The Lord of the Rings: The Rings of Power

The Lord of the Rings: The Rings Of Power

Ja jongens ik ben hier instant terug naar 2001 gekatapulteerd, I NEED MOAR!!! :love:

Dit is toch echt van een ongezien niveau voor een serie, als ze dit zes seizoenen kunnen volhouden, zitten we gebeiteld voor onze fantasy fix.

Laat de criticasters maar wenen in de donkere krochten van het internet
 
Zoooooo fucking goed. Kramp in de kaken omdat ik constant met een grijns op mijn gezicht zat te kijken.
Ben zo blij om meer Tolkien op deze manier op mijn scherm te zien. Is alweer geleden van de PJ Trilogy dat ik zo verbaasd en verwonderd was over een fantasy verhaal.
Zal hier even de 2 afleveringen bespreken. Nog tussen spoiler tags voor zij die de afleveringen nog niet hebben gezien.

Episode 1: A Shadow of the Past
De intro, wauw. Ik kon wel beginnen janken om delen van de Silmarillion kort zo mooi weergegeven te zien. Het deed me nog meer hopen dat Amazon in de toekomst ook een soort Anthology serie over de Silmarillion kan doen.
Stel je voor, een seizoen over Feanor, het stelen van de Silmarills en zijn dood. Een seizoen over Beren en Luthien. Een seizoen over Turin en Tuor. Een seizoen over de val van Gondolin (kan eventueel ook in het seizoen over Turin en Tuor, of omdat beide vrij belangrijke karakters en verhalen zijn over 2 seizoenen gespreid). Een laatste Seizoen over Earendil en de geboorte van Elrond en Elros, eindigend met het zinken van Beleriand. Nu, de intro simplificeert wel veel en verandert ook enkele dingen uit de lore, maar dit is te begrijpen. PJ deed ongeveer hetzelfde voor de Second Age bij zijn intro in Fellowship.
Ben grote fan van de acteurs en hun prestaties. De Harfoots waren iets waar ik schrik voor had omdat ze in de lore amper voortkomen en niet betrokken zijn bij de grote gebeurtenissen, maar eigenlijk vind ik hen echt een leuke toevoeging. Ze voegen een luchtigheid toe die welgekomen is en we zien meteen de gelijkenissen tussen hen en hun nakomelingen, de hobbits zoals wij ze kennen. Arondir en Bronwyn had ik ook wat schrik voor, omdat ik schrik had dat het het speciale van Aragorn en Arwen, Idril en Tuor en Beren en Luthien zou verpesten. Maar Arondir is al snel 1 van mijn favoriete karakters geworden in de eerste aflevering. Een meer stoicijnze elf, die dichter bij "de gewone mens" staat. En uiteindelijk zijn er nog voorbeelden geweest van Elfen die verliefd waren op een sterfelijke vrouw, behalve dat dit andere keren niet goed is afgelopen. (Galadriels broer Aegnor bijvoorbeeld, was verliefd op een vrouw genaamd Andreth).
Iets dat ik minder vond, of waar mijn lore fan addict brain moeite mee had is de relaties tussen Galadriel en Gil Galad. Ik snap dat ze er wat drama in moeten steken maar dat Galadriel basically de oudste Elf (behalve Cirdan geloof ik) in Middle Earth is en Gil Galad basically haar achterneefje is wordt hier niet echt benoemd. Ik vind het moeilijk te geloven dat Galadriel niet wat meer macht heeft om met Gil Galad te praten, of dat Gil Galad, Galadriels advies in de wind zou slaan. Ook het deel waar Gil Galad Galadriel naar Valinor stuurt komt geforceerd over. Uiteindelijk past het echter wel in de serie, en het maakt de politiek van de Elfen iets interessanter.
Het laatste deel waar we het schip Valinor zien binnenvaren vond ik wel schitterend. Echt alsof je door de Gates of Heaven trekt. Heel mooi. Ben ook benieuwd naar "The Stranger", ik vermoed dat het hier om 1 van de blue wizards, of een andere Istari/Maiar, gaat.

Episode 2: Adrift
Het deel met Galadriel en Halbrand kon me niet bijster veel boeien eerlijk gezegd. Diende enkel als intro naar Numenor en wat meer exposition over de mystieke "King of Men"(= Sauron?, Numenorean?, Halbrand zelf?).
Het deel waar ik hier het meest van heb genoten was Khazad Dum. Wauw, met open mond gekeken, hoe prachtig weergegeven was dit. De vriendschap tussen Elrond en Durin, de problemen met hoe Elfen tijd zien en het effect op hun relaties waren ook zeer pakkend. Love Disa ook, heel leuke toevoeging en het stuk over het zingen tegen de steen was geweldig Tolkien.
Oh, ook nog even iets over Celebrimbor. Het is duidelijk dat hij een Feanor light zal zijn. Een beetje een typisch karakter dat alles ervoor overheeft om als brilliant gezien te worden. Het einde met de ontdekking van Mithril zal een interessante kijk geven op de relatie Dwerg en Elf.

