Terreur in Frankrijk

scriptkiddie

Well-known member

Het zal uw partner maar zijn die naast u op straat wordt doodgestoken tijdens een citytripje Parijs.

De politiebron verduidelijkte dat de aanvaller in Frankrijk geboren is en de Franse nationaliteit heeft. De man zou, nog volgens de politiebron, verklaard hebben dat hij niet kon verdragen dat in de hele wereld moslims vermoord worden.

Een zegsman maakte bekend dat de verdachte in 1997 geboren is in Frankrijk en de Franse nationaliteit heeft. In 2016 werd hij veroordeeld tot vier jaar cel omdat hij plannen had om een aanslag te plegen. “Hij heeft die celstraf uitgezeten, en werd opgevolgd omdat hij zware psychiatrische problemen had”, zei Darmanin. “Hij werd psychiatrisch en neurologisch behandeld.”

Het gaat hier dus om een Fransman die in Frankrijk geboren is. En hij had zijn celstraf voor een vorige geplande aanslag volledig uitgezeten en zijn psychiatrische behandeling gevolgd. Wat kan je dan als staat nog doen om je bevolking te beschermen?
 

Het zal uw partner maar zijn die naast u op straat wordt doodgestoken tijdens een citytripje Parijs.



Het gaat hier dus om een Fransman die in Frankrijk geboren is. En hij had zijn celstraf voor een vorige geplande aanslag volledig uitgezeten en zijn psychiatrische behandeling gevolgd. Wat kan je dan als staat nog doen om je bevolking te beschermen?
Nog wat extra's uit dit artikel:
De verdachte, een in Frankrijk geboren 26-jarige man, werd in 2016 veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf voor het plannen van een aanslag, en stond daarom op een terreurlijst van de Franse veiligheidsdiensten.
Eerder zei een politiebron tegen persbureau AFP dat de dader bekendstaat als radicale islamist en psychiatrische patiënt. De man zou, volgens dezelfde politiebron, verklaard hebben dat hij niet kon verdragen dat in de Gazastrook en in Afghanistan moslims gedood worden en dat hij als martelaar wilde sterven. Met name Frankrijk zou volgens hem ‘medeplichtig’ zijn aan de oorlog van Israël in Gaza, aldus Darmanin.
 
Hoe komt het toch dat het vaak Frankrijk is waar zulke terreurdaden gepleegd worden?
Het is mss buikgevoel, maar lijkt proportioneel veel terreur daar. Charlie Hebdo, Bataclan, promenade in Nice, Paty, die priester die doodgestoken werd, leraar in Arras, nu dit, etc.
Zijn daar al studies van wat een eventuele verklaring kan zijn? Gewoon door het grotere bevolkingsaantal?
 
Hoe komt het toch dat het vaak Frankrijk is waar zulke terreurdaden gepleegd worden?
Het is mss buikgevoel, maar lijkt proportioneel veel terreur daar. Charlie Hebdo, Bataclan, promenade in Nice, Paty, die priester die doodgestoken werd, leraar in Arras, nu dit, etc.
Zijn daar al studies van wat een eventuele verklaring kan zijn? Gewoon door het grotere bevolkingsaantal?

Volgens wikipedia ligt de intentional homicide rate voor Frankrijk nochtans op dezelfde hoogte als die voor Belgie. Zal dus vooral perspectief zijn.

Want, laat ons eerlijk zijn, hoewel een ramp voor de betrokkenen, we spreken hier over 1 dodelijk slachtoffer. Terreuraanval kopt heel spectaculair in de kranten maar uiteindelijk is er 1 iemand overleden middels opzettelijke doodslag in een metropool van 10 miljoen mensen. Dat gebeurt in Belgie ook elke 2 dagen.
 
Volgens wikipedia ligt de intentional homicide rate voor Frankrijk nochtans op dezelfde hoogte als die voor Belgie. Zal dus vooral perspectief zijn.

