Loodgieterij-topic

Hier stond ook nog een mazoutbrander, elke keer als die aanschoot leek het of er een vliegtuig opsteeg... De peiler van de tank was ook kapot, dus ik controleerde dat met een stok. We hebben de tank zo goed als leeg gestookt, dan via via de restjes door iemand laten leegpompen. De tank is daarna via een groepsaankoop van de gemeente geneutraliseerd met schuim (was €500).

Dan gas laten steken, gracht gegraven met simpele afvoerbuis in en gat van ne kuub voor de gevel.
Dat gat is nodig om de boring door de gevel te kunnen doen. Bij mij kwam die van fluvius echter doodleuk zeggen dat hij de leiding wel mee door het gat van de elektrische aansluiting (in aparte buis) kon steken, voor niks ne kuub zand opgegraven :cautious:

De installatie zelf heeft hier +-5k gekost (wel zonder boiler, enkel een vaillant ecotec combi toestel).
 
Dus van de straat tot kelder zelf wachtbuis voorzien, en de mannen van Fluvius hebben dan de leiding getrokken van de straat tot in de kelder, voor die 250€?
Dat valt mee dan, ik verwachtte me eigenlijk aan 2- tot 3-voud, zeker als je de teller niet gewoon op de rooilijn wil 😁
Die buis kost geen drol voor fluvius. De werkkrachten die wat komen doen werken voor een appel en een ei. En ze halen op een andere manier wel geld uit uw zaken ze :p
 
Bon, als we de digitale meter kunnen uitstellen heb ik nog altijd een terugdraaiende dagteller tot dan..

als ik mijn poolhouse/tuinkantoor supergoed isoleer, en de warmptepomp voor de vloerverwarming op timer zet dat die pas om 7u 's ochtends mag aanslaan, zou ik het dan warm genoeg krijgen tegen dat mijn home-office begint om 8:30.
Warmtepomp zou op dagteller dan ook mogen doordraaien tot 22u, en vervolgens moet ik zien dat de warmte wat behouden blijft tot 's ochtends.
 
en bijkomende vraag dan binnen die daguren.

Zijn er warmtepompen die dan in de zomer het overdag ook kunnen koelen, en de douche van de poolhouse voorzien van warm tapwater?
 
Hier stond ook nog een mazoutbrander, elke keer als die aanschoot leek het of er een vliegtuig opsteeg... De peiler van de tank was ook kapot, dus ik controleerde dat met een stok. We hebben de tank zo goed als leeg gestookt, dan via via de restjes door iemand laten leegpompen. De tank is daarna via een groepsaankoop van de gemeente geneutraliseerd met schuim (was €500).

Dan gas laten steken, gracht gegraven met simpele afvoerbuis in en gat van ne kuub voor de gevel.
Dat gat is nodig om de boring door de gevel te kunnen doen. Bij mij kwam die van fluvius echter doodleuk zeggen dat hij de leiding wel mee door het gat van de elektrische aansluiting (in aparte buis) kon steken, voor niks ne kuub zand opgegraven :cautious:

De installatie zelf heeft hier +-5k gekost (wel zonder boiler, enkel een vaillant ecotec combi toestel).

Dus als iki het goed versta zorgt Fluvius er zelf voor dat het al binnen in huis zit? Hier zit het namelijk klaar voor de gevel, tenzij dat de vorige eigenaar gewoon de wachtbuis bedoelde...
 
Dus als iki het goed versta zorgt Fluvius er zelf voor dat het al binnen in huis zit? Hier zit het namelijk klaar voor de gevel, tenzij dat de vorige eigenaar gewoon de wachtbuis bedoelde...
Ja, die trekken de leiding tot binnen en hangen te teller tegen de muur en maken het gat naar binnen waterdicht. Wachtbuis is zelf te voorzien tenzij er al eentje ligt.
 
Klopt, de gasmeter staat dan nog dicht tot je loodgieter een gasleiding tot aan de meter installeert en een keuring doet (druktest etc.).
Als die in orde is kan de gas open.
 
Bon, als we de digitale meter kunnen uitstellen heb ik nog altijd een terugdraaiende dagteller tot dan..

als ik mijn poolhouse/tuinkantoor supergoed isoleer, en de warmptepomp voor de vloerverwarming op timer zet dat die pas om 7u 's ochtends mag aanslaan, zou ik het dan warm genoeg krijgen tegen dat mijn home-office begint om 8:30.
Warmtepomp zou op dagteller dan ook mogen doordraaien tot 22u, en vervolgens moet ik zien dat de warmte wat behouden blijft tot 's ochtends.
Het concept vvw uit-aan gaat niet werken naar uw goesting, of minstens uw schema herwerken. Vvw warmt chape op die dan doorgeeft, die buffer heeft tijd nodig en geen 1,5u vrees ik (moeilijk te zeggen op zo klein lokaal maar toch). Als ik dan echter lees dat wp al zou doordraaien tot 22u dan is de nachtgap wel te overbruggen lijkt me. Persoonlijk zou ik dan gewoon thermostaat snachts 2graden kouder zetten om gewoon s ochtends niet onder bepaalde temperatuur te moeten vertrekken.

en het allerbelangrijkste heb je zelf al aangehaald: goed isoleren

Koelen&tapwater kan ook ja afhankelijk van model, koelen enkel wel met geothermie.
 
Dankzij jullie hier braaf een kraantje gaan halen en loctltz 55 spul. Straks nog eens dubbelchecken, maar ik denk dat ze droog is.

Weer een hele verbetering . Ik kan mijn wasmachines terug van het water afsluiten nu 🙈🙈🙈
 
Dankzij jullie hier braaf een kraantje gaan halen en loctltz 55 spul. Straks nog eens dubbelchecken, maar ik denk dat ze droog is.

Weer een hele verbetering . Ik kan mijn wasmachines terug van het water afsluiten nu 🙈🙈🙈
Geen loctite! Foei! Vlas en vet moet je hebben!
 
Opnieuw loskrijgen nadien lijkt me makkelijk met vlas. Is het dat met loctite ook? Ik weet dat ge verschillende gradaties hebt.
 
Ideaal dan, het is een kraantje voor het wasmachine, dat moet ook helemaal niet meer loskomen.

De volgende keer dat het los moet, zal er waarschijnlijk een graver zijn die deze kraan losdfaait, dus daar maak ik me geen zorgen meer over 😄
 
bijkomende warmtepomp vraag
als ik mijn warmteverliesberekening maak voor mijn tuinkantoor van 60m² kom ik op een benodigd vermogen van 2,6kw.
Als je dan gaat zoeken achter pompen met max 3kw vermogen dan kom je altijd uit op zwembadwarmtepompen.
Kunnen deze gebruikt worden om een vloerverwarming aan te sturen? met thermostaat?

ALS dat het geval is, deze zomer wordt er een 4kw warmtepomp gezet voor mijn zwembad. Als het zwemseizoen gedaan is tegen eind september, begin oktober, kan ik mits een kraankoppeling de pomp overschakelen om VVW aan te sturen ipv het zwemwater?

reden waarom dit interessant is: ik krijg de warmtepomp gratis bij mijn zwembad :D Kan ik dit gegeven paard grandioos in zijn bek kijken?
Dan hoef ik geen extra pomp te kopen en kan ik dat budget gebruiken voor een bijverwarming zoals een gezellige houtstoof.

Moet wel nog es kijken om te vermijden dat water van het VVW circuit niet onmiddelijk in aanraking kan komen met het zwemwater (zoutwater bad, weet niet of dat slecht is voor de vvw leidingen, en als ik me ni vergis moest ik 10 jaar terug een product in mijn vvw leidingen kappen voor de opstart)

Ik vermoed dat een deftige pomp wel 2 circuits heeft (als dat toch tapwater & vvw kan aansturen) Weet niet of die tech ook beschikbaar is op een zwembadwarmtepomp.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan