De beurs

Drie miljoen is niet realistisch hoor. Aan 7% rendement is dat elke maand €1300 beleggen voor de komende 40 jaar. Wie haalt dat?

Als je met een paar miljoen wil eindigen heb je ofwel een groot startkapitaal nodig, ofwel een bovengemiddeld rendement. Da's weinigen gegund.

"Realistisch" is in mijn ogen iets als 650k tegen je pensioen. Startkapitaal 50k, aan 7% elke maand €500 beleggen voor de komende 25 jaar. Ook niet mis toch. En zelfs dat is voor heel veel mensen al heel ambitieus.
Klopt als je uitgaat van gemiddelde keuzes, vandaar de motivatie/verwoording goede keuzes, hier zijn wat 40+ leden - wie 20 jaar terug een klein bedrag investeerde in Apple, Lotus ... en naarmate inkomen verhoogde wat bijkocht was al een heel eind op weg. Wie hier 40 jaar is moest dus al lang binnen zijn - de kansen lagen voor het grijpen. Dat is de theorie. :ROFLMAO:
 
Iemand Atkore in portefeuille of iets nuttig over te zeggen? Zie ze in COBF terugkomen in topic omtrent buybacks en ze staan vrij “laag” tegenover paar maanden geleden.

Met focus op producten die te maken hebben met elektrificatie (EVs, Zonnepanelen, grid upgrades, …) lijkt mij dit wel een toekomstbestendige business.
 
@mac-bc
Ik zal de vraag omgekeerd stellen:

Zou je in Argenx geïnvesteerd hebben moest je geen Belg geweest zijn (en geen vrienden hebben die daar werkt, en niet dagelijkse berichtje in De Tijd ervan lezen)?
Waarom moet er een focus zijn op de BEL20 (of de gehele Belgische beurs) in deze thread als je met dezelfde knop aandelen kopen van bedrijven over de hele wereld? Moet ik chauvinistisch zijn met mijn eigen centen, neen toch?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Ik zal de vraag omgekeerd stellen:

Zou je in Argenx geïnvesteerd hebben moest je geen Belg geweest zijn (en geen vrienden hebben die daar werkt, en niet dagelijkse berichtje in De Tijd ervan lezen)?
Waarom moet er een focus zijn op de BEL20 (of de gehele Belgische beurs) in deze thread als je met dezelfde knop aandelen kopen van bedrijven over de hele wereld? Moet ik chauvinistisch zijn met mijn eigen centen, neen toch?
Nee, maar uiteindelijk kan biotech een plaats hebben in een portefeuille voor wie eens meer risico wil nemen. En daarom mag het zeker besproken worden.

Zelf heb ik eens een gelukje gehad met Ablynx. Dat is dan opnieuw geïnvesteerd in diverse aandelen waaronder 3 biotechs. Daarvan zijn er twee naar nul of zo goed als nul gegaan , behalve ArgenX. Die spectaculaire stijging maakt alles meer dan goed. Zo’n stijging, zelfs met het verlies van die andere twee zie je zelden. Ik hou u ze wel nog even bij, maar vanaf nu geen Biotech meer omdat door de stijging van ArgenX dit een te groot gedeelte geworden is.

Vanaf nu luister ik vooral naar @JanusDR, de BRK-B tip van een tijdje geleden is nu al +44% zie ik.
 
BEL20 is gewoon prut omdat het 20 aandelen bevat waarvan er 5 of zo altijd kantje boordje erin zitten. Als het zakt, vliegen ze eruit. Een ander die veel gestegen is, vliegt erin. Rinse and repeat en je bent basically sell low, buy high aan het doen.

Euronav, telenet, colruyt, proximus, ...

Dat gecombineert met dikzakken die al paar jaar nergens heen gaan (Ageas, inbev, ...)

BEL20 trappelt ter plaatse.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Sofina is toch ook eentje om trots op te zijn vind ik, maar BEL20 op zich wil niks zeggen hé: er is zelfs geen enkele tracker of ETF die dat volgt
 
Lotus beats them all, stond in de sterren geschreven dat het ooit de BEL20 zou halen, net zoals het ooit een omzet van 2 miljard zal draaien, wat de koers zal doen is een ander paar mouwen om te voorspellen. Achteraf gezien was dat allemaal duidelijk, en het gebeurde recht onder onze neus - vermoedelijk heeft geen 5% (mss zelfs veel minder) van het forum het in portefeuille.

Wat er allemaal al niet kan met een hoog technologisch, door AI gedreven product als een koeksken veu bij de kaffee
 
Laatst bewerkt:
NVIDIA is toch een fraaie duik aan het nemen. Staat terug op het niveau van het moment van de split stock aan 118 USD. Meeste wel aan die prijs gekocht, maar ik ga er wel van uit dat die wel terug gaan doorstijgen. Volgens Bolero was het aandeel op korte termijn bear-ish, nadien bull-ish.

En na dit weekend hopelijk een stijgende Franse aandelenmarkt. We kunnen er aankopen aan een fors verlaagde prijs bij onze Franse werkgever en we hebben gegarandeerde opbrengst (mét extra inleg van de werkgever) maar hoe forser het aandeel stijgt, hoe beter natuurlijk.
 
NVIDIA is toch een fraaie duik aan het nemen. Staat terug op het niveau van het moment van de split stock aan 118 USD. Meeste wel aan die prijs gekocht, maar ik ga er wel van uit dat die wel terug gaan doorstijgen. Volgens Bolero was het aandeel op korte termijn bear-ish, nadien bull-ish.

En na dit weekend hopelijk een stijgende Franse aandelenmarkt. We kunnen er aankopen aan een fors verlaagde prijs bij onze Franse werkgever en we hebben gegarandeerde opbrengst (mét extra inleg van de werkgever) maar hoe forser het aandeel stijgt, hoe beter natuurlijk.
Daling Nvidia is gestart.
 
Aan het overwegen om een kleine positie te nemen in Hellofresh.

EV/Revenue van 0.15
OFCF margins van 4% -> 3.75x Operating Cash Flow. Kunnen in theorie hun CAPEX investeringen stopzetten voor enkele jaren en op minder dan 4 jaar heel het bedrijf terugkopen aan de huidige koers. Nog sneller als ze deel van hun marketing kosten voor verlieslatende customers terugschroeven (zij die enkel bestellen bij 50% korting bijvoorbeeld).

FCF margins van 1% momenteel dus 15x FCF. Echter hebben ze Contribution Margin (Gross margin) van 27%. Marketing expenses 20% van revenue en de rest is G&A. Die FCF margins kunnen de hoogte inschieten van zodra ze wat besparen op marketing. Marketing uitgaves met 10% reduceren en de FCF margin stijgt al van 1% naar 3% (ruwweg).

Aan 2% FCF margin -> 7.5x FCF
Aan 3% FCF margin -> 5x FCF
Aan 5% FCF margin -> 3x FCF [Ahold Delhaize zit aan 3.6% FCF margins ter referentie. ]

Totale revenue stijgt low single digits. Het mealkit segment (6B revenue) zit nog in dalende lijn maar anderzijds het snelgroeiende RTE (Ready to Eat, 2B revenue) segment met >50% groei, dat compenseert.

Ze gaan niet failliet gaan. Bijna 8B revenue en er blijft 2B contribution profit over (dat is na procurement, fulfilment, logistieke & food kosten), dus in worst-case scenario een strategische acquisitie door een grocery chain / food delivery speler of een private equity dat hier ook deep value ziet. Bull case scenario is dat koers x3 of x4 kan.

Indien ik positie neem zal het klein blijven, te volatiel & onzeker + zelfs een kleine positie kan in bull case scenario tot een mooie return leiden.

Business model is hier al uitvoerig besproken & zwaktes zijn gekend, maar alles heeft zijn prijs natuurlijk. Nvidia mag dan wel een fantastisch bedrijf zijn, ik ga geen 30x near-peak revenue betalen. Hellofresh mag dan wel in een moeilijk segment/sector zitten (met weliswaar enorm goede execution), 0.15x revenue en pakweg 4-5x mature FCF lijkt mij geen verkeerde risk/reward.
 
Laatst bewerkt:
Iemand hier Schneider Electric in de portefeuille? Lang geleden winst genomen op $120 en dan wat uit het oog veloren.

Gaat rustig verder precies
 
Iemand hier Schneider Electric in de portefeuille? Lang geleden winst genomen op $120 en dan wat uit het oog veloren.

Gaat rustig verder precies

Niet in portefeuille maar die zijn al minstens een paar jaar serieus aan het groeien, zowel qua omzet als qua winst / EBITDA. Ik sta er te ver vanaf om in te schatten hoeveel daarvan nu in de prijs verrekend is met de recente koersstijgingen.
Lijkt wel een interessant bedrijf, maar voor mij in ieder geval in een sector waar ik te weinig kennis van heb om in te zetten op een specifiek aandeel.
 
Terug
Bovenaan