AstraZeneca trekt coronavaccin mondiaal terug

Ik denk dat men in tijden van corona wel degelijk genoeg het vergrootglas op zulke zaken gehouden heeft. Op een gegeven moment was een verkeersongeval nog net niet veroorzaakt door het vaccin.
Dat denk ik eerlijk gezegd niet. Antivaxers zullen misschien elke mogelijke reden gegrepen hebben om tegen de vaccins te roepen maar denk dat de meeste artsen zich zo weinig mogelijk vragen op dat moment zullen gesteld hebben.

Ik sta nog altijd achter de vaccinatie. Maar ik vraag mij net als de thread starter af wat de gevolgen zullen zijn van dit nieuws. Of het verdwijnt onopgemerkt in de doofpot of het wordt extra speelterrein voor advocaten.
 
deze post bevat onjuiste informatie
Een beetje verduidelijking dat mijn openingspost vragen bevat om kritisch na te denken en niet mijn overtuiging vertegenwoordigd voor pro- of anti-vaxx.

Wat ik vooral triestig vind en wou benadrukken is dat mensen als nummers en proefkonijntjes werden behandeld, en je moet maar eens behoren tot de groep ongelukkigen die de nadelige gevolgen heeft opgelopen van de vaccin ten voordele van een bredere groep. Iemand met een geweten heeft het moeilijk om zomaar te zeggen: “bad luck, but it was for a bigger purpose, just live or die with it”. Dat is een gevaarlijke denkwijze, want dat kan je doortrekken naar andere maatschappelijke, socio-economische of geopolitieke situaties. En willen we dat wel?
 
Een beetje verduidelijking dat mijn openingspost vragen bevat om kritisch na te denken en niet mijn overtuiging vertegenwoordigd voor pro- of anti-vaxx.
Nu achteraf komen terugkrabbelen is zever in pakskes. Zelfs deze zin druipt van de anti-vax terminologie en propaganda.
Zeg mij eens hoe je openingspost niet anti-vax geladen was. Ik heb de duidelijke dingen ook daar even in het vet gezet:

Wat zijn de gevolgen voor de overheden die tijdens de coronaperiode op allerhande manieren druk hebben gezet op de bevolking, die als proefkonijntjes zijn gebruikt? Wie gaat boeten voor de schade, buiten de proefkonijntjes zelf? Wie weet bestaan er nog andere schadelijke effecten op korte of lange termijn waarvan we nog niet afweten, en is het niet gelimiteerd tot AstraZeneca maar ook vaccins van andere producenten? Hadden de anti-vaxxers toch gelijk?

Triestig…
En dan ben ik nog mild geweest, ik kon eigenlijk alles in het vet zetten :p
 
Ik denk dat het toch vrij duidelijk is dat we geen jaren konden wachten tot we een volledig gekeurd vaccin op de markt konden krijgen vooraleer we mensen gingen inenten. Daarmee gingen risico's gepaard en op lange termijn zijn de gevolgen van die uitzonderlijke situatie nog niet bekend, maar dat hoort er nu eenmaal bij.
 
Ik heb een vriendin wiens been ze bijna hebben moeten amputeren ten gevolge van bloedklonters als bijwerking van de pil. De kans op die bijwerking is klein, maar ze is er. Ikzelf heb dit jaar een week in het ziekenhuis gelegen wegens barstende hoofdpijn, mogelijk veroorzaakt door paracetamol of all things. Je kan jaren werken aan een vaccin of aan een medicijn, maar de kans op bijwerkingen tot nul herleiden gaat niet.

De coronavaccins hebben ons behoed voor een waanzinnig menselijk drama, het is absurd hoe hysterisch er nu nog altijd over gedaan wordt terwijl 99% van de bevolking tonnen medicatie neemt zonder een blik te werpen op de bijsluiter met mogelijke bijwerkingen.
 
