Loodgieterij-topic

Ja, ik weet maar daar ben ik helaas niet veel mee als ik op ne zondagvoormiddag merk dat mijn (voorbereide) herstelling niet veel nut gaat hebben omdat de andere buis net is afgebroken in de muur met er per ongeluk wat kracht op te zetten.
Korte pijn, nu materiaallijst opstellen, bestellen en deze week van't zachte weer profiteren om al zoveel mogelijk definitief te vervangen.
Dit is nu het 4de "lek" op dik een jaar, die leidingen zijn gewoon op (+- 60j oud ook).

OT nog een vraagske: moet er eigenlijk een knop op een radiator staan? Want eigenlijk komen wij nooit aan de onze, die staan allemaal gewoon altijd volledig open dus heeft dat een nut of kan ik de radiators evengoed gewoon rechtstreeks aansluiten?
Zou er toch kranen op zetten, als je ooit eens een wilt afpakken ofzo. Oude installaties zijn rechtstreeks aangesloten en das een PITA als je daar iets moet aan doen, moet dan heel de installatie aflaten
 
Zou er toch kranen op zetten, als je ooit eens een wilt afpakken ofzo. Oude installaties zijn rechtstreeks aangesloten en das een PITA als je daar iets moet aan doen, moet dan heel de installatie aflaten
Bwah, alles komt nu op collector met (elektro) kleppen dus dat komt wel goed dan.
Ja, hier dus ook zo, alles in ringleiding (5/4" en zelfs 2") dus elke keer een hoop water weg.
 
@Plutus: geef die mens een koffieke of cola als hij binnenkomt & watch the magic happen 😇
So true... Helaas heden ten dage is de basis beleefdheid ver te zoeken. Is nogtans basis psychologie he (geef iets en met voelt zich moreel verplicht om "iets terug te moeten doen".
 
gohja daar kan idd die psychologie ook achterzitten maar ik had het meer vanuit het standpunt behandel anderen zoals je zelf zal behandeld worden en dan merk ik nogal rap dat mannen die zo per dag op verschillende locaties moeten gaan nogal "varierend" ontvangen worden. Uiteraard zou ikzelf met een koffietje me ook rapper willen inzetten als wanneer je toekomt en te horen krijgt: ah toch nog, ge ging er al een half uur zijn dus die psychologie zal wel kloppen :)
 
Ik ben hier met de aanvraag voor een nieuwe aardgasaansluiting bezig en moet het gevraagd vermogen doorgeven (Fluvius).
Er zit een tool bij om je vermogen te bepalen maar die klopt volgens mij niet; het voorgestelde vermogen maakt onlogische sprongen op basis van wat je aanduidt.

Concreet: G4 (max 54 kW) of toch G6 (max 90 kW) nemen?
Ik vind nergens een prijsverschil tussen de twee.
Er zal enkel centrale verwarming + warm water worden aangesloten op gas. Koken niet. Gashaard misschien ooit eens als ik goesting heb.
Het vermogen van de ketel ken ik uiteraard nog niet - ik wil alvast de aansluiting regelen, en dan zien we nog wel wanneer we effectief overschakelen.
 
Ik ben hier met de aanvraag voor een nieuwe aardgasaansluiting bezig en moet het gevraagd vermogen doorgeven (Fluvius).
Er zit een tool bij om je vermogen te bepalen maar die klopt volgens mij niet; het voorgestelde vermogen maakt onlogische sprongen op basis van wat je aanduidt.

Concreet: G4 (max 54 kW) of toch G6 (max 90 kW) nemen?
Ik vind nergens een prijsverschil tussen de twee.
Er zal enkel centrale verwarming + warm water worden aangesloten op gas. Koken niet. Gashaard misschien ooit eens als ik goesting heb.
Het vermogen van de ketel ken ik uiteraard nog niet - ik wil alvast de aansluiting regelen, en dan zien we nog wel wanneer we effectief overschakelen.
Tenzij je in een kasteel woont is 54kw meer dan genoeg.
 
Door de hele zonnepanelen heisa gaan wij nu toch een gasketel plaatsen. De installateur rade ons een simpele doorstromer aan, maar ik zou nu toch met een boilervat willen werken.

Om de overschot van de zonnepanelen in de zomer kwijt te geraken zou ik een regelbare weerstand in het vat willen plaatsen (bv. deze).
Iemand die weet of dit in alle boilers te monteren valt? of moet ik op iets speciaals letten?

De weerstand wordt dan aangestuurd door de domotica wanneer er overschot van de zonnepanelen is. Op die manier kan ik in de tussenseizoen waarschijnlijk het "rendement" van de panelen optimaliseren en voorkomen dat ik zo goed als gratis op het net injecteer.
 
Door de hele zonnepanelen heisa gaan wij nu toch een gasketel plaatsen. De installateur rade ons een simpele doorstromer aan, maar ik zou nu toch met een boilervat willen werken.

Om de overschot van de zonnepanelen in de zomer kwijt te geraken zou ik een regelbare weerstand in het vat willen plaatsen (bv. deze).
Iemand die weet of dit in alle boilers te monteren valt? of moet ik op iets speciaals letten?

De weerstand wordt dan aangestuurd door de domotica wanneer er overschot van de zonnepanelen is. Op die manier kan ik in de tussenseizoen waarschijnlijk het "rendement" van de panelen optimaliseren en voorkomen dat ik zo goed als gratis op het net injecteer.
Je zal een specifieke laadboiler met mogelijkheid voor extra elektrische weerstand moeten zoeken. Viessmann heeft dit normaal wel.
 
Vraagje voor de thermostaatkenners (wss @Brecht met de meeste kans)

De vorige eigenaars hebben een termostaat gehangen en de kabel mooi rond een plafond gehangen. AN sich allemaal goed en wel. Die plafond is nu weggebroken en ik zou graag een meer rechtstreekse aansluting hebben. Daarbij zou ik de thermostaat dan ook willen ontkoppelen en er een stuk draad vantussenknippen.

Nu zijn het 4 aders (allemaal zwart) en ik vroeg me af hoe je die dan opnieuw moet aansluiten? Kan je ergens meten of er spanning opstaat?

Thermostaat is een IRT30 (buderus ketel)

fotootje ter verduidelijking:
Dus 2 aders aangesloten, 2 niet. Maar allemaal zijn zwart.
 
Vraagje voor de thermostaatkenners (wss @Brecht met de meeste kans)

De vorige eigenaars hebben een termostaat gehangen en de kabel mooi rond een plafond gehangen. AN sich allemaal goed en wel. Die plafond is nu weggebroken en ik zou graag een meer rechtstreekse aansluting hebben. Daarbij zou ik de thermostaat dan ook willen ontkoppelen en er een stuk draad vantussenknippen.

Nu zijn het 4 aders (allemaal zwart) en ik vroeg me af hoe je die dan opnieuw moet aansluiten? Kan je ergens meten of er spanning opstaat?

Thermostaat is een IRT30 (buderus ketel)

fotootje ter verduidelijking:
Dus 2 aders aangesloten, 2 niet. Maar allemaal zijn zwart.
Normaal staan daar nummertjes op, moet eens goed kijken
 
- Laat ik de regenwaterput aansluiten zodat ik hem op reguliere wijze kan vullen met stadswater via trechtertje? OF
- Laat ik de collectors van stadswater en regenwater verbinden met elkaar? In principe illegaal maar blijkbaar zit daar een terugslagklep tussen "zodat er niets kan gebeuren" zeggen ze. Dat laatste is ook handiger natuurlijk in plaats van dat telkens te moeten bijvullen wanneer nodig...

Wat zouden jullie doen?
 
- Laat ik de regenwaterput aansluiten zodat ik hem op reguliere wijze kan vullen met stadswater via trechtertje? OF
- Laat ik de collectors van stadswater en regenwater verbinden met elkaar? In principe illegaal maar blijkbaar zit daar een terugslagklep tussen "zodat er niets kan gebeuren" zeggen ze. Dat laatste is ook handiger natuurlijk in plaats van dat telkens te moeten bijvullen wanneer nodig...

Wat zouden jullie doen?
Echt geen vaste verbinding steken, desnoods flexibel met een extra kraan dat je uw collector van regenwater kunt loskoppelen van pomp en dan op stadswater kunt steken, maar nooit samen aangesloten, mogen nog 10 kleppen en kranen tussen zitten.
 
Echt geen vaste verbinding steken, desnoods flexibel met een extra kraan dat je uw collector van regenwater kunt loskoppelen van pomp en dan op stadswater kunt steken, maar nooit samen aangesloten, mogen nog 10 kleppen en kranen tussen zitten.
Wat ik al gezien heb is dat beide collectoren met een vulset verbonden waren.
 
Je wilt weten delle
Wat ik al gezien heb is dat beide collectoren met een vulset verbonden waren.
Dit wordt vaak gedaan, heb het ook al moeten doen op vraag van klanten. Nuja, als het al gekeurd is, is het al gekeurd, wat mensen achteraf doen... Bij mij thuis zou ik het niet doen.
 
Terug
Bovenaan