Want, laat ons eerlijk zijn, hoewel een ramp voor de betrokkenen, we spreken hier over 1 dodelijk slachtoffer. Terreuraanval kopt heel spectaculair in de kranten maar uiteindelijk is er 1 iemand overleden middels opzettelijke doodslag in een metropool van 10 miljoen mensen. Dat gebeurt in Belgie ook elke 2 dagen.

Een volstrekt, ongepaste vergelijking natuurlijk.

Terreur is niet hetzelfde als moord.
Een slachtoffer dat wordt uitgekozen louter omdat het een ongelovige is, is niet hetzelfde als een afrekening in het drugsmilieu. Is zelfs niet hetzelfde als een partnermoord (wat ook niet goed te praten valt).

Plus uw cijfers zitten er langs, in Parijs wonen er eerder 2 miljoen mensen, géén 10 miljoen.
België met z'n 11 miljoen inwoners is ook geen metropool.

Voorkombare doden zijn ook nog steeds voorkombare doden.
We proberen verkeersdoden te voorkomen met strengere regels.
Ik zie niet in waarom we terreurslachtoffers moeten beschouwen dat een kwestie van perspectief is.
 
Hoe komt het toch dat het vaak Frankrijk is waar zulke terreurdaden gepleegd worden?
Het is mss buikgevoel, maar lijkt proportioneel veel terreur daar. Charlie Hebdo, Bataclan, promenade in Nice, Paty, die priester die dooFdgestoken werd, leraar in Arras, nu dit, etc.
Zijn daar al studies van wat een eventuele verklaring kan zijn? Gewoon door het grotere bevolkingsaantal?
Dat heeft meerdere redenen maar één van de recente hoofdredenen is dat Frankrijk actief betrokken was bij de aanval op IS in Syrië. IS-strijders nemen dus wraak en over land geraak je vanuit Syrië relatief gemakkelijk in Frankrijk om een terroristische aanslag te plegen.

Een 2e reden is omdat er vanuit Frankrijk nogal wat jongeren, vaak opgehitst door social media, zijn vertrokken om te gaan vechten in Syrië. Een deel sterft, maar een deel komt ook terug. Van zij die terugkomen is er een aanzienlijk deel getraumatiseerd en nog verder geradicaliseerd. Dat is in combinatie met de sociale achterstand in buitenwijken (de "banlieu's") een gevaarlijke cocktail.

In een iets verder verleden was de oorlog Frankrijk - Algerije ook een boosdoener.

En neen enkele van die redenen praat een aanslag goed, voor iemand hier weer woorden in m'n mond legt.
 
Laatst bewerkt:
Een volstrekt, ongepaste vergelijking natuurlijk.

Terreur is niet hetzelfde als moord.
Een slachtoffer dat wordt uitgekozen louter omdat het een ongelovige is, is niet hetzelfde als een afrekening in het drugsmilieu. Is zelfs niet hetzelfde als een partnermoord (wat ook niet goed te praten valt).

Plus uw cijfers zitten er langs, in Parijs wonen er eerder 2 miljoen mensen, géén 10 miljoen.
België met z'n 11 miljoen inwoners is ook geen metropool.

Voorkombare doden zijn ook nog steeds voorkombare doden.
We proberen verkeersdoden te voorkomen met strengere regels.
Ik zie niet in waarom we terreurslachtoffers moeten beschouwen dat een kwestie van perspectief is.

De metropool Parijs heeft 13 miljoen inwoners: https://en.wikipedia.org/wiki/Paris

De vraag was waarom er zoveel in Frankrijk gebeurt. De algemene homicide-cijfers duiden daarbij op het feit dat Frankrijk eigenlijk helemaal geen groot probleem heeft met dodelijke terreur, want dat hun cijfers helemaal niet verschillen (of niet veel) van hun buurlanden. Dus die "grote hoop terreurdoden" zijn dus eigenlijk vooral een opgeblazen item dan echt een Frans probleem.

Je dient van terreurslachtoffers niet een groter probleem te maken dan het is, that's all. Ondanks de gigantische media aandacht die het krijgt, is het slachtofferleed vrij beperkt.
 
