Filmreview: The Dead Don't Hurt

In de wereld van de westernfilm galopperen cowboys door het stoffige landschap, onder de brandende zon en langs slapende stadjes. Als filmliefhebber is dit een genre waar ik er het minst van heb bekeken, afgezien van enkele spaghettiwesterns zoals A Fistful of Dollars, The Good, the Bad and the Ugly en A Fistful of Dynamite. Toch was ik nieuwsgierig naar wat Viggo Mortensen, als regisseur van The Dead Don't Hurt, van zijn western had gemaakt.

Viggo Mortensen heeft niet alleen het scenario voor deze film geschreven, maar neemt ook de regie op zich, is producent, componeerde de muziek én vertolkt een hoofdrol. Dit suggereert dat The Dead Don't Hurt voor Mortensen wel een zeer persoonlijk project moet zijn geweest. Met dit in gedachten wilde ik de film zeker bekijken. Hoewel Mortensen een indrukwekkende filmcarrière heeft opgebouwd, blijft hij voor mij nog altijd Aragorn uit The Lord of the Rings.

tddh-002.jpg

Romantiek in het wilde westen​

In het jaar 1860 kruisen de paden van Holger Olsen (Viggo Mortensen), een timmerman en oorlogsveteraan, en Vivienne Le Coudy (Vicky Krieps), een temperamentvolle Frans-Canadese vrouw. Vivienne heeft net gebroken met een aristocratische maar zeer onaangename man. Samen besluiten ze een nieuw leven te beginnen en trekken naar de afgelegen hut van Olsen, gelegen te midden van de ongerepte natuur.

Holger vertrekt naar de oorlog en laat Vivienne achter in het corrupte stadje.


Vivienne vindt werk in de saloon van het nabijgelegen stadje, waar ze moet omgaan met de grillige persoonlijkheid van Weston (Solly McLeod), zoon van een invloedrijke landbaron, die een aandeel in de saloon heeft. De dreiging van de opkomende burgeroorlog werpt een schaduw over de gemeenschap, waarin spanningen en verdeeldheid hoogtij vieren. Wanneer Holger, gedreven door zijn eigen overtuigingen, ervoor kiest om deel te nemen aan de burgeroorlog, laat hij Vivienne achter in deze corrupte stad, waar ze wordt geconfronteerd met vele uitdagingen en dilemma's.

tddh-001.jpg

Bloedbaden, geweld en tragedie​

The Dead Don't Hurt begint met de dood van Vivienne en maakt gebruik van terugblikken naar de jaren voorafgaand aan haar overlijden, evenals huidige gebeurtenissen. Voordat dit alles plaatsvindt, wordt het verhaal nog ingewikkelder door een bloedbad waarbij zes mannen worden neergeschoten door een razende outlaw. Deze gebeurtenis verklaart later enkele acties van Holger, maar draagt ook bij aan de complexiteit van het verhaal. Ik ben ervan overtuigd dat de vertelling eenvoudiger en gestroomlijnder had kunnen zijn.

Geweld en tragedie vormen natuurlijk de kern van het verhaal. De relatie tussen Krieps en Mortensen is geloofwaardig: romantisch maar tegelijkertijd ook stoïcijns en zonder illusies. De cinematografie is indrukwekkend en dompelt je onder in de sfeer van een klassieke western, die met vakmanschap en aandacht voor detail door Mortensen is uitgewerkt. Uiteindelijk is dit een meeslepend verhaal van liefde en verlies, dat zich afspeelt in het midden van de negentiende eeuw.

tddh-front.jpg

Conclusie

Je voelt de passie die Mortensen voor dit verhaal heeft in elke scène van deze romantische western. Van kostuums tot decorontwerp klopte het plaatje; enkel de niet-chronologische tijdlijn maakt het soms complexer dan nodig. Desondanks is dit een uitstekende film, waarin Vicky Krieps een schitterende prestatie neerzet.

Pro

  • Goed verhaal
  • Uitstekende cinematografie
  • Vicky Krieps zit prima in haar rol

Con

  • Goede film maar niet opmerkelijk
7

Over deze film

Beschikbaar vanaf

1 mei 2024

Genre

  1. Western

Speelduur

127 minuten

Regie

Viggo Mortensen

Cast

Vicky Krieps, Viggo Mortensen ...

Uitgever

Imagine Film Distribution
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan