Business School

@Muñoz : wie betaalt er dan ook zelf zo een opleiding? Denk dat de meesten toch wel hun opleiding betaald zien door hun werkgever, eens ze enkele jaren werken?

Ja, klopt, voor die executive MBA's toch. Als je al ergens vele jaren werkt en het bedrijf wilt u door die MBA nog wat meer binden aan het bedrijf, zal dat voor hen wel voordelig zijn en je een duwtje geven om je (wellicht) nieuwe functie nog beter te kunnen uitvoeren.

Maar ik heb precies de indruk (enfin, ken het alleen maar van m'n leeftijdsgenoten) dat er alsmaar meer mensen direct na hun studies een extra vervolgopleiding gaan doen aan zo'n business school. Nasty side effect is dan natuurlijk dat, als je interesse hebt om bij bv. een asset manager genre Econopolis te gaan werken, er op de duur wordt verwacht (anders geraak je er niet binnen) dat je aan Vlerick of AMS nog een extra master (finance) hebt gehaald. En zo krijg je weer een enorme ongelijkheid binnen het onderwijs, want niet iedereen wil of kan zomaar 20k ophoesten voor iets wat pakweg 10 jaar geleden nog niet (impliciet) moest wil je ergens binnengeraken.
Dat is misschien wel ergens goed als dat in de VS ofzo is waar die business schools een goede investering in je toekomst zijn (en waar lonen in theorie tot het eindige kunnen gaan), maar in België waar quasi iedereen grosso modo rond hetzelfde loon blijft zitten eens ze op een bepaald niveau zitten, lijkt me die evolutie toch meer iets slecht dan goed en vooral studeren veel duurder te maken.
 
Ehsal is echt knullig en bedroevend niveau. Ook amateuristische broodjes 's avonds en 1 blik fanta.

En dat was toch ook 2000 of 3000 inschrijvingsgeld voor 15x of zo 4h les. Die lessen waren wel interessant, maar echt gemakkelijk. Sommige lessen waren echt nutteloos. Statistiek 1 "wat is een mediaan" etc in een opleiding waar een wetenschappelijke master het toegangsticket is, is... vreemd.

Je betaalt eigenlijk om je forceren om elke week 4h te blokkeren in je agenda. Er is in mijn opinie echt niks wat je daar leert, wat je niet zou kunnen leren door elke avond in je studeer ruimte een uurtje te lezen.

Ik heb ook al vlerick en Antwerp business school cursussen gezien (heb nog tegen betaling ingansexamens gedaan ook, niveau 0 btw). Daar staat niks complex of secret sauce in wat je niet vindt in een master hir of EW of dergelijk vak/keuzevak. Je kunt perfect het curriculum in het reguliere onderwijs als keuzevakken samen puzzelen voor paar honderd euro.

Zo'n MBA als 22 jarige lijkt me dan ook zinloos iets. Alsof je zonder iets van corporate experience "business cases" of "strategy sprints" kunt doen :laugh:

En het "netwerk". Wat is dat waard? Na mijn ehsal bezoek heb ik toch niet het gevoel gehad iemand tegengekomen te zijn waarvan ik dacht "die moet ik zeker linkedin linked, anders is mijn leven om zeep". Lesgever zelfde. Als ik werk nodig heb, pak telefoon en bel ex collegas, random studiegenoten, ex baas, concullega's,...

Lijkt me vooral dure upgrade voor subpar studenten. Of een ticketje voor overroepen jobs in overroepen sectoren zoals bepaalde investment boutiques. Elke random life science, ingenieur, ITer heeft met 0 carriere planning en netwerken een loon hoger dan de gemiddelde 22y MBAer...

Ik vergeet nooit dat ik met phd op zak en getekend bij life science bedrijf toch nog eens bij een gekende Belgische bank ging solliciteren voor investment kant en ze stelden een loon voor en ik zei "netto"? (Was overigens minder dan mijn loon at that time). En die sjarel zei "bruto" en ik schoot in een lach. Misschien had een MBA wat geholpen :laugh:

Een MBA op latere leeftijd zal wel zinvoller zijn. De vraag is inderdaad of je dat in belgie ooit eruit haalt. That being said. Zelfs in ons kut bedrijf hebben ze een executive leadership program wat heel gelijkaardig is aan een MBA. Denk dat de meeste high performers wel kunnen klaargestoomd worden intern.
 
Ik heb ook al vlerick en Antwerp business school cursussen gezien (heb nog tegen betaling ingansexamens gedaan ook, niveau 0 btw). Daar staat niks complex of secret sauce in wat je niet vindt in een master hir of EW of dergelijk vak/keuzevak. Je kunt perfect het curriculum in het reguliere onderwijs als keuzevakken samen puzzelen voor paar honderd euro.

Mijn prof risk management (die ook het hoofd vd opleiding finance aan de AMS is) zei zelf dat het curriculum dat we kregen in de master financial engineering van veel hoger niveau is dan wat ze in het AMS zien. Uiteindelijk ook logisch, denk niet dat er nog veel meer 'academisch' is dat je nog kan leren (buiten een PhD mss als je in iets heel niche wil verder doen) als je 9 studiepunten aan (financiële) econometrie, 15 studiepunten aan investment analysis, 9 sp aan risk management, 12 sp aan corporate finance, 6sp aan entrepreneurial finance, 6 sp fintech, 6 sp aan banking, etc. hebt gehad.

Heb toch een jaargenoot gehad die na z'n master financial engineering direct een master financial management aan Vlerick is gaan doen, en dan uiteindelijk bij KBC dacht ik is beginnen werken. Als dat geen weggesmeten geld is then what is.
 
Aangezien je een prof. bachelor hebt, kan je 'in principe' geen MBA doen.
Tenzij de business school wat desperate is. Ofwel had je grote onderscheiding en ben je ondertussen op het werk reeds manager.

Om uw CV te upgraden kan je een master accountancy doen (ku leuven/kortrijk) of master business economics optie accountancy (ugent) , maar daar ga je wel aan 120 studiepunten liggen (want schakelprogramma nodig) en dat zal niet simpel zijn om al werkend te combineren.
Je gaat ook meerdere gelijkaardige vakken van de MBA krijgen met soms dezelfde proffen als Vlerick, dus je zal bijleren.
Inschrijvingsgeld is hetzelfde als een reguliere student, dus peanuts.

Een postgraduaat aan Ehsal of fiscale hogeschool etc. behoort ook tot de mogelijkheden als je werkervaring hebt.
Dat geeft je wat extra praktijktheorie, maar is wat minder hoog aangeschreven als je geen master hebt als basisdiploma.

En let op met wat @cege zegt over niveau, want die heeft een wetenschappelijke Phd met nog wat master bedrijfseconomie alhier en master huppeldepup aldaar ertussen gefietst.
Dat is niet iedereen gegeven.
 
Laatst bewerkt:
Ben ook eens langs geweest bij de verschillende executive MBAs in de omgeving. Werkgever zou brtalen maar moestdan wel iets tekenen dat ik x jaar in dienst ging blijven en anders moest ik kosten terugbetalen.

Ingangsexamens zijn echt lachertje als ze weten dat je werkgever betaalt. Mss als je beurs wilt is het anders mogelijks.

Inhoudelijk leek het nogal veel lucht dat er verkocht werd. De prijzen liggen veel te hoog voor de kennis.
Ik zou het overegen als ik een internationale job zou ambiëren. Zou dan wel zeker de MBA niet in België doen.

Maar aangezien ik gewoon in België wou blijven zag ik de meerwaarde niet. Je kan oerfect directeur/CEO worden in BE zonder MBA. Eens in die positie zijn er ook specifieke executive courses waar meer high level mensen zitten en de netwerking beter is imo.
 
En let op met wat @cege zegt over niveau, want die heeft een wetenschappelijke Phd met nog wat master bedrijfseconomie alhier en master huppeldepup aldaar ertussen gefietst.
Dat is niet iedereen gegeven.

Denk dat iedereen met een master tew of hir veel zaken gaat tegengekomen die ze nog niet gezien hebben. Als je al een MBA doet is dat in zo'n geval natuurlijk meer voor de connecties en dat je Vlerick of Antwerp Management School op uwe Linkedin kan zetten.

Ingenieurs ofzo die een MBA (of 'business' masterprogramma direct na hun studies) doen, ja die leren natuurlijk wel heel wat nieuwe en belangrijke zaken om hun corporate carrière een serieuze duw te geven.
 
Een MBA op latere leeftijd zal wel zinvoller zijn.

Tot op een bepaalde leeftijd, of misschien beter ervaringsniveau, wellicht wel maar nadien is dat ook toch wel heel snel in vrije val.

Ik zou er wellicht niet echt iets nieuw opsteken, buiten dan een zoveelste extra model dat mooi in een boek in de kast staat, maar waar ik verder ook niet direct iets mee zal doen.
 
Terug
Bovenaan