Ik heb een vriendin wiens been ze bijna hebben moeten amputeren ten gevolge van bloedklonters als bijwerking van de pil. De kans op die bijwerking is klein, maar ze is er. Ikzelf heb dit jaar een week in het ziekenhuis gelegen wegens barstende hoofdpijn, mogelijk veroorzaakt door paracetamol of all things. Je kan jaren werken aan een vaccin of aan een medicijn, maar de kans op bijwerkingen tot nul herleiden gaat niet.

De coronavaccins hebben ons behoed voor een waanzinnig menselijk drama, het is absurd hoe hysterisch er nu nog altijd over gedaan wordt terwijl 99% van de bevolking tonnen medicatie neemt zonder een blik te werpen op de bijsluiter met mogelijke bijwerkingen.
De echte "believers" lachen je gewoon uit als je hen zegt dat de gevolgen catastrofaal hadden geweest zonder de getroffen maatregelen. Het Groot Gelijk is in een gepolariseerde samenleving een bastion dat je niet kan neerhalen met rationele argumenten. Complotdenken heeft altijd al bestaan, maar de stroomversnelling die de coronacrisis teweeg heeft gebracht blijf ik wel frappant vinden. Heel veel ideeën die pre-covid "gaga" leken zijn nu normaal voor een groeiend deel van de bevolking.
 
De echte "believers" lachen je gewoon uit als je hen zegt dat de gevolgen catastrofaal hadden geweest zonder de getroffen maatregelen. Het Groot Gelijk is in een gepolariseerde samenleving een bastion dat je niet kan neerhalen met rationele argumenten. Complotdenken heeft altijd al bestaan, maar de stroomversnelling die de coronacrisis teweeg heeft gebracht blijf ik wel frappant vinden. Heel veel ideeën die pre-covid "gaga" leken zijn nu normaal voor een groeiend deel van de bevolking.
Weet je hoe je de normalisatie van zo'n ideeën kunt tegengaan? Door geen proteststem op de partij uit te brengen die corona-sceptici naar het parlement stuurt. ;)
 
Ik heb een vriendin wiens been ze bijna hebben moeten amputeren ten gevolge van bloedklonters als bijwerking van de pil. De kans op die bijwerking is klein, maar ze is er. Ikzelf heb dit jaar een week in het ziekenhuis gelegen wegens barstende hoofdpijn, mogelijk veroorzaakt door paracetamol of all things. Je kan jaren werken aan een vaccin of aan een medicijn, maar de kans op bijwerkingen tot nul herleiden gaat niet.

De coronavaccins hebben ons behoed voor een waanzinnig menselijk drama, het is absurd hoe hysterisch er nu nog altijd over gedaan wordt terwijl 99% van de bevolking tonnen medicatie neemt zonder een blik te werpen op de bijsluiter met mogelijke bijwerkingen.
Bij de pil is er een achterliggend probleem, dat kan je in principe niet éénzijdig toeschrijven aan de pil zelf. Die personen hebben een overgevoeligheid voor Oestrogeen en zullen bij een zwangerschap eveneens gevoelig zijn voor tromboses als er geen bijkomstige medicatie wordt genomen. Er zijn bepaalde markers in uw bloed die aangeven of je al dan niet dit probleem hebt. Testen zijn echter enorm duur, rond de 300€ zonder enige terugbetaling, waardoor dit standaard door dokters/gynaecologen niet wordt toegepast alvorens de pil voor te schrijven. Al gaan er wel meer en meer stemmen op om dit wel te doen. Zeker bij een trombosegeschiedenis in de familie.

Hier was er geen enkele voorkennis door beperkte testperiode van de vaccins. Plus ergens een indirecte verplichting tot vaccinatie…
 
Het was een klein risico om een veel groter risico te vermijden.

Tenzij je specifieke contraindicaties had om dat vaccin te nemen, was de kans op dodelijke of zeer ernstige, onomkeerbare bijwerkingen van het vaccin nog altijd veel kleiner dan de kans om te sterven aan corona zelf.

Het was die vaccins (te) snel op de markt brengen of ofwel veel meer doden, ofwel de maatschappij en gezondheidszorg veel langer platleggen.

