Openingsuren België vs buitenland

Général Zantas

Well-known member
Breek me de mond niet open :laugh:
  • Openingsuren. Van winkels over banken, de post, vakbond, gemeentehuis, ... Voor zoveel zaken moet je plannen, voor mensen die in een (rigide) 8 tot 5 job zitten kan dat zelfs gaan tot halve dagen vakantie moeten opnemen om iets gedaan te krijgen.
    Dit is niet specifiek een Thailand/België ding (alhoewel het daar wel heel ver gaat, bijna alles is er 7 op 7 open, zelfs al de banken in de winkelcentra), meer een "rest van de wereld" / België ding, daar ik zelfs in de Europese buurlanden véél ruimere openingsuren zie, veel meer "service" minded.
  • Bankieren. Let op, het is in de dik 10 jaar dat ik terug ben wel een stukje beter geworden (buiten dat Batopin gedrocht).
    - Instant transfers, in Thailand is dat al 15 à 20 jaar mogelijk (al dan niet tegen een kleine fee).
    - Bancontact, in België altijd zoeken, in de meeste andere landen struikel je over cash machines.
    - Banken die je geld gijzelen (onder het idiote mom van de "veiligheid"), een overschrijving doen, en als je pech had met feestdag/weekend was jij je geld ettelijke dagen kwijt en kon de ontvanger er ettelijke dagen op wachten. Mijn geld moet ofwel bij mij zitten ofwel bij degene aan wie ik het geef, en niet bij een bank. Die "Float" was wel leuk voor de bank natuurlijk! Europa moest de instant transfer verplichten om hier in België banken in beweging te krijgen.
    - Identificatie ontvanger bij een overschrijving. In Thailand zie je al sinds het in gebruik nemen van online bankieren/mobiel bankieren, de naam van de ontvanger wanneer je een overschrijving doet. Hele krachtige tool tegen fraude. Zo een pakweg 20 jaar later begint men hier te denken dat dit misschien geen slecht idee is :mad:
  • Extreem trage overheids systemen. Identiteitskaarten (met chip), reispas, rijbewijs (met chip), in Thailand is dat voor de meeste zaken binnenwandelen, digitaal verwerken (inclusief digitale foto maken) en 5 minuten erna buiten met je document. Enkel reispas is 48 uur (wat in België al een "spoedprocedure is met stevige meer prijs). En niet recent hé, ze doen dat daar al 20 jaar zo.
  • Een hele subjectieve, maar ik erger me er nog steeds aan, het weer! Kan België natuurlijk niets aan doen, maar ik ben een warmtemens, kan niet goed tegen de koude en "grijsheid". Voor anderen kan dat natuurlijk volstrekt andersom zijn (buiten grijs weer, dat heeft niemand graag). Ik ken meerdere mensen die houden van Thailand maar er nooit zouden kunnen wonen, die overleven enkel de "koele" maanden ginder...
  • Ook al wat beter de laatste jaren, maar net toen ik terug was uit Thailand waren voor mij zondagen en feestdagen, wat vroeger de "depri" maandag was. Zo een dag die je gemoed echt kon doen kelderen. Steden en centra die eruit zien of het land in nationale rouw is. Enkel bij een bakker en in de horeca zag je leven.
    Dan heb je eens een vrije dag, en dan is driekwart van de "service" en "retail" sector gewoon dicht. Alle met vuile graffiti bespoten rolluiken naar beneden, ...
  • Nu ook al een heel stuk verbeterd, maar nog steeds ver onder wat de standaard is in het meeste van de rest van de wereld, "data allowance" op mobiel internet. Ik viel letterlijk van mijn stoel hoeveel 10 jaar geleden een abonnement met bv. 1GB data kostte.
    Zelfs als je evenredig met het "cost of living" verschil tussen Thailand en België vergeleek, was het nog een factor 10 duurder.
    België is dan ook op veel gebieden een land van quasi monopolies die prijzen kunstmatig hoog houden. En daar lijken we maar héél lastig vanaf te geraken...
  • Het notariaat...geld kunnen drukken als erfrecht...
Enzovoorts...

Veel van die dingen ervaar je natuurlijk pas wanneer je hebt gezien "en geleefd" hoe het anders kan!

Wanneer je opgroeit in een plaats waar je zondags naar de kerk gaat en met de familie samenkomt, dan weet je niet beter hé (net zoals mezelf voordat ik op 23 jarige leeftijd vertrok).
Dan is het inderdaad moeilijk te begrijpen hoe een volstrekt dode binnenstad op je gemoed zou kunnen werken, je zou om te beginnen al niet begrijpen wat mensen daar zouden zoeken op een zon/feestdag...

Hoewel ik een aantal punten begrijp (want ik ervaar hetzelfde in Polen, dingen zijn vaak veel beter geregeld hier ondanks het een armer land is), vind ik het altijd wel een beetje ironisch om te lezen van mensen die 8-17 werken dat ze het "belachelijk" vinden dat andere mensen in bepaalde sectoren ook verkiezen 8-17 werken en verwachten dat zij wel 8-22 beschikbaar zijn voor hun eigen gemak.

Ik werk zelf helemaal niet graag in de avond, en evenmin graag in het weekend. Ik begrijp het dan ook ten zeerste dat mensen in de service/retail sector likeminded zijn en graag van hun avond of weekend genieten. In Belgie hebben mensen vaak 30/40 vakantiedagen (alles samengeteld), een half dagje hier of een half dagje daar om eens iets te regelen, lijkt me dan geen al te grote moeite.
Ik kan me inbeelden dat ik seffes de reply krijg met "ja dan moeten ze maar niet in de service/retail gaan werken"...
 
Hoewel ik een aantal punten begrijp (want ik ervaar hetzelfde in Polen, dingen zijn vaak veel beter geregeld hier ondanks het een armer land is), vind ik het altijd wel een beetje ironisch om te lezen van mensen die 8-17 werken dat ze het "belachelijk" vinden dat andere mensen in bepaalde sectoren ook verkiezen 8-17 werken en verwachten dat zij wel 8-22 beschikbaar zijn voor hun eigen gemak.

Ik werk zelf helemaal niet graag in de avond, en evenmin graag in het weekend. Ik begrijp het dan ook ten zeerste dat mensen in de service/retail sector likeminded zijn en graag van hun avond of weekend genieten. In Belgie hebben mensen vaak 30/40 vakantiedagen (alles samengeteld), een half dagje hier of een half dagje daar om eens iets te regelen, lijkt me dan geen al te grote moeite.
Ik kan me inbeelden dat ik seffes de reply krijg met "ja dan moeten ze maar niet in de service/retail gaan werken"...
Zeker ook mee eens, maar het lijkt me dat het hier "van overheid" (of de vakbonden) wat afgedwongen wordt.

Omdat het hier bijna niet mag en/of wordt gedaan is het natuurlijk ook wat moeilijker in te schatten of er veel gegadigden zouden zijn voor dat weekend/later werk. Zaterdag is in de retail al sowieso werkdag!

Maar in België zijn we er toch wat uniek in, bijna overal waar ik in Europa kom lijkt men daar veel relaxter mee om te gaan, nee, alle winkels zijn niet heel het weekend open, maar wel een groot deel.
Ook 's avonds veel later.
Toen ik jong was deed ik veel liever de late shift dan de vroege, dus ik zou met avondwerk geen last gehad hebben.
Nu ik wat (te zeggen, een heel stuk :laugh: ) ouder ben, ben ik wat in een ochtendmens veranderd, en ga je mij niet moeten vragen 's avonds iets te doen.

Die 30/40 dagen vakantie lijkt me wel wat een overschatting? Ik ken er veel met maar 20 dagen (mijn echtgenote bijvoorbeeld), nog een hoop met 26 dagen (6X ADV) of 32 dagen (12XADV).
Zou het gemiddelde dus tussen 25 en 30 zetten eerder (uiteraard onderwijs niet meegerekend, kom uit een nest van onderwijzers ;-) ).

In Thailand zijn er ook de nodige incentives voor, in de retails is de omzet op zaterdag/zondag een héél stuk hoger dan door de week, waardoor men ook daar "weekend bonus" kan betalen, waardoor er toch wel wat mensen voor kiezen (3 en een halve of 4 daagse werkweek inclusief het weekend voor 5 dagen loon).

Een neveneffect daarvan (héél zichtbaar in Thailand) is dat weekend/werkweek daar veel minder afgelijnd is dan hier in België.
Vooral in de steden natuurlijk, maar doordat er zoveel mensen gewoon in het weekend werken, zijn er ook héél veel in de week thuis, waardoor heel de economie die op de "mensen in hun vrije tijd" draait, daar dan ook 7 op 7 op een economisch haalbare manier kan blijven draaien.

Daardoor krijg je een hele maatschappij die niet meer verankerd zit aan dat weekend, waardoor het de-facto eigenlijk niet meer zoveel uitmaakt wanneer je vrije dagen vallen.

Als je daar rondloopt en rond je kijkt, is het gewoonweg moeilijk uit te maken of het nu maandag of zondag is!

Niet zo evident voor België omdat we zo een klein land zijn waar meestal je hele familie achter je hoek woont, en het wel praktisch is om allemaal op diezelfde moment "vrij" te zijn.

In grote landen zoals Thailand is dit minder een punt, de familie woont in zeer veel gevallen 1000km verder ergens!
 
Zeker ook mee eens, maar het lijkt me dat het hier "van overheid" (of de vakbonden) wat afgedwongen wordt.

Omdat het hier bijna niet mag en/of wordt gedaan is het natuurlijk ook wat moeilijker in te schatten of er veel gegadigden zouden zijn voor dat weekend/later werk. Zaterdag is in de retail al sowieso werkdag!

Maar in België zijn we er toch wat uniek in, bijna overal waar ik in Europa kom lijkt men daar veel relaxter mee om te gaan, nee, alle winkels zijn niet heel het weekend open, maar wel een groot deel.
Ook 's avonds veel later.
Toen ik jong was deed ik veel liever de late shift dan de vroege, dus ik zou met avondwerk geen last gehad hebben.
Nu ik wat (te zeggen, een heel stuk :laugh: ) ouder ben, ben ik wat in een ochtendmens veranderd, en ga je mij niet moeten vragen 's avonds iets te doen.

Die 30/40 dagen vakantie lijkt me wel wat een overschatting? Ik ken er veel met maar 20 dagen (mijn echtgenote bijvoorbeeld), nog een hoop met 26 dagen (6X ADV) of 32 dagen (12XADV).
Zou het gemiddelde dus tussen 25 en 30 zetten eerder (uiteraard onderwijs niet meegerekend, kom uit een nest van onderwijzers ;-) ).

In Thailand zijn er ook de nodige incentives voor, in de retails is de omzet op zaterdag/zondag een héél stuk hoger dan door de week, waardoor men ook daar "weekend bonus" kan betalen, waardoor er toch wel wat mensen voor kiezen (3 en een halve of 4 daagse werkweek inclusief het weekend voor 5 dagen loon).

Een neveneffect daarvan (héél zichtbaar in Thailand) is dat weekend/werkweek daar veel minder afgelijnd is dan hier in België.
Vooral in de steden natuurlijk, maar doordat er zoveel mensen gewoon in het weekend werken, zijn er ook héél veel in de week thuis, waardoor heel de economie die op de "mensen in hun vrije tijd" draait, daar dan ook 7 op 7 op een economisch haalbare manier kan blijven draaien.

Daardoor krijg je een hele maatschappij die niet meer verankerd zit aan dat weekend, waardoor het de-facto eigenlijk niet meer zoveel uitmaakt wanneer je vrije dagen vallen.

Als je daar rondloopt en rond je kijkt, is het gewoonweg moeilijk uit te maken of het nu maandag of zondag is!

Niet zo evident voor België omdat we zo een klein land zijn waar meestal je hele familie achter je hoek woont, en het wel praktisch is om allemaal op diezelfde moment "vrij" te zijn.

In grote landen zoals Thailand is dit minder een punt, de familie woont in zeer veel gevallen 1000km verder ergens!
Ik denk dat veel winkels tegenwoordig toch ook wel al open zijn tot 19 of 20u. De trend om naar een zelfstandigenmodel te gaan voor supermarkten, en vooral studenten aan het werk te zetten zal daar wel voor iets tussenzitten. Zelfs zaken zoals het gemeentehuis hebben (in de twee gemeentes waarmee ik ervaring heb) minstens een dag met latere uren.

