Sterke toename invaliden: burn-outs en depressie

Dit is nu wel het slechtste voorbeeld dat je kan geven. Je mag nog zoveel potjestraining doen als je wil, sommige kinderen zijn nu eenmaal pas later zindelijk dan andere en het is doodnormaal dat er een deel kinderen niet zindelijk is op het moment dat ze starten in de peuterklas. Dat vingerwijzen naar ouders vind ik een triestige evolutie. De problematiek hier is niet dat ouders een bende leegaards zijn maar dat er te weinig volk in de kleuterklassen staat plus de gekende tekorten in de kinderopvang waardoor kinderen op 2,5 jaar moeten doorstromen naar het onderwijs, ook als ze daar nog niet klaar voor zijn.

Los daarvan: Er wordt door ouders en in het algemeen de hele maatschappij te vaak naar scholen gewezen die het maar moeten oplossen. Dat is niet alleen omdat ouders geen goesting hebben om hun kinderen op te voeden (zo zijn er zeker ook) maar evengoed omdat mensen de dag van vandaag zodanig veel bordjes moeten omhooghouden dat ze niet meer alles kunnen dragen. En dat is een complexe problematiek met factoren zoals een samenleving die veel ingewikkelder is geworden en veel meer van mensen verwacht, meer individualisme waardoor mensen er vaker alleen voor staan, éénoudergezinnen, grootouders die later op pensioen moeten en daardoor de zorg voor kinderen niet mee kunnen dragen enzoverder enzovoort.

Bij ons op school worden er geen pampers aangedaan in de instapklas.
Als je kind niet zindelijk is plast/kakt het paar keer per dag in zijn broek tot het wel zindelijk is.

Lijkt toch vrij goed te werken. Ze doen er dan ook niet moeilijk over dat er ongelukjes zijn (onze zoon had de eerste 3 weken meerdere ongelukjes per dag, ondanks dat hij wel relatief zindelijk was), maar zowel kind als ouder ondervinden meer negatieve gevolgen aan het niet zindelijk zijn (als ouder continu kleren moeten wassen) en dan gaat het sneller.
 
maar zowel kind als ouder ondervinden meer negatieve gevolgen aan het niet zindelijk zijn (als ouder continu kleren moeten wassen) en dan gaat het sneller.
Niet per sé, hangt af van kind tot kind. Hier: Geen pampers op school. Zoon 1 zindelijk als hij naar de peuterklas ging. Zoon 2 heeft een heel schooljaar vrijwel elke dag één of meerdere accidentjes gehad. Potjestraining à volonté, hij kon het gewoon nog niet 🤷‍♂️

Maar swat, ben hier ferm offtopic aan het gaan.
 
Toch wel, antwoord er nu maar op.

Er zijn toch talloze scenario’s waar een kind een andere behandeling krijgt of anders bekeken wordt omdat de ouders iets verklaren?
Ik zal nu twee triviale voorbeelden geven, die je ook gewoon zelf had kunnen bedenken.

Feest met de kinderen bij, ouders met een heel druk kind die de boel op stelten zet en zaken afbreekt.
Ja hij heeft ADHD, je moet hem gewoon leren doen. Mensen nemen dat voor lief en laten hem doen.

Het is bosklasse, ouders zeggen dat het kind allergisch is aan gras en niet kan deelnemen aan de spelletjes.
Kind moet niet deelnemen aan de spelletjes.

Hoeveel keer ik vroeger mijn vader geen briefje heb laten schrijven om sport x niet te moeten doen tijdens LO, ik kan het niet meer tellen denk ik.
 
Er zijn toch talloze scenario’s waar een kind een andere behandeling krijgt of anders bekeken wordt omdat de ouders iets verklaren?
Ik zal nu twee triviale voorbeelden geven, die je ook gewoon zelf had kunnen bedenken.

Feest met de kinderen bij, ouders met een heel druk kind die de boel op stelten zet en zaken afbreekt.
Ja hij heeft ADHD, je moet hem gewoon leren doen. Mensen nemen dat voor lief en laten hem doen.
Dit vind ik persoonlijk een gek voorbeeld. Je hebt mensen die mensen er op aanspreken als hun kind zich niet gedraagd, en ge hebt mensen die mensen daar niet op aanspreken. Maar als iemand aangesproken wordt en je zegt dan "ja maar wij aanbidden het vliegend spaghettimonster" dan heeft dat evenveel effect als zeggen dat hij ADHD heeft.
Het is bosklasse, ouders zeggen dat het kind allergisch is aan gras en niet kan deelnemen aan de spelletjes.
Kind moet niet deelnemen aan de spelletjes.

Hoeveel keer ik vroeger mijn vader geen briefje heb laten schrijven om sport x niet te moeten doen tijdens LO, ik kan het niet meer tellen denk ik.
Nu, de discussie is begonnen bij "die mensen dan speciale gunsten en diensten nodig hebben in pakweg het hoger onderwijs".