EDIT: Ik wil ook nog even zeggen, elke acteur met een andere huidskleur speelt de pannen van het dak en het zou niets bijdragen als deze rollen door blanke acteurs gespeeld werden imo.
 
Laatst bewerkt:
Vond het ook wauw, de visuals zijn echt fantastisch. De hype rond de huidskleuren heeft me totaal niet kunnen boeien. Het énige dat ik vreemd vond waren die twee hunters met hun gewei, het contrast tussen die twee was wel heel groot. Maar dit smaakt echt naar meer.

Durin :love2:
 
Zonet reddit eens doorlopen en ik heb precies redelijk wat verwijzingen naar allerlei zaken gemist. De lore zo omvangrijk dat ik beter de boeken nog eens gelezen had. Helaas aan mijn leestempo had ik dat maanden geleden al moeten doen :laugh:
 
Ik ben opgelucht.
Eerste twee episodes waren goed.
Lijkt mij dat ze de serie serieus nemen en een echt verhaal met interessante karakters willen neerzetten.

Visueel zitten er indrukwekkende dingen in. Is eigenlijk cinema waardig.
 
Ja jongens ik ben hier instant terug naar 2001 gekatapulteerd, I NEED MOAR!!! :love:

Dit is toch echt van een ongezien niveau voor een serie, als ze dit zes seizoenen kunnen volhouden, zitten we gebeiteld voor onze fantasy fix.

Laat de criticasters maar wenen in de donkere krochten van het internet
Exact dit. Topfilm/blockbuster-niveau, maar dan in een serie gegoten.

What a time to be alive :love:.
 
Wel sneaky dat ze impliceren met die vuurvliegjes dat het Gandalf zou zijn maar dat klopt natuurlijk niet met de canon. :biglaugh:

Volgens mij gaat het toch Gandalf zijn dat ze in de tijdslijn naar voren hebben gebumpt. Hij gebruikt zijn teken en de connectie met de hobbits is er dan ook direct. Ik denk niet dat ze er wakker van liggen of het canon is of niet.

Meteor Jesus is ook ok voor mij als benaming.
 
20220903-162641.jpg
 
Eerste aflevering gezien, de tweede ga ik voor morgen houden. Zo heb ik iets om naar uit te kijken doorheen de dag, want hoe fucking goed was dees :love:.
 
Het is een totaal succes, 25 miljoen kijkers op de eerste dag wereldwijd:
Launching with two episodes in 240 counties and territories across the globe on September 1, the J.D. Payne & Patrick McKay co-created Rings of Power snared more 25 million viewers in its first day, according to the Jeff Bezos founded streamer.

With some very big bucks behind Rings of Power, that global audience of over 25 million is the best and biggest premiere that Amazon Prime Video has had in its 15-year history
De eerste week zullen er nog meer zijn, dus mss wordt het richting 50 of zelfs 100 miljoen.
 
Aflevering 2 doet ook enkel maar naar meer, en vooral naar een fucking veel groter scherm verlangen. Fucking Khazad-dûm baby :love:
 
Net beide afleveringen gezien. Het WOW gevoel dat velen hier hebben heb ik helaas (nog) niet. Galadriel vind ik wel bad ass. Ik hoop wel dat ze meer in lijn gaat worden met de Galadriel uit de films en ik ben echt wel benieuwd wie Meteor Jesus nu moet zijn uiteindelijk.

Ik dacht altijd dat de Istari samen naar Midden aarde zijn gekomen?

Voor de rest vond ik het gewoontjes, maar wel interessant genoeg om het te blijven volgen. Een paar leuke shots van Khazad-dûm en Sauron maar voor de rest ben ik nog niet echt van mijn sokken geblazen. Wel is het enorm jammer dat ze meteen over Midden Aarde begonnen en met geen woord repten over het zinken van Beleriand. Dat had er toch echt wel moeten bijzitten.

En al die zever die ik de laatste maanden heb gelezen van woke dit en woke dat omdat er acteurs met een kleurtje inzaten, het boeit met nog altijd geen hol. Disa was echt geweldig en ja die heeft geen uitgesproken baard, mss had dat wat meer geaccentueerd worden maar dat is dan ook alles.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan