Opnieuw op eigen benen na een lange relatie

Ik ben niet zeker dat ik het snap eigenlijk.

Zij gaat 45 minuten verder wonen bij vrienden.
Gij krijgt het aandeel van het huis waar jullie nu in wonen cadeau van haar, en blijft ge daar dan wonen?
Of gaat ge dan wonen in dat nieuwe huis dat jullie 50/50 samen zouden kopen? Ik vermoed het tweede, maar niet zeker.
Het idee is basically dat zij daar wil gaan wonen, dat enkel kan als ik in die kleine omgeving ( Jeløya, als je het wil weten) ga wonen en ze me dus wil betalen om dat te doen. Dus ja het tweede, maar zeker geen 50/50. Zo dicht mogelijk naar een 100/0 als mogelijk met het idee dat ik haar daar op termijn volledig uit koop.
In elk geval. Had ge zelf misschien niet al te veel hoop dat het effectief zou werken? Chapeau dat ge er zelf ondanks alles zo rustig onder lijkt te kunnen blijven, en dat ge nog steeds constructief mee zoekt naar een oplossing. Niet evident om twee keer de deksel op uwe neus te krijgen.

Ik heb nooit hoop daarom dat ik zelden teleurgesteld ben :p Maar ik dacht wel dat ze meer serieus wou proberen en ik denk dat ze zich vooral zelf iets wijsgemaakt heeft.

Ik zou me afvragen waar het addertje zit, waarom zou ze zomaar 40% van een woning afstaan?

Verder zou ik met een ex helemaal geen vastgoedverbintenis meer willen.

Ze staat de 40% af om mij te overtuigen van te verhuizen naar een andere locatie.

Is dat inwonen bij vrienden iets duurzaams? Hebben zij een kangoeroewoning die ze verhuren of zal ze weer aan jou deur staan als die vrienden het beu zijn?

Dat is mijn grootste probleem inderdaad. Die hebben daar niet echt een probleem mee lijkt me en ze hebben in de 12 jaar dat ik hen ken constant zitten zeggen dat we iets naast hen moesten kopen, of dat we een groot huist zouden kunnen kopen, etc Als ik niet altijd de negatieve was geweest dan was dat 8 jaar geleden al gebeurd..

Maar daarom dat ik dus enkele failsafes op papier probeer te zetten voor "wat als". Het kan niet zijn dat ze over een dik jaar zich kan bedenken en dat ik er dan nog voor iets tussen zit. Ideaal gezien zou het puur een investering zijn voor haar zodat ze kan leven waar ze wil en over 10-20-30 jaar wat meerwaarde kan opstrijken uit die woning

Een volwassen vrouw die bij twee vrienden gaat wonen, dat is toch allemaal wat bizar? Dat kan ook aan mijn conservatieve geest liggen uiteraard. En dus 1 week op 2 (of hoe de verdeling ook zit) gaan jouw kinderen dan ook in die woning verblijven? Of blijven de kinderen fulltime bij jou en gaan ze dan af en toe eens "op de koffie" bij mama?

Eerlijk , geen idee wat ik zou doen maar ik zou het toch wel wat ruimer zien dan een louter economische transactie. Jij zal dat koppel vrienden wel goed genoeg kennen om dat goed te kunnen inschatten. Voelt bij mij toch wat aan als een "recipe for disaster". Heb jij nog een vriendschappelijke band met die vrienden? Als het daar misloopt staat ze dus weer helemaal nergens om dan met de staart tussen de benen terug te keren?

Uit wat ik hier gevolgd heb is het wel iets dat al heel lang aansleept en waar jij je keer op keer maximaal probeert te buigen naar "haar wensen" en daarbij steeds een uitermate constructieve houding aanneemt. Chapeau voor die houding maar echt vooruit geraak je er wel niet mee.

...

Dus ze was terug gekomen, ging terug proberen.. ik denk dat ik het meeste hier wel verteld heb. Maar ze was nog niet klaar om zaken te doen als een koppel, enkel zaken als een familie, etc Hebben kerst samen gedaan bij haar ouders en we gingen nieuwjaar in Belgie doen. We hadden nog niet ingepakt, vlucht was om 16:00, denk dat ze om half 11 uit haar bed gekomen is die dag en me dan zei dat ze het niet zag zitten om mee te gaan en te doen alsof. ...
...

Voor de rest werken wij dus goed samen en ik zou zeggen dat de sfeer hier waarschijnlijk beter is dan bij mac-bc thuis.