Ja, er zullen gevallen zijn waarbij er op vraag van ouders anders gehandeld wordt, maar dat staat volgens mij voor een groot stuk los van labels. En dan is het nog zien of je dat echt kunt benoemen als "speciale gunsten en diensten". Is dat echt iets waar het kind voordeel uit haalt door anders behandeld te worden? Hoe is het kind bevoordeeld door niet mee te doen met spelletjes of niet mee te moeten doen met LO?

Misschien is dat stukje wat verloren gegaan, maar de discussie die hier aan vooraf ging was vooral het misbruiken ten voordele van iets. Het " beschermen van kinderen" zei je zelf, dus ik dacht ook dat je bedoelde "ten voordele van iets". Of zo interpreteerde ik het toch. Enkel als een ouder zegt dat er dyslexie heeft, zal het geen extra voordelen krijgen op een toets bv.
 
Er zijn toch talloze scenario’s waar een kind een andere behandeling krijgt of anders bekeken wordt omdat de ouders iets verklaren?
Ik zal nu twee triviale voorbeelden geven, die je ook gewoon zelf had kunnen bedenken.

Feest met de kinderen bij, ouders met een heel druk kind die de boel op stelten zet en zaken afbreekt.
Ja hij heeft ADHD, je moet hem gewoon leren doen. Mensen nemen dat voor lief en laten hem doen.

Het is bosklasse, ouders zeggen dat het kind allergisch is aan gras en niet kan deelnemen aan de spelletjes.
Kind moet niet deelnemen aan de spelletjes.

Hoeveel keer ik vroeger mijn vader geen briefje heb laten schrijven om sport x niet te moeten doen tijdens LO, ik kan het niet meer tellen denk ik.
Dus je begint met "moeten we de lat lager leggen", "mensen beschermen", "wat met de arbeidsmarkt"...en dan kom je af met een kinderfeestje, spelletjes tijdens bosklasse (wegens een potentiële allergie), en hoe je vader briefjes schreef voor LO (we hebben voor jou de lat dan lager gelegd lijk je te denken).

Laat de arrogante toon maar vallen hoor.
 
Er zijn toch talloze scenario’s waar een kind een andere behandeling krijgt of anders bekeken wordt omdat de ouders iets verklaren?
Ik zal nu twee triviale voorbeelden geven, die je ook gewoon zelf had kunnen bedenken.

Feest met de kinderen bij, ouders met een heel druk kind die de boel op stelten zet en zaken afbreekt.
Ja hij heeft ADHD, je moet hem gewoon leren doen. Mensen nemen dat voor lief en laten hem doen.
Ik heb ADHD, ik heb als kind effectief gehoord: "Ik mag niet meer spelen met jou van mijn mama want ze vindt jou te bruut". Het is niet omdat ouder A iets "verklaart" over zijn kind, dat ouder B diezelfde mantel der liefde boven zal halen hoor. Een kutkind blijft een kutkind, of dat nu een label heeft of niet. En als ik dat kutkind niet in mijn buurt wil, dan gaat een label daar niets aan veranderen.
Het is bosklasse, ouders zeggen dat het kind allergisch is aan gras en niet kan deelnemen aan de spelletjes.
Kind moet niet deelnemen aan de spelletjes.
... Als die een medisch attest kan voorleggen van de huisarts die dat staaft. Of de leerkrachten vragen in dat geval aan de ouders om het kind niet mee te sturen op bosklassen.
Hoeveel keer ik vroeger mijn vader geen briefje heb laten schrijven om sport x niet te moeten doen tijdens LO, ik kan het niet meer tellen denk ik.
Ik heb enkel mijn turnlessen mogen skippen met medisch attest. Enige uitzondering: zwemlessen als je menstrueert. Dan is het wél ok om een briefje van de ouders voor te leggen. Voor al de rest: briefje van de dokter die zegt dat je A, B of C niet mag doen of je krijgt een onvoldoende.
 
Laat de arrogante toon maar vallen hoor.
Euhm, ik ben even niet goed mee :wtf:
Nergens sla ik enige arrogante toon aan. Ik snap niet waar je dat vandaan haalt.
Toch een hoogst bizarre manier van discussiëren, maar goed ik zal toch nog een oprechte poging doen.

Dus je begint met "moeten we de lat lager leggen", "mensen beschermen", "wat met de arbeidsmarkt"...en dan kom je af met een kinderfeestje, spelletjes tijdens bosklasse (wegens een potentiële allergie), en hoe je vader briefjes schreef voor LO (we hebben voor jou de lat dan lager gelegd lijk je te denken).

