The Lord of the Rings: The Rings of Power

The Lord of the Rings: The Rings Of Power

Beide afleveringen back-to-back bekeken en hoewel het soms een klein beetje wringt wanneer ze duidelijk afwijken van wat Tolkien schreef, staat dat niet in de weg om te genieten van wat allicht een uitstekende fantasyreeks zal worden. Als ze vanalles gaan bijverzinnen, dan veel liever dit dan de Hobbit films.
 
Eerste 2 afleveringen gezien. Gehoord dat er veel kritiek is? Sorry, maar dat begrijp ik niet. Ik vind het alvast een goed begin! Sfeer zit goed en damn, alles ziet er fantastisch uit! Het smaakt gewoon naar meer en het gevoel dat ik nu heb, is dat we veel meer gaan krijgen, ik kan alvast niet wachten op de volgende aflevering.
Het lijkt wel alsof men op alles moet zeiken tegenwoordig. Of dat lijkt mss zo...?
 
En dan heb je iemand zoals ik die gewoon naar de afleveringen kijkt zonder klagen, en geniet van wat we op ons scherm mogen zien tegenwoordig. We konden ook gewoon helemaal geen nieuwe lord of the rings reeks gekregen hebben.. (en dan konden we allemaal gaan klagen over de honderdste mcu reeks die op niets trekt :p )
 
Voorlopig nog niet echt overtuigd.
Wel mooie shots van die steden enzo, maar verder is het toch maar matig voor het geld dat erin steekt.
 
Ik heb de eerste twee afleveringen gezien en ga het ook blijven volgen.

Ik vond de trilogie van Peter Jackson goed en heb de boeken zelfs gelezen in een ver verleden maar ik zou me niet echt een fan noemen. Over hoe zorgvuldig ze met de lore omspringen kan ik niet veel zeggen en dat interesseert me ook niet echt zolang het verhaal maar goed is. Voorlopig is er nog niet zoveel gebeurd en is er nog niet echt een drijvend conflict of een device om de plot wat richting te geven maar dat zal nog wel komen. Voorlopig vond ik het misschien een tikkeltje saai bij momenten maar het trage tempo schrikt me niet af, liever dat ze hun tijd nemen om de personages en setting vorm te geven.

Visueel is de serie alvast indrukwekkend, je ziet echt wel het enorme budget dat ze er in gestopt hebben. Daarvoor alleen al waren die eerste twee afleveringen de moeite.
 
Visueel idd zeer knap, echt top. Voor de rest vrij goed, maar ook niet omg wauw voorlopig. Rustige opbouw. Elrond/Dwarf subplot tot hier toe het meest interessant voor mij. Met harfoots voorlopig minder voeling (halflings beetje beu tbh). Vind Elrond goed gecast, doet dat ook goed. Gil Galad vind ik minder authentiek overkomen. Voor de rest weinig peeves, behalve die onnozele buzz cut (sue me), maar dat zal ook rap wennen wrs.
 
Je hebt aan de ene kant een groep die gewoon blijft zeiken om te zeiken. En aan de andere kant heb je een groep die blijft zeiken op de groep die zeikt om te zeiken.
Ik moet wel zeggen de LOTR fans zijn wel een pak radicaler en toxischer zijn dan pak weg de Star Wars fans.

Soit ik kan het mij niet aantrekken, tis voorlopig goed genoeg!
 
Ik vond het wel erg goed! De opbouw van het verhaal gebeurt een beetje traag aangezien er dit seizoen maar 8 afleveringen zijn, maar het stoort niet. Visueel is het om duimen en vingers af te likken. En de wereld die is gewoon af.

Ik ben ook geen fan van bepaalde aanpassingen, maar om daarvoor een slechte score te geven vind ik maar onnozel tbh.
 
Het is toch net die tragere, mystieke opbouw die het mij zo doet boeien. Ik heb alleen nood aan een gigantische TV nu :headshake:.
 
Ik moet toch zeggen dat ik enorm geniet van de settings en de verhaallijnen. Ok het is trager (mijn vrouw kloeg er na alflevering 1 ook over), maar Tolkien is ook gwn heel verhalend, dus vind dat ergens niet slecht. Ik kijk uit naar de rest!
 
Je kan moeilijk nu al een score geven, vind ik. Eerst het eerste seizoen uitkijken en dan pas oordelen. Dat is alsof je een boek gaat beoordelen op basis van het eerste hoofdstuk.

Daar ben ik het nu eens fundamenteel niet mee eens. Het is aan de auteur/makers van een film om je toch zeker na de eerste hoofdstukken of eerste deel van een serie of film, om je aandacht vast te grijpen en te houden. Dat een intro van een boek of film iets trager kan zijn, tot daar toe, maar met 2 van de 8 afleveringen moet je ook niet wachten tot aflevering 6 om je publiek vast te krijgen. Om House of the Dragon als tegenvoorbeeld te geven, na zowel de excellente small council scenes (met Corlys Velaryon en Otto Hightower) en het steekspel met Daemon Targaryen - doorwoven met de beelden van de geboorte van de prins - had die serie mijn aandacht vast. Van de eerste aflevering van Rings of Power onthoud ik vooral een prachtige intro, waarna ik bij de eerste poging om de aflevering te bekijken, in slaap viel...

Dit alles terwijl ik LOTR mijlen boven de onafgewerkte Song of Ice and Fire reeks plaats, maar goed House of the Dragon is tenminste nog gebaseerd op werk van de originele acteur, deze Amazon-serie is in het beste geval LOTR fan-fictie.

De eerste afleveringen van Rings of Power serie waren dan wel visueel prachtig, de invloed van Bezos z'n portefeuille spat duidelijk van het scherm, maar de eerste was slaapverwekkend saai, buiten wat namedropping vond ik er nu eens niets LOTR aan, voelde niet als een terugkeer naar Midden-Aarde wat mij betreft. Iets meer actie en verhaal in de tweede aflevering, prachtige scenes bij de dwergen, maar nog steeds géén enkel idee over het verhaal of een setting met personages die écht boeien - om nog maar te zwijgen van wat een irritant personage ze van Galadriel gemaakt hebben -, zelfs los van de politieke/woke injectie aan diversiteit, haak ik hier binnenkort gewoon af hoor.
Als die meteoriet kerel straks Gandalf blijkt te zijn, wordt het al helemaal een klucht ten opzichte van de bestaande lore.
 
Daar ben ik het nu eens fundamenteel niet mee eens. Het is aan de auteur/makers van een film om je toch zeker na de eerste hoofdstukken of eerste deel van een serie of film, om je aandacht vast te grijpen en te houden. Dat een intro van een boek of film iets trager kan zijn, tot daar toe, maar met 2 van de 8 afleveringen moet je ook niet wachten tot aflevering 6 om je publiek vast te krijgen. Om House of the Dragon als tegenvoorbeeld te geven, na zowel de excellente small council scenes (met Corlys Velaryon en Otto Hightower) en het steekspel met Daemon Targaryen - doorwoven met de beelden van de geboorte van de prins - had die serie mijn aandacht vast. Van de eerste aflevering van Rings of Power onthoud ik vooral een prachtige intro, waarna ik bij de eerste poging om de aflevering te bekijken, in slaap viel...

Dit alles terwijl ik LOTR mijlen boven de onafgewerkte Song of Ice and Fire reeks plaats, maar goed House of the Dragon is tenminste nog gebaseerd op werk van de originele acteur, deze Amazon-serie is in het beste geval LOTR fan-fictie.

De eerste afleveringen van Rings of Power serie waren dan wel visueel prachtig, de invloed van Bezos z'n portefeuille spat duidelijk van het scherm, maar de eerste was slaapverwekkend saai, buiten wat namedropping vond ik er nu eens niets LOTR aan, voelde niet als een terugkeer naar Midden-Aarde wat mij betreft. Iets meer actie en verhaal in de tweede aflevering, prachtige scenes bij de dwergen, maar nog steeds géén enkel idee over het verhaal of een setting met personages die écht boeien - om nog maar te zwijgen van wat een irritant personage ze van Galadriel gemaakt hebben -, zelfs los van de politieke/woke injectie aan diversiteit, haak ik hier binnenkort gewoon af hoor.
Als die meteoriet kerel straks Gandalf blijkt te zijn, wordt het al helemaal een klucht ten opzichte van de bestaande lore.
Ik ga geen serie afschrijven op basis van twee afleveringen. Het kan je ding niet zijn en dan begrijp ik dat je gewoon niet meer verder kijkt, maar je kan geen punten geven op een serie als je maar 2 afleveringen van de 8 hebt gezien. Enfin, je staat daar natuurlijk vrij in, maar dan ben ik ook vrij om te zeggen dat je oordeel niet gegrond is. Dan geef je beter gewoon geen punten.

Ik snap wel dat die "approval ratings" voor het productiehuis en heel de commerciële santenboetiek daarrond een meerwaarde hebben, maar als consument boeit mij dat weinig.
 
Ik ga geen serie afschrijven op basis van twee afleveringen. Het kan je ding niet zijn en dan begrijp ik dat je gewoon niet meer verder kijkt, maar je kan geen punten geven op een serie als je maar 2 afleveringen van de 8 hebt gezien. Enfin, je staat daar natuurlijk vrij in, maar dan ben ik ook vrij om te zeggen dat je oordeel niet gegrond is. Dan geef je beter gewoon geen punten.

Ik snap wel dat die "approval ratings" voor het productiehuis en heel de commerciële santenboetiek daarrond een meerwaarde hebben, maar als consument boeit mij dat weinig.

2/8 afleveringen is al 25% van het eerste seizoen. Stel dat ik het nog een kans geef tot 4/8 = 50% dan vind ik sowieso al van wel. Sorry, een serie waarvan de helft van de afleveringen van het eerste seizoen niet deugen, schrijf ik op z'n minst voor het eerste seizoen al af.

Je kan niet stellen dat je het volledige werk altijd gegarandeerd moet consumeren om iets goed of slecht te vinden. Als ik op restaurant een slechte maaltijd krijg, eet ik ook niet m'n volledige bord leeg, jammer maar helaas. Vind ik géén enkel nummer van een band goed, luister ik niet een volledig album, laat staan discografie uit.
 
2/8 afleveringen is al 25% van het eerste seizoen. Stel dat ik het nog een kans geef tot 4/8 = 50% dan vind ik sowieso al van wel. Sorry, een serie waarvan de helft van de afleveringen van het eerste seizoen niet deugen, schrijf ik op z'n minst voor het eerste seizoen al af.

Je kan niet stellen dat je het volledige werk altijd gegarandeerd moet consumeren om iets goed of slecht te vinden. Als ik op restaurant een slechte maaltijd krijg, eet ik ook niet m'n volledige bord leeg, jammer maar helaas. Vind ik géén enkel nummer van een band goed, luister ik niet een volledig album, laat staan discografie uit.
Ik maak die (subjectieve) stelling voor mezelf, je doet er zelf mee wat je wil. Als ik pakweg The Soprano's opzet en de eerste vijf afleveringen zijn mijn ding niet, ga ik de serie niet online met een 5/10 beoordelen maar zeg ik gewoon dat het mijn ding niet is. Je kan individuele afleveringen uiteraard wel beoordelen op IMDB, maar een individuele aflevering is nog geen heel seizoen.

Waar ik zelf het meest moeite mee heb met de serie is dat ik de afgelopen maand zowel The Silmarillion, The Hobbit en LOTR heb gelezen en zelf een, door Jackson beïnvloed, beeld heb hoe die serie eruit zou moeten zijn. En dat is wel een contrast met hoe de serie er daadwerkelijk uitziet. In feite zou ik vooral de appendixen van LOTR nog eens moeten lezen, aangezien de serie zich vooral daar op baseert. Dat sommige elfen er 'oud' uitzien is een vaak gehoorde kritiek, maar Cirdan the Shipwright die de Elfen begeleid in de Grey Havens heeft bijvoorbeeld zelf een grijze baard en een statig uiterlijk volgens The Return of the King.
 
Ik maak die (subjectieve) stelling voor mezelf, je doet er zelf mee wat je wil. Als ik pakweg The Soprano's opzet en de eerste vijf afleveringen zijn mijn ding niet, ga ik de serie niet online met een 5/10 beoordelen maar zeg ik gewoon dat het mijn ding niet is. Je kan individuele afleveringen uiteraard wel beoordelen op IMDB, maar een individuele aflevering is nog geen heel seizoen.

Waar ik zelf het meest moeite mee heb met de serie is dat ik de afgelopen maand zowel The Silmarillion, The Hobbit en LOTR heb gelezen en zelf een, door Jackson beïnvloed, beeld heb hoe die serie eruit zou moeten zijn. En dat is wel een contrast met hoe de serie er daadwerkelijk uitziet. In feite zou ik vooral de appendixen van LOTR nog eens moeten lezen, aangezien de serie zich vooral daar op baseert. Dat sommige elfen er 'oud' uitzien is een vaak gehoorde kritiek, maar Cirdan the Shipwright die de Elfen begeleid in de Grey Havens heeft bijvoorbeeld zelf een grijze baard en een statig uiterlijk volgens The Return of the King.

Dat is inderdaad een subjectieve stelling, want met die logica moet je ook elke gifbeker tot op de bodem ledigen, oh, 7 van de 10 afleveringen zijn slecht? Je mag pas een beeld vormen als je 10/10 gezien hebt! Klinkt een beetje als religieuze apologeten die stellen dat je geen kritiek mag geven op religie als je niet hun volledige heilige schrift doorlezen hebben, bij voorkeur nog in de originele taal en géén vertaling!

Ik ken ook genoeg voorbeelden van series die traag van start gingen en die in volgende seizoenen énorm verbeterden, gaande van The Wire, Breaking Bad (hoewel het eerste seizoen daar ook gewoon kort was door de schrijversstaking in Hollywood) tot Fringe. Maar die series hadden allen zélf wel iets om m'n aandacht vast te houden. Deze Amazon-serie als ik abstractie maak van het feit dat ze de rechten hebben gekocht op de rechten van namen uit de appendices van LOTR? En de politieke discussie rond de serie die het interessant maakt om de serie wél volledig te zien? Dan heeft de serie tot dusver niets buiten énorm prachtige visuals zonder samenhangend verhaal, zoals ik zei: dan ga ik stil maar zeker richting de uitgang.

Dat Peter Jackson's verfilmingen je beeld van de boeken veranderd hebben klopt, ik had de boeken ook gelezen (m.u.v. The Silmarillion) voor de films in de cinéma kwamen, maar goed, Peter Jackson's adaptatie was wél dusdanig goed dat ik die met veel plezier regelmatig eens herbekijk.
Tenzij er een kwantumsprong komt in de kwaliteit van deze Rings of Power, voel ik me alleszins niet geneigd de eerste afleveringen nog een keertje te herbekijken.
 
Terug
Bovenaan