Elektriciteitstopic

Iemand een idee of er ook een up to date blacklist bestaat van de FOD economie over verboden differentieels bvb.
Ik zie er een paar in die lijst staan maar de lijst is al lang niet meer geupdate.
Dit om te achterhalen of ik geen geblackliste differentieels van ali express per ongeluk in mijn kast zou inbouwen.
Die van ali express zijn echt significant goedkoper en lijken perfect te werken na het testen met mijn fluke rcd tester.

Hieronder de outdated lijst:
 
Uit nieuwsgierigheid eens gekeken naar de diffs op die uitgesloten lijst. Er staan enkele modellen van chint op vermeld.
De Alfen laadpaal die ik onlangs op het werk installeerde integreert chint-rcd's type B in de paal. Nice ^^.
 
Als je domotica wil plaatsen kan uw mast niet groot genoeg zijn.
Alle gekheid op een stokje, heeft iemand ervaring met de Fam14 serie van Eltako, en dan specifiek de bedrade elementen? Die 4voudige elementen lijken even duur als de oude 4DX, zjin half zo breed en communiceren met een bussysteem. Je moet wel per tien oude drukknoppen dan een extra ding steken, maar had ik drie jaar geleden geweten dat dit bestond, had ik dit waarschijnlijk gestoken. Geen idee of het toen al bestond, heb dat toch niet gevonden in mijn zoektocht...
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Uit nieuwsgierigheid eens gekeken naar de diffs op die uitgesloten lijst. Er staan enkele modellen van chint op vermeld.
De Alfen laadpaal die ik onlangs op het werk installeerde integreert chint-rcd's type B in de paal. Nice ^^.
Dat lijken me wel oude modellen te zijn (alleszins niet te vinden in de Belgische handel), de huidige versie is NL210 en staat er niet op.
edit: maar wel nog in NL en Tsjechië precies, altijd opletten dus
 
Eigenlijk is de norm dat die 500-800 euro kosten (Vynckier, ABB, Schneider, Teco), en de uitzondering voor 150 euro. Waarom: mij ook al afgevraagd.
Omdat bij die grote jongens alles draait rond %marge en niet brutomarge.
Is dat niet zoals bij auto’s …ge betaald bij voor de naam die erop staat . ;)
En er zal nu veel vraag zijn naar die diffs dus prijs gaat ook weer omhoog dan en poen pakken .
Je moet weten die fabrikanten zitten mee aan tafel bij het schrijven van het AREI he.

Die verzinnen dan specifieke regeltje voor de Belgische markt zoals dit:
"In huishoudelijke installaties moeten de diff.’s de zichtbare vermelding “3000 A, 22,5 kA²s” dragen."
Andere (buitenlandse) fabrikanten hebben dat niet geprint op hun differentieels dus zijn VERBODEN.

Zij kunnen dan differentieels specifiek voor de Belgische markt maken en het enige verschil dat klein lijntje tekst die meestal op een plaatsje apart geprint wordt (te veel werk anders om die hele print vooraan aan te passen voor enkel de BE markt).
En die grote groep goeie vrienden kunnen die dingen dan aan ons verkopen voor een leuke €600-800 per stuk.
Oh en je hebt er 2 nodig he! Eentje op kop en eentje voor je laadpaal! Weeral goed geregeld zeg!


Het wordt nog een grotere klucht als je het AREI boek 1 op na leest.
Er zijn in totaal maar 4 verwijzingen naar die specifieke print van “3000 A, 22,5 kA²s”.
2 verwijzingen hebben het over het feit moest je differentieel voor uw laadpaal geinstalleerd voor 1981! die print niet hebben dat het ook wel ok is. :sarcastic:
 
Laatst bewerkt:
Je moet weten die fabrikanten zitten mee aan tafel bij het schrijven van het AREI he.

Die verzinnen dan specifieke regeltje voor de Belgische markt zoals dit:
"In huishoudelijke installaties moeten de diff.’s de zichtbare vermelding “3000 A, 22,5 kA²s” dragen."
Andere (buitenlandse) fabrikanten hebben dat niet geprint op hun differentieels dus zijn VERBODEN.

Zij kunnen dan differentieels specifiek voor de Belgische markt maken en het enige verschil dat klein lijntje tekst die meestal op een plaatsje apart geprint wordt (te veel werk anders om die hele print vooraan aan te passen voor enkel de BE markt).
En die grote groep goeie vrienden kunnen die dingen dan aan ons verkopen voor een leuke €600-800 per stuk.
Oh en je hebt er 2 nodig he! Eentje op kop en eentje voor je laadpaal! Weeral goed geregeld zeg!