...
Ik zou beginnen met zelf na te denken hoe JIJ wilt dat je toekomst er uit ziet. België / Noorwegen, Single / (andere) partner, ... het komt over als jij die naar haar pijpen (moet/wilt) dansen. Gegeven het vet durf ik stellen dat je over de relatie een kruis kan maken (+ voorgeschiedenis). Dat je nog overeenkomt/werkt is top. Dus rest de vraag, wat wil jij voor u (en uw kinderen) als toekomst?
(en dan kan je eventueel kijken hoe de voorgestelde woonsituatie daarbij matched)

Laatst bewerkt:
Ik zou beginnen met zelf na te denken hoe JIJ wilt dat je toekomst er uit ziet. België / Noorwegen, Single / (andere) partner, ... het komt over als jij die naar haar pijpen (moet/wilt) dansen. Gegeven het vet durf ik stellen dat je over de relatie een kruis kan maken (+ voorgeschiedenis). Dat je nog overeenkomt/werkt is top. Dus rest de vraag, wat wil jij voor u (en uw kinderen) als toekomst?
(en dan kan je eventueel kijken hoe de voorgestelde woonsituatie daarbij matched)

Probleem is dat het er voor mij niet echt toe doet.

Er zijn op dit moment en voor de komende jaren zolang de kinderen in de picture zijn maar 2 realistische opties

1) we verkopen hier, kopen beide iets hier

2) ik/we kopen iets in de andere plaats

Dus wat wil ik? Ik blij sowieso in Noorwegen, ik blijf sowieso 50/50 doen voor de kinderen. Dus dan moeten we "dicht" bij elkaar wonen. En dan is er een argument te maken voor 100k extra en een ex die niet pissed off is en waar ik op kan rekenen als ik moet schuiven met de kinderen. Zij heeft mij niet nodig, omgekeerd wel :/

Probleem is dat het er voor mij niet echt toe doet.
Handig, dan maakt de keuzen minder uit (either option is fine). Ga wel bij jezelf na of het echt zo is of dat het enkel de gemakkelijkste oplossing is momenteel. Hoewel er bepaalde zaken al vrij vast liggen (veelal omwille van de kinderen begrijp ik) kan het soms verhelderen zijn om toch "360" te denken ondanks dat de uitkomst (van deze denkoefening) misschien hetzelfde is als de voor de hand liggende keuze kan het wel een verschil geven in gevoel (ik zal dat maar doen versus ik sta achter de keuze).
...en een ex die niet pissed off is en waar ik op kan rekenen als ik moet schuiven met de kinderen.
Elkaar de duvel aandoen helpt niemand natuurlijk (en is ook niet wat ik op doel) maar (ze) de wereld kan morgen veranderen (in eender welk aspect) en dan zit je wel met je keuze die je (nu) maakt (en op papier zet), zorg dat je niet enkel denkt vanuit een (toegefelijke) zwakkere positie (je hebt haar praktische goodwil nodig begrijp ik) maar ook omdat je het wilt/ok bent met de keuze. Dat zijn my 2 cents.
(en again als dat aligned met haar voorstel en je krijgt 100k extra, top!)

Laatst bewerkt:
Precies weinig hoop op een nieuwe relatie? Want ik kan me niet voorstellen dat er veel vrouwen staan te springen om rekening te moeten houden met de ex van hun nieuwe vriend wanneer het om bespreken van toekomstplannen gaat. Maar dat is wat er gaat gebeuren als ze co-eigenaar is van het huis waarin jij woont.

Precies weinig hoop op een nieuwe relatie? Want ik kan me niet voorstellen dat er veel vrouwen staan te springen om rekening te moeten houden met de ex van hun nieuwe vriend wanneer het om bespreken van toekomstplannen gaat. Maar dat is wat er gaat gebeuren als ze co-eigenaar is van het huis waarin jij woont.
In welke mate maakt het uit dat die ex deels mede-eigenaar is van de woning en dus ook een deel van de hypotheek aflost? Op zich is dat niet heel anders dan een lening die zij hem geeft. Ik zou in elk geval ook wel vermijden om nog samen met uw ex vastgoed aan te kopen tenzij het niet anders kan. Als het bijvoorbeeld mogelijk is om bij haar een lening aan te gaan die ge over x jaar terugbetaalt met een vriendschappelijk rendement en ge kunt dan uw naam alleen op de eigendomspapieren hebben zou ik eerder dat doen.

Heeft zij voor de rest voeling met Jeløya? Zijn er, buiten die vrienden, voldoende redenen om de aanname te maken dat het hier gaat om een duurzame beslissing? Ik neem aan dat zij ook gewoon voor de kinderen continuiteit en stabiliteit wil kunnen bieden, en als het voor u echt niet uitmaakt, dan zie ik het probleem niet met een verhuis. Zijt ge heel verknocht aan uw huidige woonplaats? Of zou het u misschien net deugd kunnen doen om eens een verse start elders te hebben? Zijn er zaken waar ge belang aan hecht die ge zult moeten laten vallen voor uw leven in Jeløya?

In welke mate maakt het uit dat die ex deels mede-eigenaar is van de woning en dus ook een deel van de hypotheek aflost? Op zich is dat niet heel anders dan een lening die zij hem geeft. Ik zou in elk geval ook wel vermijden om nog samen met uw ex vastgoed aan te kopen tenzij het niet anders kan. Als het bijvoorbeeld mogelijk is om bij haar een lening aan te gaan die ge over x jaar terugbetaalt met een vriendschappelijk rendement en ge kunt dan uw naam alleen op de eigendomspapieren hebben zou ik eerder dat doen.

Het is niet het aflossen van de hypotheek, wel het niet vrij kunnen beslissen over wat er met de woning kan gebeuren. Als zij mede-eigenaar is kan dat enkel in onderling overleg met zijn ex. Wat betekent dat, indien zarathustra bijvoorbeeld een huis wil kopen samen met zijn nieuwe vriendin en daarvoor dit huis wil verkopen, dat niet kan zonder instemming van zijn ex-vrouw.

Je gaat altijd een link hebben via de kinderen. Je gaat, tot de kinderen oud genoeg zijn om op eigen benen te staan, altijd moeten overleggen over woonplaats etc. Maar dat is nog wat anders dan ook nog eens via vastgoed verbonden zijn met je ex.
Zeker omdat, no offence, zijn ex op dit moment nogal 'zoekend' lijkt en eerder impulsief te werk gaat. Tussen de regels lees je ook dat ze wel nog goed overeenkomen, maar ook dat Zarathustra tot op heden geen enkele keer is ingegaan tegen wat zij wou. Dus komen ze overeen omdat ze dat beiden belangrijk vinden, of omdat zijn ex sowieso nog geen reden heeft gehad om niet overeen te komen?

Een lening met een vorm van rente gelinkt aan een index voor huizenprijzen etc, lijkt me dan inderdaad een elegantere oplossing.

Probleem met dat scenario is de financiële realiteit en mijn "wensen". Los van al de rest is de plaats waar ik woon ( niet de locatie maar het huis zelf) belangrijk voor mij. Het is iets waar ik voldoening uit haal om er iets mee te doen, om het te maken wat ik wil, etc. Maw ik heb geen goesting om de volgende x jaar te gaan werken om iets af te betalen waar ik niet wil wonen. Ik ga niet meegaan in haar wens om daar te wonen als de realiteit is dat ik me dan enkel een kruipkot kan veroorloven waar ik me niet in kan vinden.

Dus dat gezegd zijnde is ruimte voor de kinderen, mijn hobbies, een beetje tuin, etc relevant. Nu, de manier waarop het systeem hier werkt is dat je 10% eigen inbreng moet hebben en voor de rest kan je 5x uw inkomen lenen. In theorie wil dat zeggen 250k ( best case) eigen inbreng en een mogelijke lening van 450k. Maar ze bekijken dan "oh u hebt een wagen en twee kinderen?" --> ergens ten zuiden van 300k lening. En dan spring je al niet ver meer ginder. Plus ik zou dan +/- alles in een huis steken waar ik ook geen zin in heb.

Het is niet alsof zij geld heeft om mij te lenen, Noren zijn niet zo sterk in het hebben van veel spaargeld. "Niemand" betaalt hier ooit zijn huis af, die betalen dat neer tot pakweg 40% en lenen er dan af en toe wat bij om een auto te kopen en weet ik veel wat.

Punt is dat als zoiets gaat gebeuren het op dat soort manier zal moeten.

Heeft zij voor de rest voeling met Jeløya? Zijn er, buiten die vrienden, voldoende redenen om de aanname te maken dat het hier gaat om een duurzame beslissing? Ik neem aan dat zij ook gewoon voor de kinderen continuiteit en stabiliteit wil kunnen bieden, en als het voor u echt niet uitmaakt, dan zie ik het probleem niet met een verhuis. Zijt ge heel verknocht aan uw huidige woonplaats? Of zou het u misschien net deugd kunnen doen om eens een verse start elders te hebben? Zijn er zaken waar ge belang aan hecht die ge zult moeten laten vallen voor uw leven in Jeløya?

Voor mij maakt het dus zoals gezegd niet uit waar ik woon, dicht genoeg bij de kinderen en dicht genoeg bij het werk en de rest doet er voor mij niet toe. Maar de vraag is dus inderdaad hoe stabiel is dat voor haar en kan ik het op papier krijgen dat zij dus bijvoorbeeld het niet kan afbollen, dat ik het recht heb om haar uit te kopen als ik wil, etc.

Ik probeer eigenlijk een beetje feedback hier en daar te krijgen om te zien of ik a) geen totale idioot ben maar b) ook niet gewoon nee zou zeggen puur om nee te zeggen.

de manier waarop het systeem hier werkt is dat je 10% eigen inbreng moet hebben en voor de rest kan je 5x uw inkomen lenen. "Niemand" betaalt hier ooit zijn huis af, die betalen dat neer tot pakweg 40% en lenen er dan af en toe wat bij om een auto te kopen en weet ik veel wat.

Punt is dat als zoiets gaat gebeuren het op dat soort manier zal moeten.

Voor mij maakt het dus zoals gezegd niet uit waar ik woon, dicht genoeg bij de kinderen en dicht genoeg bij het werk en de rest doet er voor mij niet toe. Maar de vraag is dus inderdaad hoe stabiel is dat voor haar en kan ik het op papier krijgen dat zij dus bijvoorbeeld het niet kan afbollen, dat ik het recht heb om haar uit te kopen als ik wil, etc.

Ik probeer eigenlijk een beetje feedback hier en daar te krijgen om te zien of ik a) geen totale idioot ben maar b) ook niet gewoon nee zou zeggen puur om nee te zeggen.

5x u bruttojaarloon of netto? anders is dat toch belachelijk snel afbetaald? :| of de rentes zijn er torenhoog?
netto heb ik €2400x12x5 ; dan zou ik 150k mogen lenen.. maar dat betaal ik ook wel op recordtempo af? wat spaarzaam leven en bijverdienen en klaar..
maar soit da's ook niet het punt van het topic natuurlijk.

Waar ik over val
1) hoe oud zijn u kinderen en hebben die geen zegje waar en hoe ze willen wonen?
2) jij doet nu wel u best om vriendschappelijk te splitsen, maar wat op het moment dat jij een andere partner hebt kan dat misschien voor rancune zorgen? helemaal als de kinderen fan zouden zijn van een nieuwe partner..
3) contacteer u notaris zodat je zeker bent van de rechtsgeldigheid van al wat je wil doen.

Maw ik zou er 100k bij krijgen, de kinderen kunnen opgroeien in een "betere" omgeving ( vergelijk van Dendermonde naar sint maartens latem) qua scholen en mogelijkheden, we wonen dicht bij elkaar zodat de kinderen makkelijk om en weer kunnen, etc
Je vroeg een cynische kijk erop:
Je zal ofwel alleen een ander huis kopen, waarbij je financieel weinig ademruimte zal hebben de komende x-aantal jaar. In een omgeving die je niet gewoon bent en waar alles waarschijnlijk een pak duurder is.
Ofwel een woning kopen in een gewrongen constructie met de ex-partner waarbij die ex-partner moeilijk kan doen als je iemand nieuw leert kennen en ook ten allen tijde voor uw deur kan staan met haar valies.

Uw kinderen zullen naar een school gaan vol met fils/filles à papa die het breed laten hangen en jouw kinderen kunnen daar niet in mee.

100k is een mooie wortel, maar enkel voordelen heeft haar voorstel niet voor jou en de kinderen.
Als het leven daar x-% duurder is, verdwijnt die 100k ook geleidelijk aan.

Laatst bewerkt:
Even een update na mijn relatiebreuk en mijn posts enkele weken geleden.
Na een paar bezoeken aan een psycholoog om mijn verhaal kwijt te kunnen is er uit de bus gekomen dat mijn ex duidelijk een ontwijkende hechtingstijl heeft (bindingsangst). De angst voor een intieme langdurige binding boezemt haar angst in. De tekenen waren er tijdens de duur van onze relatie. Maar ik koos er bewust of onbewust voor om deze rode vlaggen te negeren.

