Werk Racisme op het werk

Heroixx

Well-known member
Nooit gedacht dat ik hier ging moeten posten over racisme op het werk, maar anno 2021 moet ik dit blijkbaar als blanke doen. Ik ben zelf werkzaam in de gezondheidszorg, op een locatie waar 75% van mijn collega's van Centraal-Afrikaanse afkomst zijn. Sinds een goede maand is er een nieuwe tendens aan de gang waarin de zwarten blijkbaar een soort van interne revolutie zijn begonnen tegen de blanken. Voelen zich continu benadeeld door de blanken, vinden dat zij het vuile werk moeten doen omdat ze zwart zijn, verwittigen zwarte studenten dat ze hun evaluatie door zwarten moeten laten invullen omdat blanken ze op hun huidskleur zouden evalueren, enzovoort enzovoort. De racismekaart wordt recent getrokken voor de minste reden. Ook jutten ze mekaar continu op om mee te gaan in het racismeverhaal.

Nu is het zo ver gekomen dat er iemand niet beter heeft gevonden dan een Hitlersnor te tekenen op een foto van mij in de keuken. Ik zou het aan me kunnen laten voorbij gaan onder het mom van "kleine kinderen..." en het raakt me niet zozeer, maar vind evenwel dat ik er principieel zou moeten op ingaan. Het is ook maar een kleine groep, het helpt evenzeer niet dat ik eigenlijk graag gezien ben op mijn werk door mijn meerderen, het toeval treft dat dat allemaal blanken zijn, en dat wringt ook ergens denk ik.

Nu wil ik geen rel starten omdat ik hier graag werk en mijn werk graag doe, maar ik wil ook niet met mijn kloten laten rammelen. Dus zou graag eens horen welke stappen ik hier op intelligente manier bij zou kunnen nemen, buiten mijn oversten informeren...

Thanks.
 
Gewoon doen wat de allochtonen doen: klacht indienen bij Unia en het breed uitsmeren in de krant. Ben benieuwd of ze gevolg gaan geven aan anti-blank racisme.
Daarnaast zou ik hier zeker klacht voor neerleggen bij uw oversten, niet gewoon informeren. Keer het verhaal om en de maatschappij stond op zijn kop. Iemand publiekelijk transformeren tot Hitler is een dikke streep te ver. Moest gij hun gezich op een foto van Idi Amin Dada plakken, uw kop moest rollen.
 
Racisme (flagrant racistische uitspraken)
Zeker een officiële klacht indienen hiervoor bij uw baas/de personeelsverantwoordelijke. Die "Black lives matter" beweging doet meer kwaad dan goed. [racisme Verwijderd] Dat is denk ik deels omdat blanken niet tegen anderskleurigen in durven gaan, uit schrik dat de racisme kaart weer eens getrokken wordt. Ik persoonlijk zou geen moment twijfelen om ten eerste mijn collega's hiermee te confronteren en ten tweede hiermee naar m'n baas te gaan. De persoon die die hitler-snor getekend heeft moet onmiddellijk ontslagen worden en dat kan je alleen bereiken door klacht in te dienen en te hopen dat ze de dader vinden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoon doen wat de allochtonen doen: klacht indienen bij Unia en het breed uitsmeren in de krant. Ben benieuwd of ze gevolg gaan geven aan anti-blank racisme.
Daarnaast zou ik hier zeker klacht voor neerleggen bij uw oversten, niet gewoon informeren. Keer het verhaal om en de maatschappij stond op zijn kop. Iemand publiekelijk transformeren tot Hitler is een dikke streep te ver. Moest gij hun gezich op een foto van Idi Amin Dada plakken, uw kop moest rollen.

Hij zou daar eigenlijk es mee naar de gazet moeten gaan.
 
Bedankt voor jullie reacties. Daar heb ik ook al aan gedacht, maar dan smijt ik momenteel m'n eigen ruiten in. Heb mijn oversten hiervan op de hoogte gebracht en er wordt gevolg aan gegeven, wat dit exact inhoudt zal af te wachten zijn. Ben wel van plan om er sowieso mee verder te gaan, omdat het me gewoon al frustreert dat indien de zaak omgekeerd zou zijn, half Brussel alreeds in brand stond waarschijnlijk.
 
Bedankt voor jullie reacties. Daar heb ik ook al aan gedacht, maar dan smijt ik momenteel m'n eigen ruiten in. Heb mijn oversten hiervan op de hoogte gebracht en er wordt gevolg aan gegeven, wat dit exact inhoudt zal af te wachten zijn. Ben wel van plan om er sowieso mee verder te gaan, omdat het me gewoon al frustreert dat indien de zaak omgekeerd zou zijn, half Brussel alreeds in brand stond waarschijnlijk.
kwestie van overdrijven...

Unia zal sowieso het advies geven om eerst contact op te nemen met de interne/externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. Je kan daar een formele klacht indienen als je niet eerst met je oversten wenst te spreken.
 
Zou het zeker niet laten passeren.. Indien er geen gevolgen zijn voor hun, bestaat de kans dat dit zal blijven gebeuren.
 
het helpt evenzeer niet dat ik eigenlijk graag gezien ben op mijn werk door mijn meerderen, het toeval treft dat dat allemaal blanken zijn
Dat geloof je toch zelf niet?
Nu, los daarvan, ik zou het ook niet zomaar laten passeren. Is uiteindelijk een belediging die kan tellen, en voor zover ik kan opmaken uit uw verhaal ook compleet ongegrond.
 
Dat geloof je toch zelf niet?
Nu, los daarvan, ik zou het ook niet zomaar laten passeren. Is uiteindelijk een belediging die kan tellen, en voor zover ik kan opmaken uit uw verhaal ook compleet ongegrond.
Wat geloof ik zelf niet? :)

Ik heb idd zelden woorden of een conflict met iemand en ben nu niet de moeilijkste om mee samen te werken. Krijg geregeld wel complimenten van mijn oversten, en dat steekt blijkbaar bij anderen.. Dat geeft mijn baas ook als 'excuus' aan.
 
Wat geloof ik zelf niet? :)
Dat al uw oversten "toevallig" blank zijn. Enkele decennia aan gefaald immigratie- en integratiebeleid is heus geen toeval hoor, maar los daarvan ben ik het dus wel met u eens dat men die frustratie niet op u moet uitwerken en dat ge dus volledig in uw recht zijt.
 
Dit is wat ons te wachten staat binnen x aantal jaar. Heb heel wat collega's in Zuid-Afrika en daar is het ook al jaren aan de gang.
 
Dat al uw oversten "toevallig" blank zijn. Enkele decennia aan gefaald immigratie- en integratiebeleid is heus geen toeval hoor, maar los daarvan ben ik het dus wel met u eens dat men die frustratie niet op u moet uitwerken en dat ge dus volledig in uw recht zijt.
Mijn collegas in de VS waren veel diverser dan hier (zwarten, latino's, aziaten, etc...). Maar weet ge wat mij op viel? Dat waren gewoon allemaal Amerikanen maar met verschillende kleuren. Opgeleid, gemotiveerd, collegiaal. Ik kon daarmee 's avonds een pint gaan pakken en over diverse onderwerpen praten zonder dat er iemand zich moest positioneren als wannabe-artiest of alfa-male.
Door de band genomen zit er hier nog veel hardere de Afrikaanse mentaliteit in, dat functioneert gewoon niet in onze maatschappij.
 
Mijn collegas in de VS waren veel diverser dan hier (zwarten, latino's, aziaten, etc...). Maar weet ge wat mij op viel? Dat waren gewoon allemaal Amerikanen maar met verschillende kleuren. Opgeleid, gemotiveerd, collegiaal. Ik kon daarmee 's avonds een pint gaan pakken en over diverse onderwerpen praten zonder dat er iemand zich moest positioneren als wannabe-artiest of alfa-male.
Door de band genomen zit er hier nog veel hardere de Afrikaanse mentaliteit in, dat functioneert gewoon niet in onze maatschappij.

De realiteit is zelden zo zwart-wit. Hoe komt dat? Waarom is dat in de Verenigde Staten anders? Is dat omdat de diversere steden en bedrijven daar meer gewoon zijn? Omdat ze misschien daar meer open en rechtuit zijn? Of omdat geïntegreerde personen als één van hen beschouwt worden en dus als volledige Amerikanen worden gezien?

