artificial intelligence: voor of tegen ?

ben jij:

  • voorstander

    Stemmen: 53 56,4%
  • tegenstander

    Stemmen: 18 19,1%
  • neutraal

    Stemmen: 23 24,5%

  • Totaal aantal stemmers
    94
D

Deleted member 451

Guest

Hoe meer ik er over lees, hoe meer ik er eigenlijk tegen ben.
Het is gevaarlijk, steelt jobs, dreigt oncontroleerbaar te worden....

Veel voordelen zie ik er eigenlijk niet in hoor.

Misschien toch eens bespreekbaar maken, om dit gewoon te schrappen, en niet meer verder in te ontwikkelen?
 
Ik zie daar vooral een hoop "we zien een bedreiging om ons nog superieur te voelen" staan. Ik zie geen enkel effectieve use case van terrorisme. Best grappig hoe de FBI net diegenen zijn die al jaren samenwerken met bedrijven om AI te gebruiken, maar dat het nu wel ingeperkt zou moeten worden. Google maar eens op Palantir ;).

En ik snap niet hoe "steelt jobs" een nadeel is.
 
Verbieden ga nooit lukken, zeker niet wereldwijd. Dan is het maar de vraag of dat je dit wilt doen.

Ik ben zelf ITer en vind het boeiende materie, maar ben geen voorstander.

Ik heb vooral schrik dat de happy few nog meer macht en geld naar zich gaan toe trekken. Tegelijk zal het aantal werklozen en de complexiteit van jobs sterk toenemen door een hoge graad van automatisatie.

De politiek zal moeten ingrijpen. Door ofwel de werkweek in te korten met behoud van loon of door het invoeren van een basis inkomen. Ik vrees alleen dat dit allemaal te traag gaat gaan.
 

Hoe meer ik er over lees, hoe meer ik er eigenlijk tegen ben.
Het is gevaarlijk, steelt jobs, dreigt oncontroleerbaar te worden....

Veel voordelen zie ik er eigenlijk niet in hoor.

Misschien toch eens bespreekbaar maken, om dit gewoon te schrappen, en niet meer verder in te ontwikkelen?
Je bent dan toch vooral tegen bepaalde toepassingen en niet AI opzich? Bv. gebruik in de medische toepassingen (herkenning van bepaalde dingen op scans/foto's) kan je toch weinig op tegen hebben?
 
Heel hard voorstander. CHatGPT heeft me bv al meermaals geholpen bij het werk. AI zal weinig jobs pikken. Jobs gaan gewoon evolueren.
 
Kijk maar naar Hollywood, die maandenlange betogingen van acteurs die voor hun job vrezen.

Maar het zijn veel meer dan enkel in de showbizz.
Dan steelt elke vorm van innovatie jobs. Ik ga ervan uit dat jij ook uw schoenen niet door een schoenmaker laat maken, maar dat die door een robot in elkaar gestikt gaan zijn...
 
ChatGPT gebruik ik regelmatig wel eens, helpt vaak om snel een oplossing te verzinnen voor een probleem waar je anders een halfuur op zit te zoeken.

Maar dit is nog maar het begin natuurlijk, wat de implicaties van artificiële superintelligentie zullen zijn dat valt moeilijk in te schatten. Als het mogelijk wordt om AI te maken die zichzelf slimmer kan maken dan is dat de grootste gebeurtenis in onze geschiedenis. Enerzijds mogelijks het middel om ál onze problemen op te lossen. Anderzijds mogelijks het einde van de mensheid.
 
Mijn PhD gaat over de impact van algoritmen op werk en werknemers en ik probeer het zo veel mogelijk te vermijden, maar dat is een illusie. :tongue:'t Steekt al achter veel zaken, vooral in de background. En het is natuurlijk handig en verleidelijk.

Enkele boeken die tot nadenken zetten:

  • Eubanks, V. (2018). Automating inequality: How high-tech tools profile, police, and punish the poor. St. Martin's Press.
  • Pasquale, F. (2015). The black box society: The secret algorithms that control money and information. Harvard University Press.
  • O'Neil, Cathy. (2016). Weapons of Math Destruction: How Big Data Increases Inequality and Threatens Democracy. Crown.
  • Cheney-Lippold, J. (2017). We are data. New York University Press.
  • Zuboff, S. (2019). The age of surveillance capitalism: The fight for a human future at the new frontier of power. Profile books.

