Geldige redenen om geen bijzitter te moeten zijn

Dat hij veel werkt is wel goed voor onze economie en welvaart en belastingsinkomsten.
Als het in het wit is toch.
Er zijn waarschijnlijk vrijwilligers genoeg om het te doen voor bv 60 EUR vergoeding, dus ik snap niet goed waarom ze niet gewoon deftiger betalen ipv mensen te verplichten om voor een habbekrats hun vrije tijd op te geven.
60 euro voor een zondag zal ook niet genoeg mensen motiveren, het dubbele waarschijnlijk ook niet. Maar dat is naast de kwestie.

Het gaat er om dat onwil niet hetzelfde is als overmacht. Als je 6 dagen op 7 werkt heb je jezelf in de situatie gebracht dat je weinig vrije tijd hebt, moet de overheid voor die ene zondag elke 5 jaar daar nu rekening mee houden? Opnieuw: met zo'n werkuren betwijfel ik sterk dat je een maand op voorhand dan niet kan regelen om de zaterdag ervoor of maandag erna niet te werken. Maar in plaats van het gewoon op te lossen is de eerste reactie om te klagen en te beginnen over werklozen.
 
Ben zelf nog nooit opgeroepen tot bijzitter, momenteel voor deze verkiezingen ook nog niet.

'k Zou er ook niet voor staan springen, maar mocht het zo zijn, dan zou'k dat wel gewoon een dagje gaan doen.

Een vriendin van mij (andere gemeente) moet intussen al voor de derde keer gaan. Daar zouden ze nu wel rekening mee mogen houden vind'k. Dan is het naar mening toch wel eens de beurt aan iemand anders.
 
Ik ben er als ambtenaar tot nu toe ook altijd aan ontsnapt. Een systeem waarbij dit volledig door ambtenaren wordt gedaan, met een dagje compensatie nadien, lijkt mij ideaal. Ons land telt over de verschillende niveaus genoeg ambtenaren om dat te realiseren en ’t is dan gewoon deel van uw job.

Gemeenten waarbij het door bv alle 30 jarigen gebeurd, vind ik ook een goed systeem. Heb zo vrienden die zo ergens wonen en de zondag nadien organiseert de gemeente dan een bbq voor al degenen die opgeroepen werden. Gezien dat allemaal leeftijdsgenoeten zijn, kijken mensen daar zelfs naar uit. En je weet welk jaar je eraan hangt en bent nadien ook weer gerust.
 
Gemeenten waarbij het door bv alle 30 jarigen gebeurd, vind ik ook een goed systeem. Heb zo vrienden die zo ergens wonen en de zondag nadien organiseert de gemeente dan een bbq voor al degenen die opgeroepen werden. Gezien dat allemaal leeftijdsgenoeten zijn, kijken mensen daar zelfs naar uit. En je weet welk jaar je eraan hangt en bent nadien ook weer gerust.
Da's ook niet echt een fair systeem, want als je 30 jaar wordt in een jaar zonder verkiezingen ontsnap je er aan als ik het goed begrijp?
 
Als je moet gaan bijzitten en de bureaus zijn open tot 16u, hoe lang daarna kan dat nog duren tegen je mag beschikken?

Iemand die dat weet ?
 
Ik ben er als ambtenaar tot nu toe ook altijd aan ontsnapt. Een systeem waarbij dit volledig door ambtenaren wordt gedaan, met een dagje compensatie nadien, lijkt mij ideaal. Ons land telt over de verschillende niveaus genoeg ambtenaren om dat te realiseren en ’t is dan gewoon deel van uw job.

Gemeenten waarbij het door bv alle 30 jarigen gebeurd, vind ik ook een goed systeem. Heb zo vrienden die zo ergens wonen en de zondag nadien organiseert de gemeente dan een bbq voor al degenen die opgeroepen werden. Gezien dat allemaal leeftijdsgenoeten zijn, kijken mensen daar zelfs naar uit. En je weet welk jaar je eraan hangt en bent nadien ook weer gerust.
Hier in Harelbeke was het idd voor 30-jarigen, al hebben wij geen barbeque gekregen vorige keer. 😥
 
Da's ook niet echt een fair systeem, want als je 30 jaar wordt in een jaar zonder verkiezingen ontsnap je er aan als ik het goed begrijp?
30 jarigen wil zeggen tussen 30 en 40.

Bij mij was dat het geval toen ik in de kleinere gemeente woonde. Nu ik in een grote gemeente woon, lijkt het dat er betere kandidaten zijn. Aangezien ik volgens mij geen brief gekregen heb (moet wel effe online checken, en nakijken waar dat weer was). Mijn collega die echter in een naburige kleine gemeente woont heeft het elke keer vlaggen en altijd minstens als voorzitter en is gestart sinds hij 30 is geworden (al is hij nu 46).
 
Als het in het wit is toch.

60 euro voor een zondag zal ook niet genoeg mensen motiveren, het dubbele waarschijnlijk ook niet. Maar dat is naast de kwestie.

Het gaat er om dat onwil niet hetzelfde is als overmacht. Als je 6 dagen op 7 werkt heb je jezelf in de situatie gebracht dat je weinig vrije tijd hebt, moet de overheid voor die ene zondag elke 5 jaar daar nu rekening mee houden? Opnieuw: met zo'n werkuren betwijfel ik sterk dat je een maand op voorhand dan niet kan regelen om de zaterdag ervoor of maandag erna niet te werken. Maar in plaats van het gewoon op te lossen is de eerste reactie om te klagen en te beginnen over werklozen.

Dat is een beetje het probleem met de verplichting. Ik heb zelf opzich niks tegen een voormiddagje bijzitten kan nog interessant zijn.

Maar je kan juist in een situatie zitten waarbij het wel veel ongemak geeft. Hoe maak je het onderscheid tussen het ene en het andere ? Het makkelijkste via geld. Dan kan iedereen voor zichzelf uitmaken hoe groot het ongemak is. Moet de boete dan 400 euro zijn. Is 100 euro niet genoeg ? En waarom moet dat een boete zijn en niet gewoon een 'afkoopsom'.

In mijn geval is het een trip van een maand die ik echt niet wil afzeggen. Maar bewijs dat maar is, is met de auto bij familie. Dan moet ik al WhatsApp berichtjes van de planning gaan laten zien en heb het gevoel dat dat niet echt gaat pakken.

Zoiezo ook een beetje een aversie op de overheid die naast geld ook nog is op burgers hun tijd aanspraak gaat doen. Beetje een verdoken belasting en je is goed met de neus drukken op het feit dat je helemaal niet zo vrij bent.
 
Laatst bewerkt:
Zoiezo ook een beetje een aversie op de overheid die naast geld ook nog is op burgers hun tijd aanspraak gaat doen. Beetje een verdoken belasting en je is goed met de neus drukken op het feit dat je helemaal niet zo vrij bent.

Maar het is toch juist een goed ding dat men niet enkel aan een besloten groepje vraagt om dat te doen? Het gaat over iets waar in het verleden mensen hebben gestreden om dat recht te hebben om onze keuze te mogen maken op een manier dat het correct verloopt ipv dat het gefalsifieerd is of werd. Zoals er voorbeelden van zijn in andere landen.

Allez dat je dat niet plezant vind dat kan ik begrijpen omdat het een plan dat je had doorstreept. Maar om zo ver te gaan als te zeggen van we zijn niet vrij dat komt bij mij nogal ijzeren hoedje over om eerlijk te zijn... Al spreekt het voor zich dat er geen absolute vrijheid is. Zelfs in een anarchie ben je niet absoluut vrij.
 
Ik heb ook prijs, vandaag brief in de bus, mag zoals verwacht weer gaan tellen. Wel vreemd dat er niks is binnengekomen in het burgerprofiel.
 
Niet toevallig herken ik wel wat usernames die tijdens de corona maatregelen ook continu contraire deden.

Wel ja zelfde idee toen dat de overheid vanalles zit te verplichten in onze vrije tijd.

Het is ook niet dat achteraf de ene of andere gelijk heeft gekregen. Landen met veel minder maatregelen zijn er ook door gekomen. En langs de andere kant hebben de maatregelen ook wel wat oudjes hun leven een paar jaar verlengd.

Dus of dat het waard was is nog altijd een persoonlijke opinie. Ik denk niet dat er veel van gedachten zijn veranderd en volgende keer gedraagt iedereen zich weer exact hetzelfde.
 
Dat je een keer goed vloekt als je die brief binnen krijgt snap ik maar al te goed.

Maar damn, sommige doen alsof ze hun rechter teelbal en eerst geborene moeten opofferen.

Niet toevallig herken ik wel wat usernames die tijdens de corona maatregelen ook continu contraire deden.
Los van alle andere redenen..

Als ze de mensen eens normaal zouden vergoeden zou er al een pak minder geklaagd worden..

Maar een schamele 25€ voor een zondag op te offeren terwijl parlementairen, ... belachelijk veel geld scheppen en dan nog een belachelijk hoge uittredingsvergoeding krijgen is gewoon wraakroepend.

Toen ik in shiften werkte verdiende ik op een zondag 35-40€/u netto. Dat is dus 280-320€ voor een shift. Dat is meer dan het tienvoudige.

Geef de mensen gewoon 25€/u netto en er gaan er al een pak minder oplossingen gaan zoeken om niet te moeten gaan bijzitten.
 
Los van alle andere redenen..

Als ze de mensen eens normaal zouden vergoeden zou er al een pak minder geklaagd worden..

Maar een schamele 25€ voor een zondag op te offeren terwijl parlementairen, ... belachelijk veel geld scheppen en dan nog een belachelijk hoge uittredingsvergoeding krijgen is gewoon wraakroepend.

Toen ik in shiften werkte verdiende ik op een zondag 35-40€/u netto. Dat is dus 280-320€ voor een shift. Dat is meer dan het tienvoudige.

Geef de mensen gewoon 25€/u netto en er gaan er al een pak minder oplossingen gaan zoeken om niet te moeten gaan bijzitten.
Dus dan zeg je: maak de organisatie van de verkiezingen 10x duurder. En wie betaalt dat? De staat. Met belastinggeld.

Ik vind het omgekeerde: schaf de vergoeding af. Je hebt gelijk: die zet kwaad bloed. Omdat het wel érg weinig is. Dus te weinig om de mensen te helpen of te ‘paaien’, maar wel genoeg om in totaal een mooie som te zijn.
 
Dus dan zeg je: maak de organisatie van de verkiezingen 10x duurder. En wie betaalt dat? De staat. Met belastinggeld.

Ik vind het omgekeerde: schaf de vergoeding af. Je hebt gelijk: die zet kwaad bloed. Omdat het wel érg weinig is. Dus te weinig om de mensen te helpen of te ‘paaien’, maar wel genoeg om in totaal een mooie som te zijn.
Haal dat geld van de royale vergoedingen die parlementariërs en zo krijgen...

En geen vergoeding ipv 25€ is nog erger....

Nog beter, laat (gemeente) ambtenarendat doen en betaal ze daar gewoon voor zoals elk bedrijf doet als mensen in een weekend moeten werken. En geef die mensen dan ook een dag recup waarvan ze zelf kunnen kiezen wanneer ze die opnemen.
 
Nog beter, laat (gemeente) ambtenarendat doen en betaal ze daar gewoon voor zoals elk bedrijf doet als mensen in een weekend moeten werken. En geef die mensen dan ook een dag recup waarvan ze zelf kunnen kiezen wanneer ze die opnemen.
Nog maar eens: de overheid doet dat al, die voorziet heel de infrastructuur en backsupport dat werkend
En ook weeral: lijkt het u echt zo´n goed idee om de heersende overheid in te laten staan voor het effectief uitbrengen, tellen en controleren van de stemmingen? Allez, het is echt met een reden, zelfs een fundamentele en gegronde, dat de controle over de stemming eigenlijk bijna volledig in handen ligt van het volk.

We spreken nog altijd over 1 a 2 dagen per 5j dat er eens een plicht tegenover uw rechten staat die niet monetair is.



En ook bovenal, totaal niet persoonlijk bedoelt op u he, waelvis, met wat we hier lezen over uw praktische en mentale (thuis)situatie lijkt een verontschuldigde afwezigheid in uw geval wel terecht.
Ik probeer maar wat tegengewicht te bieden aan de heersende nimby-mentaliteit
 
En ook weeral: lijkt het u echt zo´n goed idee om de heersende overheid in te laten staan voor het effectief uitbrengen, tellen en controleren van de stemmingen?
Denkt gij echt dat ambtenaren gelinkt zijn aan wie er aant regeren is?
 
Denkt gij echt dat ambtenaren gelinkt zijn aan wie er aant regeren is?
Al op z´n minst op lokaal niveau? Zeer zeker, uiteindelijk ben ik bvb ook maar aangesteld door het college van schepenen en burgemeester op voordragen van de selectiecommissie (HR). Er zijn objectieve criteria waaraan ik moest voldoen voor mijn functie maar het einde vd rit lag de beslissing bij de politiek.

En momenteel, in België, in een vacuüm, stelt dat probleem zich natuurlijk ook niet maar ge moet toch echt niet ver denken om in te zien hoe zo een systeem ideaal zou zijn voor autoritaire figuren aan de macht te krijgen/houden
 
Al op z´n minst op lokaal niveau? Zeer zeker, uiteindelijk ben ik bvb ook maar aangesteld door het college van schepenen en burgemeester op voordragen van de selectiecommissie (HR). Er zijn objectieve criteria waaraan ik moest voldoen voor mijn functie maar het einde vd rit lag de beslissing bij de politiek.
Bij een vergelijkend examen doet een schepencollege niet meer dan akte nemen van het verslag en de eerste persoon op de werfreserve aanstellen. Daar zit niks politiek meer aan tegenwoordig. Voor veel functies hebben ze ook onvoldoende kandidaten om daar nog politieke spelletjes rond te spelen.

En het personeel dat er al werkt? Ik zou niet weten waarom die aan fraude zouden meewerken. In het slechtste geval misschien ergens een kabinetsmedewerker of ergens in een boerengat waar maar twee man en een paardenkop werkt. Maar dan nog zit je niet alleen in dat telbureau.
 
  • Leuk
Waarderingen: Buon
Terug
Bovenaan