Elektriciteitstopic

Kan ik wel inkomen, maar mij lijkt de combinatie handig om te zien welk stopcontact/lichtpunt op welke automaat zit.

Schakelaars zijn hier allemaal drukknoppen op 24V, en ik heb een dubbel stopcontact in zone 2 achter de 10mA diff staan, dus dat zou in orde moeten zijn. Hier zitten dan handig genoeg ook alle stopcontacten aan badkamermeubels bij, wat goed meegenomen is voor de veiligheid.

Ja dat deel moet ik nog invullen.

De kringen in een buis zijn allemaal VOB, en ondergronds (in de chape). Dit staat in de toepassing die ik gebruikt heb als een van de opties naast in wand, op wand, luchtleiding (en geen, wat iedere aanduiding weglaat).

De waarde van de hoofdbeveiliging wordt opgelegd door Fluvius, lijkt me dan ook weinig meerwaarde te bieden om die te vermelden?


Dit mag je toch eens met citatie bevestigen, want ik lees niets van beiden in het AREI, zoals @Eendraadsschema citeert (ik was met net hetzelfde bezig)

Merk op dat de aardverbindingen op plan niet nodig zijn voor huishoudelijke installaties...

Of een wasmachine er moet opstaan, lijkt voor discussie vatbaar; het is geen "vaste" machine aangezien ik de stekker zomaar kan uittrekken en die ergens anders kan neerpoten...
Een kookplaat of oven die via een aftakdoos is verbonden is natuurlijk een andere zaak, maar die heb ik denk ik ook getekend op mijn schema.

Mijn situatieplan moet nog aangepast worden, ik heb nu mijn eigen nummering gehanteerd (ook vermeld op het eendraadschema), maar er staat in het AREI wel nauwkeurig omschreven dat het letter+nummer moet zijn zoals op het eendraadschema.
Achja, zo blijven we bezig 😅.

Aardverbindingen op plan zijn inderdaad niet nodig voor huishoudelijke installaties.

Wat wasmachines e.d. betreft, ik ben voorstander van het in te tekenen, het schept alleen maar meer duidelijkheid. Vaak zijn dit ook net de verbruikers die op een aparte kring zitten, dus in die zin ook nuttig om jezelf daar in de toekomst aan te "herinneren" via correcte aanduiding op het schema.

Volgens de letter van het AREI moet je zo'n zaken inderdaad niet intekenen. Dit soort toestellen vallen onder volgende definitie (2.8.2):
Verplaatsbaar toestel of verplaatsbare machine met vaste standplaats: vast toestel dat of vaste machine die niet behoort tot de vast opgestelde toestellen. Het zijn elektrische machines of toestellen zoals een keukenfornuis, koelkast, afwasmachine en dergelijke die toevallig verplaatst worden bijvoorbeeld bij het reinigen van het lokaal waar ze staan opgesteld. Een elektrische radiator voorzien van wielen of een verplaatsbare lamphouder zijn echter als verplaatsbare toestellen te beschouwen.

Bijgevolg is het minimaal vereiste om weer te geven op het schema de contactdoos waarin dit "verplaatsbaar toestel met vaste standplaats" ingeplugd wordt. Gezien zoals hierboven reeds aangehaald de minimumvereisten voor het ééndraadschema zich beperken tot de vaste toestellen.

Als ik jou was zou ik voornamelijk voorbeeldschema in figuur 3.1 onder 3.1.2.1 als leidraad gebruiken. Ze doen daarin ook meer dan minimaal vereist is, maar zo heb jij of de volgende eigenaar later ook nog echt iets aan de documentatie.
 
Je hebt het over een slechte reeks, niet over slijtage. Wat is er slecht aan die reeks?
@Eendraadsschema wat is nu de reden dat het een “slechte reeks”?

Jij bent zo de typische ingenieur van weet ik wat. Beetje ondermijnen wat een andere zegt na 4+4j studie en 10j werkervaring. Selctief op details ingaan maar de grote lijnen negern. Na wat gegoogle weet jij het plots al beter. Voor mij geen probleem.
Het is allesinds mijn laatste advies hier in dit topic. Behalve als ze foutieve info posten.