Wetenschappelijke papers:

  • Buolamwini, J., & Gebru, T. (2018, January). Gender shades: Intersectional accuracy disparities in commercial gender classification. In Conference on fairness, accountability and transparency (pp. 77-91). PMLR.
  • Rouvroy, A. (2013). Algorithmic Governmentality and the End (s) of Critique. Society of the Query, 2.
  • Kellogg, K. C., Valentine, M. A., & Christin, A. (2020). Algorithms at work: The new contested terrain of control. Academy of Management Annals, 14(1), 366-410.
 
Pro. Daar zijn wel fijne dingen mee te doen. Uiteraard kun je er vast ook slechte zaken mee, maar dat is in principe met alles zo.
 
Zoals met elke nieuwe technologie zijn er risico's waarvan we ons bewust moeten zijn. Maar ik ben absoluut voorstander van AI. Zelf ben ik actief in cybersecurity en daar wordt AI al erg breed toegepast.

AI wordt daar gebruikt om onder andere:
  • Malware te detecteren op netwerkniveau
  • Cryptolockers te detecteren op netwerkniveau
  • Phishing te detecteren
  • Anomaliën in netwerktraffiek te detecteren (bv 2 servers die nooit met elkaar eerder communiceerden en nu opeens wel)
  • Security log analysis: je wil niet weten hoeveel gigabytes aan logs een gemiddeld SOC verzamelt. AI maakt het veel eenvoudiger om threats te detecteren
Ongetwijfeld zijn er nog meer maar dat zijn de eerste die in mij opkomen. AI doet niet enkel de analyse + detectie van het risico, het handelt er ook naar. Zo zijn er genoeg netwerkoplossingen die automatisch een poort sluiten wanneer zij verdacht traffiek zijn, een server of VLAN volledig isoleren enz.

Trouwens, uw mailbox wordt ook spamvrij gehouden door AI hoor. :)
 
Misschien toch eens bespreekbaar maken, om dit gewoon te schrappen, en niet meer verder in te ontwikkelen?
vond ik eigenlijk wel lachen :p Imho is de AI revolutie proberen te stoppen quasi gelijk aan de opkomst van auto's proberen te stoppen.

Als mensen/bedrijven er vooruitgang/geld in zien, dan word die tech doorontwikkeld, er is daar geen stoppen aan. Als de ene het niet doet, zal een ander het wel doen, zelfs al zou het illegaal zijn
 
vond ik eigenlijk wel lachen :p Imho is de AI revolutie proberen te stoppen quasi gelijk aan de opkomst van auto's proberen te stoppen.

Als mensen/bedrijven er vooruitgang/geld in zien, dan word die tech doorontwikkeld, er is daar geen stoppen aan. Als de ene het niet doet, zal een ander het wel doen, zelfs al zou het illegaal zijn

Ik zou eigenlijk niet eens weten hoe je "AI" kan tegenhouden. Hoe hou je een technologie/idee tegen?
Misschien exacte toepassingen in bepaalde omgevingen. Bijvoorbeeld een AI die wapens kan autonoom bedienen, kunnen we wel nog "verbieden" in een VN-verdrag maar nu volgt ook niet iedereen VN-verdragen :p


We gaan AI nodig hebben om fake news gecreëerd door AI onmiddelijk te detecteren. :p
 
Volledig tegen AI zijn is tegen vooruitgang zijn, lijkt mij dan zeker geen goed idee om dat te gaan verbieden, want dan ga je achterop lopen tegen de rest van de wereld die wel AI gebruikt. Het zal zeker door vijandige staten ingezet worden in geval van oorlog.

AI kan wel helpen om grote hoeveelheden data te gaan analyseren / filteren, waarvoor ge anders een massa mensen en tijd voor zou nodig hebben. Of om heel monotoon werk te gaan automatiseren.
Al blijft AI wel beangstigend, als AI zichzelf gaat slimmer maken dan denk ik dat het slecht gaat aflopen met de mensheid.
 
Terug
Bovenaan