De Gitaarthread

Nu dacht ik een snelle setup te doen en wou ik de hals gaan verstellen maar de bout (zo'n bullet trussrod nut geval) heeft geen weerstand en blijft gewoon ronddraaien.
Dat klinkt niet goed. Aangezien ze toch blijft doldraaien vrees ik dat de trussrod afgebroken is (of op z'n minst gestript), wat eigenlijk einde verhaal is voor die hals. Aangezien ze toch al losdraait, draai ze eens los en haal de bullet eruit, en kijk eens?

Merci voor de aanraders! Ik ga eens horen wat de mogelijkheden zijn.

Dat klinkt niet goed. Aangezien ze toch blijft doldraaien vrees ik dat de trussrod afgebroken is (of op z'n minst gestript), wat eigenlijk einde verhaal is voor die hals. Aangezien ze toch al losdraait, draai ze eens los en haal de bullet eruit, en kijk eens?

Ja dat vermoeden had ik ook al na wat opzoekwerk op internet. Zal het eens proberen.

Had het liever origineel proberen houden maar als er een nieuwe hals in moet, dan is de stap naar andere pickups ook wel snel gezet 😄

Als je nog een goedkope Squier of Mexicaanse Fender wil, misschien best rap zijn.
Mijn excuses voor mijn domme vragen, ik ben niet helemaal mee :(

De US wil dus x % invoertarieven op hun markt voor Fender/Squier producten wegens de afkomst ervan.
In hoever is dit relevant voor de EU zone? Passeren die instrumenten allemaal langs de US voor ze naar ons verscheept worden?

Ik zie niet in waarom ze vanuit Mexico/Azië geen aparte logistiek naar EU zouden hebben? Ik ken niks van logistiek sorry.

Wel ben ik zo cynisch om te denken dat Fender inderdaad elk excuus om de prijzen op te drijven zal gebruiken.
Tesamen met Gibson lijken hun prijzen al lang niet meer in verhouding te staan tot wat je koopt, en sinds Covid is de verhouding alleen nog schever gegaan. En te zeggen dat mijn Am. Std. tele mijn favoriete gitaar is.

*edit* uiteindelijk is dat ook niet het einde van de wereld:
- gitaren zijn een luxegoed, we kopen dat gelukkig niet elke dag
- de mensen die reeds een aantal instrumenten hebben zijn al gesteld :biglaugh:
- voor beginnende spelers zijn er gelukkig veel andere opties

Laatst bewerkt:
In principe zou dit alleen de US mogen impacteren, maar het valt te verwachten dat de price-hike globaal gaat zijn.

Voor de EU is het warehouse en de sales in Zevenbergen (NL), en is er een satellietkantoor in London, dus er gaat waarschijnlijk wel direct-shipping zijn tussen Mexico/China en NL.

Either way, Amerikaanse Fenders gebruiken Canadees esdoorn, dus die price-hike gaat wel globaal zijn.

En ja, die gaat waarschijnlijk blijven, terwijl ik nu al links en rechts hoor dat US-Fenders het langst van al blijven hangen in de winkels wegens te duur. Fender is zichzelf uit de markt aan het prijzen voor de US-modellen.

In principe zou dit alleen de US mogen impacteren, maar het valt te verwachten dat de price-hike globaal gaat zijn.

Voor de EU is het warehouse en de sales in Zevenbergen (NL), en is er een satellietkantoor in London, dus er gaat waarschijnlijk wel direct-shipping zijn tussen Mexico/China en NL.

Either way, Amerikaanse Fenders gebruiken Canadees esdoorn, dus die price-hike gaat wel globaal zijn.

En ja, die gaat waarschijnlijk blijven, terwijl ik nu al links en rechts hoor dat US-Fenders het langst van al blijven hangen in de winkels wegens te duur. Fender is zichzelf uit de markt aan het prijzen voor de US-modellen.
Een kleine retailer met een youtube kanaal, legt het uit op deze manier (link naar filmke):
- neem een MiM Player 2 die verkocht wordt voor $799 in de winkel
- retailer koopt in aan $500 (napkin mathematics)
- Fender produceert/valideert aan $300 (idem)

De invoertarieven zouden volgens hem ingaan op die $300, dus de price hike van 25% zou $75 bedragen.
Vervolgens rond hij de prijs nog wat hoger af naar $899 voor hetzelfde instrument :sarcastic:

Bax is eigenlijk prut geworden sinds... 2022 geloof ik. Vroeger had je er heel gepassioneerde verkopers die ook veel van hun producten echt kenden, snelle shipping, goede voorraden,... Daar schoot in 2024 niets meer van over. Al het goede personeel (op een paar na) weg, want weerzinwekkend slechte verloning & arbeidsvoorwaarden (sommige zelfs illegaal), trage verzending, veel zaken niet op voorraad, met lange besteltermijnen,...

Ik was verleden week nog eens daar, en er was toch al een veeg teken aan de wand. Amper nog gitaar-accesoires op stock (snaren, capo's,...) Veel "brol-instrumenten", met hier en daar een uitschieter, verkopers die er duidelijk tegen hun zin waren,...

Voor gitaren ga ik nu naar Stars Music in Brussel, of als ik terug in de Kempense heimat ben, naar Dijkmans in Breda.