Dat de bevolking proefkonijn was klopt maar deels, de vaccins waren getest, maar met een kortere doorlooptijd dan gewoonlijk. Dus met een wat grotere kans op bijwerkingen (die in de meeste gevallen niet ernstig zijn, tenzij heel uitzonderlijk).
Stel dat ge kanker hebt en een zeer grote kans hebt om te sterven met de huidige behandelingen, maar er bestaat een nieuwe, experimentele behandeling, die zeer doeltreffend blijkt te zijn tegen dat soort kanker, dan zou je die kans wel grijpen zeker?
 
Laatst bewerkt:
Dat denk ik eerlijk gezegd niet. Antivaxers zullen misschien elke mogelijke reden gegrepen hebben om tegen de vaccins te roepen maar denk dat de meeste artsen zich zo weinig mogelijk vragen op dat moment zullen gesteld hebben.

Ik sta nog altijd achter de vaccinatie. Maar ik vraag mij net als de thread starter af wat de gevolgen zullen zijn van dit nieuws. Of het verdwijnt onopgemerkt in de doofpot of het wordt extra speelterrein voor advocaten.
En geloof je nu echt dat de wetenschap en artsen zulke zaken niet onderzocht hebben om de antivaxers lik op stuk te kunnen geven?
 
Dat denk ik eerlijk gezegd niet. Antivaxers zullen misschien elke mogelijke reden gegrepen hebben om tegen de vaccins te roepen maar denk dat de meeste artsen zich zo weinig mogelijk vragen op dat moment zullen gesteld hebben.

Ik sta nog altijd achter de vaccinatie. Maar ik vraag mij net als de thread starter af wat de gevolgen zullen zijn van dit nieuws. Of het verdwijnt onopgemerkt in de doofpot of het wordt extra speelterrein voor advocaten.
Ik begrijp voor een stuk wel wat je bedoelt, hè. Het is zeker niet om je aan te vallen. Zeker het feit dat het nog af te wachten valt wat de gevolgen zijn van dit nieuws. Maar dat laatste is wel een vals dilemma, waarmee je eigenlijk al geen juiste oplossing meer openlaat:

Ofwel is het een doofpot (wat dus het opzettelijk verdoezelen is), ofwel gaan advocaten hun slag slaan. Er is nog een optie: Dat het een heel legitieme keuze was en doodnormale risico's voor medicijnen en dat niemand gebruikt is als proefkonijn, dus niemand een poot heeft om op te staan. Niet juridisch en niet ethisch. De kans op leverfalen bij paracetamol is tientallen keren groter dan de zogenaamde kans op tromboses door AZ, bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Vergis ik mij, of staat in dat artikel niets nieuws?
Gewoon dat Astrazeneca ermee stopt want de vraag is momenteel 0?

- En die zeldzame bijwerkingen waren al gekend toch in 2021?

- En het feit blijft dat de kans op die bijwerkingen vele malen groter is door Covid te krijgen dan door het vaccin (ook diabetes @zwarten ), dus dat vaccinatie de statistisch beste keuze is?

- En dat Pfizer nog veiliger (en daarbovenop effectiever) was dan Astrazeneca was ook al geweten.
Ik heb toen speciaal gekeken om Pfizer te krijgen.

Dat is allemaal 3 jaar geleden.
Geen idee waar deze hernieuwde discussie nu vandaan komt.
 
Laatst bewerkt:
goh ja ik had het hier al neergepend maar een vriend van mij is dus zwaar diabeet geworden van het vaccin.
Er zijn aanwijzingen en studies dat dit door covid vaccinatie kan komen. Inderdaad de voordelen wegen niet op tegen de nadelen maar als frisse veertiger die nu keihard op zijn voeding moet letten, insuline spuiten, geen pintje meer mogen drinken heeft daar gewoon weinig verhaal aan.
Dat is pech gehad in de vaccin loterij. Gegeven dat een covid besmetting wss niet levensbedreigend geweest was voor die persoon.
Op individueel vlak is dat een zure.
Er zijn studies die aantonen dat covid diabetes kan veroorzaken. Ik vind niet direct studies dat vaccins diabetes kunnen veroorzaken...
 
Er zijn er hoor.
Maar ik haalde het in een opvolgingspost aan dat er zoveel studies zijn dat er niet echt een consensus is.
https://bmcendocrdisord.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12902-023-01424-0
Dat onderzoek bewijst niks he (het kan zijn dat er onderzoeken zijn die wel bewijzen hebben). Ze hebben gewoon onderzocht dat er inderdaad mensen diabetes hebben gekregen nadat ze een vaccin hebben gehad. Maar er krijgen dagelijks duizenden mensen diabetes, als iedereen gevaccineerd wordt, gaan er dus altijd zijn die dat na hun vaccinatie krijgen.
 
Hier was er geen enkele voorkennis door beperkte testperiode van de vaccins. Plus ergens een indirecte verplichting tot vaccinatie…

Wat niet klopt. Er was wel voorkennis, alleen niet de zeer brede die je normaal wel hebt.
Wat dus maakt dat zeer zeldzame bijwerkingen nog niet voldoende gekend waren.
Maar los daarvan zelfs al zijn die bekend, dan nog gebruikt men die medicijnen of vaccins. De voordelen wegen niet op tegen de mogelijke bijwerkingen.
 
goh ja ik had het hier al neergepend maar een vriend van mij is dus zwaar diabeet geworden van het vaccin.
zwarten zei:
Gegeven dat ervoor geen indicatoren waren lijkt het toch dat het enerzijds door covid of door de vaccinatie gekomen is. En als je dan verder deduceert dat hij nog geen 'merkbare' besmetting opgelopen had... tja Die is overtuigd dat het door het vaccin komt.
Gezien zoveel mensen covid oplopen zonder ernstige symptomen (soms zelfs zonder symptomen tout court) + er tientallen reden zijn waardoor mensen diabeet kunnen worden, ga je hier wel héél kort door de bocht.
 
Dat onderzoek bewijst niks he (het kan zijn dat er onderzoeken zijn die wel bewijzen hebben). Ze hebben gewoon onderzocht dat er inderdaad mensen diabetes hebben gekregen nadat ze een vaccin hebben gehad. Maar er krijgen dagelijks duizenden mensen diabetes, als iedereen gevaccineerd wordt, gaan er dus altijd zijn die dat na hun vaccinatie krijgen.

Gezien zoveel mensen covid oplopen zonder ernstige symptomen (soms zelfs zonder symptomen tout court) + er tientallen reden zijn waardoor mensen diabeet kunnen worden, ga je hier wel héél kort door de bocht.
tja ge moet mij niet overtuigen he. Ik heb geen diabetes opgelopen.
Voor die kerel is het gewoon een feit dat dit door de vaccinatie komt. Gegeven dat de dokter na het binnenkomend bloedonderzoek direct belde naar de patient... Ge moet nu naar het ziekenhuis. Met deze waarden zou je al in coma moeten liggen... Dat het ziekenhuis zelf zegt dat het vaccin een trigger kan geweest zijn helpt ook niet voor die persoon op andere gedachten te brengen.
 
tja ge moet mij niet overtuigen he. Ik heb geen diabetes opgelopen.
Voor die kerel is het gewoon een feit dat dit door de vaccinatie komt. Gegeven dat de dokter na het binnenkomend bloedonderzoek direct belde naar de patient... Ge moet nu naar het ziekenhuis. Met deze waarden zou je al in coma moeten liggen... Dat het ziekenhuis zelf zegt dat het vaccin een trigger kan geweest zijn helpt ook niet voor die persoon op andere gedachten te brengen.
Voor die kerel mag gerust om even wat een feit geweest zijn. Maar maak dan niet dezelfde fout door het hier als een feit te poneren terwijl je zelf weet dat er geen voldoende zekerheid is. Het gaat me hier niet over dat die ene persoon niet op andere gedachten te brengen is, het gaat me erover dat jij het zelf direct als een feit poneert.
 
Terug
Bovenaan