Geldige redenen om geen bijzitter te moeten zijn

Ik vind het wel vreemd dat ze ouderparen oproepen om te gaan bijzitten, zeker als het gaat om dertigers met kleine kinderen.
En mijn aanvraag werd geweigerd :crazy:

Dan ga ik maar langs met twee overprikkelde kinderen inclusief reisbedjes en pauzes voor de groent/fruitpapjes :)
 
Je vrije tijd meer waard achten (dan de minnelijke schikking/boete) is voldoende reden hoor.
Dat is ook waar als je de boete betaald ben je er ook vanaf uiteraard :).

Zou ik persoonlijk nog 'speciaal' vinden maar daar valt dan voor de rest weinig of niks aan te doen, dus ga ervoor aan iedereen hier die is uitgekozen maar geen zin heeft, ware BG stijl.
 
En mijn aanvraag werd geweigerd :crazy:

Dan ga ik maar langs met twee overprikkelde kinderen inclusief reisbedjes en pauzes voor de groent/fruitpapjes :)
En met welke motivatie weigeren ze dat? Als je aangeeft dat je geen opvang hebt voor twee kleine kinderen, ben je inderdaad gedwongen om daar een absurde situatie te forceren met een halve kinderuitzet aan het stemlokaal. Die voorzitter gaat lachen.
 
Kan zijn dat ik me vergis, maar ambtenaren krijgen daar toch ook compensatie voor als ze opgeroepen worden? If yes, extra reden om dat uniek door hen te laten uitvoeren. De rest krijgt daar immers een aalmoes voor.

Nee, niets speciaals.

Je krijgt betaald verlof als je die dag gepland stond om te moeten werken of als je op middernacht nog aan het tellen waart :p
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Is de oproeping per brief of per eBox? Zou eerste keer zijn dat ik niet opgeroepen word 🤞
Wel de brievenbus al paar dagen niet gecheckt 🫣
 
Laatst bewerkt:
Sinds wanneer gaat het leven om rondkomen?
Dat zijn keuzes die ieder voor zich moet maken, als ik enkel wou rondkomen dan zou ik ook graag werkloos zijn, maar ik haal graag meer uit het leven.
Heus niet alle werklozen staan onderaan de sociale ladder en/of zijn niet capabel om te werken.
Ik zeg niet dat ik meer mag, maar mijn bijdrage aan de maatschappij is er reeds door te werken, dus ja die vrije tijd die er dan nog overschiet is denk ik wel meer waard dan iemand die een hele dag ligt te profiteren.

En single zijn wil ook zeggen dat je het hele huishouden wel alleen mag doen ook nog, of ik nu alleen ben of met twee, de was moet gedaan worden, er moet eten staan, het huis moet proper zijn, de tuin moet onderhouden worden, ...
Ik zeg niet dat het leven draait om rondkomen, ik zeg dat ik niet inzie waarom we zouden moeten rekening houden met jouw keuze om bovengemiddeld meer te werken. Iedereen kan opgeroepen worden tenzij die er echt niet kan zijn door overmacht, maar jij werkt veel dus ze moeten maar iemand anders oproepen. Mja, ik ga daarmee niet akkoord, ik vind dat zelfs redelijk egocentrisch.

Iedereen heeft een huishouden, dat eens één zondag niet helemaal te doen zal wel lukken zeker. Zeker zonder kinderen. De maandag erna niet werken, ook helemaal onmogelijk?

Zoals anderen hier al hebben gezegd: ik vind dat er nogal veel drama wordt gemaakt rond een zondag "opgeven", wat over enkele uren gaat als het als bijzitter. Dat moet niet "tof" zijn. En als je bv. met een klein kind zit en geen opvang hebt is dat inderdaad lastig. Maar iedereen heeft een maand om dat geregeld te krijgen. En nee, ik ga me niet vrijwillig opgeven om mensen met die mentaliteit en die van hieronder te ontzien. Laat ons nog wat meer eieren leggen onder dat soort volk.

Ge word dan blijkbaar nog ies gestraft da ge kunt lezen en schrijven.
Dan zit er maar een ding op, Stinken, zo hard stinken da ze u ni willen
Mja, kinderachtig. Meer valt daar niet over te zeggen.
 
Nee, niets speciaals.

Je krijgt betaald verlof als je die dag gepland stond om te moeten werken of als je op middernacht nog aan het tellen waart :p
Dienstvrijstelling als je tot na middernacht moet werken geldt voor federale en vlaamse ambtenaren, op voorwaarde dat je af ziet van het presentiegeld. Ik werk voor een lokaal bestuur, en krijg geen dienstvrijstelling de volgende dag.
 
En met welke motivatie weigeren ze dat? Als je aangeeft dat je geen opvang hebt voor twee kleine kinderen, ben je inderdaad gedwongen om daar een absurde situatie te forceren met een halve kinderuitzet aan het stemlokaal. Die voorzitter gaat lachen.
"Wij hebben uw protestbrief goed ontvangen. De daarin vermelde bezwaren waren het voorwerp van een nauwgezet onderzoek. Wij kunnen echter geen redenen ontwaren om u van uw burgerplicht ter zake vrij te stellen. U blijft aangeduid. Uw aanstelling blijft van toepassing"

Oké dan :crazy:
 
"Wij hebben uw protestbrief goed ontvangen. De daarin vermelde bezwaren waren het voorwerp van een nauwgezet onderzoek. Wij kunnen echter geen redenen ontwaren om u van uw burgerplicht ter zake vrij te stellen. U blijft aangeduid"

Oké dan :crazy:
Lol. Daar zou een cameraploeg bij moeten zijn.
 
Dienstvrijstelling als je tot na middernacht moet werken geldt voor federale en vlaamse ambtenaren, op voorwaarde dat je af ziet van het presentiegeld. Ik werk voor een lokaal bestuur, en krijg geen dienstvrijstelling de volgende dag.
Voor federale ambtenaren is het ondertussen zo:

Je hebt recht op omstandigheidsverlof voor de noodzakelijke tijd met een maximum van 2 werkdagen als je voorzitter, bijzitter of secretaris van een stembureau of een opnemingsbureau bent.

Dit verlof kan alleen in deze omstandigheden worden opgenomen:

een dag omstandigheidsverlof op zondag, de dag van de verkiezingen als je volgens je werktijdregeling op diezelfde dag moet werken
een dag omstandigheidsverlof op de maandag volgend op de verkiezingen, als dat bureau na middernacht (van zondag op maandag) heeft doorgewerkt.

De regeling om een bijkomende dienstvrijstelling te verlenen als je afziet van het presentiegeld, is niet langer van toepassing.


 
Ik zal ook eerst eens goed vloeken moest ik worden opgeroepen. Anderzijds denk ik dan: de mensen die werden opgeroepen als jurylid voor bijvoorbeeld het proces van de terreuraanslagen hebben heel wat meer tijd moeten opgeven voor hun burgerplicht.
 
Ik zal ook eerst eens goed vloeken moest ik worden opgeroepen. Anderzijds denk ik dan: de mensen die werden opgeroepen als jurylid voor bijvoorbeeld het proces van de terreuraanslagen hebben heel wat meer tijd moeten opgeven voor hun burgerplicht.
Maar dat is dan weer iets anders, wat "spannender" dan wat een bijzitter moet doen. Ook niet te onderschatten en inderdaad veel intensiever qua tijdsbesteding.
 
Persoonlijk zou ik proberen een afschrift te geven van je vastgelegd verlof (dat je hopelijk ergens kan afdrukken zoals van SDworks of Unitime, en misschien ook de dag dat je dit aangevraagd hebt zodat ze zien dat het voor de oproep was) en dan vertellen dat je van plan was ter plaatse te kijken en boeken. En beloven dat je achteraf nog een bewijs van hotel in buitenland zal bezorgen.
Idd, heb zoiets gedaan, aangezien dat het enige bewijs is dat ik momenteel kan aanleveren. Het helpt misschien wel dat het mijn laatste twee weken bij mijn huidige werkgever zullen zijn en ik dus die weken neem om mijn recup op te gebruiken (anders geraak ik dat kwijt). Het is dus niet expres zo gepland omdat het dan verkiezingen zijn (had ik zelfs eerst niet door, ik dacht dat de verkiezingen pas in oktober waren maar er zijn blijkbaar 2x verkiezingen). Bewijs dat ik effectief in het buitenland ben zal dan achteraf volgen.

Bedankt voor het meedenken alleszins! Nu hopen dat het aanvaard wordt...
 
Ik zal ook eerst eens goed vloeken moest ik worden opgeroepen. Anderzijds denk ik dan: de mensen die werden opgeroepen als jurylid voor bijvoorbeeld het proces van de terreuraanslagen hebben heel wat meer tijd moeten opgeven voor hun burgerplicht.
Maar daar krijgt ge dan wel verlof/klein verlet voor, dus 't is niet dat ge er een dag van uw weekend mee verliest.

 
Alleen als je het over de semantiek hebt. De rest van de hele post blijft gewoon gelden, toch.
De organisatie van de verkiezingen kost letterlijk geld. Personeel, machines, gebouwen,... Dat wordt betaald van belastingsgeld, dat is helemaal niet gratis.

Daarnaast laten we ook helemaal niet horen hoe we willen dat het verder gaat. We kiezen een vertegenwoordiger die ons zal vertegenwoordigen, waarvan we dus denken dat deze persoon onze interesses het best zal vertalen.
Een stem voor pakweg Open VLD, of concreter Jasper Pillen. Wat laat de kiezer dan horen? Hooguit dat Open VLD die persoon het best vertegenwoordigt, maar welke richting of beleid er precies uit zal voortkomen is voor iedereen onbekend.

Dat je als kiezer kan laten horen welke richting je wil dat het verder gaan is precies het probleem van vandaag. Een complex democratisch proces wordt veel te simplistisch voorgesteld waardoor je haast alleen teleurgesteld kan zijn op het einde van de rit als je voorkeurspartij toch niet in de coalitie belandt.

Dat heeft dus niets met semantiek te maken, maar puur met een correcte weergave van wat de zaken in realiteit betekenen.
 
Ik vraag mij eigenlijk af wat het zou geven moesten we in een land als Nederland of Groot-Brittannië leven en de verkiezingen op een weekdag gehouden worden. Hoeveel opgeroepen dan nog zouden weigeren. Ik ken die situaties niet maar ik denk dat werk daar toch niet als een geldige reden voor weigeren mogelijk is.
 
Terug
Bovenaan