Ik zal even mijn initiële post parafraseren en meer duiding geven.
Het ging mij in de eerste plaats over dat die specifieke leerstoornissen bestaan en dat kinderen daar effectief mee te maken hebben.
Dat het niet iets is wat verzonnen is.
Waar het om ging was of we onze structuren en onze verwachtingen lager moeten leggen om tegemoet te komen aan deze leerstoornissen.
Of moeten we zeggen dat deze stoornissen nu eenmaal een impact hebben op wat je kan bereiken op school en op de werkvloer. Dat de snelheid waarmee leerstof behandeld en beproefd wordt nu eenmaal universeel is voor iedereen met of zonder leerstoornis. En dat het vooral van belang is om talenten te ontdekken.
Iemand met dyslexie zal misschien nooit een copywriter of groot tekstschrijver worden. Iemand met dyscalculie nooit een ingenieur of een econoom. Iemand met een andere stoornis misschien nooit een hoger onderwijs diploma.
Maar de vraag is of dat moet?

... Als die een medisch attest kan voorleggen van de huisarts die dat staaft. Of de leerkrachten vragen in dat geval aan de ouders om het kind niet mee te sturen op bosklassen.

Ik heb enkel mijn turnlessen mogen skippen met medisch attest. Enige uitzondering: zwemlessen als je menstrueert. Dan is het wél ok om een briefje van de ouders voor te leggen. Voor al de rest: briefje van de dokter die zegt dat je A, B of C niet mag doen of je krijgt een onvoldoende.
De vraag was waar kinderen een andere behandeling krijgen als de ouders iets verklaren.
Dat waren twee voorbeelden waar dat het geval zou kunnen zijn. Ja er zullen scholen en leerkrachten zijn die handelen zoals jij beschrijft.
Maar er zullen ook gewoon scholen en leerkrachten zijn die gewoon enkel maar uit gaan van wat de ouder zegt zonder enig attest of aftoetsing of het wel klopt.
Hoe en wat doet daarin niet ter zake. Het waren louter voorbeelden waarin het wel kan.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik moet nog 27j werken en ik betrap me er nu al op dat ik denk: “fck, weer een wijziging”.
Hier hebben ze elk jaar het nieuwe goud gevonden. Dus elk jaar een nieuwe tool en/of omgeving, want nieuw is beter (dat is het moto). Ik ben mee met alles, maar dat is om gek van te worden.

En inwendig denk ik: Ik vind het nieuw systeem fucking slechter dan het vorige, waarom weeral 'ne zinloze move'?
Ironisch genoeg als ik dan eens persoonlijk een tool slecht vind, en ik zaag erover (met onderbouwing, ik maak daar dan een echte case van), jaren later gebruiken wij die tool dan nog wel. :rofl:

Hier nog 19 jaar (in praktijk stop ik er na 16 jaar mee).
 
Allez een onderdeel van het plan van onze minister om dit iets meer onder controle te krijgen. Dus de werkgever ook de 2de maand te laten opdraaien voor de kost van de ziekten voordat de overheid tussenkomt (in nederland is de periode dat de werkgever betaalt zelfs 2 jaar)


Hij laat een groot stuk van de overheidsbesparing (420 miljoen) wel terugvloeien naar een reductie op de patronale bijdragen op 1 of andere manier.
 
weet je toevallig ook of dat enig effect heeft?
Las dat ook maar in het artikel.

Maar als ik het even opzoek lijkt het een positief effect te hebben (maar mogelijks ook een negatief bijeffect maar weet niet direct of daar enig verder onderzoek naar gebeurd is noch wat de optimum versie is (vb 6 maand, 1 jaar, 10 jaar...)).
 
weet je toevallig ook of dat enig effect heeft?
In Nederland is er veel meer sprake van geleidelijk opbouwen, vaak begint men na burn-out bvb met een paar weken slechts 2u per week naar het werk te gaan, dan dit evalueren met de arbeidsgeneesheer, eventueel opbouwen met 1 of enkele uurtjes meer,...

Hier in België is het doorgaans herstarten aan minimum 50%, kan je dat niet aan, blijf dan maar thuis!

Persoonlijk veel meer fan van het Nederlands model van reïntegratie.
Maar dat staat op zich los van wie betaalt als je ziek bent maar heeft meer te maken met een mentaliteitswijziging.
 
Wat je voorstelt, is dus exact wat er gebeurt: iemand met kennis van zaken kijkt wat je hebt en schrijft je dan maatwerk voor als behandeling.
Voor ADHD werkt X (volgens jou die drie stappen, maar volgens iedereen die het al heeft getest niet, maar oké), voor depressie niet. Dus heb je een label nodig om te kijken bij welke soort mogelijkheden je wél zit.

