Balletreview: Beauty & The Beast

Het is mij een eer en genoegen om onze eerste officiële balletreview voor jullie te presenteren. Samen met mijn gezin keken we er al langer naar uit om deze voorstelling bij te wonen. Mijn vrouw beoefent zelf klassiek ballet en heeft al een paar pogingen ondernomen om mij wat zaken aan te leren. Ik had dus al zelf aan den lijve ondervonden dat het geen sinecure is om alles correct uit te voeren. Een tipje van de sluier: mij is het alleszins in de verste verte nog niet gelukt om aan de simpelste eisen te voldoen. Mijn bewondering is dan ook heel groot voor de dansers die alles gemakkelijk doen lijken, terwijl het in realiteit een uiterst technisch hoogstandje is.

Ook mijn zoon mocht mee aansluiten, want het is uiteindelijk een familievoorstelling. Maar wie de Disney-versie verwacht, moet ik direct waarschuwen en tevens mijn grootste punt van kritiek meegeven: de basis van het verhaal vindt zijn oorsprong in de originele versie, waarbij Belle een dochter is van een rijke handelaar en er van Gaston bijvoorbeeld geen sprake is. Maar, haar vader raakt al zijn bezittingen kwijt en zo komen Belle, haar twee zussen en haar vader in grote problemen. Ikzelf had dit vrij snel in de gaten, maar zowel mijn gezin als de nabije toeschouwers hadden hier problemen mee. Dit werd duidelijk toen ik meer uitleg verschafte aan mijn zoon tijdens de pauze, waarna verschillende mensen rondom mij aangaven nu pas het verhaal te begrijpen. Het gevolg is dat de inleving wat wegvalt tijdens de momenten dat je op zoek gaat naar aanknopingspunten, in plaats van op te letten en het verhaal te volgen.


Gaston

Wacht, geen sprake van Gaston en nu begin je er over? Ja, want ik wil nog even het eerder vermelde punt verduidelijken: ik kan garanderen dat het overgrote deel van de mensen in de zaal dacht dat de eerste scène over Gaston ging. We zien dan ook een stoer poserende man, omringd door verschillende dames die verliefd zijn en een aantal heren die hem lijken te aanbidden. Als dit beeld geen belletje doet rinkelen dan is het hoog tijd om het bekende sprookje nog eens te bekijken, want het bijhorende liedje is voor mij persoonlijk één van de leukste voor een antagonist. Ik wil hier wel ook direct zeer duidelijk stellen: dit neemt absoluut niets weg van de dansprestaties, maar je schrikt toch even als hij plots omgetoverd wordt tot een lelijk beest waarna je pas beseft dat het prins Orian betrof.

Een indrukwekkende voorstelling, met prachtige choreografieën en ballet van een zeer hoog niveau.


Dit herhaalt zich nog een paar keer, waardoor een duidelijkere verwijzing naar het originele verhaal op zijn plaats was geweest. Uiteindelijk is dit wel een betoverende en meeslepende interpretatie van het prachtige verhaal met bijhorende symboliek. Voor de leken: zonder enige tekst komen de emoties tot leven in dit prachtige moderne ballet, dat enkel onder begeleiding van muziek uitgebeeld wordt door het ensemble. Ik wil dan ook niet onder stoelen of banken steken dat ze daar wonderwel in geslaagd zijn. Wie al de nodige cultuur heeft opgesnoven onder de verschillende vormen van theater, zal deze prestatie vast kunnen waarderen.


Een kritisch oog en een jeugdig standpunt​

Mijn metgezellen waren niet zomaar aanwezig want ik wou hun mening ook graag horen. Tijdens de nabespreking werd het duidelijk dat mijn zoon van elf ook genoten had van de voorstelling. Ik had daar wat schrik voor, gezien de duurtijd van twee uur en het ontbreken van gesproken tekst. Die vrees bleek dus ongegrond want hij heeft gefascineerd zitten kijken en was onder de indruk van de dansers. De kleurrijke en verbluffende kostuums zullen vast en zeker ook hun steentje hebben bijgedragen. Iets wat ik zeker wil onderstrepen is dat de choreografie ook zéér mooi uitgewerkt was. Het corps de ballet was aanwezig in de scènes die daarom vroegen, en de solisten werden ondersteund door zowel partner als in groep met de nodige afwisseling. Het Beest kreeg veel podiumtijd alleen, maar beschikte ook over heel wat zeggingskracht waardoor dit eveneens indrukwekkend was. Hij bracht wel een modernere variant van ballet met meer ruimte voor interpretatie.

Wat het kritisch oog betreft kan mijn vrouw bovenstaande punten alleen maar bijtreden. De solisten waren van hoogstaand niveau en de rest van het ensemble is van navenant niveau. Velen onder hen kunnen het ook aan om de hoofdrol op zich te nemen, want ze wisselen onderling. Ik kon ook appreciëren dat iedereen een moment in de spotlights kreeg en zijn kunnen kon tonen, ook al dansten ze niet de belangrijkste rol. Als we kijken naar de technische uitvoeringen zijn er dan ook zelden fouten te ontdekken. Integendeel, ze slagen er met verve in om het gevoel van eenvoud over te brengen. Elk pasje en elke pirouette vertellen een verhaal, van de onstuimige trots van prins Orian en de intense woede van het Beest, tot de tedere genegenheid van Belle. De gekozen muziek voegt een extra laag van emotie toe aan de voorstelling. Van vreugdevolle tot hartverscheurende melodieën, de soundtrack neemt je mee op een emotionele reis die de sfeer en de gevoelens van de personages tot dichtbij het publiek brengen. Jammer genoeg geen live orkest, wat de voorstelling net dat extraatje zou gegeven hebben.

Foto's: ©Prima Donna Events

Conclusie

De choreografie van dit ballet is prachtig en vakkundig uitgevoerd, met gracieuze bewegingen die de emoties van de personages perfect uitdrukken. Het podium wordt tot leven gebracht met leuke decors en verbluffende kostuums, die de magie en het mysterie van het verhaal versterken. Het verhaal van Belle en het Beest verbergt de diepgaande boodschap van liefde, acceptatie en transformatie. Het herinnert ons eraan dat ware schoonheid niet alleen wordt gevonden in uiterlijk vertoon, maar ook in de kwaliteiten van het innerlijke. Deze balletvoorstelling is een betoverende en ontroerende ervaring die ons nog lang bij zal blijven. De bekendste eigenschap van de Prima Donna Events-producties zou, naast de hoogstaande techniek van de dansers, de theatrale en meeslepende manier zijn waarop het verhaal verteld wordt. Na zelf een voorstelling bijgewoond te hebben kan ik dat alleen maar bijtreden!

Pro

  • Prachtig verhaal en bijhorende choreografie
  • Hoogstaande technische uitvoering
  • Uitstekende muziekkeuze

Con

  • Adaptatie origineel verhaal
  • Geen live orkest
8.5

Over dit theaterstuk

Genre

  1. Ballet

Speelduur

205 minuten

Regie

David Nixon CBE

Muziek

John Longstaff

Cast

The Northern Ballet

Productiehuis

  1. Prima Donna Events
 
Terug
Bovenaan