Review: Hades

Als kind ben ik altijd geboeid geweest door de Griekse mythologie. Het begon ooit met de tekenfilm Hercules, maar werd versterkt tijdens familiereizen naar Rhodos en Kreta. Ter plaatse kocht ik mij een boek met de meest bekende mythes en sagen, gaande van de verhalen van Heracles tot de Trojaanse Oorlog met Achilles, de wraak van Apollo en zoveel meer. Hoewel ik het boek al lang niet meer heb aangeraakt, kan ik films en games gebaseerd op deze verhalen nog altijd wel smaken. Met veel plezier begon ik dan ook aan de PS5-versie van Hades. De meeste namen van de (half)goden deden mij alvast terug mijmeren naar lang vervlogen Griekse vakanties. Wat ik van het spel zelf vond, krijg je te lezen in onderstaande review!

Het spel is niet nieuw en was reeds beschikbaar in 2020 op PC en Nintendo Switch. Op 13/08/2021 werd het echter ook vrijgegeven voor Xbox Series X|S en PlayStation 5. Hades wordt gecatalogeerd als een roguelike (eigenlijk roguelite) dungeon crawler, een genre dat niet voor iedereen is weggelegd. Kleine bekentenis: voor mezelf was het de eerste keer dat ik een soortgelijk spel speelde, dus of het in de smaak zou vallen, moest ik nog afwachten.

Voor de mensen voor wie roguelike ook nieuw is, kort uitgelegd: als je dood gaat moet je opnieuw beginnen. Elke keer je opnieuw begint is het spel iets anders en verlies je je voortgang, wapenupgrades, et cetera. Gelukkig voor Hades kan je wel een soort van progress maken, maar daarover later meer.

Hades 1.jpg


Ontsnappen uit de hel!

Het klinkt een beetje als hopen op versoepelingen na een lockdown, maar ook Zagreus, de zoon van Hades, wenst te ontsnappen uit de hel. Dat is meteen ook het hoofddoel van het spel: een reeks verschillende levels doorlopen, waarin je je probeert een weg te banen van de diepste krochten van de onderwereld naar de berg Olympus. Dat dit niet zomaar van een leien dakje loopt, kan je uiteraard al denken. Hades doet er namelijk alles aan om je in zijn koninkrijk te houden en stuurt de ene na de andere vijand jouw richting uit. Deze moet je vervolgens door middel van wat hack and slash-werk een kopje kleiner zien te maken. Het spel zou roguelike-onwaardig zijn mocht je hierbij niet honderden keren het leven laten en opnieuw de uitdaging moeten aangaan. Laat ons zeggen dat de aanhouder wint (als je tegen dan je controller nog niet in de TV hebt gekeild).

Gelukkig kan je in Hades wel een soort van voortgang maken. Elke keer je een run speelt, kan je namelijk verschillende items verzamelen. De gouden munten, waarmee je per run upgrades of andere items kan kopen, verlies je steeds wanneer je dood gaat, maar er zijn ook zaken zoals Chtonic Keys, Darkness, Gemstones, et cetera die je houdt wanneer je dood gaat. Met deze items kan je vervolgens upgrades of nieuwe mogelijkheden vrijspelen die je ook blijft houden en die er voor zorgen dat je volgende runs steeds iets makkelijker verlopen.

Hades 2.jpg


Thank God for help

En dat mag je ook letterlijk nemen! Er zijn namelijk een aantal goden die je graag een handje helpen door het geven van extra krachten onder de vorm van boons. Aangezien elke run anders is, weet je nooit op voorhand welke god je tegenkomt en welke upgrade je met andere woorden te pakken kan krijgen. Na het verslaan van een level dienen zich één of meerdere deuren aan die leiden tot het aanvullen van je levensbalk, geld of een specifiek item, maar dus ook tot deze krachtige boons. Zo zorgen de upgrades van Ares bijvoorbeeld voor hogere damage, kan je met de zegen van Athena aanvallen reflecteren en geeft Hermes je de mogelijkheid om sneller te lopen. Heel wat mogelijkheden die er voor zorgen dat telkens wanneer je opnieuw begint, je niet weet hoe het deze keer zal lopen. In het begin lijken al deze skills eerder willekeurig, maar eenmaal je het spel onder de knie begint te krijgen, wordt al snel duidelijk dat er toch een bepaalde tactiek in zit, waardoor je met specifieke wapens en een slimme keuze van boons, vlotter door de stages geraakt.

Hoewel je telkens opnieuw moet beginnen, zorgt de veelzijdigheid aan wapens en boons voor heel wat variatie, waardoor geen enkele run hetzelfde is. Het is de combinatie van enerzijds de vertrouwde levels, maar anderzijds de eindeloze combinaties die ervoor zorgen dat het spel blijft boeien en dat je steeds verder wilt spelen.

Hades 3.jpg


Mooie graphics, een steengoede lore en verslavende gameplay

Hoewel het spel er op het eerste zicht grafisch vrij simplistisch uitziet, is het dat allesbehalve! De kleuren, afwerking, details en vlotte actie zijn zodanig goed uitgewerkt, dat het een waar visueel spektakel wordt. Elk beeld is tot in de puntjes verzorgd en draagt bij tot een geweldige ervaring. Van de manier waarop de verschillende stages zijn uitgewerkt, tot de gevechten of het huiselijke decor van het huis van Hades, lijkt alles perfect te kloppen.

Daarnaast worden we via talloze interacties met NPC's nog eens getrakteerd op steengoede lore, waarin je meer te weten komt over de verschillende personages en hoe deze zich ten opzichte van elkaar verhouden. Deze interactie is zeer belangrijk en zal je ook helpen om progressie te maken in het spel. Aangezien er voldoende variatie in de gesprekken zit en hier en daar wat cynische en grappige opmerkingen de revue passeren, verveelt ook dit nooit.

Om toch een nadeel te vermelden: Hades is zodanig verslavend dat het kan leiden tot slaapgebrek!


Voorlopig alleen maar lovende woorden. Is er dan niets slecht aan Hades? Wel om eerlijk te zijn, zeer weinig eigenlijk. In het begin had ik wel het idee dat het niets voor mij ging worden. Dat lag niet aan Hades, maar aan het spelgenre. Hell, wie gaat wel graag dood en speelt wel graag keer op keer hetzelfde level? Toen ik echter wat doorspeelde en de verschillende mogelijkheden zag, begon het spel beter te lukken en werd het steeds leuker en verslavender. Hoewel het in het begin een vrij hoge moeilijkheidsgraad had, merkte je al snel het effect van upgrades. Daarnaast kan je in het menu ook kiezen voor 'God Mode'. Dit zorgt ervoor dat je iets minder schade incasseert, maar verandert verder niets aan het spel. Mensen die het genre nog niet gewoon zijn, kan ik ook meteen aanraden deze optie te selecteren. Om toch een nadeel te vermelden: Hades is zodanig verslavend dat het kan leiden tot slaapgebrek!

Conclusie

Een roguelike game is niet voor iedereen weggelegd. Wil je het echter toch eens proberen, dan kan ik met volle overtuiging Hades aanraden. Het spel speelt zeer vlot, is grafisch een pareltje en weet dankzij zijn uitgebreide lore en leuke interacties steeds te boeien. Hoewel roguelike doet vermoeden dat er heel wat repetitiviteit aan te pas komt, kan Hades dankzij een ruim wapenassortiment en talloze level-specifieke upgrades toch steeds variatie bieden. Een steengoede game die je moet gespeeld hebben!

Pro

  • Prachtige graphics
  • Leuke lore
  • Verslavend
  • God Mode

Con

  • Roguelike is niet voor iedereen weggelegd
  • Vooral in het begin vrij moeilijk
  • Kan leiden tot slaapgebrek
9

Over

Beschikbaar vanaf

13 augustus 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Supergiant Games

Uitgever

  1. Supergiant Games
 
Terug
Bovenaan