De metropool Parijs heeft 13 miljoen inwoners: https://en.wikipedia.org/wiki/Paris

De vraag was waarom er zoveel in Frankrijk gebeurt. De algemene homicide-cijfers duiden daarbij op het feit dat Frankrijk eigenlijk helemaal geen groot probleem heeft met dodelijke terreur, want dat hun cijfers helemaal niet verschillen (of niet veel) van hun buurlanden. Dus die "grote hoop terreurdoden" zijn dus eigenlijk vooral een opgeblazen item dan echt een Frans probleem.

Je dient van terreurslachtoffers niet een groter probleem te maken dan het is, that's all. Ondanks de gigantische media aandacht die het krijgt, is het slachtofferleed vrij beperkt.

Willekeurige moorden, omwille van religieus extremisme is wel degelijk een categorie apart.
Volledig onschuldige slachtoffers die in een toeristische hot spot om het leven gebracht worden zijn wel degelijk iets apart van drugsdealers die elkaar overhoop schieten in de banlieues om de concurrentie uit te schakelen.

Dit niet zien is omdat je het bewust niet wilt zien.

Nu kan je het overigens minimaliseren omdat het inderdaad "maar" één slachtoffer is.

Als je dan toch naar het algemene homicide wilt kijken, dan leert een back of the envelope berekening mij dat in 2015 van het aantal moorden in Frankrijk er een goede 13% afkomstig was van terreuraanslagen. [bron, doe de berekening zelf maar]
Als je die terreuraanslag niet meetelt in de basisberekening maar het "background rate" van een ander jaar zou nemen, kom je zelfs eerder aan een kwart denk ik dan.


137 doden. 416 gewonden.

Slachtofferleed != beperkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Elke dode is er een teveel, maar op het einde van de dag sterven er ongeveer evenveel mensen in Frankrijk als in Belgie, dus dat Frankrijk een groot probleem heeft met moslimterreur, is toch gewoon iets dat extreem-rechts wil recupereren op de kap van het dodelijk slachtoffer.

Wat jij dan afkomt met al je whataboutisms, is eigenlijk vrij irrelevant. De bron die je aanhaalt, zit achter een paywall maar ik heb een gratis alternatief gevonden (https://www.macrotrends.net/countries/FRA/france/murder-homicide-rate), en 1 outlier maakt plots een statement niet correct of incorrect. Anders kan je evengoed stellen dat Noorwegen een heel onveilig land is om te bezoeken met een groot extreem-rechts geinspireerd terrorisme probleem omdat in 2011 de Breivik aanval een gigantische impact heeft gehad op hun jaarlijks homicide rate.
Meer zelfs, jouw argument bewijst eigenlijk gewoon mijn stelling want op die ene heel dodelijke aanslag na, zijn de cijfers continue in dalende lijn ondanks de (sociale) media hype de laatste jaren (vooral van rechterzijde) over dodelijke moslimterreur.
Vorig jaar in December 3 Koerden vermoord door een extreem-rechtse aanhanger in Parijs. Heeft Frankrijk een extreem-rechts probleem?
 
Elke dode is er een teveel, maar op het einde van de dag sterven er ongeveer evenveel mensen in Frankrijk als in Belgie, dus dat Frankrijk een groot probleem heeft met moslimterreur, is toch gewoon iets dat extreem-rechts wil recupereren op de kap van het dodelijk slachtoffer.
Een pleidooi om minder terreuraanslagen, meer veiligheid voor de bevolking is toch niet extreem rechts? Het zijn vaak ook geen autochtonen of blanken die slachtoffer worden van die terreuraanslagen. Zeker als een aanslag gebeurt op een luchthaven, op transport of in steden met een breed multiculturele achtergrond. Het slachtoffer in parijs was denk ik van indische afkomst?
 
Elke dode is er een teveel, maar op het einde van de dag sterven er ongeveer evenveel mensen in Frankrijk als in Belgie, dus dat Frankrijk een groot probleem heeft met moslimterreur, is toch gewoon iets dat extreem-rechts wil recupereren op de kap van het dodelijk slachtoffer.

Wat jij dan afkomt met al je whataboutisms, is eigenlijk vrij irrelevant. De bron die je aanhaalt, zit achter een paywall maar ik heb een gratis alternatief gevonden (https://www.macrotrends.net/countries/FRA/france/murder-homicide-rate), en 1 outlier maakt plots een statement niet correct of incorrect. Anders kan je evengoed stellen dat Noorwegen een heel onveilig land is om te bezoeken met een groot extreem-rechts geinspireerd terrorisme probleem omdat in 2011 de Breivik aanval een gigantische impact heeft gehad op hun jaarlijks homicide rate.
Meer zelfs, jouw argument bewijst eigenlijk gewoon mijn stelling want op die ene heel dodelijke aanslag na, zijn de cijfers continue in dalende lijn ondanks de (sociale) media hype de laatste jaren (vooral van rechterzijde) over dodelijke moslimterreur.
Vorig jaar in December 3 Koerden vermoord door een extreem-rechtse aanhanger in Parijs. Heeft Frankrijk een extreem-rechts probleem?

Ik zal je een illusie armer maken: ik heb er geen probleem mee extreemrechtse terreur als een probleem te labelen, zeker niet wanneer daar een gestructureerde ideologie achter zit die door velen gedeeld wordt en op éénzelfde manier in de praktijk wordt omgezet.
Om die reden is/was Anders Breivik natuurlijk wél een lone wolf, en is de terreur waar wij het hier over hebben dat niet.

Die aanslag op 3 december 2022? Staat overigens in een lijstje op Wikipedia:

Kijk ik ongeveer 5 jaar terug in de tijd vanaf deze trieste aanslag:

Dan tel ik op 20 terreurincidenten dat éne incident waar jij naar verwijst, als het enige extreemrechtse.
De overgrote meerderheid (ik denk zelfs ruim 18/20) zijn er die je kan linken aan "dodelijke moslimterreur" zoals jij het omschrijft.

Dat globale trends dalende zijn, doet hier in deze discussie niet ter zake want daar zijn andere oorzaken voor, die vele malen complexer zijn, zoals een betere economie, bv. het feit dat we geen lood meer in brandstof doen, if anything is die dalende globale trend een extra argument om extra hard toe te zien op trendbreuken en deze niet te minimaliseren door te stellen dat het globaal nogal meevalt.

Als het aantal doden door kanker globaal terugloopt door betere behandelingen, is dat geen reden om minder streng te zijn op roken.

Een pleidooi om minder terreuraanslagen, meer veiligheid voor de bevolking is toch niet extreem rechts? Het zijn vaak ook geen autochtonen of blanken die slachtoffer worden van die terreuraanslagen. Zeker als een aanslag gebeurt op een luchthaven, op transport of in steden met een breed multiculturele achtergrond. Het slachtoffer in parijs was denk ik van indische afkomst?

Dat is natuurlijk een valse debattechniek die je hier wel vaker ziet.
Ah, dat is ook een standpunt van extreemrechts!
Extreemrechts dat zijn voor een groot deel racisten en/of fascisten (en dat zijn slechte mensen met slechte meningen)!
Dus jouw standpunt moet ook wél verkeerd zijn!


Inderdaad, meer veiligheid voor de bevolking, zeker wanneer het aankomt op écht onnodige doden, zou echt niet alleen een extreemrechts standpunt mogen zijn.

Maar debatteren en steevast in het extreemrechts hoekje geduwd worden heeft eigenlijk geen zin, en is "vermoeiend."
 