Het wordt nog een grotere klucht als je het AREI boek 1 op na leest.
Er zijn in totaal maar 4 verwijzingen naar die specifieke print van “3000 A, 22,5 kA²s”.
2 verwijzingen hebben het over het feit moest je differentieel voor uw laadpaal geinstalleerd voor 1981! die print niet hebben dat het ook wel ok is. :sarcastic:

Mijn 3-fase differentieel voor mijn Alfen laadpaal is een Teco type A met die tekst op en kost 42 euro incl BTW
 
@Multiboxer je hebt wel geen 2 type B nodig voor een laadpaal. De meeste laadpalen kan je gewoon aansluiten met 1 30mA type A als er 6 mA DC detectie in de paal zit (wat bij de meeste palen zo is).
Enkel vanaf meer dan 1 paal wordt het nadenken.
 
Uit nieuwsgierigheid eens gekeken naar de diffs op die uitgesloten lijst. Er staan enkele modellen van chint op vermeld.
De Alfen laadpaal die ik onlangs op het werk installeerde integreert chint-rcd's type B in de paal. Nice ^^.
Doesn't matter... de geïntegreerde diff in die Alfen laadpalen valt niet onder het AREI. De laadpaal zelf moet gewoon een CE label hebben.
Is eigenlijk een beetje hetzelfde als de aangegoten draad van een bureaulamp die maar 0,75mm² is.

Maar inderdaad: het is belachlijk. In de laadpaal is die diff voldoende voor personenbeveiliging, maar in een installatie waar de laadpaal geen geïntegreerde verliesstroominrichting heeft is diezelfde diff plots niet meer ok voor in se exact dezelfde functie. :wtf:

Aan de andere kant hangt het AREI aaneen van zulke onnozelheden. Kijk maar gewoon naar de automaten, als ik ervoor kies van mijn hele huis uit te voeren in 1,5mm² en alles af te zekeren met 16A dan wordt die installatie afgekeurd want een stopcontact móet met 2,5mm²... ondanks het feit dat die 1,5mm² eigenlijk correct afgezekerd is.
 
Aan de andere kant hangt het AREI aaneen van zulke onnozelheden. Kijk maar gewoon naar de automaten, als ik ervoor kies van mijn hele huis uit te voeren in 1,5mm² en alles af te zekeren met 16A dan wordt die installatie afgekeurd want een stopcontact móet met 2,5mm²... ondanks het feit dat die 1,5mm² eigenlijk correct afgezekerd is.

Is gewoon een extra beveiliging. Stopcontacten hebben vaak apparaten met hogere vermogens.
Ik heb 84 lampen in huis en nog eens 10 buiten, verdeeld over 2 kringen. Dus pak em beet 50 lampen per kring, maar dat is amper 300W als alles aan staat.

Steek een fritketel, waterkoker of gourmet set (liefst 2 als je met wat volk bent) in en je hebt 2000W-3000W. Bij lange afstanden en hoog verbruikt (250Vx16A = 4000W, de max is zelfs nog iets meer) zal die 1,5mm2 veel meer verlies lijden en dus warmer worden. Met 2,5mm2 is dat een minder groot probleem, die sectie is veel dikker en daar mag relatief gezien veel minder vermogen door.
 
Is gewoon een extra beveiliging. Stopcontacten hebben vaak apparaten met hogere vermogens.
Ik heb 84 lampen in huis en nog eens 10 buiten, verdeeld over 2 kringen. Dus pak em beet 50 lampen per kring, maar dat is amper 300W als alles aan staat.

Steek een fritketel, waterkoker of gourmet set (liefst 2 als je met wat volk bent) in en je hebt 2000W-3000W. Bij lange afstanden en hoog verbruikt (250Vx16A = 4000W, de max is zelfs nog iets meer) zal die 1,5mm2 veel meer verlies lijden en dus warmer worden. Met 2,5mm2 is dat een minder groot probleem, die sectie is veel dikker en daar mag relatief gezien veel minder vermogen door.
En daarom beveilig je 1,5mm² met 16A en 2,5mm² met 20A... en lange afstanden heb je gewoon niet in een huishoudelijk installatie, tenzij je een kabel legt naar een tuinhuis misschien maar daar gaan de meeste mensen dan geen 20A op vollast doorjassen.

Weet je wat ik ook mooi vind? Die Niko Hydro stopcontacten die veel mensen buiten gebruiken kunnen eigenlijk maar 16A aan... ik heb een flauw vermoeden dat dit voor de standaard stopcontacten die binnen gebruikt worden ook zo is. Nu weet ik wel dat er waarschijnlijk weinig of geen toestellen zijn die monofasig 20A continue trekken maar toch... zit maar eens buiten op het terras: stekkerblok op de Niko Hydro en daar u gourmetstel op en waarom niet ook u frietketel inderdaad.

In praktijk geeft dat waarschijnlijk weinig problemen omdat dat soort toestellen sowieso niet continue op vollast draait, eens ze hun temperatuur hebben trekken ze significant minder vermogen maar theoretisch kan er dus wel teveel stroom door u stopcontact want u beveiliging gaat niet reageren tot 20A. En dan duurt het nog nen tijd want uw thermische component reageert ook niet onmiddelijk.
 
Doesn't matter... de geïntegreerde diff in die Alfen laadpalen valt niet onder het AREI. De laadpaal zelf moet gewoon een CE label hebben.
Is eigenlijk een beetje hetzelfde als de aangegoten draad van een bureaulamp die maar 0,75mm² is.

Maar inderdaad: het is belachlijk. In de laadpaal is die diff voldoende voor personenbeveiliging, maar in een installatie waar de laadpaal geen geïntegreerde verliesstroominrichting heeft is diezelfde diff plots niet meer ok voor in se exact dezelfde functie. :wtf:

Aan de andere kant hangt het AREI aaneen van zulke onnozelheden. Kijk maar gewoon naar de automaten, als ik ervoor kies van mijn hele huis uit te voeren in 1,5mm² en alles af te zekeren met 16A dan wordt die installatie afgekeurd want een stopcontact móet met 2,5mm²... ondanks het feit dat die 1,5mm² eigenlijk correct afgezekerd is.
Technisch heb je gelijk maar een aantal zaken kan ik wel volgen. Men probeert eigenlijk de manier van bouwen van residentiële installaties met regels af te bakenen zodat je zonder (of met minimum aan) berekeningen en engineering conforme installaties bouwt (met een minimum aan goed vakmanschap). En zodat iedereen min of meer gelijkaardige en robuuste installaties bouwt.
Ik denk dat je zonder dat soort regels serieus wat cowboy-installaties zou zien verschijnen. (genre: ik zou mijn zware apparaten niet steken in stopcontact A, B of C want dan gebeurt er wat)

Neemt niet weg dat er ook heel wat mierenneukerij in staat.
 
Dat is idd wel nodig omdat jan met de pet en klein pierke ook een huisinstallatie mogen leggen. Heb dat bij mijn bouw immers ook zelf gedaan.
En dan zegt de werkgever, uw laadpaal zelf installeren? Dat staan we niet toe :D.
 
En daarom beveilig je 1,5mm² met 16A en 2,5mm² met 20A... en lange afstanden heb je gewoon niet in een huishoudelijk installatie, tenzij je een kabel legt naar een tuinhuis misschien maar daar gaan de meeste mensen dan geen 20A op vollast doorjassen.

Weet je wat ik ook mooi vind? Die Niko Hydro stopcontacten die veel mensen buiten gebruiken kunnen eigenlijk maar 16A aan... ik heb een flauw vermoeden dat dit voor de standaard stopcontacten die binnen gebruikt worden ook zo is. Nu weet ik wel dat er waarschijnlijk weinig of geen toestellen zijn die monofasig 20A continue trekken maar toch... zit maar eens buiten op het terras: stekkerblok op de Niko Hydro en daar u gourmetstel op en waarom niet ook u frietketel inderdaad.

In praktijk geeft dat waarschijnlijk weinig problemen omdat dat soort toestellen sowieso niet continue op vollast draait, eens ze hun temperatuur hebben trekken ze significant minder vermogen maar theoretisch kan er dus wel teveel stroom door u stopcontact want u beveiliging gaat niet reageren tot 20A. En dan duurt het nog nen tijd want uw thermische component reageert ook niet onmiddelijk.
Alle normale consumentenstopcontacten zijn inderdaad maar goed tot 16A (en dat in theorie ook niet voor uren aan een stuk).
Daarom ook dat er speciale "EV stopcontacten" zijn die effectief 20A aankunnen voor lange termijnen.
Doorgeluste stopcontacten maakt het eigenlijk nog erger, aangezien ieder stopcontact dus ook deels blootgesteld wordt aan de stroom van de hele kring.
In andere landen is het dan ook vaak de regel om ook stopcontactkringen achter 16A automaten te steken.

