Football Manager 2023

Jep doe ik inderdaad, er zitten wel nog bugs in de development van FM23 , daar kan het eventueel ook aan liggen helaas.
Ik probeer zo snel mogelijk professional status te krijgen en dan zie ik verder :)

@TheLoveBelow ; Persconferenties zou ik overlaten aan de AI.
Als je net begint met FM zou ik aanraden vooral tactics en scouting uit te proberen. Alles in één keer willen leren is te veel.
 
als je instelt dat ze specifiek training krijgen op een bepaalde positie gaat dit ten koste van de algemene ontwikkeling (als ik mij niet vergis). Voor zover ik begrepen heb laat je dat best op automatisch staan (tenzij je ze wilt laten omscholen naar een nieuwe positie)
 
als je instelt dat ze specifiek training krijgen op een bepaalde positie gaat dit ten koste van de algemene ontwikkeling (als ik mij niet vergis). Voor zover ik begrepen heb laat je dat best op automatisch staan (tenzij je ze wilt laten omscholen naar een nieuwe positie)
Hmm, ik heb dit nochtans altijd zo gedaan en mijn talenten behalen bijna altijd hun maximale potentieel.

Het is net wanneer je het op automatisch laat staan, dat ze zich idd te algemeen ontwikkelen en niet hun speficieke sterktes ontplooien.
 
Hmm, ik heb dit nochtans altijd zo gedaan en mijn talenten behalen bijna altijd hun maximale potentieel.

Het is net wanneer je het op automatisch laat staan, dat ze zich idd te algemeen ontwikkelen en niet hun speficieke sterktes ontplooien.
automatisch als in speelpositie (of hoe noemt dat ook alweer). Ik verander vaak van opstelling en ook van rol voor mijn spelers en als ik dat automatisch laat staan dan ontwikkelen ze zich naar wat mijn tactiek nodig heeft. Als ik dat manueel invul dan moet ik continue dat gaan aanpassen en ook de spelers geraken zo minder rap gewoon aan je tactiek (+ trainen dan soms op zaken die ze niet perse nodig hebben)
 
Als je met een vaste tactiek speelt, train je best je spelers op die vaste posities. Het heeft geen zin een om een Pocket spits te trainen op Pocket spits attributes als je met een Advanced Forward speelt in je tactiek, dan train je hem beter op Advanced Forward zodat zijn stats beter bij de positie passen en hij gewoon ook die positie meester wordt.

Nu sowieso verbeteren enkel spelers tussen 16 en 21 zich echt op basis van training (en dan zie je al diminishing returns elk jaar boven de 18), boven de 21 verbeteren spelers zich quasi enkel op basis van officiele wedstrijden, hoe meer hoe beter. (Edit: zonder training worden ze wel slechter, dus training blijft ten allen tijde noodzakelijk, maar ik denk niet dat iemand daar over twijfelt)
 
Laatst bewerkt:
Merci voor de tips allen maar het is hier eigenlijk niet van toepassing.

Het gaat om alle spelers, jong en oud.
Training overgelaten aan assistent met degelijke stats en degelijke coaches.

Semi professional status

Dit probleem doet zich enkel voor in fm23. Is hier niemand anders die bezig is met een loper tier club waarmee ik eens kan vergelijken?

Ik kan volgend seizoen wel eens zelf overnemen en zien wat dat geeft maar dan nog zou het handig zijn als iemand eens kan kijken bij zijn club hoe zijn spelers van 22. 25 en 27 jaar evolueren qua attributen.
 
Semi professional status
Zou dat niet de oorzaak zijn?
Die mannen staan overdag rekken te vullen in de Carrefour en dan moeten dan van u fitness coach nog wat toerkes rond de plein lopen...

Zelf is men club ondertussen Serie A, maar zelfs in de Serie C/C merkte ik wel goeie ontwikkeling van men spelers.

Op Reddit wel ergens een post tegengekomen van iemand die zei dat stats drop ook wel is kan veroorzaakt worden door te veel matchen te spelen. Als ik me niet vergis heb je in die EN lower leagues wel is 50 matchen per jaar voor semi-profs?
Roteer je?
 
Zou dat niet de oorzaak zijn?
Die mannen staan overdag rekken te vullen in de Carrefour en dan moeten dan van u fitness coach nog wat toerkes rond de plein lopen...

Zelf is men club ondertussen Serie A, maar zelfs in de Serie C/C merkte ik wel goeie ontwikkeling van men spelers.

Op Reddit wel ergens een post tegengekomen van iemand die zei dat stats drop ook wel is kan veroorzaakt worden door te veel matchen te spelen. Als ik me niet vergis heb je in die EN lower leagues wel is 50 matchen per jaar voor semi-profs?
Roteer je?
Ik roteer wel maar inderdaad vaak vermoeid. Zou wel een reden kunnen zijn. Ben nu intensief met financials bezig en hoop na promotie naar L2 wel vooruitgang te boeken qua training.

Ik heb ook een nieuwe coach aangesteld en ga de volgende 6 maand even monitoren.

Thanks :)
 
Ik kan iedereen overigens Evidence Based Football Manager aanraden. Kerel doet tientallen/honderden simulaties om te achterhalen welke tactiekinstellingen/trainingen/etc de beste zijn voor uw spelers. Nog niet zo veel filmpjes over FM 23, maar het meeste van FM 22 zal nu ook nog geldig zijn.
Zo heb ik geen FM 22 maar alles wat hij zei, heb ik toegepast op FM 21 en werkte exact zoals voorspeld. Gezien FM bepaalde aspecten van haar game bijna nooit update, is dat wel handig.


Heel interessant vond ik bv enkele maanden geleden onderstaande over specifiek de Match Preparation trainingen, of die uberhaupt effect hebben. Blijkbaar niet, of minimaal.

 
Mss stoeme vraag, maar moet je facepacks, kits en logo's opnieuw downloaden zoals gewoonlijk voor FM 2023 of zitten deze er standaard in?
 
Mss stoeme vraag, maar moet je facepacks, kits en logo's opnieuw downloaden zoals gewoonlijk voor FM 2023 of zitten deze er standaard in?

Sommige ploegen/competities zitten er standaard in, maar dat zijn er heel weinig. Als je nog die van voorgaande versies op je pc hebt, kan je gewoon copy pasten ( de user/club ID's zijn meestal ongewijzigd). Anders opnieuw downloaden.
 
Ziet er goed uit @Général Zantas , ik bekijk zijn trainingsvideos eens.

Inderdaad alles opnieuw te downloaden, ik gebruik vooral DF11 en fmscout.com.

Ik heb hier mezelfd wat aangedaan. Nog 2 wedstrijden te gaan en de competitiestand is nu

1. Maidstone 90
2. Hereford 87
3. York City 85

Door een 3 op 12 heb ik mijn voorsprong volledig weggegeven.
Nu nog 2 matchen te gaan maar ik heb het niet meer in eigen handen, eventueel kan het wel nog via play-offs. Wil absoluut naar League 2 gaan om zo snel mogelijk professioneel te worden.
 
Ziet er goed uit @Général Zantas , ik bekijk zijn trainingsvideos eens.

Inderdaad alles opnieuw te downloaden, ik gebruik vooral DF11 en fmscout.com.

Ik heb hier mezelfd wat aangedaan. Nog 2 wedstrijden te gaan en de competitiestand is nu

1. Maidstone 90
2. Hereford 87
3. York City 85

Door een 3 op 12 heb ik mijn voorsprong volledig weggegeven.
Nu nog 2 matchen te gaan maar ik heb het niet meer in eigen handen, eventueel kan het wel nog via play-offs. Wil absoluut naar League 2 gaan om zo snel mogelijk professioneel te worden.
Maidstone verliest !

1. Hereford 90
2. Maidstone 90
3. York City 86


Alles op die laatste match waar we op bezoek moeten bij Rochdale, 6e geplaatst van de 24 ploegen terwijl Maidstone thuis tegen Yeovil mag spelen (19e)
 
Mss stoeme vraag, maar moet je facepacks, kits en logo's opnieuw downloaden zoals gewoonlijk voor FM 2023 of zitten deze er standaard in?
Het zal gelijkaardig zijn zoals vorige FM's vrees ik, maar je kan toch gewoon dezelfde packs gebruiken als bij de vorige versie en die gewoon kopiëren?
 
Maidstone verliest !

1. Hereford 90
2. Maidstone 90
3. York City 86


Alles op die laatste match waar we op bezoek moeten bij Rochdale, 6e geplaatst van de 24 ploegen terwijl Maidstone thuis tegen Yeovil mag spelen (19e)
Maidstone kwam al rap op voorsprong en maakte duidelijk dat we het zelf moesten doen. Ze wonnen uiteindelijk met 5-0.

Zelf een perfecte start waarbij mijn loyale spits Kieran Wakefield mijn nieuwste loanee Holicek op weg hielp naar een eerste doelpunt. In de 35e minuut gebeurde hetzelfde en werd Holicek foutief afgestopt waardoor Wakefield de penalty mocht binnentrappen. Net voor de rust kon Rochdale de aansluitingstreffer scoren.

Na 45 minuten nagelbijten in de tweede helft blijkt dat de 2 goals net genoeg waren voor promotie naar League 2 :bow::woohoo::woohoo::woohoo:
 
Sommige ploegen/competities zitten er standaard in, maar dat zijn er heel weinig. Als je nog die van voorgaande versies op je pc hebt, kan je gewoon copy pasten ( de user/club ID's zijn meestal ongewijzigd). Anders opnieuw downloaden.

Het zal gelijkaardig zijn zoals vorige FM's vrees ik, maar je kan toch gewoon dezelfde packs gebruiken als bij de vorige versie en die gewoon kopiëren?

Mijn laatste FM was FM16, en daar heb ik de moeite zelfs niet meer gedaan om ze op mijn nieuwe laptop erin te steken.

Dus als ik met 23 aan de slag ga zal ik ze wel opnieuw moeten downloaden.
 
Short recap van men laatste seizoenen.
Einde seizoen 6:
Tegen alle kansen in ons weten handhaven in Serie A met een 15e plaats.

We kunnen twee transfers maken, een afdanker van Dortmund (Konig) die een topper lijkt. Aankoopprijs 2,5 miljoen waar onze vorige topspits (Rosa) vertrekt naar het dorre Qatar voor 7.5 miljoen. Gezien we Rosa voor 140k gekocht hebben, een top return on investment :) .
Verder kopen we nog een aanvallende middenvelder voor 475k om onze ploeg in de breedte nog wat te stofferen.

Einde seizoen 7:
We maken een grote sprong voorwaarts in onze ontwikkeling en eindigen 9e.

El Hadj verlaat ons om naar Standard te gaan voor 18 miljoen. Men neus voor afdankers (gratis getekend) toont alweer zijn waarde. Met dit geld versterken we de ploeg gevoelig in het verdedigende compartiment. Al jaren de achilleshiel van de ploeg. Twee nieuwe center backs en een keeper van 6.5 miljoen zullen ploeg wat meer stabiliteit achterin moeten geven.

Einde seizoen 8:
We beginnen naam voor ons zelf te maken eindigen op een 7e plaats. Hiermee kwalificeren we ons ook voor de Uefa Europa League.

Raul Konig verlaat ons om bij Benfica te gaan spelen voor 10.5miljoen. Ook hier alweer een aardige duit winst gemaakt. We kopen een extra aanvallende middenvelder en spits voor in totaal 8 miljoen.
De rest van het transfergeld wordt gebruikt om de loonmassa op te drijven om onze sterren van de ploeg een beter contract met hogere release clauses te laten tekenen.

Ondertussen hebben we 35 miljoen in kas en een loonmassa van 2 miljoen. Hiermee ben ik nog steeds voorlaatste in de ranking. Maar we groeien traag maar gestaag.
 
Hier ook nog eens update:

Met Leyton Orient los kampioen gespeeld in de Sky bet league two in het eerste seizoen,allerlei records gebroken zowel op clubniveau als competitieniveau.
Op competitieniveau seizoen 22/23: meeste aantal goals door speler (51), vaakst de nul gehouden (20), hoogste gemiddelde spelersbeoordeling (7.65), vaakst man van de wedstrijd (9).
Op competitieniveau all time records: meeste punten in een seizoen (107), meeste gewonnen competitiewedstrijden (33), vaakst de nul gehouden door een speler (20), vaakst man van de wedstrijd in een seizoen (9).
Alle individuele prijzen op het einde van het seizoen waren ook voor mijn spelers en op persoonlijk vlak 2 maal manager van de maand en manager van het jaar gewonnen.

In de FA cup tot in de 5de ronde doorgestoten dankzij stuntzeges tegen Cardif (0-4) en het Burnley van Kompany (3-0). Beide stonden op moment van spelen vijfde in de Championship. In de vijfde ronde kreeg ik dan Bournemouth, de nr 16de uit de premier league voorgeschoteld en daarin verloren na een spektakelwedstrijd met 5-4.