Als ik een persoonlijke anekdote mag gebruiken, zelf geboren in België als een kind van migranten. Ik voel mij helemaal verbonden met de westerse samenleving en manier van leven. Ik kan mij niets anders voorstellen en voel mij dus ook Belg en gedraag mij als Belg. Desondanks maken bv. mijn Belgische collega's dikwijls mopjes in de vorm van stereotypische gedragingen, spraak, taal etc. zogenaamd als iemand met dezelfde afkomst als mijn ouders. Ook bij recente gebeurtenissen met betrokkenen die niet als echte Belg overkomen, worden er in humoristische of serieuze zin vragen over gesteld alsof ik erbij betrokken was.

Het gevolg is: het gevoel niet als Belg beschouwt te worden, maar meer als vreemde en wat ik niet ben. Het gevoel van eenzaamheid en er niet helemaal bij te horen. In het omgekeerde geval (een Belg in een groepje van allochtonen) worden ook misschien dezelfde gevoelens ervaren.

Als ik denk als een belg, mij gedraag en voel als een Belg, waarom steeds het overmatig doen van stereotypische humor en andere gedragingen? Hoe zorg je ervoor dat ongeacht de kleuren iedereen Belg is en zich ook zo voelt, als bij een persoon de nadruk steeds word gelegd op wat hij niet is en al wat niet Belgisch is? Ik vind het bizar, alsof men opzettelijk het omgekeerde van integratie wilt bereiken.
 
Sommige van mijn collega's van vreemde origine hebben ook van die negatieve overtuigingen zoals bv. dat ze het vuile of meeste werk moeten doen en dat Belgen doorgaans racist zijn. Sinds de Corona epidemie zijn er meer negatieve gedachten en gevoelens. Het lukt mij niet om ze op andere en positievere gedachten te brengen. Racisme is een groot woord. Ik geloof dat de meeste Belgen gewoon goede mensen zijn, maar dat men soms gewoon niet beter weet als het aankomt op wat er word gezegd. België is een ingewikkeld land. Zo open en positief zijn Belgen in het algemeen nu ook weer niet in vergelijking met andere landen. Diepgaande relaties ontwikkelen en onderhouden is dus ook niet gemakkelijk. Toch is het hier verdomd goed, ondanks het kut weer. Ik kan snel een afspraak maken bij de huisarts waar ik weinig voor moet betalen. Hetzelfde voor medicamenten. Ook studeren is betaalbaar. De sociale voorzieningen zijn hier doorgaans echt wel goed. Tevergeefs, het lijkt op dove oren toe te komen.

TS, stel uzelf assertief op. Maak op een respectvolle manier duidelijk wat u stoort, maar stel uzelf ook open om te luisteren naar hun zijde. Als je enkel stuit t.o.v. onbegrip, dan zou ik andere acties ondernemen.

- Probeer het meest zo goed mogelijk intern te behandelen.
- Meld het bij Unia, zij adviseren en begeleiden je.
- Is het ondragelijk? Probeer te veranderen van team/shift/afdeling/werkplaats.

Wanneer stapt Unia naar de rechtbank?

Wat gebeurt er met je melding?
 
De realiteit is zelden zo zwart-wit. Hoe komt dat? Waarom is dat in de Verenigde Staten anders? Is dat omdat de diversere steden en bedrijven daar meer gewoon zijn? Omdat ze misschien daar meer open en rechtuit zijn? Of omdat geïntegreerde personen als één van hen beschouwt worden en dus als volledige Amerikanen worden gezien?

Als ik een persoonlijke anekdote mag gebruiken, zelf geboren in België als een kind van migranten. Ik voel mij helemaal verbonden met de westerse samenleving en manier van leven. Ik kan mij niets anders voorstellen en voel mij dus ook Belg en gedraag mij als Belg. Desondanks maken bv. mijn Belgische collega's dikwijls mopjes in de vorm van stereotypische gedragingen, spraak, taal etc. zogenaamd als iemand met dezelfde afkomst als mijn ouders. Ook bij recente gebeurtenissen met betrokkenen die niet als echte Belg overkomen, worden er in humoristische of serieuze zin vragen over gesteld alsof ik erbij betrokken was.

Het gevolg is: het gevoel niet als Belg beschouwt te worden, maar meer als vreemde en wat ik niet ben. Het gevoel van eenzaamheid en er niet helemaal bij te horen. In het omgekeerde geval (een Belg in een groepje van allochtonen) worden ook misschien dezelfde gevoelens ervaren.