Een stekkerblok heeft doorgaans wel een smeltzekering van 16A, dus die gaat als het goed is eerst doorbranden. Zo van die brakke domino stekkertjes (zonder kabel, gewoon direct 1 stekker -> meerdere stopcontacten) hebben dat doorgaans niet, en zitten vaak ook maar half vast in mekaar, wat ze extra gevaarlijk maakt.
 
Vraagje,

Mijn zekeringskast staat in het midden van mijn huis in de waskamer. Er is dus helemaal geen weg naar een buitenmuur.

Stel dat ik dan vooraan een laadpaal wil installeren, hoe in godsnaam geraak ik daar? Vloer openbreken? Ik kan toch moeilijk die kabel op de grond leggen.
 
Vraagje,

Mijn zekeringskast staat in het midden van mijn huis in de waskamer. Er is dus helemaal geen weg naar een buitenmuur.

Stel dat ik dan vooraan een laadpaal wil installeren, hoe in godsnaam geraak ik daar? Vloer openbreken? Ik kan toch moeilijk die kabel op de grond leggen.
Het is inbouw of opbouw....

In de vloer is doorgaans geen optie want je wil inderdaad geen vloeren openbreken.
Je kan inslijpen in de muur maar weinig kans dat je een traject vindt tot aan de buitenmuur waar er verticaal geen enkele kabel of leiding in de muur loopt, denk aan schakelaars.
Daarbij zijn lange diepe horizontale sleuven niet bevorderlijk voor de draagkracht van muren. Kom je onderweg betonnen kolommen tegen mag je daar in principe ook niet in slijpen.

Alternatief is dat je een opbouwtraject zoekt tot aan een buitenmuur (dat je, al dan niet, afwerkt met een kleine omkasting). Vandaar kan je mogelijks ondergronds (of tegen de gevel, maar minder mooi) verder tot waar je moet zijn.
 
Opbouw hoeft geen drama te zijn alleen zit je in dit geval met een dikkere (stuggere) XVB tot aan je paal. Spijtig dat er geen bijkomende wachtbuis gelegd is destijds.
 
Vraagje,

Mijn zekeringskast staat in het midden van mijn huis in de waskamer. Er is dus helemaal geen weg naar een buitenmuur.

Stel dat ik dan vooraan een laadpaal wil installeren, hoe in godsnaam geraak ik daar? Vloer openbreken? Ik kan toch moeilijk die kabel op de grond leggen.
Mogelijks kan je ergens min of meer onopvallend met een stukje DLP profiel werken om tot aan de buitenmuur te geraken? Bv waar dat profiel grotendeels achter een kast passeert?
Of misschien kan je vrij snel bv een garage inschieten en dan zou ik gewoon PVC buis plaatsen misschien.

Als je er goed over nadenkt kan je misschien wel een opbouwtraject vinden dat estetisch weinig impact heeft.
 
Alle normale consumentenstopcontacten zijn inderdaad maar goed tot 16A (en dat in theorie ook niet voor uren aan een stuk).
Daarom ook dat er speciale "EV stopcontacten" zijn die effectief 20A aankunnen voor lange termijnen.
Doorgeluste stopcontacten maakt het eigenlijk nog erger, aangezien ieder stopcontact dus ook deels blootgesteld wordt aan de stroom van de hele kring.

De stroom loopt niet door uw stopcontact maar door de aansluiting van uw stopcontact. En enkel indien je daar doorlust, lus je door met WAGO’s om daarna single wire naar uw stopcontact te gaan gaat dat ook niet op.
Het punt bij een stopcontact is dat het intern flexibel is en verend werkt om contact te maken tussen uw vast gedeelte en uw snoer.
 
Iemand ervaring met "mi-boxer" (volgens google vroeger ook bekend als "mi-light")?

Vandaag langs een verlichtingswinkel geweest (NN Light) voor een lichtplan te laten maken.
Hier waren ze precies fan van "mi-boxer" als alternatief voor domotica en/of phillips hue.

Als ik het juist begrijp is dit een (chinese) goeikoper alternatief voor phillips hue?
Maar ik lees op tweakers (wel uit 2019) dingen als "bestellen op aliexpress" en "chinese cloud".

Het concept sprak me wel aan, maar valt dit te vertrouwen om een totaal renovatie, waarbij ik alle bedrading/verlichting/stopcontacten ga vervangen uit te rusten met die "mi-boxer"?
 
Terug
Bovenaan