Het internet staat vol foute info van wat egotrippers. Veel succes met uw indienstelling.
 
Spijtig dat het in dit topic een beetje uit de hand gelopen is. Ik hoop in ieder geval dat @C43 toch nog komt posten want als leek heb ik hier al serieus wat kennis opgedaan van jou en anderen. :(
 
@Eendraadsschema wat is nu de reden dat het een “slechte reeks”?
Hij bedoelt vooral dat het een mindere goede reeks is, collega heeft toevallig ook al tegengekomen bij deze automaten dat ze durven uitvallen bij deellast, en dan soms niet onmiddelijk terug aan te schakelen zijn. Of zelfs in het slechtse geval niet meer in te schakelen zijn.

Maar in principe kun je dit met alle automaten tegenkomen.

Ik hoop dat dit je niet tegenhoud om hier te posten. Je hoeft je ook niet op alles te gaan verantwoorden natuurlijk. Ook enkele interessante zaken bijgeleerd.
 
En hier kun je nog commentaren lezen op het schema van @rubenvb wat ik op die Facebook groep heb gegooid. https://www.facebook.com/groups/290672806262333/permalink/375766734419606/
Ik moet eerlijk toegeven dat
Meer dan 1 ding incorrect op da planneke
😂

[...]
Tegenwoordig is iedereen hier keurder in deze groep. Of dat denken ze toch.
niet echt een uitnodigende commentaren zijn om die groep te joinen :oops:. Dat van die aardingen is natuurlijk snel aangepast, alsook de ontbrekende informatie eerder aangehaald in dit topic.

Anderzijds is de misinformatie van @C43 hier ook wel ambetant, maar ik heb wat meer vertrouwen in de andere forumgebruikers hier dan van commenters op FB. Al is het maar dat hier moreel een moderatieteam aanwezig is...
 
Als ik een tekst post die rechtstreeks uit het AREI komt en @C43 denk dat ik he gewoon van internet ergens gekopieerd hebt is het ook niet nodig om zo van hem te reageren. Dat hij dan zelf eens in het AREI leest. En hier kun je nog commentaren lezen op het schema van @rubenvb wat ik op die Facebook groep heb gegooid. https://www.facebook.com/groups/290672806262333/permalink/375766734419606/
Sterk. Anoniem een link naar dit forum plaatsen om toch maar gelijk te halen bij de facebook-experts. Ik kan er maar weinig respect voor opbrengen.
 
Sterk. Anoniem een link naar dit forum plaatsen om toch maar gelijk te halen bij de facebook-experts. Ik kan er maar weinig respect voor opbrengen.
Los van het feit dat hij grijpt naar (random Facebookgroep) Authority, heeft hij wel gewoon gelijk hoor over de oorsprong van zijn gekopieerde tekst.
Het AREI is gewoon hier te vinden:
Tweede link onder Downloads is Boek 1, dewelke van toepassing is op (oa) huishoudelijke installaties: https://economie.fgov.be/nl/file/83548/download?token=FroFQ9O0
De quote komt verbatim van pagina 51 (PDF pagina 66).

Kunnen we nu terug over belangrijkere dingen discussiëren in plaats van welles-nietes internetoorlog te voeren?
 
Los van het feit dat hij grijpt naar (random Facebookgroep) Authority, heeft hij wel gewoon gelijk hoor over de oorsprong van zijn gekopieerde tekst.
Het AREI is gewoon hier te vinden:
Tweede link onder Downloads is Boek 1, dewelke van toepassing is op (oa) huishoudelijke installaties: https://economie.fgov.be/nl/file/83548/download?token=FroFQ9O0
De quote komt verbatim van pagina 51 (PDF pagina 66).

Kunnen we nu terug over belangrijkere dingen discussiëren in plaats van welles-nietes internetoorlog te voeren?
Ik heb me niet gemengd in die discussie, maar enkel gevraagd waarom die specifieke reeks zekeringen slecht zou zijn. Nog steeds onbeantwoord trouwens.
 
Ik moet eerlijk toegeven dat

niet echt een uitnodigende commentaren zijn om die groep te joinen :oops:. Dat van die aardingen is natuurlijk snel aangepast, alsook de ontbrekende informatie eerder aangehaald in dit topic.

Anderzijds is de misinformatie van @C43 hier ook wel ambetant, maar ik heb wat meer vertrouwen in de andere forumgebruikers hier dan van commenters op FB. Al is het maar dat hier moreel een moderatieteam aanwezig is...

Sla eender welke post op Facebook open met plannen of foto's van elektrische installaties en in de commentaren lijkt het erop dat het om de grootste bricollage ooit gaat. Er is altijd wel iemand die iets vindt dat volgens hem de gehele installatie prutswerk maakt.

Om eerlijk te zijn vind ik het al knap dat je je plan hier in de groep hebt geplaatst. Zelf heb ik ooit een foto van mijn eigen kast naar enkele betrouwbare leden gestuurd in privaat, omdat ik het niet durf posten publiek. En voila, voor je het weet staat uw werk op Facebook en loopt daat iemand vage beschuldigingen te maken.

Echt waar. De elektriciteits-"community" doet er alles aan om mensen af te breken.
 
Sla eender welke post op Facebook open met plannen of foto's van elektrische installaties en in de commentaren lijkt het erop dat het om de grootste bricollage ooit gaat. Er is altijd wel iemand die iets vindt dat volgens hem de gehele installatie prutswerk maakt.

Om eerlijk te zijn vind ik het al knap dat je je plan hier in de groep hebt geplaatst. Zelf heb ik ooit een foto van mijn eigen kast naar enkele betrouwbare leden gestuurd in privaat, omdat ik het niet durf posten publiek. En voila, voor je het weet staat uw werk op Facebook en loopt daat iemand vage beschuldigingen te maken.

Echt waar. De elektriciteits-"community" doet er alles aan om mensen af te breken.
Dit.

Laatst nog een perfect in orde kast gezien van iemand die zijn resultaat wou delen op Facebook. Kast was door de keuring geraakt, gewoon in orde dus.
Toch waren er mensen die toch nog iets moesten vinden dat niet goed was, slecht of niet volgens de regels.
Als een kast door de keuring geraakt, is het goed.
Maar dan komen ze af met "Ah, je hebt geluk gehad, zal bij mij niet waar zijn". :wallbash: .

Het klopt wel gewoon dat tegenwoordig "iedereen" keurder is, vooral in die Facebook groep.
 
Ik moet eerlijk toegeven dat

niet echt een uitnodigende commentaren zijn om die groep te joinen :oops:. Dat van die aardingen is natuurlijk snel aangepast, alsook de ontbrekende informatie eerder aangehaald in dit topic.

Anderzijds is de misinformatie van @C43 hier ook wel ambetant, maar ik heb wat meer vertrouwen in de andere forumgebruikers hier dan van commenters op FB. Al is het maar dat hier moreel een moderatieteam aanwezig is...
Ik zou het zeker niet als misinformatie bestempelen. Als je het AREI strict neemt dan heb je een hoop regeltjes waar de meeste electriciens ook met hun ogen zullen draaien. Ik zal even delen waar mijn keurder (die het AREI heel strict nam) mij op afgekeurd had.

Screenshot 2022-04-06 at 17.33.25.png


E.A.1, E.A.3, & K.11 in de gang waren afgekeurd omdat deze binnen de 60cm (was 50cm+-) stonden van een doucherand in de badkamer waar de inloopdouche-plaat onder K.10 & K.11 staat. Dat is hoek-om in een andere ruimte met een deur en een glazen douche-wand van 210cm hoog.
 
E.A.1, E.A.3, & K.11 in de gang waren afgekeurd omdat deze binnen de 60cm (was 50cm+-) stonden van een doucherand in de badkamer waar de inloopdouche-plaat onder K.10 & K.11 staat. Dat is hoek-om in een andere ruimte met een deur en een glazen douche-wand van 210cm hoog.
Nja dat had ik toch aangevochten 😅.
Zie figuren g en h hier: https://www.elektrische-keuring.be/praktische-gids-voor-de-elektrische-installatie/badkamer/
Deze figuren staan ook letterlijk in het AREI Boek 1 op p203 (PDF pagina 218), en daar staat duidelijk op dat de volume 2 en 3 afgebakend worden door de badkamerdeur. SItuatie is niet 100% dezelfde natuurlijk (in de afbeelding draait de deur naar buiten, bij jou naar binnen).
Op zich beetje vreemd is omdat je dan technisch gezien een herkeuring zou moeten laten doen als je de deur omdraait 🙃?
Uiteindelijk is het wel als de keurder nee zegt is het nee natuurlijk, of je moet een of andere beroepsprocedure aanspannen met weet ik veel welke gevolgen...