Uiteindelijk hebben we een sterk gereguleerde arbeidsmarkt, maar dat is ook wel een van de redenen dat ook mensen met relatief gezien rotjobs nog altijd een "ok" leven hebben natuurlijk. Als ik in de VS eens na een avondje café nog om 23u naar de supermarkt ging vond ik het toch altijd bevreemdend hoe verlaten die winkel was (was nu wel geen gigantische stad), meer personeel dan klanten. Dat is dan ook een land waar mensen qua uren wel heel wat werken. België daarentegen is dacht ik toch een land met gemiddeld een vrij laag aantal werkuren (en veel verlof), dus ik vind het nu ook niet zo onoverkomelijk om die beperktere openingsuren te navigeren.

Er is ook wel het verschil tussen stad en daarbuiten, ik denk niet dat veel winkels buiten de stad erg veel winst kunnen maken met latere openingsuren. En buiten de grote steden is Duitsland toch ook gekend voor het feit dat veel zaken nog vroeger sluiten dan hier?
 
Ik denk dat veel winkels tegenwoordig toch ook wel al open zijn tot 19 of 20u. De trend om naar een zelfstandigenmodel te gaan voor supermarkten, en vooral studenten aan het werk te zetten zal daar wel voor iets tussenzitten. Zelfs zaken zoals het gemeentehuis hebben (in de twee gemeentes waarmee ik ervaring heb) minstens een dag met latere uren.

Uiteindelijk hebben we een sterk gereguleerde arbeidsmarkt, maar dat is ook wel een van de redenen dat ook mensen met relatief gezien rotjobs nog altijd een "ok" leven hebben natuurlijk. Als ik in de VS eens na een avondje café nog om 23u naar de supermarkt ging vond ik het toch altijd bevreemdend hoe verlaten die winkel was (was nu wel geen gigantische stad), meer personeel dan klanten. Dat is dan ook een land waar mensen qua uren wel heel wat werken. België daarentegen is dacht ik toch een land met gemiddeld een vrij laag aantal werkuren (en veel verlof), dus ik vind het nu ook niet zo onoverkomelijk om die beperktere openingsuren te navigeren.

Er is ook wel het verschil tussen stad en daarbuiten, ik denk niet dat veel winkels buiten de stad erg veel winst kunnen maken met latere openingsuren. En buiten de grote steden is Duitsland toch ook gekend voor het feit dat veel zaken nog vroeger sluiten dan hier?
Ik zie inderdaad wel (stilaan) een shift naar dat later open zijn.
Vroeger sloten veel winkels om 17 uur tegen dat de mensen gedaan hadden met werken, en waren dan doorheen de week eigenlijk bijna permanent leeg.
Maar op zondag waren ze dicht, heb dat eigenlijk nooit goed begrepen.
Ik denk dat banken en gemeentebesturen al best wel lang een "late" dag hadden in de week, ik ben er een paar geweest en heb het opgegeven, zowat de hele gemeente die iets nodig had stond daar dan aan te schuiven, om in die drie uurtjes bediend te moeten worden door die twee ambtenaren die het "late lotje" hadden getrokken!

En nu is er natuurlijk een shift naar online service, er zijn zoveel dingen die je nu kan doen zonder langs het gemeentehuis te moeten passeren...

In de landen waar de grote supermarkten laat open waren zag ik 's avonds toch nog een stevige hoop klanten.
Nog niet zolang geleden naar Zweden geweest, de Ica Maxi (zowat de tegenhanger van Carrefour hier) is daar alle dagen van 07:00 tot 23:00 open, en daar liep 's avonds heel wat volk rond (inclusief mezelf, tevergeefs op zoek naar een goede fles wijn, toen ik nog niet door had dat ge daar in de overheidsslijterij, de "System Bolaget" moest zijn :cool: ).

Verschoot nog harder hoeveel volk daar om 07:00 al rondliep!
 
Mja, laat ons ook eerlijk zijn: de maatschappij gaat zich niet richten op die 1% van de bevolking die echt niet in een winkel raakt voor 20u. Als dat al niet gewoon hun eigen fout is.

Tegenwoordig levert men ook aan huis trouwens.
Idd. België is mijn ogen helemaal aan het doorslaan met alles en overal tot 's avonds toegankelijk te maken. Mijn vrouw is kiné en het slaat nergens op dat die soms tot 22u moet werken, terwijl ze om 9u begint. Uiteraard is dat een keuze, maar in België wordt dit wel verwacht. Dat geldt ook voor tandartsen en dokters. In Nederland doen ze daar in ieder geval niet aan mee. Dat is het om 18u klaar met alles.
 
Mja, laat ons ook eerlijk zijn: de maatschappij gaat zich niet richten op die 1% van de bevolking die echt niet in een winkel raakt voor 20u. Als dat al niet gewoon hun eigen fout is.

Tegenwoordig levert men ook aan huis trouwens.
In Belgie is dat misschien idd 1% omdat de andere 99% al om 19u in de zetel zitten voor het nieuws en familie.
Langer open houden zou in Belgie ook geen nut hebben want zelfs nu om 19u30 zijn supermarkten al vaak verlaten buiten ne man of 5.

Maar in andere landen slaat dat wel degelijk aan, 1 voorbeeld is al gegeven hierboven en dat is Zweden, en Duitsland mag je daar ook bij rekenen, zag ik nog genoeg volk om 21u30 in de supermarkt.
Zelfs Nederland was/is open tot 22u op dat gebied ( paar jaar niet meer geweest dus geen idee nu )

Is dat handig ? Ja
Is dat nodig ? In Belgie niet want zie mijn voorbeeld over 5 man in de supermarkt om half 8, aan de andere kant autos met 200+ pk zijn ook niet nodig want je mag toch maar 120 maar de belgische wegen rijden er vol mee.

Anyway ik ben niet in Belgie dus het is mijn "ergernis" niet meer, maar het is wel voor lange tijd mijn ergernis geweest, zeker nadat ik ook in bv Duitsland begon inkopen te doen.
 
In Belgie is dat misschien idd 1% omdat de andere 99% al om 19u in de zetel zitten voor het nieuws en familie.
Langer open houden zou in Belgie ook geen nut hebben want zelfs nu om 19u30 zijn supermarkten al vaak verlaten buiten ne man of 5.

Maar in andere landen slaat dat wel degelijk aan, 1 voorbeeld is al gegeven hierboven en dat is Zweden, en Duitsland mag je daar ook bij rekenen, zag ik nog genoeg volk om 21u30 in de supermarkt.
Zelfs Nederland was/is open tot 22u op dat gebied ( paar jaar niet meer geweest dus geen idee nu )

Is dat handig ? Ja
Is dat nodig ? In Belgie niet want zie mijn voorbeeld over 5 man in de supermarkt om half 8, aan de andere kant autos met 200+ pk zijn ook niet nodig want je mag toch maar 120 maar de belgische wegen rijden er vol mee.

Anyway ik ben niet in Belgie dus het is mijn "ergernis" niet meer, maar het is wel voor lange tijd mijn ergernis geweest, zeker nadat ik ook in bv Duitsland begon inkopen te doen.
Welja, dus voor culturele of maatschappelijke redenen is het in België niet logisch.

En zelfs dan moet je ook het verschil maken tussen steden en dorpen. Ik heb nog in Saalfeld rondgelopen in Thüringen, en daar was alles hermetisch dicht om 17u. Ok, ik spreek over 2012 ofzo, maar vraag en aanbod speelt overal.

Overigens zat ik om 19u vroeger ook niet in de zetel, maar dat wou niet zeggen dat ik niet naar de winkel kon door de beperkte openingsuren.
 
In Belgie is dat misschien idd 1% omdat de andere 99% al om 19u in de zetel zitten voor het nieuws en familie.
Langer open houden zou in Belgie ook geen nut hebben want zelfs nu om 19u30 zijn supermarkten al vaak verlaten buiten ne man of 5.

Maar in andere landen slaat dat wel degelijk aan, 1 voorbeeld is al gegeven hierboven en dat is Zweden, en Duitsland mag je daar ook bij rekenen, zag ik nog genoeg volk om 21u30 in de supermarkt.
Zelfs Nederland was/is open tot 22u op dat gebied ( paar jaar niet meer geweest dus geen idee nu )

Is dat handig ? Ja
Is dat nodig ? In Belgie niet want zie mijn voorbeeld over 5 man in de supermarkt om half 8, aan de andere kant autos met 200+ pk zijn ook niet nodig want je mag toch maar 120 maar de belgische wegen rijden er vol mee.

Anyway ik ben niet in Belgie dus het is mijn "ergernis" niet meer, maar het is wel voor lange tijd mijn ergernis geweest, zeker nadat ik ook in bv Duitsland begon inkopen te doen.
Ge kunt u ook afvragen hoe nuttig het is dat supermarkten in de week om 8u 's morgens open zijn. Lijkt mij dan voor de werkende mens toch nuttiger om van 11u tot 22u open te zijn dan van 8u tot 19u? Misschien voor mensen die in ploegen werken en met de late shift werken?
In Denemarken is het blijkbaar ook normaal dat supermarkten tot 22u open zijn.
 
Hier in Noorwegen is het normaal dat supermarkten open zijn ma - za van 7 - 23.

En sommigen ook op zondag van 10 - 22. al is dat dan wel een zondagswinkel met beperkte oppervlakte.
 
Je moet voor die scandinavische landen ook wel rekening houden met het feit dat 90% van het eten gekocht wordt in de de supermarkt. Ik weet niet waar jij juist zit @The Magical Taz maar hoeveel keer ben je al naar een echte bakker/groentenwinkel/slager geweest? ( de lokale migrantenwinkel telt niet :p )
 
@zarathustra in de buurt van Ålesund. We hebben in het dorp hier een echte slager en warme bakker.

Groentewinkel zou ik niet weten in de buurt. Maar via reko ring kan ik verse groenten en vlees etc van lokale boeren bemachtigen.
 
@zarathustra in de buurt van Ålesund. We hebben in het dorp hier een echte slager en warme bakker.

Groentewinkel zou ik niet weten in de buurt. Maar via reko ring kan ik verse groenten en vlees etc van lokale boeren bemachtigen.
Reko ring doe ik ook wel af en toe ja.

Een echte bakker en slager? Mss moet ik naar de westkust verhuizen op termijn :p
 
Ge kunt u ook afvragen hoe nuttig het is dat supermarkten in de week om 8u 's morgens open zijn. Lijkt mij dan voor de werkende mens toch nuttiger om van 11u tot 22u open te zijn dan van 8u tot 19u? Misschien voor mensen die in ploegen werken en met de late shift werken?
In Denemarken is het blijkbaar ook normaal dat supermarkten tot 22u open zijn.
Maar dan nog is het toch niet dat iemand 7/7 de late shift moet doen? Ik snap die fixatie op die supermakturen niet zo goed. Er zal toch elke week of 2 weken wel een moment zijn dat je dat kan inplannen, of ben ik nu zo bekrompen?
 
Maar dan nog is het toch niet dat iemand 7/7 de late shift moet doen? Ik snap die fixatie op die supermakturen niet zo goed. Er zal toch elke week of 2 weken wel een moment zijn dat je dat kan inplannen, of ben ik nu zo bekrompen?
Nee. Men moet gewoon iets vinden om over te zagen :biglaugh:
 
Maar dan nog is het toch niet dat iemand 7/7 de late shift moet doen? Ik snap die fixatie op die supermakturen niet zo goed. Er zal toch elke week of 2 weken wel een moment zijn dat je dat kan inplannen, of ben ik nu zo bekrompen?
Ik stel me gewoon de vraag of dat niet economisch interessanter is voor winkels om ‘s avonds open te zijn ipv ‘s morgens.
 
Ik stel me gewoon de vraag of dat niet economisch interessanter is voor winkels om ‘s avonds open te zijn ipv ‘s morgens.
Ik denk nu wel dat er nog redelijk wat mensen 's morgens gaan winkelen. Gepensioneerden, maar ook veel werkende mensen (niet-voltijds of gewoon geen standaarduren). Moeilijk te weten natuurlijk hoe het na 20u zou zijn, maar ik denk dat er nu ook niet zoveel mensen zullen staan springen om voor het loon van een rekkenvuller in de avond of de nacht te werken.
 
Terug
Bovenaan