Kleine Beursfeiten

So what you saying ? De investments gaan niet renderen want de Chinezen doen het goedkoper even goed (en het is open source). What.did.you.expect... mompelt iets over metaverse
Ik vind het geweldig dat AI eigenlijk geen data nodig heeft, een andere met data opgeleide AI is genoeg als trainer.

Trump staat er eigenlijk als een idioot bij met zijn Stargate.

De moat is een springplank.

Nog steeds dikke 20% premie tov Lam Research en ik weet niet of ASML die premie verdient. Forw PE 30-ish? Maarja, waardering. Waar kom ik nog mee af vandaag de dag.

Hoe zit het met je Goog forward waardering als je de AI revenue afkoelt ? Of zat er geen AI stuk in je waardering ?

Overigens LOL dat nasdaq stuff die totaal niks met AI te maken heeft meegetrokken wordt met AI hype roetsjbaan. Twist, Illumina, andere genomics/healthcare stuff -2 -3%. Capex intensieve/grotere maar gelijkaardige bedrijven in S&P flat tot +0.5% pre-market 🫶

Ik durf te betwijfelen of die zoveel opbrengen. Meer long problemen, velen halen pensioen niet en dragen niet meer bij, en longkanker/andere long ziektes therapie is kostelijk en typisch redelijk lang (met transplantaties en heel de reutemeteut).

Is artikel van 2019 (Nederland): accijnzen zijn ondertussen serieus gestegen dus eerder een plus voor de overheid vermoed ik....

Levert roken de maatschappij nou geld op of kost het ons allemaal geld? Die vraag wordt beantwoord door onderzoeksjournaliste Anna Dijkman in de nieuwe aflevering van Stand van Nederland, die morgen om 21:10 uur wordt uitgezonden op NPO 2.

Dijkman zet alle financiële kosten en baten van roken op een rij. Aan accijns en btw haalt de overheid per jaar zo'n 3,4 miljard euro op. Daarnaast wordt er bespaard op zorgkosten, omdat rokers eerder overlijden. Dat is een besparing van 10 miljard. Door de lagere levensverwachting wordt er ook minder aan pensioen en AOW uitgekeerd. Dat gaat om een bedrag van 6 miljard euro.

Aan de kosten kant wordt er 3,8 miljard euro genoteerd voor zorgkosten. Als rokers eerder sterven gaat er een stuk productiviteit verloren en komt er minder premie binnen voor de pensioenfondsen. Dat is een kostenpost van 10,2 miljard. Als laatste is er onder rokers meer ziekteverzuim, goed voor 4,6 miljard.

"Dat betekent dat er een plus is van 2,8 miljard", aldus Dijkman. "Een rokende samenleving levert op dit moment meer op dan een niet rokende samenleving. Er is wel een maar. "Dit gaat nog uit van de huidige situatie. De ontwikkeling in de medische zorg gaan natuurlijk door, dus rokers kunnen we beter steeds beter behandelen aan hun ziektes."

De zorgkosten zullen dan stijgen, terwijl een deel van de baten wegvalt. "Het kan goed zijn dat de som gaat kantelen en in het nadeel uitvalt voor de rokende samenleving."

Is artikel van 2019 (Nederland): accijnzen zijn ondertussen serieus gestegen dus eerder een plus voor de overheid vermoed ik....

Levert roken de maatschappij nou geld op of kost het ons allemaal geld? Die vraag wordt beantwoord door onderzoeksjournaliste Anna Dijkman in de nieuwe aflevering van Stand van Nederland, die morgen om 21:10 uur wordt uitgezonden op NPO 2.

Dijkman zet alle financiële kosten en baten van roken op een rij. Aan accijns en btw haalt de overheid per jaar zo'n 3,4 miljard euro op. Daarnaast wordt er bespaard op zorgkosten, omdat rokers eerder overlijden. Dat is een besparing van 10 miljard. Door de lagere levensverwachting wordt er ook minder aan pensioen en AOW uitgekeerd. Dat gaat om een bedrag van 6 miljard euro.

Aan de kosten kant wordt er 3,8 miljard euro genoteerd voor zorgkosten. Als rokers eerder sterven gaat er een stuk productiviteit verloren en komt er minder premie binnen voor de pensioenfondsen. Dat is een kostenpost van 10,2 miljard. Als laatste is er onder rokers meer ziekteverzuim, goed voor 4,6 miljard.

"Dat betekent dat er een plus is van 2,8 miljard", aldus Dijkman. "Een rokende samenleving levert op dit moment meer op dan een niet rokende samenleving. Er is wel een maar. "Dit gaat nog uit van de huidige situatie. De ontwikkeling in de medische zorg gaan natuurlijk door, dus rokers kunnen we beter steeds beter behandelen aan hun ziektes."

De zorgkosten zullen dan stijgen, terwijl een deel van de baten wegvalt. "Het kan goed zijn dat de som gaat kantelen en in het nadeel uitvalt voor de rokende samenleving."

En in Belgie waar er een veel bredere publieke ziekteverzekering is ? En minder actieve arbeidsmarkt. Zou me niet verwonderen dat het balletje de andere kant oprolt hier.

Schneider Electric in het zog van de chippers ook al -8%, vind ik echt retarded gezien de mate van blootstelling.
Leuk bijkoop momentje imo!

Premkt
$NVDA: -8.06%$MSTR: -7.12%$COIN: -5.52%$AMD: -4.86%$META: -4.28%$MSFT: -3.46%$AMZN: -3.43%$TSLA: -3.30%$GOOGL: -3.22$AAPL: -1.81%
MSTR en COIN hebben niets met AI te maken. BTC prijs heeft vanochtend een duik genomen, mogelijks mede in de AI paniek, en daar volgen deze 2 aandelen op.

Zal zich wel snel herstellen, gewoon een paar dagen niet naar mijn opties kijken. 😁 of wat bijkopen... Maar dan wil ik MSTR terug <300$ zien staan. Saylor zal straks trouwens aankondigen hoeveel hij weer heeft bijgekocht.

Ja het is een plezante dag. Bipolaire beurs is opeens weer depri à la Pommelien in Knokke off.
Op zich is dit gewoon een nieuwe stap in de AI race. Alsof die al gewonnen was door de grote Amerikanen. Wordt nu 10x goedkoper gedaan door de Chinezen. Dat zou een belletje moeten doen rinkelen bij Elon.

Daarbijkomend: dat dit open source is, is ook goed voor iedere kleine Europese of pakweg Afrikaanse start-up. Leuke tijden zo. Laat die 'oorlog' maar voortduren

"...This situation isn’t very different from what happened more than 20 years ago when the DotCom bubble burst. Similar to today, at that time the biggest companies in the space built up a massive and eventually unnecessary infrastructure to build and run Internet businesses. As a consequence, the vast amount of cheap computing power allowed very small companies to enter the space and build sustainable and scalable business models. Some of these companies later became the trillion-dollar titans we are so familiar with today: Amazon, Google, and Meta. However, twenty years later, the leaders in the space eventually ended up making the exact same mistakes that allowed them to become what they did, and now rest assured there will be more and more nimble and hungry companies like DeepSeek starting to pop up like mushrooms, thanks to the massive and unnecessary AI data center capacity built...."

Maar wat als de revenue van NVIDIA keldert, kelderen de GPUs dan ook? En daalt de prijs van het minen van Bitcoin dan ook niet? En de btc prijs dan ook niet? En als dan mstr moet liquideren? Wat gebeurt er met de btc prijs?

Het zou wel eens heel benauwd aan de uitgang kunnen worden.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan