Het gaat van beide kanten moeten komen. De werknemer heeft een heel voordelige manier gehad om een auto van het werk betaald te krijgen. De werkgever heeft een heel voordelige manier gehad om de werknemer uit te betalen in auto ipv daar een heel duur loon voor uit te keren.
Als ik de regering was en ik zou dit onderwerp serieus nemen. Dan zou ik gewoon stelselmatig (over een tijdspanne van minstens 5j) de belastingen verhogen zodat steeds minder mensen nog die bedrijfswagen willen. En eventueel een alternatief bieden volgens het Nederlands systeem. Met km registratie. Zo voorkom je dat mensen die veel werkgerelateerde kilometers moeten doen, de dupe worden.
Dit, dit is de kern.
De echte vraag echter is: "waarom was dat zo?". Uw voorstel is: pest de bedrijfswagen nog meer en dan... is dat opgelost?
Kijk, stel: De werkgever kan 700 euro kosten aan u maken als extra.
Daarmee kan hij
Optie 1:
Een bedrijfwagen ter beschikking stellen, inclusief tankkaart (laadkaart, tegenwoordig). Dit was 100% aftrekbaar en kosten-voordelig. De werknemer betaalt er gewoon VAA op (vroeger een pak voordeliger, ik betaalde 70 euro VAA anno 2011 voor een BMW3 als startende IT'er. Dat was voor Di Rupo daar was). Dus de oplossing van Di Rupo was: "belasten, die handel!". En er stond niets tegenover, typisch de sossen... Dus: VAA omhoog met heel dieje cirque van de CO2 uitstoot berekening en daar staan we vandaag nog. Dit voordeel gaat nu nog verder uitgehold worden, mark my words. Goede of slechte zaak, laat ik het midden.
Optie 2:
Bruto uitbetalen in loon: 700 euro wil zeggen 500 bruut erbij(sociale bijdragen van uw werkgever aan de staat). Die 500 euro wordt aan 50% belast(hoogste schijf, lig je snel aan). Dan is dat 250 euro netto, maar dan moet je op het einde van het jaar toesteken met de inkomsten belasting als werknemer. Dus pakweg... 200 euro effectief. Totaal kost per jaar voor uw werkgever: 8400 euro, waarvan je netto ongeveer 1200 euro ervan op uw rekening ziet. Winst voor de staat: 7200 euro. En op die 1200 betaal je nog keer 21% btw op de meeste zaken, dus eigenlijk 7500 euro winst voor de staat op termijn...
Optie 3:
Mobiliteitsbudget. Haalbaar voor sommigen, voor een hoop anderen niet. Niet iedereen woont op wandel-afstand van een station of in centrum Antwerpen/Brussel (bweikes).
Een mooi initiatief, maar is (weer) beetje schieten naast het doel naar mijn mening.
Optie 4 (geen enkele partij doet dit):
Haal de lasten op loon naar beneden. Maar dat niet met netto 200 euro (aka, de tax-shift), maar ernstig dan. Werken moet lonen, minimumloon moet serieus boven uitkering zitten (we hebben het hier niet over 400 euro netto eh, daar betaal je geen creche van tegenwoordig). Op die manier worden al die "voordelen" overbodig. Als een wagen dan toch zo voordelig/nadelig is, wijst de markt dat wel zelf uit.
Wie werkt, moet dat voelen dat het de moeite is. Want we gaan met z'n allen naar een Amerikaanse situatie waar we met een heleboel "working poor" zitten. Het is eigenlijk al zo, maar we noemen dat niet zo hier. We noemen dat iets in de trend van "we knopen de touwtjes nog net aan elkaar".
Daarom dat ik dan ook walg van artikels zoals die verstokte politici die met "amper" 7000 euro pensioen moeten rondkomen, onlangs. Die mannen worden met dat geld betaald eh.