1) Ik duw hier niemand in het extreemrechtsje hoekje, ik ben bezig over extreemrechts in het algemeen. Ik spreek hier specifiek er toch niemand op aan dat ze extreemrechts zijn, noch insinueer ik dat.
2) Langs de andere kant, ik heb nog nooit zo'n verborgen extreem-rechtse persoon als jou gezien. If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck, enzo. Maar goed, irrelevant hier.
3) Wederom een hoop irrelevante opmerkingen die helemaal niet van toepassing zijn op de boodschap die ik initieel overbreng. Ik heb jou bv helemaal niet gevraagd om extreem-rechts terreur te veroordelen. Wat de relevantie is dat die daad op wikipedia staat, ontgaat me ook. Dan ga jij even bepalen wat wel of niet terzake doet in een antwoord van mij aan een ander lid, knap van je. Ik heb ook nergens gezegd of gepleit voor minder streng op te treden tegen terreur (cfr jouw kankerbehandeling analogie). Dus basically 90% van je post is naast de kwestie die ik al 3x heb aangebracht en nu voor de 4e maal zal herhalen:

Frankrijk heeft geen groot moslimterreur probleem. Een handvol incidenten verspreid over vele jaren is niet wat te omschrijven valt onder een groot probleem, vooral als de meerderheid van die incidenten maar een beperkt aantal slachtoffers heeft die 0 impact hebben op de moordcijfers die voor Frankrijk al jarenlang in dalende lijn zijn (dus geen groot probleem met moslimterrorisme anders zou dat niet het geval zijn) en die helemaal niet veel verschillen van de rest van West Europa.
Wat ook niet wil zeggen dat er geen moeite/tijd/geld geinvesteerd dient te worden om die paar kleine, geisoleerde voorvallen te voorkomen natuurlijk en dat daders niet gestraft dienen te worden (voor ik dat weer op mijn bord geschoven krijg, waar je al mee begonnen bent in je vorige post)

Telkens hetzelfde moeten herhalen om het genegeerd zien te worden, dat is pas vermoeiend.
 
Ik zal je een illusie armer maken: ik heb er geen probleem mee extreemrechtse terreur als een probleem te labelen, zeker niet wanneer daar een gestructureerde ideologie achter zit die door velen gedeeld wordt en op éénzelfde manier in de praktijk wordt omgezet.
En waar zegt Zantas dat je dat niet zou doen? Waar staat die illusie van Zantas?
Hij zegt toch gewoon dat het in Frankrijk niet buitensporig veel gevaarlijker is door (moslim)terreur dan in België, terwijl een ander lid aanhaalde dat dat wel het geval zou zijn. Als bewijs daarvan: Je ziet Noorwegen niet als een land gebukt onder extreemrechtse terreur omdat er een uitschieter is geweest.

Is het je bedoeling om te bewijzen dat er wél veel meer (moslim)terreur in Frankrijk is dan in België, dan moet je dat laten zien. Waarom je gaat vergelijken met extreemrechts, geen flauw idee.
Een pleidooi om minder terreuraanslagen, meer veiligheid voor de bevolking is toch niet extreem rechts? Het zijn vaak ook geen autochtonen of blanken die slachtoffer worden van die terreuraanslagen. Zeker als een aanslag gebeurt op een luchthaven, op transport of in steden met een breed multiculturele achtergrond. Het slachtoffer in parijs was denk ik van indische afkomst?
Wie geeft hier een pleidooi voor méér terreuraanslagen, of om er niks aan te doen en het op z'n beloop te laten? Dat is een beetje een hol statement, hè. Iedereen is daartegen, iedereen vindt dat erg. De enige vraag was waarom (en of) het veel vaker in Frankrijk gebeurt. Ik vind het wel raar dat het pas extreemrechts zou zijn in jouw voorbeeld, als het alleen witte slachtoffers waren en we daartegen willen optreden. Zelfs dan lijkt terreur veroordelen me nog altijd geen extreemrechts standpunt, hoor.
 
