Werk Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Is dat niet puur perspectief? Je begrijpt niet dat een C-level een bepaald loon heeft, dat is toch gewoon vraag en aanbod? Iemand in India die jouw job doet begrijpt ook niet dat jij misschien 5x zoveel verdient als hij/zij.
Dat verschil ligt em vooral in de cost of living in een bepaalde regio.
Net zoals voetbal, dat is toch al decennia zo dat de lonen van de pot gerukt zijn, ook dat is toch ook gewoon vraag en aanbod?
Nja, ergens zit daar weer een laagje mensen die belachelijk veel geld verdient waardoor die prijzen zo hoog zijn geworden.
Ik begrijp persoonlijk niet dat je daar zodanig over verbouwereerd bent, als je dat zodanig stoort, ga dan ergens werken waar alle lonen publiek gemaakt worden en waar je weet dat de CEO idem verdient als de laagste bediende, niets houdt je tegen?
Ironisch genoeg, vraag en aanbod
;). Het gaat me niet om het publiek maken, want de verloning van de C-level functies staat doorgaans gewoon in de SEC filings die in recente jaren verplicht zijn. Het gaat me ook niet om even veel verdienen. Het gaat me om gelijk verdienen naar gelijk werk. Dat de vrije markt de waardering van zo'n functies (ongeacht de menselijke gevolgen die voortvloeien uit de typische uitoefening van die functies) zo verhoudingsgewijs absurd hoog waardeert, is in mij ogen een van de falingen van de vrije markt. Je krijgt vrij letterlijk een klasse mensen die bakken poen scheppen, ongeacht of er dat jaar nu 1000'en mensen op straat zijn gezet, of dat ze effectief het hele bedrijf hebben doen groeien in alle richtingen (en dus niet enkel winst voor de aandeelhouders).
Als je antwoord hierop is: "ga dat dan zelf doen als je dat zo belangrijk vindt", dan snap je denk ik mijn punt helemaal niet.
 
Dat verschil ligt em vooral in de cost of living in een bepaalde regio.
Dat is hoe jij het ziet, ook dat is gewoon perceptie... In mijn ogen als jij dezelfde job doet als die persoon van India, wat heeft het ermee te maken dat jouw brood 3 EUR kost en die van hem/haar 3 eurocent? Ik heb collega's die 4 kinderen hebben, moeten we hen misschien ook meer betalen omdat "the cost of living" voor hen duurder is dan voor die met 1 kind?

Of als je nog op een andere manier denkt kan je stellen dat die mensen op C-niveau nu eenmaal een zéér duur leven hebben, die privéjets betalen zichzelf niet.

Nja, ergens zit daar weer een laagje mensen die belachelijk veel geld verdient waardoor die prijzen zo hoog zijn geworden.
En dat is bij C-levels anders denk je?

Ironisch genoeg, vraag en aanbod
;). Het gaat me niet om het publiek maken, want de verloning van de C-level functies staat doorgaans gewoon in de SEC filings die in recente jaren verplicht zijn. Het gaat me ook niet om even veel verdienen. Het gaat me om gelijk verdienen naar gelijk werk. Dat de vrije markt de waardering van zo'n functies (ongeacht de menselijke gevolgen die voortvloeien uit de typische uitoefening van die functies) zo verhoudingsgewijs absurd hoog waardeert, is in mij ogen een van de falingen van de vrije markt. Je krijgt vrij letterlijk een klasse mensen die bakken poen scheppen, ongeacht of er dat jaar nu 1000'en mensen op straat zijn gezet, of dat ze effectief het hele bedrijf hebben doen groeien in alle richtingen (en dus niet enkel winst voor de aandeelhouders).
Als je antwoord hierop is: "ga dat dan zelf doen als je dat zo belangrijk vindt", dan snap je denk ik mijn punt helemaal niet.
Gelijk verdienen naar gelijk werk, afhangend natuurlijk van wat jouw cost of living is dan... Of niet?

Je blijft gewoon herhalen dat je het belachelijk vindt dat er managers zijn die bakken met geld verdienen, of ze nu "goed werk" doen of "slecht werk" doen. Dat is een terechte bekommernis maar dan wel 1 die het bestuur van een bedrijf moet maken. Ook nu pas begin je een beetje een onderscheid te maken tussen C-levels die het "goed" doen (het bedrijf doen groeien) of het "slecht" doen (1000 mensen op straat zetten).

De vraag die ik me dan stel => Zijn de ontslagen terecht? Welke situatie is dat ook überhaupt want het is gemakkelijk om te zeggen "een C-level kan 10% van het werkvolk ontslaan en die paljas krijgt een bonus"... Misschien was dat wel een stap die nodig was om de toekomst van het bedrijf te garanderen. De CEO die in jouw ogen zo goed is omdat die het bedrijf deed groeien zou misschien diezelfde beslissing niet maken. Misschien dat 3 jaar later opeens bloedrode cijfers in de boeken staan die, zelfs met 20% van het werkvolk te ontslaan, niet meer groen worden.

Allemaal zo gemakkelijk om kritiek te hebben op een ander en van de zijlijn te zeggen "die verdienen dat niet, dat is schandalig". Alsof het voor die CEO een luchtige beslissing is om mensen te ontslaan en alsof het opeens onterecht is om een bonus te krijgen omdat je mensen hebt ontslaan... Dat is gewoon zeer kort door de bocht.
 
In mijn ogen als jij dezelfde job doet als die persoon van India, wat heeft het ermee te maken dat jouw brood 3 EUR kost en die van hem/haar 3 eurocent? Ik heb collega's die 4 kinderen hebben, moeten we hen misschien ook meer betalen omdat "the cost of living" voor hen duurder is dan voor die met 1 kind?
Allemaal dan maar naar een loon op India-niveau?
Geen of vier kinderen is, zeker in dit land, vrijwel altijd een keuze. Waar je geboren wordt niet.

Dat meer kinderen hebben meer kost wordt trouwens wel degelijk voor een stuk gecompenseerd. Kindergeld + kinderen ten laste op de belastingbrief.
 
Allemaal dan maar naar een loon op India-niveau?
Geen of vier kinderen is, zeker in dit land, vrijwel altijd een keuze. Waar je geboren wordt niet.

Dat meer kinderen hebben meer kost wordt trouwens wel degelijk voor een stuk gecompenseerd. Kindergeld + kinderen ten laste op de belastingbrief.
Je snapt de vergelijking precies niet, waar zeg ik "allemaal lonen zoals India potverdekke!"? Al wat ik zeg is dat er een reden is dat iemand op C-niveau soms misselijkmakend veel geld verdient.

Het is ook een keuze waar je woont. Cost of living hoog? Volg die honderden mensen die een job hebben in België maar ervoor kiezen om dat vanuit Zuidoost-Azië te doen remote om toch maar op hun 40j op pensioen te kunnen gaan.

Niet dat ik bedoel dat iedereen naar armere landen moet verkassen maar snap je dan dat ik bedoel dat het heel gemakkelijk is om vanuit je eigen standpunt te oordelen maar het zwart-wit kijken heel vertroebelend werkt? Een CEO die een bonus van 1 miljoen EUR krijgt => Schandalig. Een IT'er uit India die 20% van mijn loon krijgt terwijl die hetzelfde doet => Jah, die heeft ook minder kosten hé.
 
Is dat niet puur perspectief? Je begrijpt niet dat een C-level een bepaald loon heeft, dat is toch gewoon vraag en aanbod? Iemand in India die jouw job doet begrijpt ook niet dat jij misschien 5x zoveel verdient als hij/zij.

Net zoals voetbal, dat is toch al decennia zo dat de lonen van de pot gerukt zijn, ook dat is toch ook gewoon vraag en aanbod?

Ik begrijp persoonlijk niet dat je daar zodanig over verbouwereerd bent, als je dat zodanig stoort, ga dan ergens werken waar alle lonen publiek gemaakt worden en waar je weet dat de CEO idem verdient als de laagste bediende, niets houdt je tegen?
Hah. Alsof elke manager 5x zo veel verdient omdat hij 5x meer kan of bijdraagt :D
 
Hah. Alsof elke manager 5x zo veel verdient omdat hij 5x meer kan of bijdraagt :D
Zeker niet, er zijn zelfs enorm veel bedrijven waar de managers/C-levels "maar" een vrij normaal brutoloon ontvangen. Weet niet of die dan waanzinnige bonussen krijgen maar het brutoloon vind ik toch niet zo spectaculair.
 
Zit nu met een dilemma. Zou ik tegen mijn huidige werkgever al zeggen dat ik ontslag ga nemen binnenkort? Ik begin pas 1 september bij mijn nieuwe werkgever dus mijn ontslag geef ik pas begin juli. Maar ik zit met proefcontracten voor long term projecten (die ze deze maand wederzijds gaan verlengen ondanks dat ik er niet wil werken) en ik vind het niet zo fair voor die klanten dat die dan vergeefse moeite aan het doen zijn. Ik zit nu ook in zo meetings waar ze dan bezig zijn van "in oktober kan je dan dit doen", "tegen het eind van het jaar moet dat dan klaar zijn".

Ik kan het natuurlijk ook gewoon tegen die klanten zeggen dat ze best die contracten niet verlengen maar dan komt het toch sowieso bij mijn werkgever terecht en dat gaan ze dan begrijpelijk al helemaal niet graag hebben.
 
Zit nu met een dilemma. Zou ik tegen mijn huidige werkgever al zeggen dat ik ontslag ga nemen binnenkort? Ik begin pas 1 september bij mijn nieuwe werkgever dus mijn ontslag geef ik pas begin juli.
Er is helemaal geen dilemma in mijn ogen. Je houdt je mond tot het moment zelf, namelijk begin juli.

Het is vermoedelijk ook helemaal jouw taak niet om dat tegen klanten te zeggen, maar die van de account manager. Dus je denkt constructief te zijn, maar eigenlijk ben je de chain of command al aan het bypassen, wat wrevel zal veroorzaken.

Met die klanten hoef je niet in te zitten; het zijn nog altijd klanten van uw werkgever en niet van u. Het probleem van je vertrek dient dan ook hogerop opgelost te worden.

Als je het nu al zegt en het komt in het verkeerde keelgat terecht, zouden de komende 4 maanden ook nog wel eens heel zuur kunnen worden.
 
Ja, dacht ik wel. Gewoon frustrerend dat ik constant in meetings zit voor zaken die ik toch nooit ga doen aangezien ik er niet meer ga zijn.
Maar zoals @Jackerath moet ik me dat niet aantrekken.
Shit happens. U gewoon niet (meer) druk maken helpt dan wel. Ik heb onlangs mijn opzeg gekregen. Elke dag is het dan de daily meeting :'Makila wat ga je vandaag doen? En gisteren?'

Het correcte antwoord = Heu .. niks. Maar dat mag niet gezegd worden. Dat is echt 'taboe'.
(Hetgeen ik moest doen heeft vertraging opgelopen omdat het andere team nog niet klaar is en ik neem echt niets nieuw meer op)

En dan die meetings van een hele week lang voor de komende "3 maand" in te plannen die ik verplicht moet mee volgen maar die ik dus niet meer ga doen he.

Wat er daar wordt afgesproken gaat jouw opvolger uitvoeren. Dat is helemaal geen verspilling hoor.
Die mens moeten ze dan nog wel in dienst nemen. Als ik daar achter vraag is het van: "Geen idee Makila. De selectieprocedure is bezig. :tongue: "
 
Tof projectje erbij gekregen hier.

Een bitch fight tussen twee kolossen over de verkoop van een bepaald miljoenen-project waarvan de kwaliteit in twijfel wordt getrokken door de koper. Zit in een juridische procedure met advocaten bovenop.

En bibi mocht de expertise gaan uitvoeren. Rapport geschreven. Uiteraard is dat rapport volledig neergesabeld door de ene partij. Elk woord wordt uit zijn context getrokken. Elke (onvermijdelijke) assumptie wordt aangevochten. Elke conclusie wordt in twijfel getrokken. Ik had x moeten doen, ik had y moeten doen, ik had z kunnen dubbelchecken, ... Ze beginnen zelfs te neuten over het feit dat er zoveel tijd zat tussen uitgevoerde expertise en rapport.
Sorry dat ik, in tegenstelling tot advocaten blijkbaar, wél overladen wordt met werk.

Je moet toch uit een speciaal soort hout gesneden zijn om een georganiseerde ruziemaker en professionele sfeerspons te worden zoals het beroep van advocaat. Pure ballast voor de maatschappij.

"Confrator". :sarcastic: Doe niet belachelijk.

Lol, vervolg hierop.
Komt plots mijn n+2 naar mij met de vraag of mijn rapport wel voldoende juridisch ingedekt is met disclaimers. :laugh: Euh, gezien ik een ingenieur ben en geen jurist: neen?

Het ziet ernaar uit dat het plots doorsijpelt naar de bovenste regionen in welk wespennest we onze neus hebben gestoken met dit kutproject. Ik ben volledig klaar om onder de bus gegooid te worden. Doe het! Repeat after me: "Het is mac-bc zijn schuld want hij heeft geen juridische disclaimers in zijn rapport gezet!". Smijt mij maar buiten, ik ben er volledig klaar voor/mee.

Ook nog eens naar mijn n+1 expliciet benadrukt dat ik van mening ben dat we beter NIET ingaan op het gezeik van die advocaten op ons rapport en we dit beter straal negeren. Hij leek precies al wat meer overtuigd van mijn standpunt t.o.v. vorige week. :')
 
Laatst bewerkt:
Intussen blijft mijn n+1 nieuwe projecten naar mijn hoofd smijten, met de spreekwoordelijke handen op zijn oren om Oost-Indisch doof te blijven voor mijn herhaaldelijke mededelingen dat ik tot over mijn oren in het werk zit. What the fuck is wrong with you?! Wat begrijp je niet aan de woorden: "Gaat niet!", "Agenda = vol", ...

Jezus.

Jaja, vervelend hé als de helft van uw team wegloopt.
 
Wat er daar wordt afgesproken gaat jouw opvolger uitvoeren. Dat is helemaal geen verspilling hoor.
In het geval van die universiteit echt wel want ik ben daar al de derde of vierde die bepaalde dingen moet uitvoeren.
Maar aangezien daar niks van structuur is, kan de ene niet verder bouwen op het werk van de andere. Waardoor het allemaal terug van nul begint.
 
Zijn er hier zovelen wiens n+1 alle shit op hen afschuift? Dit is imo toch geen goede leidinggevende dan.

Mijn n+1 doet vaak alsof hij mij helpt maar vaak komt het dan gewoon neer op:
"Ok, ik heb uw probleem gehoord. En hoe zou JIJ dat nu aanpakken?". Waarop hij dan nog wat aanvullingen of tips geeft. Maar uiteindelijk moet je wel alle shit telkens zelf oplossen. Het is niet dat hij plots shit zal overnemen ofzo.

Ik voel mij vaak een zelfstandige binnen mijn bedrijf:
  • Ik ben zélf verantwoordelijk om mijn projecten uit te voeren van A tot Z
  • Ik ben zélf verantwoordelijk om mijn projecten binnen budget uit te voeren.
  • Indien projecten dan toch over budget gaan omwille van redenen die ik niet in de hand heb, moet ik zélf bij de klant bedelen om mijn extra uren gefactureerd te krijgen.
  • Ik ben zélf verantwoordelijk om voldoende billable te werken zodat ik rendabel ben voor mijn bedrijf.
  • Enzovoort.
Het enige verschil is dat ik niet zelf mijn projecten moet binnenhalen (maar veel schijnzelfstandigen/managementvennootschappen moeten dat ook niet doen omdat ze een vaste werkgever... euh, "klant" hebben) en dat ik in geval van nood wel eens kan overleggen met mijn hiërarchie of collega's (maar gezien ik een senior ben, is het meestal the other way around en komt men mij om advies vragen :unsure: ).
 
Mijn n+1 doet vaak alsof hij mij helpt maar vaak komt het dan gewoon neer op:
"Ok, ik heb uw probleem gehoord. En hoe zou JIJ dat nu aanpakken?". Waarop hij dan nog wat aanvullingen of tips geeft. Maar uiteindelijk moet je wel alle shit telkens zelf oplossen. Het is niet dat hij plots shit zal overnemen ofzo.
En als uw n+1 een zondebok nodig heeft als de *ramp op de werkvloer compleet is* dan ligt uw C4'ke klaar. Hij zal zich dan wel indekken. ;)

Echter voor de 1000ste keer: Waarom heb je uw C4 zelf nog niet gegeven?
Vanwege een dikke anciënniteit en opslagvergoeding vermoed ik dan (als zij U ontslaan)? :laugh: :laugh:
 
Terug
Bovenaan