Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

ugar

Well-known member
Eens zien of dit interessant kan zijn.
Dit zou een plek zijn om iets neer te schrijven waarvan je denk dat de meeste mensen dat niet weten. Mag gerust totaal nutteloos zijn (ik start al direct met een voorbeeld). Ze leren we nog iets bij terwijl we onze tijd verprutsen op beyondgaming. Een educatieve thread ;-)

Ik ga starten.

Iedereen kent de windsokken wel die in de buurt van de luchthaven en soms naast bruggen staan opgesteld. Ze laten niet alleen toe om de windrichting te bepalen, maar je kan ook vrij makkelijke de windsnelheid bepalen: elk stuk van de sok dat strak hangt (dus rood of wit), staat gelijk aan een windsnelheid van 3 knopen = 5.556 km/h
 
Mijn favo weetjes over de ijsbeer:
1) De huid van een ijsbeer is zwart.
2) De haartjes van een ijsbeer zijn niet wit, maar doorzichtig. Ze lijken enkel wit door reflectie van het licht.
 
Pissebedden zijn kreeftachtigen.

Krabben zijn al een paar keer geëvolueerd naar de vorm die we kennen, niet een enkele keer zoals veel dieren, dat moet dus een zeer efficiënt diertje zijn.

Thomas Midgley Jr. speelde een grote rol in het gebruiken van tetraethyllood als additief in brandstof, om het pingelen tegen te gaan. Hij speelde ook een zeer grote rol in de ontwikkeling van de eerste soorten freon. Een dubbele oeps dus die voor gigantische schade heeft gezorgd.

Bijna alle Europese talen stammen af van een zelfde primitieve taal en zijn dus verwant (Indo-Europese talen), Farsi en Hindi horen hier ook bij.
De uitzonderingen zijn de Keltische talen (Bretoens, Gaelic) die bijna zijn uitgestorven en hier eerst waren, het Baskisch dat hier ook al was en uniek is, en Fins, Ests, en Hongaars die ergens uit Siberië komen.

Veel mensen weten niet dat Rusland een stukje land bezit net ten noorden van Polen, Kaliningrad.

Charlotte van België, de zus van Leopold II, was keizerin van Mexico (Carlota de México) omdat haar man Maximiliaan daar werd geïnstalleerd als keizer. Na de Mexicaanse revolutie, toen Maximiliaan werd geëxecuteerd, leefde zij in het kasteel van Boechout (nu in de Koninklijke Plantentuin van Meise) tot zij stierf.
 
Laatst bewerkt:
Het vredesverdrag dat het einde van de de oorlog van 1812 inluidde tussen de VS en de UK (de oorlog waarin de Britten het o.a. het Witte Huis platgebrand hebben), is getekend in Gent..

Ze lijken enkel wit door reflectie van het licht.
Sorry om hier de wijsneus uit te hangen maar is niet alles dat wit is, wit omdat het licht reflecteert? (maar ik snap wel wat er bedoeld wordt)🤓
 
- wortels van oorsprong allerlei kleuren hadden maar dat de Nederlanders hoofdzakelijk oranje wortels zijn beginnen cultiveren in de 17de eeuw ter ere van de familie van Oranje?
Om voort te borduren op dit weetje: Wist je dat het huis van Oranje niet van de kleur oranje kan komen omdat we in de middeleeuwen die kleur nog niet als een aparte kleur beschouwden. Oranje werd beschouwd als een schakering van rood of werd geel-rood genoemd in de meeste Europese talen. Da's ook de reden waarom we een roodborstje een roodborstje noemen en geen oranjeborstje, ondanks dat de vlek op de borst duidelijk oranje is.
 
Tot ergens eind 19de eeuw er een efficiënt proces werd ontwikkeld om aluminium op te zuiveren was zuiver aluminium moeilijk om te bekomen. Het was dan ook een zeldzaam metaal dat duur was en werd gebruikt in juwelen. De top van het Washington Monument was een aluminium piramide bijvoorbeeld.
 
Dat men in het Midden-Oosten en aanverwante regio's met veel binnemondse klanken spreken omdat er zo minder zand in de mond kan vliegen.

Dat het feit dat in kastelen en forten de trap wentelt zoals hij wentelt, is zodat de ridders die hun eigendom verdedigden met de rechtse hand hun zwaard konden gebruiken zonder tegen de muur te meppen, terwijl het voor een rechtshandige indringer moeilijker was daar die constant tegen de muur zou slaan.
 
Bangkok eigenlijk de hoofdstad is met de langste naam in de wereld?
De originele naam is Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit
 
- Tijgers de perfecte camouflage hebben. Oranje is toch opvallend in het woud zou je zeggen maar hun prooi is kleurenblind. Oranje is dus niet zichtbaar voor hen maar komt als groen.

- Alle citrusvruchten zijn afkomstig van pompelmoes, mandarijn en Sukade.
 
Om voort te borduren op dit weetje: Wist je dat het huis van Oranje niet van de kleur oranje kan komen omdat we in de middeleeuwen die kleur nog niet als een aparte kleur beschouwden. Oranje werd beschouwd als een schakering van rood of werd geel-rood genoemd in de meeste Europese talen. Da's ook de reden waarom we een roodborstje een roodborstje noemen en geen oranjeborstje, ondanks dat de vlek op de borst duidelijk oranje is.
Klopt, en dan vraag ik me vooral af hoe ze in talen zoals Engels, die toch al lang voor de Middeleeuwen bestond, een sinaasappel (orange) noemden. Zou het kunnen Googlen maar dan is de fun er hier ook af.
 
Klopt, en dan vraag ik me vooral af hoe ze in talen zoals Engels, die toch al lang voor de Middeleeuwen bestond, een sinaasappel (orange) noemden. Zou het kunnen Googlen maar dan is de fun er hier ook af.
Zou het kunnen dat de kleur naar de vrucht hebben genoemd en niet andersom? In het Portugees is oranje letterlijk kleur van appelsien.
 
Terug
Bovenaan