De enige reden waarom het als één aspect wordt beschouwd omdat jij het als één aspect beschouwd.
Ik, en de anderen die ik de koterij hier zie aanklagen, klagen de koterij in zijn totaliteit aan. Ik kan je de vraag terug stellen : waarom focus jij je enkel hierop? Waarom spring je enkel hiervoor in de bres? Ik heb hier al meermaals gezegd dat voor mij alle koterij aangepakt moet worden.
Excuseer, ik zeg toch net dat het geheel bekeken moet worden, niet enkel dit 1 aspect. Zie mijn voorbeeld van subsidies van kinderopvang, (maar dat zal je waarschijnlijk gemist hebben, als ik je ook even rechtstreeks mag aanspreken).
Jij en een aantal anderen halen inderdaad de koterij aan. Je spreekt zelfs op deze pagina over andere lastenverlagingen... zeker akkoord... maar worden dit dan lastenverlagingen voor de getroffen groep om dit nagenoeg volledig te compenseren? Of verdeeld over iedereen zoals hier berichten passeren, terwijl de andere uitgedeelde zaken aan die koterij, waar deze groep niet van geniet, ongemoeid verder blijven bestaan? Want dan is dit uiteindelijk een slecht verdoken extra belastingverhoging voor de groep met een bedrijfswagen, terwijl die net is ingevoerd om daar de lasten op de loonkosten te verminderen (terwijl die voor andere groepen op andere manieren, op hun behoeftes, verlaagd werden). Dat tweede is is dan enkel de koterij rond het geld van de bedrijfswagens (dus maar koterij rond 1 aspect in mijn beschrijving).
Je eerder bericht op deze pagina hint eerder naar dat tweede door enkel over de gemiddelde werknemer te spreken. Dus wil je enkel de koterij rond de bedrijfswagens en dat budget op de schop, of het hele systeem dat met haken en ogen aan elkaar is gebreid, ook die waar andere doelgroepen het voordeel genieten om het geheel recht te trekken?
Vind je het trouwens vreemd dat iemand in de bres springt voor een topic waar je een deel van zijn loon wil verdelen onder anderen (het enige waar ik zelfs eens aan de positieve kant van de rekening zit)? Lijkt me nog logisch, er zijn al vaker stakingen geweest als er sprake was van belastingverhogingen, en dat is in dit topic nog niet aan de orde.
En vergis je niet, zelfs als ze alles terug verdelen, zal ik verliezen, maar de herverdeling gaat in mijn ogen wel rechtvaardiger zijn (waarom moet iemand met een hoger inkomen meer betalen voor zijn kind dan een ander? Dat kind eet en drinkt hetzelfde.)
Er zijn zo trouwens nog thema's waarvoor ik in de bres spring (dus ook waar ik niet aan de ontvangende kant zit, zie kinderverblijven), maar als ik dat hier neerschrijf, gaan we zeer ver weg van het topic... dus in deze thread over mobiliteit en eigen wagen schrijf ik inderdaad meer richting dit ene onderwerp. Ik vind het dan ook niet abnormaal dat hier niet specifiek besproken besproken wordt wat anderen van die andere topics vinden, maar haalde het wel aan voor de bredere context.
Grotere wagens verbruiken meer, nemen meer plaats in,.. Ze zijn niet het enige alternatief voor een oude wagen. Dat is een valse vergelijking.
Dat grotere wagens meer verbruiken en plaats innemen dan kleine wagens van diezelfde generatie is haast vanzelfsprekend. Maar dat is niet wat ik schrijf.
Ik vergelijk de grote nieuwe met de oude kleine. Door efficiëntiewinsten kan het zijn dat de nieuwe grotere wagen net efficiënter is dan de kleine wagen met oude technologie.
Anderzijds kon ik in het huidig aanbod kiezen van bij mijn iets kleiner model te blijven met een geschat verbruik van 19kWh/100km, of een die 15cm groter/langer is, maar een verbruik heeft van 15kWh/100km (al is dit eerder een uitzondering op de bovenstaande regel, die ik ook wel in lijn volg).
(Voor volledigheid: andere kleine elektrische wagens hadden ofwel een te klein rijbereik voor de dienstreizen, en de ene kleinere dat dan nog kon, mocht ik na de testrit terug een week op krukken lopen door door mijn knie te gaan bij de te lage uitstap).
En nee, ze zijn (vaak) niet het enige alternatief, dat klopt. Maar als het kan, zou je je passagiers op de achterbank toch ook de extra beenruimte geven? Twee tieners in een Fiësta of een Focus, wat kies je dan? Via de catalogusprijs en het VAA betaal je ook meer voor dat extra comfort dan. En hier zit dat verschil in leaseprijs in onze eigen bijdrage meegerekend, dus mogen er zelf ook aan bijdragen dat we een grotere kiezen... (Eerlijkheidshalve: een aantal van deze grotere wagens zijn gegeerd op de tweedehandsmarkt, waardoor de leaseprijs dan in de buurt ligt van het kleinere model.)
Komt dan nog de beperking van modellen die worden opgelegd bij de tools van de werkgever (dus zelfs als ik wil kan ik de Fiësta niet nemen), dat zal de gemiddelde grootte ook wel wat omhoog drijven.