Op het van het einde seizoen bijna een volledige ploeg kwijt geraakt. De 4 huurlingen, allen basisspelers, zijn terug gekeerd naar hun moederclub. Door zo goed te spelen was hun marktwaarde ook serieus gestegen waardoor kopen er ook niet in zat met mijn bescheiden budget met uitzondering van de linksachter die einde contract was en dus kunnen binnen halen als vrije transfer. Daar bovenop nog een 10 tal spelers weg, 4tal spelers die amper aan spelen toekwamen, 2 die een invallersstatus hadden en nog een aantal die einde contract waren waaronder mijn twee vaste centrale middenvelders van 37 en 32 jaar .Zo had ik terug wat ruimte binnen het loonbudget. Het transferbudget steeg met 60k richting 130K en het maximale loonbudget van 233k naar 300k. Redelijk weinig dus om een bijna volledige ploeg te vervangen.

Aangezien we enkel nog een 19jarig jeugdtalent overhielden in de spits ben ik daar gestart. 2 spitsen van League one niveau die einde contract waren binnen gehaald en Ogwuru uit de jeugd van Man City aangetrokken op huurbasis.
Vervolgens mijn defensie versterkt met 1 centrale verdediger en 2 nieuwe flankverdedigers. Ook een nieuwe jonge reservekeeper met oog op de toekomst gratis aangetrokken, de vorige reservekeepers waren einde contract.
Een nieuwe aanvallende flankspeler die op beide flanken uit de voeten kan mocht ook niet ontbreken natuurlijk, u raad het al ook deze was gratis. Deze is wel bedoeld als versterking in de breedte om blessures op te vangen.
Centraal op mijn middenveld was iedereen vertrokken dus daar was nog een enorme leegte.
Had een aantal vervangers in het oog maar die kozen uiteindelijk voor andere clubs. Ondertussen al een 3tal weken verder. Uiteindelijk had ik toch beet en was de eerste betalende transfer een feit, Demsey werd gehaald van Bolton voor 42k maar nu begonnen de problemen pas echt.

Ondanks het feit dat het loonbudget was verhoogd naar 300k en ik nog een 65k onder zat hield de board mijn transfer tegen... Volgens de FFP was het loonbudget overschreden op 233k. Daar stond ik dan zonder ook maar 1 centrale middenvelder en geen loonbudget meer. Dat was ondertussen al opgesoupeerd door de andere inkomende transfers. De resterende 65k aan loonmassa kon niet aangesproken worden. Zo frustrerend, wou die save al wegsmijten en terug opnieuw beginnen met een oude save maar uiteindelijk toch maar doorgedaan en erin geslaagd om nog enkele jeugdspelers die gepromoveerd waren maar nog niet goed genoeg en een reserverspeler uit de defensie te kunnen verkopen of verhuren aan 100% loon. Hierdoor toch opnieuw wat financiële ruimte gekregen waarmee ik de transfer van Demsey kon afronden. Dan nog een iets minder goede middenvelder aangetrokken voor een loon van 7k en uiteindelijk nog een derde gehuurd van Burton waarvoor ik gelukkig slechts 10% van zijn loon hoefde te betalen. Beide zijn maar 3ster spelers.

Mijn centrale middenveld is dus noodgedownen de achillepees van mijn club geworden :(
Buiten het centrale middenveld is mijn A-ploeg wel versterkt ten opzichte van vorig seizoen maar er is wel iets minder kwaliteit in de breedte nu, dus hopen dat we wat gespaard blijven van zware blessures.

Ondertussen zijn we begin september 2023 en hebben we in de competitie 2 wedstrijden gewonnen, 1 gelijkgespeeld en 1 zwaar verloren. In de carabao cup ook verloren in de 2de ronde van Middelsbrough met 1-3 wat natuurlijk geen schande is want dit is een premier league club.

Merk wel duidelijk dat mijn middenveld niet draait zoals moet. Kan natuurlijk ook dat ze nog ingespeeld moeten geraken op elkaar. Tenslotte zijn er maar 4 basisspelers blijven staan uit mijn kampioenenploeg.

Ach ja we zien wel hoe ver we geraken dit seizoen. de doelstelling van het bestuur is vechten tegen degradatie en erin blijven. Daar heb ik echter alle vertrouwen in dat dit gemakkelijk zal gehaald worden.
 
Het rommelt in de club.
Sinds een maand zijn er geruchten over een takeover en die gaat er hoogstwaarschijnlijk komen. De financiën zijn bevroren en ik kan geen nieuwe spelers aanwerven voor de takeover is afgerond. Hopelijk gaat dit gepaard met meer financiële middelen.
 
Terug
Bovenaan