Ik ben direct na onze breuk in no contact gegaan. Echter heeft ze wel een paar keer toenadering gezocht na een bezoek aan spoed vanwege mijn dochter. dus de affectie of liefde is daar niet volledig weg. Het laatste bericht is nu een week geleden. Ik neem momenteel ook geen initiatief om toenadering te zoeken uit angst om ze verder weg te duwen.

Maar volgens haar schoonzus waar ik nog contact mee heb vertoont ze heel vreemd gedrag. Ze heeft plots alle foto's van haar metekind op haar instagram verwijderd. (metekind heeft dezelfde leeftijd als mijn dochter.)

Ik weet dat ze heel onzeker is en weinig zelfliefde kent. Wat heel jammer is voor haar want ik zie haar uiteraard nog graag.

Ik ben sinds de breuk 8 kilo kwijt en ik was al geen dikke. Dus het laat zijn sporen na.

Ik hoop niet meer op een verzoening aangezien de core problematiek bij haar wss nooit opgelost zal geraken.

proberen verder te gaan nu en de goede herinneringen te koesteren.

@zarathustra

Persoonlijk als je daar rationaal naar kijkt zie ik daar toch niet zoveel mis mee.

Als alles mooi op papier staat en jij bent akkoord met die regio. Dan is toch een keuze die goed te verdedigen is.

De aankoop van het nieuwe huis zou ik wel zeer goed op papier zetten dat ze plots daar niet staat met de man van de vrienden die daar wonen :)

Maar ze is al zeker heel fair met de oplossing van jullie huidige huis.

Niet vergeten andere landen hebben andere culturen en kijken heel anders naar bvb een huis.

Een jaar valt waarschijnlijk niet echt onder "lange relatie" maar swat. Terug naar start. Madam heeft er abrupt en onverwacht de stekker uit getrokken "omdat we op de lange termijn niet bij elkaar passen". Natuurlijk liep niet alles perfect, doet het dat ooit wel? Ik zag niks onoverkomelijks. Nu ja, ze is nooit het gesprek aangegaan over de dingen waar ze mee zat. Als er al een gesprek was kwam het met veel drama en weinig inzicht in en verantwoordelijkheid nemen voor haar eigen aandeel in de dingen. Zo geraak je natuurlijk niet vooruit, afschuiven op uw partner en "we passen niet bij elkaar" is veel makkelijker dan eens naar uzelf kijken.

Ik bekijk het uiteraard allemaal iets te rationeel maar is het dan niet beter dat het nu korte pijn is dan wanneer dit nog jaren aansleept en je telkens op dezelfde manier in conflict komt?

Ik bekijk het uiteraard allemaal iets te rationeel maar is het dan niet beter dat het nu korte pijn is dan wanneer dit nog jaren aansleept en je telkens op dezelfde manier in conflict komt?
Ja natuurlijk, liever nu dan binnen 5 jaar tot die conclusie te komen. Maar wel ontgoochelend dat het allemaal abrupt gebeurt en zonder eerst eens te praten over de dingen waar ze mee zit. Als je geen open gesprek kan voeren over zo'n dingen slaagt er geen enkele relatie. Ik had ze echt anders ingeschat. En nog wel wat rode vlaggen die je dan wegsteekt onder het mom "iedereen heeft zijn minpunten".

Awel mijn ex is dus ook zo ... Alle signalen van bindingsangst zoals hierboven al vermeld. De breuk kwam ook plots uit het niets na een relatie van 3 jaar. Ineens begon ze tegen het einde kleine minpunten die ik had immens te vergroten terwijl die in de 3 jaar ervoor zelfs amper ter sprake kwamen. Dus zij dumpt mij en ik ga 3 weken lang direct in no contact ... Want ja fuck it he. Dus na 3 weken krijg ik dat ook op mijn doos. Dat ze niet begreep waarom ik 3 weken niets van me liet horen en dat ik alles zo makkelijk kon doorsnijden (Euhm zij heeft de relatiebreuk ingezet) ... Vervolgens zei ze dat er grote praktische verschillen waren en grote verschillen in hoe we in het leven staan. Bizar, want als dat effectief zo zou zijn dan hou je het geen 3 jaar vol en praat je niet over samenwonen 3 weken voor de breuk.

En dat ze weken hoopte op verandering maar dat die verandering er niet kwam. Ik weet tot op de dag van vandaag nog steeds niet wat die veranderingen dan waren waar ze op hoopte. Want die werden uiteraard niet gecommuniceerd met mij.

En dan werd ze kwaad wanneer ik vroeg om mij niet meer te contacteren.

3 jaar van mijn leven verscheten dus.

Terug
Bovenaan