Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

Klopt helemaal, is ook gelinkt aan het weetje over de trapwentelrichting in hun kastelen ^^

Dat van Napoleon wist ik niet, ik vraag me dan wel af waarom hij dat beslist heeft, gebaseerd op de wetenschap dat zoveel mensen rechtshandig zijn (en toen quasi iedereen).


De Franse Revolutie (1789) zorgde voor de standaardisering van het rechts rijden op het Europese continent. In de tijd die aan de revolutie voorafging, had de aristocratie en hogere burgerij het ‘privilege’ om links te lopen/rijden, terwijl de plattelandsbevolking rechts moest lopen. Toen Frankrijk vanaf 1789 overspoeld werd met geweld, koos de burgerij voor de rechterkant van de weg om zichzelf niet te veel in de kijker te spelen. De veroveringen van Napoleon zorgden ervoor dat het rechts rijden in de meeste Europese landen (ook in de Nederlanden) werd ingevoerd, behalve in landen als Portugal, Oostenrijk-Hongarije, Zweden, Finland en op het eiland Groot-Brittannië. Napoleon nam dit besluit in 1794.
 
Niet opgezocht maar ik meen mij te herinneren dat dit iets met een linkshandig staatshoofd (koning, keizer?) of meerdere te maken had.
Heb er eens een youtube filmpje van gezien en er er gaan heel wat verklaringen rond van hoe we vroeger reden en waarom we rechts zijn beginnen rijden hier maar het lijkt er op alsof geen enkel van die verklaringen bewezen kan worden. We weten zelfs niet zeker of links rijden vroeger echt de regel was of niet, het heeft er meer schijn van dat er niet echt een algemenen geldende regel was. We weten alleen dat Napoleon militair verkeer verplichte rechts te rijden, van een ruimere bepaling zijn er geen bronnen en er zijn ook plaatsen in Frankrijk en de veroverde gebieden waar er blijkbaar nog geen regel was over waar het verkeer moest rijden tijdens zijn regime.

Een andere mogelijke piste (maar opnieuw niet bewezen) is dat het in Frankrijk de gewoonte was dat paarden en koetsen links reden maar dat er voor voetgangers geen regel was. Voetganger liepen daar over het algemeen rechts zodat ze aankomende paarden en koetsen konden zien (zoals nu nog altijd aangeraden wordt als je wandelt op een straat zonder voetpad). Dat kwam er op neer dat de adel vooral links reeds en het gewone volk rechts wandelde, in de Franse revolutie waarin al de prerogatieven afgeschaft werden zou de Franse adel spontaan rechts zijn beginnen rijden om niet tentoon te spreiden dat ze van adel waren en te tonen dat ze ook pro-revolutie waren.
 
Onze ouders of grootouders werden nog gedwongen met rechts te schrijven ook al waren ze linkshandig. Links was de kant van de duivel, sinister.
In het 3e kleuterklasje werd mijn linkerhand nog met een riem aan m'n stoel gebonden zodat ik zou tekenen/beginnend schrijven met rechts..
 
wtf, ik ben +40 en heb dat nooit geweten: gij zijt toch jonger dan ik? Waar zijt gij naar school geweest?
Ik ben 34, gewoon in een Katholieke school in Lokeren..

De leerkrachte in kwestie is het jaar erna wel op pensioen gegaan, dus het was nog iemand van de oude stempel.
Mijn ouders waren er ook totaal niet mee akkoord toen ze dat hoorden.
 
Choderlos de Laclos, de schrijver van Les Liaisons Dangereuses, was eigenlijk een generaal in het leger van Napoléon en tevens uitvinder van de holle kogel.
 
Ik ben 34, gewoon in een Katholieke school in Lokeren..

De leerkrachte in kwestie is het jaar erna wel op pensioen gegaan, dus het was nog iemand van de oude stempel.
Mijn ouders waren er ook totaal niet mee akkoord toen ze dat hoorden.
Amai. Ik heb da niet meer meegemaakt en ben ook + 40.
vraagje: ben je met rechts blijven mastruberen of is dat ook veranderd ?
😂🤣
 
Waarom is de etikette bij eten eigenlijk de vork links en het mes rechts ?

Ik persoonlijk kan zo niet eten en heb dus altijd mijn vork rechts.
 
Er zwemmen kleine walvissen in de schelde: Bruinvissen. Die zijn lang weggeweest door vervuilende industrie maar beginnen nu terug steeds vaker voor te komen. In de middeleeuwen waren die zodanig veel voorkomend dat het eten van bruinvis best normaal was onder de brede bevolking.
 
Onze ouders of grootouders werden nog gedwongen met rechts te schrijven ook al waren ze linkshandig. Links was de kant van de duivel, sinister.
De reden waarom linkshandigen gemiddeld genomen slechter zijn in schoonschrift hé.

Als je links schrijft dan zie je niet wat je schrijft. Je schrijft volledig blind. Terwijl als je rechts schrijft dan zie je letterlijk wat je neerpent.
Maar ook: Je hebt als linkshandige ook meer kans vlekken te maken met zo'n pen met inkt.
 
Terug
Bovenaan