Wat ik als misinformatie bestempel is dat er een aardverbindingsplan nodig is voor een huishoudelijke situatie. Of een plan van alle ondergrondse leidingen. Wat eenvoudig aantoonbaar onjuist is. Alsook zijn beweringen dat de gekopieerde tekst hierboven niet uit het AREI zou komen.
 
Nja dat had ik toch aangevochten 😅.
Zie figuren g en h hier: https://www.elektrische-keuring.be/praktische-gids-voor-de-elektrische-installatie/badkamer/
Deze figuren staan ook letterlijk in het AREI Boek 1 op p203 (PDF pagina 218), en daar staat duidelijk op dat de volume 2 en 3 afgebakend worden door de badkamerdeur. SItuatie is niet 100% dezelfde natuurlijk (in de afbeelding draait de deur naar buiten, bij jou naar binnen).
Op zich beetje vreemd is omdat je dan technisch gezien een herkeuring zou moeten laten doen als je de deur omdraait 🙃?
Uiteindelijk is het wel als de keurder nee zegt is het nee natuurlijk, of je moet een of andere beroepsprocedure aanspannen met weet ik veel welke gevolgen...

Wat ik als misinformatie bestempel is dat er een aardverbindingsplan nodig is voor een huishoudelijke situatie. Of een plan van alle ondergrondse leidingen. Wat eenvoudig aantoonbaar onjuist is. Alsook zijn beweringen dat de gekopieerde tekst hierboven niet uit het AREI zou komen.
Je hebt ook nog middelste afbeelding en daar staat bij deur begrenst het volume 2 niet.

 
Je hebt ook nog middelste afbeelding en daar staat bij deur begrenst het volume 2 niet.

Bij 2 begrenst die deur het volume niet omdat die deur geen obstakel vormt staande in volume 1 als hij open is.
Wat in zijn situatie, douche achter openstaande deur, wel het geval is.

Eigenlijk zijn die volumes echt niet zo ingewikkeld maar redelijk common sensor. Staande in volume 1 mag er gewoon geen 220 binnen handbereik (Vol 2 dus) zijn.
En 99% vd keurders interpreteert dit ook zo. Ik heb op 15j nog geen enkele keurder een meter weten uithalen hoor.
 
Ik kan het niet laten.
Wat heb ik dan al mis gezegd? En plan van ondergrondse leidingen heb ik niets van gezegd. Ik heb aangehaald wat er ontbrak op het schema (net zoals 3maand geleden toen je ook zo arragant reageerde) . Bij u kringen K&L&M (of wat ik me er nog van herinner is uw symboliek gewoon kabel of draad in buis. Een bepaalde lring jiervan bevatte 8stopc. Het is zou me verwonderen moesten dit al vloermoddelen zijn)De locatie vd aardingsonderbreker moet wel degelijk worden aangegeven op schema. Ik zoek morgen het desbetreffende artikel op. (ben nu op reis #care)

In de badkamer stoppen uw volumes bij een hoogte van 2.25m ; een deur is meestal lager. Er is ook verschil tussen een douchebak (met opstand waarin kan water blijven staan) en inloopdouche. Bij een inloopdouche meten wij de 60cm voor volume tov douchekop; bij douchebak is het tov rand.

Ik post zogezegd misse info en jij zegt dat een reeks vynckier automaten niet conform zijn ( wat op niets sloeg : zie vergelijking : mijn buurman zijn nmw x5 was vorige week afgekeurd wegens slechte remmen dus geen enkele bmw x5 mag nog de baan op.

Ik beweer nergens dat ik de waarheid in pacht heb;integendeel hoe meer ik weer hoe meer ik besef dat ik niets weet. Ik zeg enkel hoe wij keuren op basis van opgedane ervaring en interpretaties van ons team.
 
Ik kan het niet laten.
Wat heb ik dan al mis gezegd? En plan van ondergrondse leidingen heb ik niets van gezegd. Ik heb aangehaald wat er ontbrak op het schema (net zoals 3maand geleden toen je ook zo arragant reageerde) . Bij u kringen K&L&M (of wat ik me er nog van herinner is uw symboliek gewoon kabel of draad in buis. Een bepaalde lring jiervan bevatte 8stopc. Het is zou me verwonderen moesten dit al vloermoddelen zijn)De locatie vd aardingsonderbreker moet wel degelijk worden aangegeven op schema. Ik zoek morgen het desbetreffende artikel op. (ben nu op reis #care)

In de badkamer stoppen uw volumes bij een hoogte van 2.25m ; een deur is meestal lager. Er is ook verschil tussen een douchebak (met opstand waarin kan water blijven staan) en inloopdouche. Bij een inloopdouche meten wij de 60cm voor volume tov douchekop; bij douchebak is het tov rand.

Ik post zogezegd misse info en jij zegt dat een reeks vynckier automaten niet conform zijn ( wat op niets sloeg : zie vergelijking : mijn buurman zijn nmw x5 was vorige week afgekeurd wegens slechte remmen dus geen enkele bmw x5 mag nog de baan op.

Ik beweer nergens dat ik de waarheid in pacht heb;integendeel hoe meer ik weer hoe meer ik besef dat ik niets weet. Ik zeg enkel hoe wij keuren op basis van opgedane ervaring en interpretaties van ons team.
Dit is het enigste wat ik over die aardingsonderbreker in het AREI vind en dat telt enkel bij appartementen of andere gebouwen waar maar 1 gemeenschappelijke aardingsonderbreker is.

Uit het AREI gekopieerd:
Het eendraadsschema en het situatieplan van elke elektrische installatie, die gebruik maakt van
een gemeenschappelijke aardverbinding, moeten de aanwezigheid van een gemeenschappelijke
aardverbinding en de plaats van de gemeenschappelijke aardingsonderbreker vermelden. Bij een
gelijkvormigheidscontrole voor ingebruikname of een controlebezoek uitgevoerd door een erkend
organisme bedoeld in hoofdstuk 6.3., moet het verslag dat in het kader van de
gelijkvormigheidscontrole of het controlebezoek is opgesteld, de aanwezigheid van een
gemeenschappelijke aardverbinding en de eventuele inbreuken inzake de bereikbaarheid vermelden.
 
Bij 2 begrenst die deur het volume niet omdat die deur geen obstakel vormt staande in volume 1 als hij open is.
Wat in zijn situatie, douche achter openstaande deur, wel het geval is.
Maar op de tekening staat wel een bad en geen douche, waardoor de douchekop hoger hangt en die 60 cm boven de deur uitkomt. Nu, boven de deur is wel een muur, so I dunno anymore :).

Wat heb je dan gedaan om het probleem op te lossen eigenlijk?

Staande in volume 1 mag er gewoon geen 220 binnen handbereik (Vol 2 dus) zijn.
Met de uitzondering van stopcontacten op een 10mA diff in volume 2 (laatste puntje bij 7.1.5.3.d.).
 
En plan van ondergrondse leidingen heb ik niets van gezegd.
Fair enough, dat is waar en heb ik foutief onthouden. Mea culpa.
Bij u kringen K&L&M (of wat ik me er nog van herinner is uw symboliek gewoon kabel of draad in buis.
Bij die kringen staat de aanduiding bij van "ondergronds" zoals ik ook direct vermelde, wat een van de vier opties was in het programma dat ik gebruik voor het schema. Die kabels zitten ook niet in de wand (hoofdzakelijk, en zeker als je de 3 meter "uiteinden" meetelt waarin je mag afwijken van voorschriften).
Een bepaalde lring jiervan bevatte 8stopc. Het is zou me verwonderen moesten dit al vloermoddelen zijn)
Acht (meervoudige) stopcontacten is dan ook de toegestane limiet per kring? Wat zou hier dan mis mee zijn?
 
Terug
Bovenaan