Preview: Sand Land

Vorige week mocht ik samen met enkele andere leden van de gamepers afzakken naar Parijs voor een event rond Sand Land, de nieuwe actie-RPG van Bandai Namco die volgende maand verschijnt. Deze dag ging gepaard met een licht gevoel van melancholie, want zoals je waarschijnlijk wel weet hebben we begin deze maand afscheid moeten nemen van Akira Toriyama. Deze mangaka is vooral bekend als de bedenker van de invloedrijke Dragon Ball-serie en zijn belangrijke bijdrages in de gamewereld aan bijvoorbeeld Dragon Quest, Chrono Trigger en Blue Dragon. Maar ook Sand Land was een van zijn creaties, die het levelslicht zag met een mangaserie in 2000.

22 jaar later kondigde Bandai Namco Entertainment het Sand Land Project aan in samenwerking met Bandai Namco Filmworks Inc. en Shueisha Inc. Dit is een multimediaal project waarbij er naast de videogame ook een film en een animatiereeks werden ontwikkeld. De eerste afleveringen van deze animatiereeks zijn trouwens intussen te bekijken via Disney+ en hoewel de film voorlopig geen bioscooprelease krijgt, zal hij bij ons wel te zien zijn op het Brussels International Fantastic Film Festival. Ook wij kregen de kans om de film te ontdekken tijdens deze persvoorstelling, wat zeker handig was om kennis te maken met de wereld van Sand Land voordat we aan de slag mochten gaan met het spel. Zelf had ik de manga immers niet gelezen en de film vat het verhaal in een honderdtal minuten eigenlijk coherent samen en doet dit met zeer veel visuele flair.

_sandland_screenshot_preorders_5_a72c6bb9-beb4-4d66-ba3a-582267f45b75.jpg

Een bijzondere roadtrip​

Sand Land speelt zich af in een wereld waar mensen en demonen naast elkaar wonen in een land geplaagd door een extreem watertekort. Het verhaal volgt de demonprins Beelzebub die samen met zijn onderdaan Thief en Sheriff Rao op zoek gaat naar een fabelachtige waterbron in het zuiden van Sand Land. Hun dolle tocht doorheen de gortdroge wereld van Sand Land brengt hen in contact met heel wat kleurrijke figuren en brengt ook enkele duistere geheimen naar boven in relatie tot de koning en zijn waterreservoir alsook het verleden van Rao.

Het eerste deel van onze speelsessie nam ons mee naar het begin van het verhaal, meer bepaald het moment waarop het team een tank steelt van het koninklijke leger. Het eerste dat mij opviel was hoe trouw het spel was aan de film die we net hadden gezien, tot dialogen die haast identiek waren. Gezien een spel veel uitgebreider is, was het vervolgens wel logisch dat we bijvoorbeeld het moment dat Thief een stad binnensluipt om resources te stelen ook zelf mochten spelen. Vervolgens nam het spel een volledige U-bocht en kregen we een compleet nieuwe interpretatie van de scène waarbij ze de tank stelen. In het spel moest ik hierbij een militaire basis infiltreren en maakte ik kennis met Anna, een vrouwelijk personage dat helemaal niet aanwezig was in de film. Gezien de manga uit slechts één volume bestaat, was het opnieuw niet meer dan logisch dat de makers aanpassingen moesten doen aan het verhaal om de speler een boeiende ervaring voor te schotelen.

SAND-LAND_2024_01-11-24_003.jpg

Welcome to the Jungle

Dat het spel en de animatiereeks het verhaal verder uitbreiden, kwam bovendien met de verrassing van het bestaan van Jungle Land. Deze compleet nieuwe regio en het nieuwe verhaal dat zich hier afspeelt, werden speciaal ontworpen door Toriyama voor dit spel en de animatiereeks. Tijdens het tweede deel van de speelsessie kregen we alvast een voorproefje van deze nieuwe regio. Maar voordat Beelzebub en co hier geraakten, moesten ze zich nog een hele weg werken doorheen een grote dungeon. Deze dungeon bestond enerzijds uit een puzzel waarbij je een aantal hendels moet overhalen om het waterniveau te doen stijgen en slim gebruik moet maken van een van je voertuigen om je over het water te verplaatsen. Op het einde van de dungeon wachtte uiteraard een baas. Eens deze baas het loodje had gelegd, kwam het trio via een stroomversnelling terecht in Forest Land.

Deze nieuwe omgeving zorgde alvast voor een leuk contrast met de zanderige decors van Sand Land. Na even op verkenning te gaan, kwam Beelzebub in contact met enkele mensen die hem als de vijand beschouwden, waardoor het al snel tot een confrontatie kwam. Na het gevecht doken gelukkig Rao en Thief op en werd de situatie uitgeklaard, waarna ze afzakten naar een kleine nederzetting waar de volgende missie uit de doeken werd gedaan. Helaas was intussen de taxi gearriveerd en was het tijd om terug te keren naar het station. Gelukkig keerde ik met een goed gevoel naar huis en lijkt Sand Land een waardig eerbetoon te worden aan het werk van Toriyama.

Deze nieuwe omgeving zorgde alvast voor een leuk contrast met de zanderige decors van Sand Land.


Sand Land belooft zich immers te onderscheiden van andere anime-spellen dankzij zijn opvallende hoofdpersonage, de open wereld die je vrij zal kunnen verkennen en vooral het gebruik van diverse voertuigen. Naast de tank heb ik bijvoorbeeld ook al met een motorfiets en een hovercar kunnen rondrijden. Deze voertuigen kan je bovendien customizen en bijvoorbeeld uitrusten met nieuwe wapens. Je gebruikt ze namelijk niet enkel om je te verplaatsen, maar ook tijdens gevechten. Momenteel is mijn enige zorg dat het spel misschien wat te makkelijk is. De vijanden tijdens deze preview zorgden immers niet meteen voor een uitdaging, zelfs het grote baasgevecht niet. Ik ben op een gegeven moment gaan kijken op welke moeilijkheidsgraad het spel ingesteld stond en blijkbaar was dit de normale moeilijkheidsgraad. Misschien richten de makers zich ook op een jonger publiek, maar voor mij mocht het spel op Normal toch net iets uitdagender zijn (al is er gelukkig ook nog de Hard-moeilijkheidsgraad).

Conclusie

Sand Land neemt je mee naar de wereld van de gelijknamige manga van Dragon Ball-bedenker Akira Toriyama en belooft ons heel wat spannende avonturen voor te schotelen als de demonprins Beelzebub. Klassieke actie-RPG-elementen worden aangevuld met voertuiggevechten en een uitgebreid customization-systeem voor deze voertuigen om ons een unieke ervaring voor te schotelen. Deze eerste kennismaking met deze openwereld actie-RPG liet alvast een goede indruk na, al mocht er voor mij net iets meer uitdaging zijn. Het finale verdict van het spel ontdek je hopelijk binnen enkele weken.

Over

Beschikbaar vanaf

25 april 2024

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. RPG

Ontwikkelaar

  1. ILCA

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan