helft van het land die erin meegaat en als lemmings de dood inlopen voor de glorie van de grote leider(en een beloofd loon dat 8-10* hoger ligt)

Rusland worstelt in het 3e jaar oorlog om het volgende stadje van 30k inwoners in te nemen.
De Donbas is amper voor de helft bezet.
Hun offensief in het oosten is aan het stilvallen, hun reserves voor een eventuele aanval op Kharkiv gaan allemaal naar het opvullen van de verliezen....

Maar ze blijven dromen over Kharkiv, Odesa, Dnipro, Kyiv, welke ze iedere seconde gaan innemen.
Net zoals hun staats-tv blijft praten over Engeland van de kaart te nuken, enz.

Edit Crew: feedback verhuisd naar https://www.beyondgaming.be/threads/politiek-actualiteit.16/page-80
 
Laatst bewerkt door een moderator:
deze post bevat onbevestigde informatie
Ik zal jullie een kleine update geven: 7 dorpen zijn ondertussen onder controle van onze troepen: Strelechya, Gatishche, Pylnaya, Borisovka, Ogurtsovo, Pletenevka en Zelenoye.

Ondertussen niets te zien (zelfs niet de kleinste hints) op de Westerse MSM kanalen. Niets in DeMorgen, VRT NWS, HLN, enz.

Het is toch altijd hetzelfde "als we erover zwijgen, zal het probleem vanzelf wel weggaan" 😆 😆 😆
 
Ik zal jullie een kleine update geven: 7 dorpen zijn ondertussen onder controle van onze troepen: Strelechya, Gatishche, Pylnaya, Borisovka, Ogurtsovo, Pletenevka en Zelenoye.

Ondertussen niets te zien (zelfs niet de kleinste hints) op de Westerse MSM kanalen. Niets in DeMorgen, VRT NWS, HLN, enz.

Het is toch altijd hetzelfde "als we erover zwijgen, zal het probleem vanzelf wel weggaan" 😆 😆 😆
Hoe wil je zeggen "onze troepen", Defensie zit daar toch niet?
 
Hun offensief in het oosten is aan het stilvallen, hun reserves voor een eventuele aanval op Kharkiv gaan allemaal naar het opvullen van de verliezen....
Maar ze blijven dromen over Kharkiv, Odesa, Dnipro, Kyiv, welke ze iedere seconde gaan innemen.
Ik vind het niet meteen terug maar ik las dat de meeste experts betreffende de oorlog in Oekraïne er mee eens waren dat er 150k (!) soldaten nodig zijn om Kharkiv te kunnen veroveren (soldaten die ze elders niet kunnen in zetten). En dan spreken we nog niet over de wapens die ze nodig hebben voor de verovering van die grote stad.

Laat staan dat als dit al zou lukken ze nadien ook oa Kyiv zouden willen veroveren? Met 250k soldaten dan? (Dan niet meer met die 150k die reeds sneuvelden of gewond terugkomen vanuit Kharkiv hé!) Allé ja Rusland heeft enorm veel kanonnenvoer maar daar zitten finaal ook limieten op.

Natuurlijk dreigt en droomt Rusland van Kharkiv, Kyiv, ... maar dat lijkt mij gewoon stoere praat. Dat lijkt me op dit ogenblik niet realistisch.
Ik zou als ik Rusland was in eerste instantie eerst blijven concentreren op de Donbas.
 
Laatst bewerkt:
Het is een oorlog die heel snel een andere kant kan uitgaan. Wie had een jaar geleden gedacht dat Wagner een mars op Moskou zou forceren?
 
Terug
Bovenaan