Laatst bewerkt:
Bax is eigenlijk prut geworden sinds... 2022 geloof ik. Vroeger had je er heel gepassioneerde verkopers die ook veel van hun producten echt kenden, snelle shipping, goede voorraden,... Daar schoot in 2024 niets meer van over. Al het goede personeel (op een paar na) weg, want weerzinwekkend slechte verloning & arbeidsvoorwaarden (sommige zelfs illegaal), trage verzending, veel zaken niet op voorraad, met lange besteltermijnen,...

Ik was verleden week nog eens daar, en er was toch al een veeg teken aan de wand. Amper nog gitaar-accesoires op stock (snaren, capo's,...) Veel "brol-instrumenten", met hier en daar een uitschieter, verkopers die er duidelijk tegen hun zin waren,...

Voor gitaren ga ik nu naar Stars Music in Brussel, of als ik terug in de Kempense heimat ben, naar Dijkmans in Breda.
Die Stars Music ziet er online wel nice uit, ook veel aanbod voor linkshandigen precies, voor mij ideaal dus. Thanks voor de tip!

ik vond bax (goes) wel een leuke winkel om naar toe te gaan, gewoon om een uurtje op wat gitaren te tokkelen, hadden toch altijd een groot assortiment aan de muur hangen die je gewoon kon nemen en inpluggen om te testen. Toen ik er een wou kopen echter ben ik er met lege handen vertrokken omdat er na een uur nog steeds geen verkoper tijd had me te helpen.

Iemand ervaring met garantie claims bij Music Store?
Ik heb een Mustang PJ basgitaar waarvan de pickup switch wat moeilijk blijft doen. De gitaar is enkele maanden oud maar heb weinig zin om te retourneren naar musicstore want ik heb er al andere snaren op gelegd en de verpakking is ook al lang weg.

Volgens hun website hebben ze twee winkels in België, in Antwerpen en Brugge.

In Brugge ben ik nog geweest toen het nog Key Music was. Maar een 'winkel' was veel gezegd. Zeer klein, en bij Key Music was het zelfs vooral een afhaalpunt, denk ik.
Laatste keer dat ik nog iets kocht was een keyboard voor de zoon, en daarvoor bij Van De Moer in Gent terecht gekomen. Was wel een fijne eerste ervaring eigenlijk.

Bax intussen officieel failliet. En dat is wel kak wat ik heb net nog een retourzending gedaan van iets dat defect geleverd werd.
Was maar 60 euro dus valt nog mee gelukkig, maar daar ga ik dus wel naar kunnen fluiten.

Iemand ervaring met garantie claims bij Music Store?
Ik heb een Mustang PJ basgitaar waarvan de pickup switch wat moeilijk blijft doen. De gitaar is enkele maanden oud maar heb weinig zin om te retourneren naar musicstore want ik heb er al andere snaren op gelegd en de verpakking is ook al lang weg.
Mail die mannen eens...Ik heb vroeger heel wat bij Musicstore gekocht en die klantenservice was toen onberispelijk.

Bax Shop failliet, dat voelde ik eind vorig jaar al aankomen. Ik schrik er niet van.
Music Store.... mindere ervaringen mee. Ooit naar daar gereden waar per mail een nieuwe gitaar beloofd werd, maar ter plaatse het een demo model vol krassen bleek te zijn. Het zijn uiteindelijk allemaal dozenschuivers geworden die grote ketens.

Bax intussen officieel failliet. En dat is wel kak wat ik heb net nog een retourzending gedaan van iets dat defect geleverd werd.
Was maar 60 euro dus valt nog mee gelukkig, maar daar ga ik dus wel naar kunnen fluiten.
Ow jong, dan heb ik dat precies gemist ! Ik heb daar nog een bestelling staan en in januari 2023 nog een bas gekocht. Ik vond Bax nu wel nie slecht, eerlijk gezegd. Maar moet zeggen dat ik sinds een aantal maanden mijn (bas)gear bij good old Thomann. Blijft toch bij far de beste online shop, imo.

Ow jong, dan heb ik dat precies gemist ! Ik heb daar nog een bestelling staan en in januari 2023 nog een bas gekocht. Ik vond Bax nu wel nie slecht, eerlijk gezegd. Maar moet zeggen dat ik sinds een aantal maanden mijn (bas)gear bij good old Thomann. Blijft toch bij far de beste online shop, imo.
Shop nu ook bij Thomann. Een 10-15 jaar geleden bij Musicstore...maar is precies ook niet meer wat het geweest is dan?
Thomann heeft idd naar het schijnt een zeer goede klantenservice.

Normaal gezien bekijk ik dit soort opinie/clickbait drama filmkes niet, maar het lijkt relevant voor het Bax verhaal.
En blijkbaar is er tegelijk ook een grote Britse dealer overkop gegaan.

*edit* ik heb hier blijkbaar een tijd geleden nog eens gezondigd tegen mijn eigen principes, dus laat ik dat verhaal dan ook maar afmaken.
De conclusie ivm het Trump gitaar verhaal:
Zou hij nu dan invoertarieven heffen op zijn eigen gitaren? :biglaugh:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan