De beurs

Interessant weetje, als je meer als 60K in Amerikaanse aandelen, bonds, ETFs (denk S&P500, ...) hebt en je overlijd ben je schuldig aan US Estate Tax zelfs als buitenlander die er niet woont):
Blijkbaar is het ook een clusterfuck om dat geregeld te krijgen. Tax tussen 26%-40%


Is die tax ook mogelijk indien je enkel IWDA (op het gedeelte US stocks dan) hebt of valt dat volledig onder Ierland?
 
Is die tax ook mogelijk indien je enkel IWDA (op het gedeelte US stocks dan) hebt of valt dat volledig onder Ierland?
Zoals ik het begrijp niet (omdat IWDA in Ierland geïncorporeerd is), maar het geldt dan wel bijv. weer op cash holdings boven de 60k$.
Mij valt hier vooral tegen hoe IB/Mexem/Lynx de boel kan bevriezen en kan eisen dat je die US tax moet volstorten en dreigt met 8% nalatigheidsinteresten als je hier niet aan voldoet.

Ik ga bij IB blijven, maar het is wel een extra argument om Degiro te gebruiken, ik heb sinds kort een rekening bij hen omdat ik een Duitse staatsobligatie wou kopen die IB niet beschikbaar had.
 
Is die tax ook mogelijk indien je enkel IWDA (op het gedeelte US stocks dan) hebt of valt dat volledig onder Ierland?
US based ETFs zouden daar ook onder vallen, maar voor ons is sowieso Ierland gevestigde ETFs meestal het interessants. IWDA is in ieder geval dus geen probleem, want is Ierland gebaseerd.
 
Interessant weetje, als je meer als 60K in Amerikaanse aandelen, bonds, ETFs (denk S&P500, ...) hebt en je overlijd ben je schuldig aan US Estate Tax zelfs als buitenlander die er niet woont):
Blijkbaar is het ook een clusterfuck om dat geregeld te krijgen. Tax tussen 26%-40%

Holy fck, wat een geluk dat ik dit lees.

Maar als je dus bv aandelen van Nvidia in Euro koopt op een europese beurs ben je toch safe he?

Want van de meeste amerikaanse aandelen is ook een EU variant te verkijgen.
 
Laatst bewerkt:
Holy fck, wat een geluk dat ik dit lees.
Maar als je dus bv aandelen van Nvidia in Euro koopt op een europese beurs ben je toch safe he?
Want van de meeste amerikaanse aandelen is ook een EU variant te verkijgen.
Bedoel je een Europese broker? NVDA is toch een US stock?
 
Hier zal het wel ok zijn denk ik, houd er gewoon rekening mee dat als je een IB account hebt ze de boel kunnen bevriezen als je sterft en checken of je compliant bent met US taxes.
Ik zit bij Lynx dus is inderdaad belangrijk. Enigste waar ik nog over twijfel is dat de ISIN meestal wel met US begint, bv in het geval van Nvidia: US67066G1040


Heeft wel ook een Euronext code NSCIT0I1NVD7 maar denk niet dat dat hetzelfde is als een ISIN

Edit:

Als ik nu verder lees hier https://www.abnamroprivatebanking.be/en/usestatetax.html

The taxable part of the inheritance of a Non-US Person consists only of the so-called “U.S. Situs Property”. By this is meant estate assets located in the USA or that are deemed to be located there.
  • Shares issued by an American company.

The physical location and/or the country where these shares, bonds or investment funds are listed are irrelevant.


Dus valt niet te ontwijken dan?
 
Laatst bewerkt:
Voor individuele aandelen ga je er officieel niet rond geraken, enkel kan je het vermijden door een niet US broker te gebruiken daarvoor omdat die het dus waarschijnlijk niet aangeeft zelf.

Mijn aandelen verhuis ik richting Bolero en ETFs worden in de toekomst wel nog op Lynx gekocht.
 
Moest er een vermogenwinstbelasting komen. Zal men dit op voorhand weten? Of zal dit opeens gebeuren? (Hebben we tijd om sommige aandelen te verkopen zodat we die belasting niet moeten betalen?)
 
Moest er een vermogenwinstbelasting komen. Zal men dit op voorhand weten? Of zal dit opeens gebeuren? (Hebben we tijd om sommige aandelen te verkopen zodat we die belasting niet moeten betalen?)
Daarvoor moet je geen schrik hebben, dat zal wel worden aangekondigd en betwijfel of dat er ooit komt.
 
Voor individuele aandelen ga je er officieel niet rond geraken, enkel kan je het vermijden door een niet US broker te gebruiken daarvoor omdat die het dus waarschijnlijk niet aangeeft zelf.

Mijn aandelen verhuis ik richting Bolero en ETFs worden in de toekomst wel nog op Lynx gekocht.
Ik hoop dan ook dat Bolero blijft bij zijn standpunt en niet verandert om het toch aan te geven.

En frustrerend dat sommige landen in Europa wel een verdrag hebben met de US en deze tax niet moeten betalen zoals Nederland.

Saxo is ook heel goedkoop geworden dit jaar.
Voor nieuwe accounts openen zou ik nu eerder naar daar gaan.
Geven die ook niets aan dan zoals Bolero doet?
 
Moest er een vermogenwinstbelasting komen. Zal men dit op voorhand weten? Of zal dit opeens gebeuren? (Hebben we tijd om sommige aandelen te verkopen zodat we die belasting niet moeten betalen?)
Laatste tijd vermijdt men meer retroactief gedoe en heeft men meer respect voor rechtszekerheid.
Met de partijen die de komende regering gaan vormen zou ik ook verwachten dat rechtszekerheid voorop zal staan.
 
Laatste tijd vermijdt men meer retroactief gedoe en heeft men meer respect voor rechtszekerheid.
Met de partijen die de komende regering gaan vormen zou ik ook verwachten dat rechtszekerheid voorop zal staan.
Ik ben Demir en haar heksenjacht op de GSC’s nog niet vergeten :unsure: schoolvoorbeeld van het ondermijnen van rechtszekerheid.
 
Iemand Barco in portefeuille? Aandeel lijkt mij te hard afgestraft. De recente kwartaalcijfers waren niet al te denderend, maar voor een Belgisch, technologie bedrijf lijkt mij dit veel te laag gewaardeerd. Aan de huidige koers lijkt mij dit aandeel een steal te zijn?
 
Iemand Barco in portefeuille? Aandeel lijkt mij te hard afgestraft. De recente kwartaalcijfers waren niet al te denderend, maar voor een Belgisch, technologie bedrijf lijkt mij dit veel te laag gewaardeerd. Aan de huidige koers lijkt mij dit aandeel een steal te zijn?
Ik vind dat brol... Krimpen, lage marges... En dan toch nog mordicus vasthouden aan het dividend.
 
Terug
Bovenaan