Als ik denk als een belg, mij gedraag en voel als een Belg, waarom steeds het overmatig doen van stereotypische humor en andere gedragingen? Hoe zorg je ervoor dat ongeacht de kleuren iedereen Belg is en zich ook zo voelt, als bij een persoon de nadruk steeds word gelegd op wat hij niet is en al wat niet Belgisch is? Ik vind het bizar, alsof men opzettelijk het omgekeerde van integratie wilt bereiken.

Ik vind het heel erg voor jou, maar dit komt omdat een deel van de mensen in België met allochtone afkomst, ook al is men officieel Belg, niet geïntegreerd is en het zijn net die mensen die in de spotlights lopen. Uiteindelijk wordt er dan veralgemeend, wat niet de bedoeling kan zijn, maar wel natuurlijk is.

Dit werkt ook omgekeerd. Een blanke Belg wordt snel als racist beschouwd (ook een veralgemening) door anderskleurigen, omdat de racistische opmerkingen die ze te horen hebben gekregen altijd van blanken kwamen. Ik heb directe Marokkaanse collega's die perfect geïntegreerd zijn, die mij alles mogen vragen en waarbij ik zo'n mopjes zeker nooit zou maken. Echter, de weinige agressie (waaronder het tot bloedens toe in elkaar geslagen worden zonder enige aanleiding) en oneerlijke behandeling (waaronder in het zak gezet worden, bestolen worden) die ik in mijn leven al heb meegemaakt, was altijd bij anderskleurigen. Dat zorgt er dus ook voor dat ik bij anderskleurigen zeer wantrouwig ben als ik ze niet ken, terwijl ik dat bij blanken niet ben. Is dat terecht? Misschien niet, maar dat is hoe een menselijk brein werkt. Als je met bepaalde zaken en/of bevolkingsgroepen negatieve herinneringen hebt, ga je automatisch wantrouwig zijn bij die zaken/bevolkingsgroepen en/of ze zelfs mijden.

Bij mij heeft dit te maken met persoonlijke ervaringen, maar mensen zien in de media tegenwoordig alsmaar meer rellen/misdaden waarbij dikwijls vooral (of zelfs enkel) allochtone mensen betrokken zijn. Zij gaan dus automatisch ook die associatie maken. Niet omdat ze dit willen, maar omdat ons brein zo werkt om ons te beschermen.

Is dit dan racisme? Ben ik dan racistisch? Mijn inziens niet. Maar leuk is het natuurlijk niet voor de anderskleurige medemensen die het wel goed bedoelen. Net zoals het niet leuk is om als blanke als racist gezien te worden door anderskleurigen en zich te moeten verantwoorden voor de minste veroordeling van bepaald gedrag bij anderskleurigen.

Over dat laatste kwam ik vandaag nog een imo interessant artikel tegen:
 
Bedankt voor jullie advies. We zijn ondertussen wat off-topic gegaan. Wat me desondanks stoort is dat er -niet alleen hier- continu wordt gezegd "luister eens naar hun kant".

Ik ben serieus bereid om naar hun kant te luisteren, maar dan moet de dader uiteraard eerst naar voor treden, pas dan kan er gepraat worden :) niet achter een pak kleurpotloden.

Het stoort me enorm dat ik continu zou moeten mijn eigen gedrag in vraag stellen (terwijl ik trouwens zelden tot nooit een conflict heb gehad met iemand) terwijl ik gewoon slachtoffer ben van een laffe daad. Vooralsnog moeten wij continu ons eigen gedrag in vraag stellen om dat soort laffe acties te verantwoorden. Dat is voor mij absurd. Stel je eens voor dat een blanke zoiets doet, zouden zij dan hun gedrag in vraag stellen?
 
Vooralsnog moeten wij continu ons eigen gedrag in vraag stellen om dat soort laffe acties te verantwoorden. Dat is voor mij absurd. Stel je eens voor dat een blanke zoiets doet, zouden zij dan hun gedrag in vraag stellen?
niet zo zwart wit zien... "moeten" "continu"

En ja, als mensen aangevallen worden op iets, stellen ze meestal ook hun eigen gedrag in vraag (al dan niet langdurig/grondig), dat is een natuurlijke reactie, los of dat nu racisme is of iets anders. Dat heeft niks met blanke/zwarte te maken.
 
Terug
Bovenaan