1) Ik duw hier niemand in het extreemrechtsje hoekje, ik ben bezig over extreemrechts in het algemeen. Ik spreek hier specifiek er toch niemand op aan dat ze extreemrechts zijn, noch insinueer ik dat.
2) Langs de andere kant, ik heb nog nooit zo'n verborgen extreem-rechtse persoon als jou gezien. If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck, enzo. Maar goed, irrelevant hier.
3) Wederom een hoop irrelevante opmerkingen die helemaal niet van toepassing zijn op de boodschap die ik initieel overbreng. Ik heb jou bv helemaal niet gevraagd om extreem-rechts terreur te veroordelen. Wat de relevantie is dat die daad op wikipedia staat, ontgaat me ook. Dan ga jij even bepalen wat wel of niet terzake doet in een antwoord van mij aan een ander lid, knap van je. Ik heb ook nergens gezegd of gepleit voor minder streng op te treden tegen terreur (cfr jouw kankerbehandeling analogie). Dus basically 90% van je post is naast de kwestie die ik al 3x heb aangebracht en nu voor de 4e maal zal herhalen:

Frankrijk heeft geen groot moslimterreur probleem. Een handvol incidenten verspreid over vele jaren is niet wat te omschrijven valt onder een groot probleem, vooral als de meerderheid van die incidenten maar een beperkt aantal slachtoffers heeft die 0 impact hebben op de moordcijfers die voor Frankrijk al jarenlang in dalende lijn zijn (dus geen groot probleem met moslimterrorisme anders zou dat niet het geval zijn) en die helemaal niet veel verschillen van de rest van West Europa.
Wat ook niet wil zeggen dat er geen moeite/tijd/geld geinvesteerd dient te worden om die paar kleine, geisoleerde voorvallen te voorkomen natuurlijk en dat daders niet gestraft dienen te worden (voor ik dat weer op mijn bord geschoven krijg, waar je al mee begonnen bent in je vorige post)

Telkens hetzelfde moeten herhalen om het genegeerd zien te worden, dat is pas vermoeiend.

1 <> 2.

Ik zou niet eens durven een gelijkaardige opmerking zoals 2 te maken over jou en jouw achterliggende motivaties.

Veel meer woorden maak ik hier niet meer aan vuil.

En waar zegt Zantas dat je dat niet zou doen? Waar staat die illusie van Zantas?

Hij stelt de (retorische) vraag: 'Vorig jaar in December 3 Koerden vermoord door een extreem-rechtse aanhanger in Parijs. Heeft Frankrijk een extreem-rechts probleem?' Ik beantwoord ze. Ik zou ook zeggen lees zijn volgende post.

Hij zegt toch gewoon dat het in Frankrijk niet buitensporig veel gevaarlijker is door (moslim)terreur dan in België, terwijl een ander lid aanhaalde dat dat wel het geval zou zijn. Als bewijs daarvan: Je ziet Noorwegen niet als een land gebukt onder extreemrechtse terreur omdat er een uitschieter is geweest.

Is het je bedoeling om te bewijzen dat er wél veel meer (moslim)terreur in Frankrijk is dan in België, dan moet je dat laten zien. Waarom je gaat vergelijken met extreemrechts, geen flauw idee.

Mijn bedoeling was niet om aan te tonen dat er meer (moslim)terreur is in Frankrijk dan in België.
Deze discussie is afgesponnen van het feit dat dergelijke terreur iets is dat we wél in West-Europa zijn, en niet in Oost-Europa
(voor een keer ben ik het wel met een deel van @DarK-OnE's verklaring, al ontbreekt daar ook een stuk), en hoe wij misschien eens kunnen gaan zoeken naar verklarende factoren daarvoor en lessen trekken uit (beleids)beslissingen die men in die landen neemt.
In een andere thread (intussen is dit in 2 richtingen afgesplinterd) werd dan weer geopperd dat er in Polen ook terreur is, maar als de laatste vormen van die terreur wappies zijn die 5G masten in brand steken, tja...

Zou ik dat overigens wél willen aantonen, dan zijn die cijfers wél beschikbaar:
(Frankrijk is er het slechtst aan toe van alle EU landen, en moslimterreur, niet extreemrechtse terreur is daar de hoofdmoot).

De vergelijking met extreemrechtse terreur? Omdat Zantas daarmee afkwam, en zich afvroeg of wij dan ook een probleem van extreemrechtse terreur hebben? Wel, indien verenigingen zoals Blood & Honour e.d. verdere opmars zouden maken, zou ik ook zeggen van wel.
En als er denkbare maatregelen zouden zijn om de aangroei van zo'n verenigingen tegen te gaan, zou ik er ook voorstander van zijn.
Ik maakte vervolgens de cijfermatige vergelijking omdat ondanks alles de dreiging van (moslim)terreur wel vele malen groter is (18 van de 20 laatste terreurincidenten vermeld in die lijst van Frankrijk).
 
Deze discussie is afgesponnen van het feit dat dergelijke terreur iets is dat we wél in West-Europa zijn, en niet in Oost-Europa
(voor een keer ben ik het wel met een deel van @DarK-OnE's verklaring, al ontbreekt daar ook een stuk), en hoe wij misschien eens kunnen gaan zoeken naar verklarende factoren daarvoor en lessen trekken uit (beleids)beslissingen die men in die landen neemt.
Ik vraag me wel af of die "lessen" niet nogal selectief bekeken zijn. Allezja, het ligt er vingerdik op dat wat iedereen meteen zal antwoorden iets is in de trant van: "er zijn daar veel minder moslims". En op dit moment zijn vele van die landen, zoals Polen en Hongarije, ook wel heel vocaal over hoe ze niet de weg uitwillen van West-Europa en geen nood hebben aan moslim-vluchtelingen.

Maar die vraag heeft zich in het verleden natuurlijk niet gesteld vermits ze deel uitmaakten van een achtergestelde regio die achter het ijzeren gordijn zat, terwijl West-Europa allerlei gastarbeiders opnam wegens economische redenen. Als we nu spreken over allerhande "migratieproblemen", zijn dat niet zelden integratieproblemen, waar de kinderen van de kinderen van die originele migranten het hier uithangen. Ondertussen hebben we nog altijd migratie natuurlijk, want waar zou jij als vluchteling/migrant naartoe gaan: land A dat het economisch goed doet mét een populatie uit je eigen land of tenminste regio, of land B dat het iets minder goed doet en waar je als bonus waarschijnlijk nog een paria bent. Bijkomend: land A ligt dicht bij Engeland, waar je werkelijk naartoe wil.

Ik vraag me dan ook af welke lessen we net kunnen trekken uit het beleid van die landen hoor. Dat we de achtergrond moeten nakijken van wie het land betreed weten we denk ik wel ondertussen, maar praktisch blijkt dat altijd wat moeilijker te liggen. Net zoals ik vermoed dat dit het geval zou zijn in bv. Polen en Hongarije, maar die hebben natuurlijk ook niet echt het probleem dat iedereen maar de grens oversteekt om dan in hun land te "verdwijnen". Ja, wanneer pakweg Italië of Griekenland alarm slaan en er over een spreidingsplan wordt gesproken, dan werken ze tegen. Maar welke les leren we daarvan, dat je op de schaal van de EU ook zit met leden die graag de lusten hebben maar niet de lasten?
 
Ik zie hier net een tiental soldaten met rifles die de winkelcentrum aan het bewaken zijn in Lille. Ik vraag me af wat hun instructies zijn. Is da afknallen zodra ze iets verdacht zien? In hoeverre mogen en kunnen die ingrijpen?
 
Ik zie hier net een tiental soldaten met rifles die de winkelcentrum aan het bewaken zijn in Lille. Ik vraag me af wat hun instructies zijn. Is da afknallen zodra ze iets verdacht zien? In hoeverre mogen en kunnen die ingrijpen?
Die doen dat daar al 20j, zie je ook al zo lang in Disneyland en Parijs. Geen idee wat die wel en niet mogen.
 
Ik zie hier net een tiental soldaten met rifles die de winkelcentrum aan het bewaken zijn in Lille. Ik vraag me af wat hun instructies zijn. Is da afknallen zodra ze iets verdacht zien? In hoeverre mogen en kunnen die ingrijpen?
Zal ook moeten dienen als afschrikking. Als je als potentiële terrorist een groep zwaar gewapende militairen ziet staan, ga je misschien 2 keer nadenken over het succes van jou aanslag.
 
Terug
Bovenaan