En natuurlijk ligt het niet zo vast. Maar het feit dat jij al zo in labeltjes zit te denken, laat gewoon zien dat je niet mee bent met hoe het werkt. De meest gehoorde klacht van patiënten is net dat ze niét zo'n labeltje krijgen. Iedereen is ernaar op zoek, want dat geeft tenminste enige houvast en geeft de illusie (ja, jammer genoeg vaak de illusie) dat er een gemakkelijke oplossing is.

Zo goed als alle psychologen en psychiaters zullen het eens zijn dat die labels helemaal niet zo eenduidig zijn, en hoogstens een indicatie kunnen geven van in welk spoor je moet denken voor mogelijke oplossingen en manieren om ermee om te leren gaan. Want jouw puntje drie, "vertrouwen geven dat ze het wel kunnen", is exact dat. Opnieuw bewijst dat voor mij dat je nog nooit in aanraking bent gekomen met psychiatrie of psychologie. Door tools aangereikt te krijgen, kun je beter om met de werkelijkheid en krijg je dat vertrouwen terug.

Een label staat dat niet in de weg, maar werkt inderdaad ook een beetje contraproductief. Daarom wordt het alleen maar gebruikt wanneer het niet anders kan, en wordt de context goed genoeg geduid als dat label gebruikt wordt. Maar die duiding wordt hier telkens weggelaten, die context wordt weggelaten. En de kennis van degene die het label opplakt wordt weggelaten. Maar het "wereldschokkende" inzicht dat symptomen fluctueren, is bekend bij elke psycholoog die géén spijker in zijn hersens en een in elk oog. Die houden daar rekening mee.

Dus je voert een strijd tegen een vorm van psychiatrie die niet bestaat, op basis van argumenten die niet kloppen tegen een stelling die niemand inneemt.
Ik snap ergens wel wat @Bart Goor zegt over het psychisch lijden na een diagnose. Want toen ik te weten kwam als 12 jarige dat ik autisme heb, vond ik dat niet leuk. Ik heb mij er heel lang slecht over gevoeld omdat ik "iets" heb. Ik voelde er juist pas nog meer abnormaal door terwijl ik ervoor van mezelf dacht dat ik wat "een beetje raar"was en voor de rest normaal en meer niet.
 
In Nederland is er veel meer sprake van geleidelijk opbouwen, vaak begint men na burn-out bvb met een paar weken slechts 2u per week naar het werk te gaan, dan dit evalueren met de arbeidsgeneesheer, eventueel opbouwen met 1 of enkele uurtjes meer,...

Hier in België is het doorgaans herstarten aan minimum 50%, kan je dat niet aan, blijf dan maar thuis!

Persoonlijk veel meer fan van het Nederlands model van reïntegratie.
Maar dat staat op zich los van wie betaalt als je ziek bent maar heeft meer te maken met een mentaliteitswijziging.
Tgoh, langs de andere kant. Hoe kan iemand integreren op 2 uur per week? Die persoon kan toch 0,0 inwerken, geen nut bijdragen of wat dan ook. Ik snap ook wel dat werkgevers niet springen voor iemand die 2 uur per week binnenkomt, dan kan die persoon inderdaad net zo goed thuis blijven.
 
Tgoh, langs de andere kant. Hoe kan iemand integreren op 2 uur per week? Die persoon kan toch 0,0 inwerken, geen nut bijdragen of wat dan ook. Ik snap ook wel dat werkgevers niet springen voor iemand die 2 uur per week binnenkomt, dan kan die persoon inderdaad net zo goed thuis blijven.
Behalve dat die persoon uiteindelijk misschien een stabielere en gezondere werknemer wordt dankzij het tragere traject?
 
Tgoh, langs de andere kant. Hoe kan iemand integreren op 2 uur per week? Die persoon kan toch 0,0 inwerken, geen nut bijdragen of wat dan ook. Ik snap ook wel dat werkgevers niet springen voor iemand die 2 uur per week binnenkomt, dan kan die persoon inderdaad net zo goed thuis blijven.
Het concept is geleidelijk aan opbouwen maar dat veel vroeger doen natuurlijk dan hier in België. Natuurlijk is die geen volwaardige werkkracht op dat moment. Maar hier is het soms maandenlang thuis blijven, starten aan 50%, voelen dat het niet lukt en na 3 maanden weer crashen.
Dan is het toch veel logischer om na 6 weken 1x per week langs te gaan op een rustig moment, misschien aan 5 maanden 3x per week 3u te gaan werken (en effectief werken dan) en zo te blijven opbouwen of het aantal uren dat wel werkt aan te houden. Dat is beter voor zowel de organisatie als de patiënt zelf he.
 
Behalve dat die persoon uiteindelijk misschien een stabielere en gezondere werknemer wordt dankzij het tragere traject?
Ik zeg niet dat het niet geleidelijk moet zijn he. Maar maar er dan op z'n minst een halve dag per week van. Als je die stap nog niet kan maken gaat die 2 uur per week ook niet lukken.
 
Terug
Bovenaan